روند شاخص قیمت مصرفکننده (CPI) طی شش سال گذشته تحت تأثیر عواملی چون رشد نقدینگی، کاهش ارزش پول ملی، نوسانات ارز و افزایش هزینههای تولید با رشد ۵.۴ برابری مواجه شده است. این روند منجر به کاهش قدرت خرید مردم شده است. در مقابل، شاخص خودرو در بورس با رشد ۱۲.۸ برابری روبهرو بوده که بیشتر به دلیل ورود نقدینگی به بازار سرمایه، سیاستهای محدودکننده واردات خودرو، و جذابیت خودرو بهعنوان یک گروه شاخص ساز در بورس بوده است. در مقایسه، رشد شاخص خودرو سریعتر از تورم بوده و نشان میدهد که نمادهای خودرویی میتوانند راهحلی برای حفظ ارزش داراییها در برابر تورم باشند.

.jpg)
مضاف بر آن، سیاستگذاریهای حاکم بر صنعت خودرو، از جمله تلاش برای واگذاری سهم دولت در صنعت مذکور به بخش خصوصی نقش مهمی در نوسانات این شاخص داشته است. در برخی دورهها نیز ورود نقدینگی سرگردان به بازار سرمایه و رفتارهای هیجانی سهامداران، به رشد حبابی برخی نمادهای خودرویی منجر شده است. در مجموع، ترکیب عوامل بنیادی و جو روانی حاکم بر بازار، علیرغم EPS منفی شاخصسازهایی نظیر خودرو و خساپا، روند صعودی شاخص خودرو در حد زمانی مذکور را رقم زده است.




















