تاریخ انتشار
پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۴ ساعت ۲۰:۴۳
کد مطلب : ۵۰۳۱۶۷
در جمع خبرنگاران مطرح شد

محمد بهرامی در پاسخ به سؤالی در خصوص حذفش از هیئت رئیسه کمیسیون انرژی: در انتخابات هیئت رئیسه اجلاسیه دوم کمیسیون انرژی، به دلیل برخی جلسات و شرایط پیش‌آمده شرکت نکردم / در طراحی شکل‌گیری هیئت رئیسه جدید نقش مؤثری داشتم / پاسخ نماینده به اتهام تبعیض در بودجه‌ها و انتصابات دانشگاه علوم پزشکی یاسوج / برخی ساختارها نیازمند بازگشت به مسیر اصلی خود هستند / آرای ما در مجلس شفاف است

۰
محمد بهرامی در پاسخ به سؤالی در خصوص حذفش از هیئت رئیسه کمیسیون انرژی: در انتخابات هیئت رئیسه اجلاسیه دوم کمیسیون انرژی، به دلیل برخی جلسات و شرایط پیش‌آمده شرکت نکردم / در طراحی شکل‌گیری هیئت رئیسه جدید نقش مؤثری داشتم / پاسخ نماینده به اتهام تبعیض در بودجه‌ها و انتصابات دانشگاه علوم پزشکی یاسوج / برخی ساختارها نیازمند بازگشت به مسیر اصلی خود هستند / آرای ما در مجلس شفاف است
کبنا ؛محمد بهرامی، نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون، در نشست خبری با اصحاب رسانه به سؤالات آنها پاسخ داد.
به گزارش کبنا نیوز، محمد بهرامی در نشست خبری با رسانه‌ها به سؤالات آنها پاسخ داد و با بیان اینکه «برای نخستین بار در حوزه نمایندگی این منطقه، فصلی نو در بهره‌گیری از ظرفیت جوانان آغاز شد»، اظهار داشت: از توانمندی جوانان این مرزوبوم، به‌ویژه در سطح ملی، در روند انتصابات استفاده می‌کنیم. این مسیر در سال جاری ادامه خواهد یافت و در سال‌های آینده نیز تداوم خواهد داشت.
وی در ادامه با اشاره به جایگاه دانشگاه صنعت نفت گفت: بسیاری از نخبگان علمی ما در این دانشگاه مشغول فعالیت هستند. این دانشگاه با برخورداری از اساتید برجسته و امکانات مناسب، بدنه کارشناسی توانمندی برای وزارت نفت فراهم می‌کند. اخیراً بحث جداسازی این دانشگاه از وزارت نفت و الحاق آن به وزارت علوم مطرح بود که با پیگیری‌های مستمر، به‌ویژه تلاش‌های شخصی، موفق شدیم این دانشگاه را از این تغییر مصون بداریم.
نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون همچنین از خبرنگاران و اصحاب رسانه استان قدردانی کرد و گفت: «از نجابت و اصالت رسانه‌های استان صمیمانه سپاسگزارم. این عزیزان با تواضع و متانت در عرصه اطلاع‌رسانی تلاش می‌کنند.» او همچنین از دکتر گنجی، مدیرکل صداوسیمای استان، به دلیل حضور فعال در برنامه‌های استانی قدردانی ویژه به عمل آورد.
وی در خصوص فساد و تبعیض در جامعه گفت: باید میان ایده‌آل‌گرایی و واقع‌بینی ارتباط معناداری برقرار کرد. تبعیض بی‌تردید وجود دارد، اما امسال اعتبارات خوبی به پروژه‌های عمرانی استان اختصاص یافت و در مقایسه با سال گذشته پیشرفت محسوسی مشاهده می‌شود. البته تخصیص بودجه‌های کلان قواعد خاص خود را دارد و نمی‌توان انتظار افزایش چندبرابری یک‌باره داشت.
او درباره لابی‌گری و رانت‌خواری در بدنه دولت و مجلس نیز تأکید کرد: این معضلات در بسیاری از کشورها وجود دارد و رفع آن‌ها به اقدام یک مسئول محدود نمی‌شود. برخی ساختارها نیازمند بازگشت به مسیر اصلی خود هستند و رسانه‌ها در این روند نقشی محوری دارند.
بهرامی در بخشی از سخنان خود درباره شفافیت عملکرد نمایندگان گفت: آرای ما در مجلس شفاف است و تصمیمات همگی با هماهنگی کامل با ارکان نظام اتخاذ می‌شود. هیچ اقدامی به صورت مستقل و خارج از این چارچوب انجام نمی‌شود.» وی نمونه‌ای از این رویکرد را در موضوع قانون عفاف و حجاب یادآور شد و گفت: با وجود طوماری با بیش از ۲۰۰ امضا برای ابلاغ این قانون، رئیس مجلس اعلام کرد در نشست بزرگان نظام تصمیم گرفته شد فعلاً ابلاغ آن به مصلحت نیست؛ چرا که در شرایط اجتماعی آن زمان می‌توانست مشکلات جدی ایجاد کند.
محمد بهرامی در ادامه با تأکید بر نقش مردم در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور گفت: «قوانین اساسی هیچ‌گاه یک‌طرفه تدوین نمی‌شوند. در برخی موضوعات، لازم است از طریق همه‌پرسی نظر مردم جویا شود. دولت نمی‌تواند به‌صورت خودسرانه تصمیم‌گیری کند؛ چنین امکانی وجود ندارد.»
وی در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر اینکه مجلس همراه دولت است، نه مردم، افزود: دولت، خود را مردمی معرفی می‌کند و در عین حال به‌عنوان دولت اصلاحات شناخته می‌شود. از سوی دیگر، مجلس که اکثریت آن اصولگرایان هستند، با افتخار در راستای منافع مردم با دولت هم‌افزایی دارد. خوشبختانه وفاقی بین دولت و مجلس شکل گرفته که هدف آن خدمت به مردم است. بسیاری از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها نیز مدیران و منصوبینی از طیف اصولگرایان دارند. امیدواریم این وفاق ادامه یابد و به اختلاف و درگیری منجر نشود.
نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون در خصوص انتصاب‌ها نیز گفت: اینکه گفته می‌شود بیشتر معاونین پشتیبانی از مناطق خاص انتخاب شده‌اند، صحیح نیست. به عنوان نمونه، در دانشگاه علوم پزشکی، برخی تصور می‌کنند اعتبارات به نفع فرد یا منطقه خاصی هدایت شده است، در حالی که چنین برداشتی درست نیست. گاهی پروژه‌هایی مانند ساخت بیمارستان سرطان در مرکز استان با بودجه‌ای یک یا 2 میلیارد تومانی تأمین می‌شوند. همچنین، اعتباری بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان برای مطالعات لرزه‌نگاری اختصاص یافته که مستقیماً از وزارت نفت تأمین شده و هیچ ارتباطی به بودجه ملی یا استانی ندارد. این تخصیص‌ها نباید به مسائل حاشیه‌ای پیوند داده شود.
او با اشاره به فشارهای واردشده درباره انتصاب برخی مدیران اظهار داشت: گاهی از من پرسیده می‌شود چرا فلان معاون یا مدیر از منطقه خاصی انتخاب شده است. در پاسخ می‌گویم که این انتصاب‌ها با مشورت و بر اساس شایستگی انجام شده‌اند. به‌عنوان نمونه، معاون اشتغال اداره کار با نظر مستقیم من و بر اساس توانمندی انتخاب شد. باید این حساسیت‌ها را کنار گذاشت و به شایستگی‌ها توجه کرد.

بهرامی در ادامه افزود: در دستگاه‌های مختلف فرصت‌های بسیاری وجود دارد. در سطح ملی نیز از نیروهایی استفاده شده که لزوماً از حوزه انتخابیه من نیستند. برخی از این افراد از شهرهایی مانند شیراز یا دیگر نقاط کشور انتخاب شده‌اند. هدف این است که از توان آنان برای توسعه منطقه بهره ببریم. به همین دلیل، اعتبارات کلانی همچون پنج هزار میلیارد تومان برای لرزه‌نگاری یا منابع دیگر از ظرفیت‌های ملی جذب شده است. بنابراین، باید حساسیت‌های جغرافیایی و قومی را کنار گذاشته و بر همکاری و هم‌افزایی تمرکز کنیم.
محمد بهرامی در پاسخ به پرسشی درباره انتصاب‌ها در دانشگاه علوم پزشکی گفت: «در جلسه‌ای با خانم دکتر پناهی پیشنهاد دادم یکی از معاونت‌های دانشگاه به پزشکان غیربومی سپرده شود. این اقدام موجب می‌شود پزشکان غیربومی احساس تعلق بیشتری داشته باشند و تصور نکنند همه مناصب در اختیار افراد بومی است.»
وی در ادامه با اشاره به سخنان خانم نجفی درباره ظرفیت‌ها و چالش‌های استان، اظهار داشت: بزرگ‌ترین مانع توسعه استان مسائل فرهنگی است. این به معنای بی‌فرهنگی مردم نیست؛ مردم ما در اخلاق، صداقت و انسانیت از بهترین‌ها هستند. اما در حوزه توسعه، برنامه‌ریزی و کار حرفه‌ای نیازمند تغییر نرم‌افزاری یعنی اصلاح فرهنگ و نگرش‌ها هستیم. در کنار این، بخش سخت‌افزاری مانند پروژه‌های عمرانی نیز اهمیت دارد، زیرا بر رفتار و نگاه جامعه اثر می‌گذارد.
محمد بهرامی در پاسخ به سؤالی در خصوص حذفش از هیئت رئیسه کمیسیون انرژی: در انتخابات هیئت رئیسه اجلاسیه دوم کمیسیون انرژی، به دلیل برخی جلسات و شرایط پیش‌آمده شرکت نکردم / در طراحی شکل‌گیری هیئت رئیسه جدید نقش مؤثری داشتم / پاسخ نماینده به اتهام تبعیض در بودجه‌ها و انتصابات دانشگاه علوم پزشکی یاسوج / برخی ساختارها نیازمند بازگشت به مسیر اصلی خود هستند / آرای ما در مجلس شفاف استنماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون در پاسخ به پرسشی درباره جایگاه بانوان گفت: «هر فرد مستعدی، در هر حوزه‌ای، باید مورد حمایت قرار گیرد. خوشبختانه حضور بانوان در مناصب مختلف نسبت به دوره‌های گذشته افزایش یافته، هرچند هنوز کافی نیست. در حوزه اشتغال و معیشت نیز پروژه‌هایی تعریف کرده‌ایم و در آینده نیز تعریف خواهیم کرد تا وضعیت بهبود یابد.»
او درباره پرسش پژمان علیپور درخصوص پارک جنگلی و سفر دولت توضیح داد: برای ما تفاوتی ندارد وزیر نفت به منطقه سفر کند یا خیر. پروژه‌ها را پیش می‌بریم. در مورد پارک جنگلی، بخشی از کار انجام شده است. همچنین انتقال انبارهای نفت از داخل شهر به خارج آن در دستور کار است و اعتبارات بخشی از این پروژه‌ها از وزارت نفت تأمین شده است. بنابراین، مشکلی با وزیر نفت نداریم و از ظرفیت‌های موجود نهایت استفاده را کرده‌ایم.
بهرامی در خصوص وضعیت پروژه پل مهریان افزود: برای یکی از پروژه‌ها ۱۸ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده و قول داده‌اند تا پاییز تکمیل شود، زیرا اعتبار سال گذشته بسیار اندک بود. پروژه پل مهریان و زیرساخت‌های مناطق الحاق‌شده به شهر نیز مغفول نمانده است. این اقدامات برای شهرداری دشوار است و نیازمند همکاری همگانی هستیم تا مردم از حداقل امکانات برخوردار شوند.
وی در پایان بر اهمیت زیرساخت‌های ارتباطی تأکید کرد و گفت: «ارتباطات موضوعی حیاتی است و باید در اولویت قرار گیرد.»
محمد بهرامی در خصوص آب آشامیدنی روستای پراشکفت گفت: «شخصاً اعتبار لازم را برای این روستا تخصیص داده‌ام. درباره مسیر پیشنهادی نیز در حال بررسی هستیم و اگر منطقی و قابل اجرا باشد، اقدام خواهیم کرد.» وی در ادامه افزود: در جانمایی پزشک تنها باید به‌گونه‌ای عمل شود که نه‌تنها روستاها و شهرها آسیب نبینند بلکه منفعت هم داشته باشند. در خصوص آموزش و پرورش نیز، به دلیل بار حقوقی مسائل، نیازمند بررسی دقیق‌تر هستیم و از همه می‌خواهم در اظهارنظرهای این حوزه دقت کنند.
وی در پاسخ به پرسش آقای کیانی درباره مشکلات خبرنگاران گفت: برنامه‌هایی برای اشتغال در نظر گرفته‌ایم و خبرنگاران نیز از آن بهره‌مند خواهند شد. ضعف تجهیزات در برخی دستگاه‌ها پذیرفته است و لازم است دستگاه‌های اجرایی در این زمینه به اصحاب رسانه کمک کنند تا دلگرمی لازم ایجاد شود.
بهرامی با اشاره به موضوع معادن اظهار داشت: «ضرورت دارد بر فرآوری تمرکز شود و خام‌فروشی متوقف گردد.» او همچنین در خصوص مشکلات شورای خانه‌به‌دوش گفت: «وزارت کشور باید فضایی مناسب در اختیار این شورا قرار دهد و ما پیگیری خواهیم کرد تا امکانات لازم فراهم شود.»
نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون در ادامه از پروژه‌ای سخن گفت که در حال اجراست و اظهار امیدواری کرد امسال به شهر سپیده برسد. او افزود: «در موضوع پمپاژ آب، بخشی از تجهیزات خریداری شده و امیدواریم امسال پیشرفت مناسبی حاصل شود.»
وی در پاسخ به سخنان آقای سید ولی موسوی درباره ظرفیت‌های استان گفت: «بررسی‌های کارشناسی در حوزه‌های مختلف، به‌ویژه کشاورزی آغاز شده است تا منابع موجود به بهترین نحو استفاده شوند. در سطح ملی نیز در استیضاح دو وزیر، از امضاکنندگان بودم و پای امضای خود ایستادم. همچنین در طرح تذکرات و سؤالات از وزرا حضور فعالی داشته‌ام.» او در عین حال یادآور شد که «صرف حضور فیزیکی در ادارات کافی نیست و نیاز به اهرم‌های دیگری برای ارزیابی عملکرد وجود دارد.»
بهرامی در پاسخ به نگرانی آقای پاک درباره وضعیت شوراها گفت: «امیدواریم شوراها در مسیری حرکت کنند که برکت بیشتری برای مردم داشته باشند.» وی در خصوص پرسش خانم پریسا جهانگیری درباره سدهای ماندگان و خرسان اظهار داشت: «ما مخالف این سدها نیستیم، اما سد خرسان اکنون با بودجه صفر مواجه است. نامه رسمی در این خصوص نوشته‌ام و معتقدم این پروژه مهم باید تکمیل شود.»
او درباره سد تنگ‌سرخ نیز توضیح داد: «ظرفیت این سد 1500 میلیون متر مکعب است که از آن، حدود ۱۰۵ میلیون متر مکعب برای بویراحمد و ۵۰ میلیون متر مکعب برای استان فارس در نظر گرفته شده است. به‌عنوان نماینده مردم اجازه نمی‌دهم حقوق منطقه ما نادیده گرفته شود. مردم ما باید به‌طور کامل از حقابه خود بهره‌مند شوند.»
به گزارش کبنا نیوز، محمد بهرامی در سخنان خود با تقدیر از دغدغه‌های فعالان زیست‌محیطی گفت: «از حساسیت‌های ارزشمند این عزیزان قدردانی می‌کنم. در عین حال باید میان ایده‌آل‌ها و واقعیت‌ها توازن برقرار کنیم. خواسته‌های زیست‌محیطی در بُعد ایده‌آل کاملاً درست هستند، اما در واقعیت باید از ظرفیت‌های موجود برای رفع نیازهای مردم بهره گرفت.
وی در پاسخ به پرسش خانم محمودی درباره مسئله زباله‌ها اظهار داشت: این موضوع در دست پیگیری است. اما در خصوص اعتبارات، باید نکته‌ای مهم را روشن کنم. ما نمی‌توانیم فراتر از قانون عمل کنیم. طبق قانون، سه درصد از درآمد حاصل از تولید و صادرات نفت به مناطق نفت‌خیز و محروم اختصاص می‌یابد. یک‌سوم این اعتبار به مناطق نفت‌خیز مانند خوزستان، بوشهر، هرمزگان، برخی استان‌های غربی و مناطقی از استان ما تعلق می‌گیرد و دوسوم آن به مناطق محروم اختصاص دارد که شهرستان‌های محروم استان نیز از آن بهره‌مند می‌شوند.
نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون افزود: از آنجا که یک‌سوم مربوط به مناطق نفت‌خیز به همه شهرستان‌های ما تعلق نمی‌گیرد، اعتبارات دیگری همچون یارانه‌ها و منابع آلایندگی لحاظ شده است. بر اساس قانون، حدود ۴۰ درصد از اعتبارات آلایندگی به مناطقی مانند زیدون، آقاجاری و امیدیه و بخشی نیز به گچساران و بهمئی تخصیص داده می‌شود. این اعتبارات بر اساس شاخص‌هایی مانند ذرات معلق در هوا محاسبه می‌شوند.
او ادامه داد: در برخی موارد، مناطقی که از این اعتبارات بی‌بهره مانده‌اند، با کمک‌های دیگری جبران شده است. با این حال، به دلیل حساسیت موضوع، بیان جزئیات در اینجا صلاح نیست. باید تأکید کنم که بخش عمده اعتبارات استان ملی است و اعتبارات استانی چندان چشمگیر نیست. برای مثال، حوزه بویراحمد با داشتن ۵۳ درصد جمعیت استان، بیشترین سهم اعتبارات را دریافت می‌کند. هر کسی ادعایی دارد می‌تواند اسناد مربوط را بررسی کند.
بهرامی در پایان، در پاسخ به پرسش آقای سپهر درباره مشکلات پروازی و ظرفیت‌های استان، گفت: متأسفانه هنوز شرایط پروازهای کشور به‌طور کامل مهیا نیست. با این حال، استان ما در حوزه کشاورزی و گردشگری ظرفیت‌های قابل‌توجهی دارد که نیازمند برنامه‌ریزی جدی است. ما در این زمینه طرح‌هایی داریم و با حسن نیت پیگیری خواهیم کرد.
به گزارش کبنا نیوز، محمد بهرامی در ابتدای سخنان خود ضمن قدردانی از آقای دانشی گفت: «از طرح مسائل مهم توسط ایشان تشکر می‌کنم. لازم است در فرصتی مناسب و به‌صورت حضوری این موضوعات را با جزئیات بیشتر بررسی کنیم تا بتوانیم ضعف‌ها را به نقاط قوت تبدیل کنیم.»
وی درباره موضوع مطرح‌شده از سوی آقای خرم آزادی توضیح داد: نشستی در دفتر وزیر با حضور مدیرکل برگزار شد که طی آن برنامه‌ریزی لازم صورت گرفت و اعتباری برای این مسئله پیش‌بینی شد. تلاش داریم در آینده با تخصیص اعتبارات بیشتر، حمایت لازم را ادامه دهیم. استاندار نیز قول همکاری داده‌اند.
نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون با قدردانی از تلاش‌های جاودانه افزود: از زحمات بی‌وقفه و صادقانه ایشان صمیمانه قدردانی می‌کنم. حفظ حرمت ایشان ضروری است و امیدوارم بتوانیم اقدامات شایسته‌ای در این زمینه انجام دهیم. درباره دعوت از ایشان باید بگویم که دعوت شده بودند، اما به دلایلی حضور نیافتند. همچنین، موضوعی درباره دکتر جاود وصیرت مطرح شد که متأسفانه از خاطرم رفته بود و حتماً آن را پیگیری خواهم کرد.
او در ادامه به اولویت‌های کمیسیون اشاره کرد و گفت: در انتخابات هیئت رئیسه اجلاسیه دوم کمیسیون انرژی، به دلیل برخی جلسات و شرایط پیش‌آمده شرکت نکردم، اما در طراحی کمیسیون و شکل‌گیری هیئت رئیسه جدید نقش مؤثری داشتم. مهم‌ترین اولویت کمیسیون، رفع ناترازی‌ها، به‌ویژه در حوزه انرژی و سوخت است. همچنین بحث تولید، به‌ویژه در میادین نفت و گاز مانند پارس جنوبی، اهمیت بالایی دارد.
بهرامی خاطرنشان کرد: برنامه‌های خوبی در حوزه کشاورزی تدوین شده است. اما اگر در زمینه فشارافزایی و سایر طرح‌های مرتبط به نتیجه نرسیم، ممکن است هر سال یک واحد از پارس جنوبی تعطیل شود. منابع عظیم انرژی کشور باید به بهترین شکل مدیریت و بهره‌برداری شوند. اگر اکنون استفاده مطلوبی نداشته باشیم، با توجه به قوانین و مقررات بین‌المللی، ممکن است در آینده از بهره‌گیری از انرژی‌های هیدروکربنی محروم شویم. بنابراین، باید وزارت نفت را بیشتر تحت فشار قرار دهیم تا این منابع در جهت توسعه کشور و تأمین نیازهای مردم به‌طور مؤثر استفاده شود.
وی در پایان ضمن پوزش از خبرنگاران گفت: «اگر خستگی من باعث شده نکته‌ای از قلم بیفتد، عذرخواهی می‌کنم. تمام مسائل مطرح‌شده را یادداشت کرده‌ام و به ۹۹ درصد پرسش‌ها پاسخ داده‌ام. اگر موردی باقی مانده باشد، بیش از یک درصد نیست. از همه شما سپاسگزارم و امیدوارم در مسیر خدمت به مردم موفق باشیم.»
متن پاسخ محمد بهرامی، نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون به سؤالات خبرنگاران
برای نخستین بار در حوزه نمایندگی این منطقه، فصلی نو گشوده شد تا از ظرفیت و توان جوانان این مرزوبوم، به‌ویژه در منطقه ما، در انتصابات ملی بهره بگیریم. بی‌تردید، این روند در سال جاری ادامه خواهد یافت و در سال‌های آینده نیز تداوم خواهد داشت. 
بسیاری از نخبگان علمی ما در دانشگاه صنعت نفت مشغول به فعالیت هستند. این دانشگاه، که از اساتید برجسته و امکانات بسیار مناسبی برخوردار است، بدنه کارشناسی قدرتمندی را برای وزارت نفت تأمین می‌کند. اخیراً مصوبه‌ای مطرح شده بود که دانشگاه صنعت نفت از وزارت نفت جدا و به وزارت علوم ملحق شود. ما با پیگیری‌های مستمر، به‌ویژه از طریق تلاش‌های شخصی، موفق شدیم این دانشگاه را از این تغییر مصون بداریم و آن را نجات دهیم.
در ادامه، از نجابت و اصالت اصحاب رسانه و خبرنگاران استان صمیمانه تقدیر و تشکر می‌کنم. این عزیزان با تواضع و متانت خاصی در عرصه رسانه فعالیت می‌کنند. همچنین، از جناب آقای دکتر گنجی، مدیرکل محترم صداوسیمای استان، که همواره حضور پررنگی در برنامه‌های مختلف استانی دارند، قدردانی می‌کنم. 
در اینجا لازم است از جناب آقای دانشی، به‌عنوان یکی از پیشکسوتان این حوزه، عذرخواهی کنم. متأسفانه به دلیل عدم اطلاع به‌موقع، از حضور ایشان در جایگاه شایسته‌شان غفلت شد. همچنین از آقای کیانی، دیگر پیشکسوت این عرصه، و خانم کرمی به دلیل دعوت نشدن عذرخواهی می‌کنم. ما از این بابت گله‌مند هستیم و صمیمانه پوزش می‌طلبم. اطمینان دارم که شما بزرگواران با سعه‌صدر این موضوع را می‌پذیرید، هرچند گاهی اتفاقاتی رخ می‌دهد که نباید.
در خصوص مبارزه با فساد، همان‌گونه که جناب آقای پارسایی اشاره کردند، باید گفت که برخی همچنان در فضای ایده‌آل‌گرایانه به سر می‌برند، در حالی که عده‌ای دیگر بیش از حد درگیر واقعیت‌ها هستند. نه ماندن در ایده‌آل‌ها مطلوب است و نه غرق شدن در واقعیت‌ها. باید ارتباط معناداری بین این دو برقرار شود. بی‌تردید، تبعیض در جامعه وجود دارد، اما در زمینه اعتبارات استانی باید گفت که امسال اعتبارات خوبی به پروژه‌های عمرانی استان اختصاص یافت. با بررسی جداول بودجه، پیشرفت‌های قابل‌توجهی نسبت به سال گذشته مشاهده می‌شود. البته تخصیص بودجه‌های کلان نیز قواعد خاص خود را دارد و نمی‌توان یک‌باره انتظار افزایش چند برابری داشت. 
درباره فساد، لابی‌گری و رانت‌خواری در بدنه دولت و مجلس، نمی‌توان منکر وجود این مسائل شد. این مشکلات در همه جای دنیا وجود دارند، اما در حوزه فرهنگی، نقش اصحاب رسانه بسیار برجسته است. رفع این مسائل به سادگی و با اقدام یک مسئول ممکن نیست. برخی ساختارها دچار اشکال شده‌اند و باید به ریل اصلی خود بازگردند. 
در زمینه شفاف‌سازی، ما همواره تلاش کرده‌ایم رفتارمان شفاف باشد. در مجلس نیز آرای ما شفاف است و مذاکراتمان با هماهنگی کامل با خواست و اراده نظام انجام می‌شود. هیچ اقدام مستقلی بدون این هماهنگی امکان‌پذیر نیست. به‌عنوان مثال، در مورد قانون عفاف و حجاب، طوماری با امضای بیش از دویست نفر به جناب آقای قالیباف ارائه شد که چرا این قانون ابلاغ نمی‌شود. ایشان به‌صراحت اعلام کردند که این قانون درست است، اما در جلسه‌ای با حضور بزرگان نظام، تصمیم بر این شد که فعلاً ابلاغ آن به مصلحت نیست. اگر آن زمان این قانون اجرا می‌شد، با توجه به شرایط اجتماعی و نارضایتی‌های موجود، ممکن بود با مشکلات جدی مواجه شویم.

در هر جامعه‌ای، قوانین مهم و اساسی به‌گونه‌ای تنظیم نمی‌شوند که یک‌طرفه باشند. در برخی مسائل، لازم است نظر مردم از طریق همه‌پرسی جویا شود. این‌گونه نیست که دولت بتواند به‌صورت خودسرانه تصمیم‌گیری کند؛ چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. 
برخی مطرح کرده‌اند که افکار عمومی معتقد است مجلس همراه دولت است، نه همراه مردم. در پاسخ باید گفت که دولت، خود را دولتی مردمی می‌داند و از سوی دیگر، به‌عنوان دولت اصلاحات معرفی می‌شود. اما مجلس، که اکثریت آن را اصولگرایان تشکیل می‌دهند، با افتخار در راستای منافع مردم با دولت هم‌افزایی دارد. خوشبختانه وفاقی بین دولت و مجلس شکل گرفته که هدف آن خدمت به مردم است. بسیاری از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها نیز مدیران و منصوبینی دارند که از طیف اصولگرایان هستند. ما امیدواریم این وفاق ادامه یابد و به درگیری و اختلاف بین دولت و مجلس تبدیل نشود.
درباره این پرسش که چرا بیشتر معاونین پشتیبانی از برخی مناطق خاص هستند، باید توضیح دهم که چنین ادعاهایی صحت ندارد. به‌عنوان مثال، در دانشگاه علوم پزشکی، برخی معتقدند اعتبارات به نفع فرد یا منطقه خاصی هدایت شده است؛ اما این‌گونه نیست. ممکن است در مواردی، بودجه‌ای یک یا دو میلیارد تومانی به پروژه‌ای اختصاص یابد، مانند ساخت بیمارستانی برای درمان سرطان در مرکز استان. اما این تخصیص‌ها نباید به مسائل حاشیه‌ای گره زده شود. به عنوان نمونه، اعتباری بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان برای مطالعات لرزه‌نگاری اختصاص یافته که هیچ ارتباطی به بودجه ملی یا استانی ندارد و مستقیماً از وزارت نفت تأمین شده است. گاهی مبالغی چند صد میلیونی یا چند میلیاردی جابه‌جا می‌شود، اما این به معنای تبعیض یا سوءاستفاده نیست.
ما باید از ایجاد چالش در افکار عمومی پرهیز کنیم و از درگیری‌هایی که به دلیل تفاوت‌های جغرافیایی یا قومیتی در استان به وجود می‌آید، دست بکشیم. به جای اختلاف، باید در کنار یکدیگر باشیم و هم‌افزایی ایجاد کنیم. دستگاه‌های مختلف و مدیران آن‌ها، از جمله مدیرکل‌ها و معاونین، از حوزه‌های متنوعی انتخاب شده‌اند. گاهی فشارهایی به من وارد می‌شود که مثلاً چرا فلان معاون یا مدیر از منطقه خاصی انتخاب شده است. در پاسخ می‌گویم که این انتصاب‌ها با مشورت و بر اساس شایستگی انجام شده‌اند. برای مثال، معاون اشتغال اداره کار را خودم با مشورت و به دلیل توانمندی فرد انتخاب کردم. باید این حساسیت‌ها را کنار بگذاریم.
فرصت‌های زیادی در دستگاه‌های مختلف وجود دارد. در انتصاب‌های ملی نیز از افرادی استفاده شده که لزوماً از حوزه انتخابیه من نیستند؛ بلکه از مناطق دیگر مانند شیراز یا نقاط مختلف کشور انتخاب شده‌اند. ما از توان این افراد برای توسعه منطقه خود بهره می‌بریم. به‌عنوان مثال، در حال حاضر پنج هزار میلیارد تومان برای مطالعات لرزه‌نگاری و سایر اعتبارات از حوزه‌های مختلف تأمین شده است. این اعتبارات با استفاده از ظرفیت‌های ملی به دست آمده‌اند. بنابراین، باید حساسیت‌های جغرافیایی و قومی را کنار بگذاریم و به جای آن، بر هم‌افزایی و همکاری تمرکز کنیم.

در جلسه‌ای که با خانم دکتر پناهی، داشتم، ایشان نظرم را جویا شدند. پیشنهاد دادم که با توجه به حضور پزشکان غیربومی در منطقه، یکی از معاونت‌های دانشگاه علوم پزشکی از میان افراد غیربومی انتخاب شود. این اقدام می‌تواند به پزشکان غیربومی احساس تعلق بیشتری بدهد و مانع از این شود که تصور کنند همه مناصب به افراد بومی اختصاص یافته و به آن‌ها توجهی نشده است. می‌توانید این موضوع را از ایشان پیگیری کنید.
خانم نجفی در مورد ظرفیت‌ها و چالش‌های استان سخن گفتند. به نظر من، بزرگ‌ترین مانع در مسیر رشد و توسعه استان، مسائل فرهنگی است. البته این به معنای بی‌فرهنگی نیست؛ مردم ما در اخلاق، انسانیت، صداقت و محبت از بهترین‌های دنیا هستند. اما در حوزه توسعه، برنامه‌ریزی و کار حرفه‌ای، نیاز به تحول در بخش نرم‌افزاری، یعنی فرهنگ و نگرش‌ها، داریم. این مشکل باید ابتدا در حوزه نرم‌افزاری حل شود. در کنار آن، بخش سخت‌افزاری، یعنی پروژه‌های عمرانی، نیز اهمیت دارد، زیرا این پروژه‌ها بر نگاه و رفتار مردم و به‌ویژه عملکرد حرفه‌ای آن‌ها تأثیر می‌گذارد.
خانم پایدار درباره حمایت از بانوان فعال در حوزه رسانه و سایر عرصه‌ها سؤال کردند. اعتقاد من این است که هر فرد مستعدی، در هر حوزه‌ای، باید مورد حمایت قرار گیرد و بستر لازم برای فعالیت او فراهم شود. در این دوره، حضور بانوان در مناصب مختلف نسبت به دوره‌های گذشته افزایش یافته، هرچند هنوز کافی نیست. درباره اشتغال و مسائل معیشتی نیز باید بگویم که پروژه‌هایی تعریف کرده‌ایم و در آینده نیز تعریف خواهیم کرد که به بهبود وضعیت اشتغال و معیشت مردم منطقه کمک می‌کند.
آقای پژمان علیپور درباره پارک جنگلی و سفر دولت سؤال کردند. باید تأکید کنم که برای ما فرقی نمی‌کند وزیر نفت به منطقه سفر کند یا خیر، یا اینکه دولت همراه ما باشد یا نه. ما کار خود را پیش می‌بریم. در مورد پارک جنگلی، مراحلی از کار انجام شده است. علاوه بر این، پروژه انتقال انبارهای نفت از شهر به خارج از آن نیز در دست اقدام است. بخشی از اعتبارات موردنیاز برای این پروژه‌ها، همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردم، از وزارت نفت تأمین شده است. بنابراین، هیچ مشکلی با وزیر نفت نداریم و نیازی به حضور مستقیم او نیست. ما از پتانسیل‌های موجود استفاده کرده‌ایم و خواهیم کرد.
درباره پروژه که برخی پرسیدند وضعیت آن به کجا رسیده، باید بگویم که برای این پروژه ۱۸ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده و قول داده‌اند که تا پاییز تکمیل شود، زیرا اعتبار تخصیص‌یافته در سال گذشته بسیار ناچیز بود. همچنین، پروژه پل مهریان و زیرساخت‌های مناطق الحاق‌شده به شهر مغفول نمانده است. این اقدامات، به‌ویژه برای شهرداری، کار سختی است و همه باید کمک کنیم تا مردم از حداقل امکانات برخوردار شوند.
در پایان، تأکید می‌کنم که موضوع ارتباطات، که پیش‌تر به آن اشاره کردم، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید در اولویت قرار گیرد.
در خصوص مسائل مطرح‌شده، در مورد آب آشامیدنی روستای شکر، شخصاً اعتبار لازم را تخصیص داده‌ام. درباره مسیر پیشنهادی این روستا نیز صحبت‌هایی انجام شده که باید بررسی دقیق‌تری صورت گیرد. اگر پیشنهاد شما منطقی و قابل اجرا باشد، اقدامات لازم انجام خواهد شد. در بحث جانمایی پزشک تنها، ما نظراتی داریم و معتقدیم جانمایی باید به‌گونه‌ای باشد که نه‌تنها به روستاها و شهرها آسیب نرسد، بلکه برای آن‌ها منفعت داشته باشد. درباره مسائل مربوط به آموزش و پرورش، باید با دقت بیشتری اظهارنظر کرد، زیرا این موضوع بار حقوقی دارد و نیاز به بررسی دقیق‌تر است. از همه عزیزان می‌خواهم در اظهارنظرهای خود در این زمینه‌ها دقت کنند.
جناب آقای کیانی، درباره مشکلات خبرنگاران و اشتغال آن‌ها، باید بگویم که قطعاً برنامه‌هایی برای اشتغال در نظر داریم و شما نیز از این برنامه‌ها بی‌بهره نخواهید ماند. ضعف تجهیزات در برخی دستگاه‌ها وجود دارد و لازم است دستگاه‌های اجرایی در زمینه‌های مختلف به اصحاب رسانه کمک کنند تا دلگرمی لازم ایجاد شود. در مورد معادن، قبول داریم که باید روی فرآوری تمرکز کنیم و از خام‌فروشی پرهیز شود. درباره مشکلات شورای خانه‌به‌دوش، وزارت کشور باید فضایی مناسب در اختیار این شورا قرار دهد. ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا امکانات لازم فراهم شود.
درباره پروژه‌ای که اشاره کردید، کار از سمت ما در حال انجام است و امیدواریم امسال این پروژه به شهر سپیده برسد. در مورد جناب آقای سید داود موسوی، ایشان دعوت شده بودند، اما ظاهراً به دلیل عدم حضور در یاسوج یا مشکلی دیگر، امروز نتوانستند در خدمت ما باشند. درباره مسائل مطرح‌شده توسط آقای حاج ظهیر حجتی، اگر مشکل سر کیا حل شود، که در حال پیگیری آن هستیم، تمام مسائل مطرح‌شده پوشش داده خواهد شد. همچنین، موضوع پمپاژ آب از طریق منابع ملی در حال پیگیری است و بخشی از تجهیزات موردنیاز نیز خریداری شده است. پیش‌بینی می‌کنیم امسال پیشرفت‌هایی در این زمینه داشته باشیم.
آقای سید ولی موسوی درباره پتانسیل‌های استان صحبت کردند. ما بررسی‌های کارشناسی را در حوزه‌های مختلف، به‌ویژه در بخش کشاورزی، آغاز کرده‌ایم تا بتوانیم از منابع موجود به بهترین شکل استفاده کنیم. در حوزه نظارت ملی نیز فعالیت‌های پررنگی داشته‌ام. به‌عنوان مثال، در موضوع استیضاح دو وزیر، من جزو امضاکنندگان بودم و پای امضای خود ایستاده‌ام. همچنین، در ارائه تذکر و سؤال از وزرا حضور فعالی داشته‌ام و آماری در این زمینه موجود است. البته، برای ارزیابی عملکرد ادارات، تنها حضور فیزیکی کافی نیست و نیاز به اهرم‌های دیگری نیز داریم. شرایط دستگاه‌های اجرایی، نه‌تنها در استان ما بلکه در کل کشور، چندان مطلوب نیست و برخی مسائل را نمی‌توان به‌راحتی مطرح کرد.
جناب آقای پاک، ما نیز مانند شما نگران وضعیت شوراها هستیم و امیدواریم شوراها به سمتی حرکت کنند که برکت بیشتری برای مردم داشته باشند. خانم پریسا جهانگیری درباره سدهای ماندگان و خرسان سؤال کردند. باید بگویم که ما مخالف این سدها نیستیم، اما سد خرسان در حال حاضر با بودجه صفر مواجه شده است. من رسماً و به‌صورت قانونی نامه‌ای در این خصوص نوشته‌ام. این سد جزو پروژه‌های مهم استان است و پیشرفت فیزیکی نیز داشته، بنابراین باید تکمیل شود. درباره سد تنگ سرخ، ظرفیت آن هزار و پانصد میلیون متر مکعب است که از این میزان، حدود صد و پنج میلیون متر مکعب برای تأمین آب شرب، صنعتی، کشاورزی و سایر نیازهای بویراحمد و حدود پنجاه میلیون متر مکعب برای استان فارس در نظر گرفته شده است. به‌عنوان نماینده مردم، اجازه نمی‌دهم حق این منطقه به‌سادگی نادیده گرفته شود. قرار شده است که از این آب استفاده کنند، اما حقوق مردم ما باید به‌طور کامل پرداخت شود.
در پایان، اگر کوتاهی‌ای از جانب ما رخ داده، صمیمانه عذرخواهی می‌کنم.

از فعالان زیست‌محیطی صمیمانه تقدیر و تشکر می‌کنم و از حساسیت‌های ارزشمند آن‌ها قدردانی می‌کنم. با این حال، همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، باید تعادلی بین ایده‌آل‌ها و واقعیت‌ها برقرار کنیم. از منظر ایده‌آل، خواسته‌ها کاملاً درست هستند، اما در واقعیت، باید از پتانسیل‌های موجود در راستای منافع و نیازهای مردم استفاده کنیم و اقدامات لازم را انجام دهیم.
خانم محمودی درباره مسئله زباله‌ها صحبت کردند. ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم، اما در مورد اعتبارات بویراحمد و گچساران نکته‌ای مهم وجود دارد که باید توضیح دهم. ما نمی‌توانیم فراتر از قانون عمل کنیم. برخی ردیف‌های بودجه‌ای به بعضی از شهرستان‌ها تخصیص می‌یابد و به برخی دیگر خیر. بر اساس قانون، سه درصد از درآمد حاصل از تولید و صادرات نفت به مناطق نفت‌خیز و محروم اختصاص می‌یابد. یک‌سوم این اعتبار به مناطق نفت‌خیز، مانند استان ما (مناطقی مثل ساوبمانی)، خوزستان، بوشهر، بندرعباس و برخی استان‌های غربی، تعلق می‌گیرد. دوسوم دیگر به مناطق محروم اختصاص دارد که شهرستان‌های محروم استان ما نیز از آن بهره‌مند می‌شوند. 
با این حال، چون یک‌سوم مربوط به مناطق نفت‌خیز به برخی شهرستان‌های ما تعلق نمی‌گیرد، اعتبارات دیگری مانند یارانه‌ها در نظر گرفته شده است. همچنین، موضوع آلایندگی مطرح است که بر اساس قانون محاسبه می‌شود. حدود چهل درصد از اعتبارات آلایندگی به مناطقی مثل زیدون، آقاجاری و امیدیه اختصاص می‌یابد و بخشی نیز به گچساران و بهمئی. این اعتبارات بر اساس ذرات معلق در هوا و دیگر معیارهای زیست‌محیطی محاسبه می‌شود. 
در برخی موارد، به مناطقی که نتوانسته‌اند از اعتبارات آلایندگی یا یک‌سوم مناطق نفت‌خیز استفاده کنند، کمک‌هایی شده است. اما به دلیل حساسیت موضوع، صلاح نیست جزئیات آن را اینجا مطرح کنم. باید توجه داشت که بخش عمده اعتبارات ما ملی است و اعتبارات استانی رقم قابل‌توجهی نیست. اگر کسی ادعایی در این زمینه دارد، می‌تواند اسناد را بررسی کند. برای مثال، حوزه بویراحمد، که ۵۳ درصد از جمعیت استان را در خود جای داده، بالاترین سهم اعتبارات را دریافت می‌کند.
جناب آقای سپهر درباره سفرها و مسائل پروازی صحبت کردند. متأسفانه هنوز شرایط پروازهای کشور به‌طور کامل مهیا نیست. در حوزه کشاورزی و گردشگری، پتانسیل‌های بسیار خوبی در استان وجود دارد، اما نیاز به کار و برنامه‌ریزی بیشتری است. ما برنامه‌هایی در این زمینه داریم و با حسن نیت در حال پیگیری آن‌ها هستیم.

از جناب آقای دانشی به دلیل مطرح کردن مسائل مهم تشکر می‌کنم. لازم است در فرصتی مناسب، به‌صورت حضوری و با جزئیات بیشتر در این خصوص گفت‌وگو کنیم تا بتوانیم ضعف‌های موجود را به نقاط قوت تبدیل کنیم.
درباره موضوع مطرح‌شده توسط جناب آقای خرم آزادی، جلسه‌ای در دفتر وزیر و با حضور مدیرکل برگزار شد که طی آن برنامه‌ریزی‌هایی انجام گرفت و اعتباری برای این موضوع پیش‌بینی شد. تلاش می‌کنیم در آینده نیز با تخصیص اعتبارات بیشتر، حمایت لازم را ادامه دهیم. جناب آقای استاندار نیز قول همکاری داده‌اند.
از زحمات بی‌وقفه و صادقانه حاج احمد جاودانه صمیمانه قدردانی می‌کنم. ایشان با تمام توان در این مسیر تلاش کرده‌اند و حق بزرگی بر گردن ما و این جریان دارند. حفظ حرمت ایشان ضروری است و امیدوارم به‌زودی بتوانیم اقدامات لازم را برای ایشان انجام دهیم. درباره دعوت از ایشان، باید بگویم که دعوت شده بودند، اما به دلایلی حضور نیافتند. همچنین، در مورد موضوع پزشکی که مطرح شد، ظاهراً اشاره به دکتر جاود وصیرت بود. ایشان در جلسه‌ای نزد من واکنش نشان دادند و مسئله‌ای مطرح شد که متأسفانه از خاطر من رفته بود. حتماً این موضوع را پیگیری می‌کنم و حرمت حاج احمد نیز باید حفظ شود.
در خصوص اولویت‌های کمیسیون، که توسط یکی از دوستان مطرح شد، باید توضیح دهم که در انتخابات هیئت رئیسه اجلاسیه دوم، به دلیل جلسات دیگری که با دوستان داشتیم و مسائل پیش‌آمده، شخصاً شرکت نکردم. یکی از دوستان همان روز از من خواست که به دلیل برنامه‌ریزی برای سال آینده، از حضور در رأی‌گیری صرف‌نظر کنم. با این حال، در طراحی کمیسیون و شکل‌گیری هیئت رئیسه جدید، نقش مؤثری داشتم. درباره اولویت‌های کمیسیون، مهم‌ترین مسئله، موضوع ناترازی‌ها، به‌ویژه در حوزه انرژی و سوخت‌هایی است که به آن‌ها نیاز داریم. همچنین، بحث تولید، به‌ویژه در میادین نفتی و گازی مانند پارس جنوبی، از اهمیت بالایی برخوردار است.
در حوزه کشاورزی، برنامه‌های بسیار خوبی تدوین شده است. اگر در زمینه فشارافزایی و سایر برنامه‌های مرتبط به نتیجه نرسیم، ممکن است هر سال یک واحد از پارس جنوبی تعطیل شود. ما منابع عظیم انرژی داریم و باید از آن‌ها به بهترین شکل استفاده کنیم. اگر اکنون نتوانیم بهره‌برداری مناسبی داشته باشیم، با توجه به قوانین و مقررات بین‌المللی، ممکن است در آینده از استفاده از انرژی‌های هیدروکربنی منع شویم. بنابراین، لازم است فشار بیشتری به وزارت نفت وارد کنیم تا از این منابع در راستای توسعه کشور و تأمین نیازهای مردم به شکل بهتری استفاده شود.
در پایان، از همه شما عذرخواهی می‌کنم اگر خستگی‌ام باعث شده باشد نکته‌ای از قلم بیفتد. تمام مسائل مطرح‌شده را یادداشت کرده‌ام و فکر می‌کنم به ۹۹ درصد سؤالات پاسخ داده‌ام. اگر موضوعی باقی مانده باشد، بعید می‌دانم بیش از یک درصد باشد. از همه شما تشکر می‌کنم و امیدوارم در مسیر خدمت به مردم موفق باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

هدف پنهان اسرائیل؛ کشیدن آمریکا به جنگ تمام‌عیار با ایران

هدف پنهان اسرائیل؛ کشیدن آمریکا به جنگ تمام‌عیار با ایران

بیش از دو ماه پس از آغاز درگیری مستقیم ایران و اسرائیل، تنش‌ها به اوج تازه‌ای رسیده است....
قدرت هسته‌ای کدامیک بیشتر است؛ روسیه یا آمریکا؟ | پوتین، ترامپ را بازی داد

قدرت هسته‌ای کدامیک بیشتر است؛ روسیه یا آمریکا؟ | پوتین، ترامپ را بازی داد

پوتین با تحریک غرور ترامپ، دامن زدن به‌احتمال قطع روابط روسیه با چین و ارائه روابط تجاری ...
پاچه‌دارها و پاچه‌خوارها | چرا چاپلوسی در نظام اداری رواج یافته است؟

پاچه‌دارها و پاچه‌خوارها | چرا چاپلوسی در نظام اداری رواج یافته است؟

مهاجری با بیان اینکه جامعه باید راهی برای بیان آزادانه احترام و تحسین افراد قائل شود،...
1