تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۴ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب : ۵۰۳۱۰۷
خبر بروزرسانی می‌شود

تصاویر و فیلم | آئین تکریم و معارفه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد

۰
کبنا ؛با حضور استاندار کهگیلویه و بویراحمد، رئیس امور برنامه و بودجه استان‌ها و جمعی از مدیران ارشد، آئین تکریم و معارفه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد. در این مراسم، سید انتظام سهمگین به‌عنوان رئیس جدید این سازمان معرفی و از خدمات جهانگیر شاهینی، رئیس پیشین، تقدیر شد.
به گزارش کبنا نیوز، آئین تکریم و معارفه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد صبح روز سه‌شنبه، ۲۸ مردادماه ۱۴۰۴، با حضور استاندار استان، رئیس امور برنامه و بودجه استان‌ها و جمعی از مدیران ارشد برگزار شد.
در این مراسم، «سید انتظام سهمگین» به‌عنوان رئیس جدید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان معرفی شد و از خدمات «جهانگیر شاهینی»، رئیس پیشین این سازمان، تقدیر به عمل آمد.
این برنامه که در سالن همایش‌های سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برگزار شد، با حضور یدالله رحمانی، استاندار کهگیلویه و بویراحمد، معاونان استاندار و مدیران ارشد دستگاه‌های اجرایی استان همراه بود.

آخرین صحبت‌های جهانگیر شاهینی، رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در استان کهگیلویه و بویراحمد
با سلام و عرض ادب. در جلسه‌ای که در استانداری برگزار شد، موضوعات مختلفی مطرح گردید. از من خواسته شد تا به‌عنوان نقطه‌ی شروع، مسترپلن یا نقشه‌ی راه توسعه‌ی استان کهگیلویه و بویراحمد را تدوین کنیم. برای این منظور، لازم بود اسناد پایه‌ی توسعه‌ی استان تهیه شود. در این راستا، از همه‌ی همکارانم، به‌ویژه جناب آقای موسوی، مشاور حوزه‌ی معاونت برنامه‌ریزی، که نقش بسزایی در این فرآیند داشتند، قدردانی می‌کنم.
برای تدوین اسناد پایه، چند اقدام اساسی باید انجام می‌شد. ابتدا لازم بود چشم‌اندازی برای توسعه‌ی استان تعریف کنیم. این کار نیازمند هماهنگی و هم‌اندیشی با دستگاه‌های اجرایی بود تا با بحث و تبادل‌نظر، به اجماع برسیم. خوشبختانه، نتیجه‌ی این تلاش‌ها، تدوین چشم‌اندازی بسیار روشن و مؤثر بود. بر اساس این چشم‌انداز، استان به سه قطب تأثیرگذار با محوریت سه شهرستان اصلی، یعنی گچساران، دهدشت و یاسوج، تقسیم‌بندی شد.
پس از تدوین چشم‌انداز، گام دوم تعیین نظریه‌ی پایه‌ی توسعه بود. این نظریه به‌صورت شفاف، صریح و روشن مشخص می‌کند که کدام حوزه‌ها باید توسعه یابند. این سند، که در قالب دو یا سه صفحه تدوین شد، مسیر حرکت استان را به‌وضوح تعیین کرد. برای عملیاتی کردن این نظریه، نیاز به تدوین سند توسعه بود. این سند از یک جدول ثبات شروع می‌شد که در آن ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها، مسائل و چالش‌های استان شناسایی و ثبت می‌گردید.
در مرحله‌ی بعد، وارد تدوین برنامه‌های توسعه شدیم. در این مرحله، ساختار برنامه‌ی توسعه و پیشرفت استان طراحی شد که شامل ۱۶ کمیته و ۴ کارگروه بود. هر کارگروه به ریاست یکی از معاونین محترم استاندار فعالیت خود را آغاز کرد. این فرآیند کار ساده‌ای نبود، زیرا لازم بود اسناد بالادستی، برنامه‌های پنج‌ساله و سیاست‌های کلی وزارتخانه‌ها هم‌راستا شوند. این امر زمان‌بر بود و دستگاه‌های اجرایی با جدیت کار خود را شروع کردند.
بااین‌حال، یک حلقه‌ی مفقوده در این فرآیند وجود داشت: مدل توسعه‌ی استان. باید مشخص می‌کردیم که توسعه‌ی کهگیلویه و بویراحمد در چه ابعاد و با چه رویکردی دنبال شود. برای مثال، در استانی مانند اصفهان، اولویت امروز دیگر توسعه‌ی صنعتی و اقتصادی نیست، بلکه گردشگری در کانون توجه قرار دارد، زیرا این استان در حوزه‌های صنعتی مانند سنگ‌آهن به رشد کافی رسیده‌است. اما در کهگیلویه و بویراحمد، نیاز به مدل توسعه‌ی خاص خودمان احساس می‌شد. به همین منظور، یک مدل پنج‌بعدی برای توسعه‌ی استان طراحی کردیم. بر اساس این مدل، راهبردها تدوین شد و با استفاده از روش‌های آینده‌نگری و پیش‌بینی رویدادها، فرصت‌ها و چالش‌ها، برنامه‌های توسعه‌ی هر یک از سه قطب استان مشخص گردید.
تا این مرحله، فرآیند به‌خوبی پیش رفت و نتایج مطلوبی به دست آمد. تاکنون بیش از ۲۰ دستگاه اجرایی، برنامه‌ها و اسناد توسعه‌ی خود را تدوین کرده‌اند. این اسناد در قالب برنامه‌های پنج‌ساله، هم‌راستا با برنامه‌های هفتم، هشتم و نهم توسعه، پیش خواهند رفت. در کنار این‌ها، توجه به اسناد دیگری مانند سند اشتغال و سند توسعه‌ی دانش‌بنیان نیز ضروری بود. این اسناد به‌موازات اسناد اصلی تدوین شدند.
سند توسعه‌ی دانش‌بنیان، که با همکاری پارک علم و فناوری، دانشگاه و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی طی بیش از یک سال تدوین و بازنگری شد، هم‌اکنون نهایی شده‌است. این سند آماده‌ی ارائه به شورای عالی انقلاب فرهنگی است تا به‌عنوان الگویی برای سایر استان‌های کشور معرفی و ابلاغ شود. در این‌جا لازم می‌دانم از جناب آقای دکتر افتخاری، رئیس محترم پارک علم و فناوری، که نقش کلیدی در نهایی‌سازی این سند داشتند، تشکر ویژه کنم. پس از تصویب این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی، به‌عنوان یک سند پشتیبان اصلی در سطح کشور شناخته خواهد شد.
این سند توسعه مبنای مناسبی فراهم کرد تا در سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه‌ها، اعتبارات لازم برای توسعه‌ی استان جذب شود. به همت جناب آقای دکتر رحمانی، استاندار محترم، کارخانه‌ی نوآوری با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان در استان راه‌اندازی شد. این پروژه در سفر پارسال وزیر محترم تصویب شد و امسال عملیات اجرایی آن آغاز شده‌است. همچنین، برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه‌ی زیرساخت‌های آن‌ها، اقدامات لازم در حال انجام است. صندوق پژوهش و فناوری در کنار صندوق کشاورزی و صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران فعال شده و این اقدامات به ما کمک کرد تا گام‌های مؤثری در مسیر توسعه برداریم.
در کنار این‌ها، به‌هنگام‌سازی نقشه‌های آماری استان را آغاز کردیم. سال گذشته، این فرآیند در سی‌سخت انجام شد و امسال، سایر شهرستان‌ها در دستور کار قرار گرفتند. این اقدامات از ملزومات سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۴۰۵ است که از پلاک‌خوانی آغاز می‌شود و شهرداری‌ها باید همکاری لازم را در این زمینه انجام دهند.
پنج اولویت اصلی برای توسعه‌ی استان تعیین شد و فعالیت‌هایمان بر اساس این اولویت‌ها برنامه‌ریزی شد. مهم‌ترین محورهای توسعه در ۱۳ بخش منسجم و یکپارچه، با تمرکز بر سه قطب اصلی استان تعریف شد. این محورها به‌صورت عملیاتی پیاده‌سازی شدند. علاوه بر این، در حوزه‌ی اشتغال روستایی، طرح تکام (مهندسی معکوس یا بازگشت روستاییان به مناطق روستایی) آغاز شد. مطالعات توسعه‌ی پایدار و منظومه‌های روستایی نیز در کنار این طرح پیگیری شد.
به همت جناب آقای دکتر رحمانی، از پارسال تاکنون ۶۵ طرح اقتصادی بزرگ در استان آغاز شده‌است. این طرح‌ها ارزشمند هستند و جا دارد از معاونت محترم اقتصادی، جناب آقای دکتر عسکری، که یار و یاور استاندار محترم بوده و پیشنهادهای مؤثری ارائه داده‌اند، تشکر ویژه کنم. همچنین، واحدهای صنعتی احیا شده، طرح‌های مشارکت عمومی-خصوصی و پروژه‌های مختلف به‌روزرسانی شدند. در حوزه‌ی لایه‌های اطلاعاتی، تاکنون ۲۵۰ لایه‌ی اطلاعاتی در سامانه‌ی SDI بارگذاری شده که در مقایسه با سایر نقاط کشور، پیشرفت قابل‌توجهی محسوب می‌شود. از جناب آقای محمدی، معاونت محترم آمار، و جناب آقای دلشاد که همکاری بسیار خوبی در این زمینه داشتند، صمیمانه قدردانی می‌کنم.
در کنار این اقدامات، باید منابع استان را در چهار حوزه‌ی اداری، مالی، انسانی و اطلاعاتی توسعه می‌دادیم. در بخش منابع مالی، زمانی که کارم را در استان آغاز کردم، اعتبارات استانی بین ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان بود و سهم ما از بودجه‌ی ملی در اعتبارات استانی بین ۱.۶ تا ۱.۸ درصد بود. آرزویمان این بود که این سهم را به ۲.۵ درصد برسانیم. خوشبختانه، امروز که در خدمت شما هستم، این سهم به ۲.۸ درصد رسیده‌است. این میزان، چهار برابر جمعیت و مساحت استان است و افتخاری بزرگ برای کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود. این موفقیت مرهون تلاش‌های کارشناسان محترم سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان است.
از تمامی کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی که با صرف وقت و تلاش بسیار، در شاخص‌سازی و شناسایی وضعیت‌ها و عقب‌ماندگی‌های استان نقش داشتند، صمیمانه تشکر می‌کنم. ما در جلسات مختلف، از جمله در سفرهای ریاست محترم جمهور، با جناب آقای دکتر پورمحمدی، پیش‌تر با جناب آقای دکتر منظور و قبل از آن با جناب آقای دکتر میرکاظمی، به‌صورت مستمر گفت‌وگو کردیم و مسائل استان را مطرح نمودیم. نتیجه‌ی این پیگیری‌ها رشد قابل‌توجه بودجه‌ی استان بود: در سال ۱۴۰۲، رشد بودجه‌ی ما ۱۲۲ درصد، در سال ۱۴۰۳، ۸۸ درصد و در مجموع، میانگین رشد بودجه‌ی ملی حدود ۹۶ درصد و بودجه‌ی استانی حدود ۷۳ درصد بوده‌است.
اکنون بودجه‌ی استانی ما به حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان و بودجه‌ی ملی به حدود ۶۲۰۰ میلیارد تومان رسیده‌است. اولویت استان در دو سال اخیر، تمرکز بر دو بخش آب و راه بوده‌است. در این سه سال، اتفاقات بسیار خوبی در حوزه‌ی آب رخ داده‌است. از جناب آقای مصلح، مدیرعامل محترم شرکت آب منطقه‌ای، به‌صورت ویژه تشکر می‌کنم. هر هفته که در تهران بودم، ایشان همراه من بودند و تیم آب و فاضلاب استان به‌طور مداوم با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در ارتباط بودند. دستگاه‌های دیگر مانند ارشاد و نوسازی مدارس نیز راه سازمان را به‌خوبی آموختند و با حضور فعال در جلسات و چانه‌زنی، اعتبارات لازم را پیگیری کردند.
در این مدت، پروژه‌های مهمی مانند آب گندمکار، چهارشهر و بهمئی از طریق کمیسیون‌های ماده ۲۳ تأمین اعتبار شدند. تنها در بخش آب، حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت که بخشی از آن کامل دریافت شده و بخشی دیگر در حال دریافت است. در حوزه‌ی راه، زمانی که کار را آغاز کردیم، ۵۳۰۰ کیلومتر راه روستایی باقی مانده بود. با همت جناب آقای پیمانجو و پیش‌تر در دوره‌ی جناب آقای محمدی، این میزان به حدود ۲۰۰۰ کیلومتر کاهش یافت که پیشرفت قابل‌توجهی است.
در بخش نوسازی مدارس، با نهضت عدالت آموزشی که از سوی رئیس‌جمهور محترم آغاز شد، بیش از ۱۰۰ مدرسه در دستور کار قرار گرفت و قرار است تا مهر و آذر تکمیل شوند. این موفقیت‌ها نتیجه‌ی پیگیری‌های مستمر و هفتگی در تهران است. از تمامی مدیران کل که با جدیت همراهی کردند و خود را جدا از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ندانستند، تشکر می‌کنم و دستشان را می‌بوسم. در استانی که اکنون عازم آن هستم، سطح همکاری و تخصیص اعتبارات بسیار کمتر از اینجاست، زیرا مدیران کل این استان در سال‌های اخیر، به‌ویژه در یک سال گذشته، همراهی بی‌نظیری داشتند.
برخی مواقع با مدیران تماس می‌گرفتم و می‌گفتم که امشب باید در تهران باشید. آن‌ها بلافاصله با ماشین حرکت می‌کردند و تا شب به جلسه می‌رسیدند. گاهی ساعت ۹ شب با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور دیدار می‌کردیم و گفت‌وگوهای مؤثری داشتیم. آشنایی خوب ما با تیم سازمان برنامه و بودجه کشور و همراهی جناب آقای رحمانی در این جلسات، نقش کلیدی داشت. گاهی خودم پشت کامپیوتر کارشناسان می‌نشستم و تخصیص‌ها را ثبت می‌کردم! این رابطه‌ی صمیمی باعث شد مدیران کل نیز این الگو را دنبال کنند و با تمرین و پیگیری، اتفاقات خوبی در حوزه‌ی کاری استان رقم بخورد.
این موضوع واقعاً مایه‌ی خوشحالی است، زیرا کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت رشد بیشتری دارد. همان‌طور که روز اول گفتم، این استان منابع انسانی بسیار خوبی دارد. همه‌ی مدیران و کارشناسان دلشان می‌خواهد استانشان توسعه یابد و با تمام توان برای این هدف تلاش می‌کنند.
در احصای ۲۱ فصل بودجه‌ای که با تلاش کارشناسان عزیز بخش بودجه انجام شد، مشخص گردید که برای تکمیل همه‌ی نیازها و پروژه‌های استان، به اعتباری بالغ بر ۱۷۰ همت (هزار میلیارد تومان) نیاز داریم. این رقم در سال گذشته محاسبه شد و اکنون احتمالاً به بیش از ۲۰۰ همت رسیده‌است. با توجه به اینکه کل بودجه‌ی کشور حدود ۶۰۰ همت است، ۱۰ درصد آن از طریق مشارکت عمومی-خصوصی و بر اساس مواد ۳۱ و ۳۲ قانون تأمین مالی قابل‌استفاده است. این یعنی می‌توانیم پروژه‌ها را با همکاری پیمانکاران بخش خصوصی پیش ببریم. با کسر ۱۰ درصد مشارکت عمومی-خصوصی و ۴۰ همت ردیف‌های متفرقه، حدود ۵۰۰ همت باقی می‌ماند. برای تکمیل پروژه‌هایمان، همچنان به حدود ۲۰۰ همت بودجه نیاز داریم. بنابراین، اولویت‌بندی پروژه‌ها ضروری بود. اولویت ما بر بخش‌های آب و راه متمرکز شد، البته با توجه به سایر بخش‌ها که خوشبختانه پیشرفت‌های خوبی در آن‌ها حاصل شده‌است.
به خاطر دارم پارسال، در اواخر سال، در سازمان برنامه و بودجه بودم. در بخش فاضلاب، ۷۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص‌نیافته باقی مانده بود. در همان جلسه، با حضور جناب آقای منصورخانی، متوجه شدم که در حال تصمیم‌گیری برای تخصیص این بودجه هستند. گفتم که فاضلاب‌های شهرستان‌های ما مشکل دارند. همان‌جا ۷۰ میلیارد تومان به این بخش اختصاص یافت. بلافاصله با جناب آقای رضایی تماس گرفتم و از ایشان خواستم سریعاً اقدام کنند. از آقای رضایی و آقای پناهی که همیشه پای کار بودند، تشکر ویژه می‌کنم. این اتفاقات باعث شد تا بتوانیم شاخص‌سازی‌های مؤثری در استان انجام دهیم.
شاخص‌هایی که ۱۰ تا ۱۵ سال به‌روزرسانی نشده بودند، با همکاری کارشناسان حوزه‌ی بودجه و معاونت‌های مختلف، بازنگری شدند. از تک‌تک کارشناسان بودجه که با دستگاه‌های اجرایی جلسات متعدد برگزار کردند، چانه‌زنی نمودند و با دقت سهم هر شهرستان را مشخص کردند، تشکر می‌کنم و دستشان را می‌بوسم. این کارشناسان شخصاً در شهرستان‌ها حضور یافتند و این کار را به سرانجام رساندند.
در بخش آمار، ۲۸ طرح آماری اجرا شد و در طرح سرشماری کشاورزی، جزو سه یا چهار استان برتر از نظر کیفیت بودیم. جناب آقای محمدی گواه این موضوع هستند و جناب آقای رحمانی نیز در این زمینه تقدیر کردند. در ارزیابی عملکرد سازمانی، در حالی که سال‌ها در رتبه‌های ۲۹ یا ۳۰ قرار داشتیم، پارسال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به رتبه‌ی سوم کشور رسید. همچنین، در رشد بودجه‌ی سال ۱۴۰۲، رتبه‌ی سوم کشور را کسب کردیم. این موفقیت‌ها اتفاقی نبود؛ نتیجه‌ی زحمات کارشناسان باسواد و ارزشمندی است که در این سازمان فعالیت می‌کنند.
در حوزه‌ی برنامه‌ریزی، تنها استانی که مدل توسعه‌ی پایدار دارد، کهگیلویه و بویراحمد است. هیچ استان دیگری چنین سندی تدوین نکرده‌است. از جناب آقای موسوی و جناب آقای دلشاد که یار و یاور من بودند، تشکر می‌کنم. گاهی تا ساعت یک بامداد در سازمان بودیم و روزانه ۱۴ تا ۱۸ ساعت کار می‌کردیم تا این سند تدوین شود و مشخص کنیم که استان ما در چه جایگاهی قرار دارد و چه کارهایی باید انجام شود.
در حوزه‌ی آموزش و پژوهش، اقدامات ارزشمندی انجام شد. سند توسعه‌ی اشتغال و سند توسعه‌ی دانش‌بنیان در حوزه‌ی معاونت برنامه‌ریزی تدوین شد. همچنین، سند توسعه‌ی شاخص‌های توزیع و تخصیص بودجه تهیه گردید. در حوزه‌ی معاونت فنی نیز کارهای مهمی انجام شد. در گذشته، نظارت بودجه و نظارت فنی جدا از هم بودند، اما با هماهنگی و چک‌لیست کردن پروژه‌ها، گروه‌های نظارتی به‌صورت مشترک از پروژه‌های اثرگذار بازدید کردند، راهنمایی‌های لازم را ارائه دادند و کمک کردند. در حوزه‌ی مدیریت فنی، آمار و بودجه، ما در سطح کشور بهترین عملکرد را داشتیم و در برنامه‌ریزی نیز حرف برای گفتن داشتیم.
جناب آقای دلشاد گواه هستند که بارها از ما دعوت شد تا در سمپوزیوم‌ها و کنگره‌ها شرکت کنیم و درباره‌ی پیشرفت‌های کهگیلویه و بویراحمد سخن بگوییم. امروز دیگر کسی به این استان نمی‌گوید ضعیف یا نادیده‌گرفتنی. هرگاه در سازمان برنامه و بودجه کشور صحبتی مطرح می‌شود، نام کهگیلویه و بویراحمد نیز به میان می‌آید. این موفقیت مرهون تلاش‌های بی‌وقفه‌ی کارشناسان این سازمان است. از همه‌ی دستگاه‌های اجرایی، استانداری و دستگاه‌های نظارتی درخواست دارم که قدر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و کارشناسان ارزشمند آن را بدانند. این عزیزان تا دیروقت در سازمان و پای پروژه‌ها بودند. برای مثال، جناب آقای پوزش گاهی آن‌قدر در پروژه‌ها غرق می‌شد که گمان می‌کردیم گم شده‌است! جناب آقای موسوی و جناب آقای محمودی معظم نیز همین‌طور. بدون اینکه ما بگوییم، خودشان به روستاها می‌رفتند، پروژه‌ها را بررسی می‌کردند و با دقت کار را پیش می‌بردند. این‌ها ارزش‌های بزرگی برای استان هستند و باید به این نیروها توجه ویژه‌ای شود تا بتوانند وظایف خود را با دقت و درستی انجام دهند.
یکی از مهم‌ترین اقدامات، نشاندار کردن پروژه‌ها در حوزه‌ی مالیاتی بود. پارسال این پروژه‌ها استانی بودند و امسال به‌صورت ملی تعریف شدند. با این حال، ۷۰ میلیارد تومان در این حوزه برای استان تأمین شد که ارزش بسیاری دارد. در بخش اعتبارات نفت، شش ماه تمام، زودتر از مدیرعامل شرکت ملی نفت، در سازمان حضور داشتم. آن‌قدر پیگیری کردم تا ۳۶۷۰ میلیارد تومان، علاوه بر اعتباراتی که نمایندگان گرفته بودند، به‌طور کامل برای استان ابلاغ شد. در مقایسه، استان فارس نتوانست همه‌ی اعتبارات نفت خود را به‌صورت ابلاغیه دریافت کند، اما در کهگیلویه و بویراحمد، تمام این بودجه ابلاغ شد. اعتبارات نفت، تنها بودجه‌ای است که سال‌به‌سال از بین نمی‌رود و هر زمان سند ارائه شود، تخصیص می‌یابد. این موفقیت با کمک همکارانم در حوزه‌ی بودجه و شاخص‌سازی‌های دقیق آن‌ها به دست آمد.
همکارانم در معاونت توسعه نیز کارهای ارزشمندی انجام دادند. یکی از این اقدامات، تبدیل وضعیت ایثارگران بود که سال‌ها معطل مانده بود. کهگیلویه و بویراحمد با مکانیزم خاص خود این کار را به سرانجام رساند. همچنین، شاخص‌های توسعه‌ی استان در ۲۱ فصل و ۶۹ برنامه تدوین شد که اکنون با کد ۳۰۶۸۴۵ شامل ۳۰ برنامه، ۶۸ زیربرنامه و ۴۵ کلاس است. این اسناد آماده هستند و تغییر آن‌ها برای کارشناسان بودجه در دو یا سه روز کار سختی نیست.
برای اولین بار، طرح صیانت از جنگل‌های زاگرس از سوی این استان کلید خورد. جناب آقای پورمحمدی، مشاوری به نام جناب آقای مسجدی، که پیش‌تر رئیس امور بودند، برای این کار تعیین کردند. کهگیلویه و بویراحمد به‌عنوان پایلوت حفاظت از جنگل‌های زاگرس انتخاب شد و امسال بودجه‌ی آن مصوب شده و تخصیص می‌یابد. در بخش راهبری و نظارت، ۱۶۰۰ پروژه تحت پوشش قرار گرفت که ۹۰۰ پروژه‌ی آن استانی، احداثی و توسعه‌ای یا ملی هستند. این تعداد پروژه، رقم کمی نیست. همچنین، برنامه‌ی جهش تولید و مهار تورم تدوین شد.
در حوزه‌ی صندوق‌های توسعه، مانند صندوق پژوهش، صندوق کشاورزی و سایر صندوق‌ها که سال‌ها مورد بی‌توجهی قرار گرفته بودند، از سال ۱۴۰۲ به بعد جان تازه‌ای گرفتند و فعال شدند. از جناب آقای افتخاری، جناب آقای عباس‌زاده در جهاد کشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی تشکر ویژه می‌کنم که نقش کهگیلویه و بویراحمد را در این زمینه به‌خوبی نشان دادند و ثابت کردند که این صندوق‌ها می‌توانند در سطح کشور تأثیرگذار باشند.

خبر تکمیل می شود

تصاویر و فیلم | آئین تکریم و معارفه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد

تصاویر و فیلم | آئین تکریم و معارفه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد

تصاویر و فیلم | آئین تکریم و معارفه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد
نام شما

آدرس ايميل شما

قدرت هسته‌ای کدامیک بیشتر است؛ روسیه یا آمریکا؟ | پوتین، ترامپ را بازی داد

قدرت هسته‌ای کدامیک بیشتر است؛ روسیه یا آمریکا؟ | پوتین، ترامپ را بازی داد

پوتین با تحریک غرور ترامپ، دامن زدن به‌احتمال قطع روابط روسیه با چین و ارائه روابط تجاری ...
پاچه‌دارها و پاچه‌خوارها | چرا چاپلوسی در نظام اداری رواج یافته است؟

پاچه‌دارها و پاچه‌خوارها | چرا چاپلوسی در نظام اداری رواج یافته است؟

مهاجری با بیان اینکه جامعه باید راهی برای بیان آزادانه احترام و تحسین افراد قائل شود،...
1