تاریخ انتشار
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۴
کد مطلب : ۴۷۵۲۱۳
مسئول امور بانوان معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج توضیح می‌دهد

چرا جوانی جمعیت یک امر مهم می‌باشد؟

۱
چرا جوانی جمعیت یک امر مهم می‌باشد؟
کبنا ؛کارشناس مواد خوراکی و آشامیدنی و مسئول امور بانوان معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: طی دهه‌های گذشته به علت تغییر ساختار سنی جمعیت در ایران، ما شاهد تغییراتی در پروفایل جمعیتی بوده‌ایم به خصوص که جمعیت سال خورده‌ها در ایران رو به افزایش می‌باشد.
به گزارش کبنا، روابط عمومی معاونت غذا داروی دانشگاه؛ زینب بختیاری افزود: افزایش جمعیت سالخورده می‌تواند به عنوان مانعی برای برنامه‌های عمرانی کشور و رشد اقتصادی آن باشد. با توجه به این که پایه‌های قدرت، رشد اقتصادی و اجتماعی کشور‌ها نیروی کار جوان است.
وی ادامه داد: نیروی انسانی در بعد اقتصاد، نیروی پیشران تولید در کشور به حساب می‌آید و از نظر اجتماعی و فرهنگی نیز قدرت بخش و حیات بخش یک جامعه است. نیروی انسانی سالم و آموزش دیده برای یک کشور سرمایه می‌باشد که در استحکام، خود اتکایی، افزایش ثروت، پایداری و رشد اقتصادی، نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای را ایفا می‌کند.
وی تصریح کرد: از نظر جمعیت‌شناسان، سالمندی جمعیت باعث افزایش هزینه‌ها و کاهش فعالیت اقتصادی و در نهایت سبب کاش منابع مولد و رکود خواهد شد. باید در نظر داشت افزایش تعداد سالخورده‌ها نیاز به سیستم‌های پزشکی و سلامتی قوی دارد.
بختیاری با بیان اینکه درمان، مراقبت و نگهداری از سالمندان نیز نیاز به منابع و تسهیلات بیشتری دارد، اظهار داشت: این موضوع یک پدیده‌ی چند وجهی و چالش مهمی برای کشور‌های مرفه می‌باشد. طی گزارشی از مرکز آماری ایران گفته شد که تا سال ۲۰۵۰ میلادی جمعیت سالخورده‌ی ایران به بیش از ۲۶ میلیون نفر خواهد رسید.
وی تأکید کرد: علاوه بر این، نرخ باروری ایران در چهار دهه‌ی اخیر از ۷ به ۲ رسیده است و جمعیت حاضر ایران ۸۷ میلیون نفر می‌باشد. متأسفانه ایران از لحاظ سرعت رشد سالمندان در رتبه‌ی سوم قرار دارد. دلیل این امر می‌تواند سیاست‌های اشتباه، تغییر سبک زندگی، عوامل اقتصادی، مهاجرت و بالا رفتن سن ازدواج باشد. به علاوه گفته می‌شود که یکی از دلایل کاهش فرزند‌آوری تضعیف معنویات می‌باشد.
بختیاری در پایان گفت: راهکار‌های سیاستی برای افزایش باروری و رشدجمعیت در ایران شامل ترویج آگاهی جمعی، حمایت مالی از خانواده‌ها، پشتیبانی از تأمین اجتماعی، ترویج تعادل میان زن و مرد، تسهیلات مسکن و توسعه‌ی مناطق روستایی است.
نام شما

آدرس ايميل شما

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1