تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۳۹
کد مطلب : ۴۷۱۴۳۲
جلسه اخلاق در مسجد امام علی (ع) یاسوج برگزار شد

ستار هدایت‌خواه: ماه رجب ماه آشتی با خدا است، با گناه به جنگ با خدا نرویم

۲
۰
ستار هدایت‌خواه: ماه رجب ماه آشتی با خدا است، با گناه به جنگ با خدا نرویم
کبنا ؛
جلسه اخلاق ستار هدایت‌خواه، فعال فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد در مسجد امام علی (ع) یاسوج برگزار شد.
به گزارش کبنا نیوز، ستار هدایت‌خواه در این جلسه که روز دوشنبه (۲۵ دی‌ماه ۱۴۰۲) برگزار شد،  ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام هادی(ع)، اظهار کرد: جلسه قبل به آثار اخلاق پرداختیم.
 وی در خصوص تهذیب نفس و خودسازی در ماه رجب گفت: اول آنکه مهمترین سرمایه‌ای که در زندگی داریم عمر ما است، عمر گرانبها و ذی‌قیمت است که خداوند در اختیار ما قرار داده و باید لحظه به لحظه آن را قدر بدانیم، تنها آن بخشی از عمر ما می‌ماند و سود می‌رساند که در راه رشد و تعالی و تکامل و تقرب الی الله خرج شود، هر قسمتی از این سرمایه که در راه دین خداوند خرج نشود، خسران است. می‌گوید؛ همه انسان‌ها در خسران هستند، مگر اینکه در مسیر کسب‌ ایمان و عمل صالح و سفارش همدیگر به حق باشند، غیر از این بقیه اوقات عمر ما بیهوده تلف شده و باید روز قیامت پاسخگو باشیم‌.
وی در ادامه افزود: اولین سؤال‌ها در شب اول قبر از اعتقادات است، اولین سؤال‌ها از اعمال؛ از نماز است، اولین سؤال از سرمایه‌ها؛ از عمر است. تأثیرات اوقات عمر در رشد و تعالی انسان یکسان نیست، هم اوقاتی از روز و شب متفاوت است و هم ماه‌ها و روز‌هایی را داریم که فرصت ویژه‌ای برای انسان است به شرطی که انسان از آن بهره ببرد. در طول سال ماه‌هایی متفاوت وجود دارند که آغاز متولد شدن انسان است، آغاز این ماه‌ها از رجب است، رجب آغاز بهار معنویت است،
هدایت‌خواه بیان کرد: بعد از آن شعبان و اوج آن رمضان است. رجب فروردین معنویت انسان‌های به دنبال کمال است. نکته دوم این است که ماه رجب آغاز ماه‌های حرام است، چون عرب‌های جاهلی دائماً مشغول به جنگ و نزاع و غارت بوده‌اند و به امور عادی زندگی کمتر می‌رسیدند، با تدبیری ۴ ماه را برای جنگ حرام اعلام کردند، چون این رسم پسندیده بود، اسلام هم آن را به رسمیت شناخت، هرچند بدین معنا نبود که در ماه‌های دیگر جنگ و نزاع شود. علمای اسلام از معنای باطنی این سنت استفاده کردند و گفتند جنگی که از نظر اسلام ویرانگر است جنگ با خدا است، و جنگ با خدا این است که انسان با گناهان خود به جنگ با خدا می‌رود.
این استاد دانشگاه در ادامه گفت: کسی که به ولی خدا اهانت کند، کسی است که به خداوند اعلان جنگ کرده است. پس ماه رجب ماه آشتی با خدا است و باید تلاش کنیم که با گناه به جنگ با خدا نرویم، همانطوری که اعراب جاهلی جنگ را حرام کرده‌اند، جنگیدن با خدا در این ماه‌ها همیشه حرام است ولی در این ماه‌ها حرمت ویژه دارد. ماه رجب جزء حرم‌های زمانی است، حرم مکانی مثل مسجدالحرام و مکه است، حرم‌ها زمانی نیز شامل برخی ماه‌ها می‌شود، مثل ماه رجب، که باید حرمت برخی از رفتار‌ها را داشته باشیم، چون اثر منفی آن‌ها در این ماه‌ها بیشتر است. همانگونه که نماز خواندن در مسجدالحرام صواب بیشتری دارد، گناه کردن در مسجدالحرام خطر بیشتری دارد، در ماه رجب نیز عبادت احترام و صواب و پاداش بیشتری دارد و هم نماز و روزه و صدقه و صله رحم صواب بیشتری دارد. در ماه‌های حرام دیه بیشتر از ماه‌های دیگر است. نکته چهارم: ماه رجب و شعبان ماه آمادگی برای ورود به ماه رمضان است.
این فعال فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد در ادامه خاطر نشان کرد: خداوند یک مهمانی باشکوهی را ترتیب داده به نام ماه مبارک «رمضان»، پیامبر جمعه آخر ماه شعبان مردم را رسماً به این ضیافت و مهمانی دعوت می کند، وقتی بخواهیم وارد ماه رمضان شویم باید از قبل آمادگی داشته باشیم، این آمادگی هم باید متناسب با میزبان باشد، آمادگی برای ورود به ماه مبارک رمضان از نوع آمادگی‌های مادی نیست، چون میزبان به باطن ما نگاه می‌کند، به نیات و قلب‌ها نگاه می‌کند، نه به چهره‌ها. ما باید این باطن را زیبا کنیم، این آمادگی از ماه رجب شروع می‌شود، شعبان مقدمه ورود به ماه رمضان است.
هدایت‌خواه گفت: قله «ماه رمضان» و اصل بهره‌مندی از ماه رمضان در شب‌های قدر است، کسانی که در طول سال برای شب‌های قدر آماده می‌شوند، اما کسانی که می‌خواهند مقداری آمادگی داشته باشند، آمادگی را از ماه رجب شروع می‌کنند، ماه رجب، شعبان و رمضان ۹۰ روز است، بعضی علمای اخلاق پیشنهادشان این بوده است که چله داشته باشند. چون یک خصلت و عادت زمانی ملکه افراد می‌شود که چله را نگه دارند.
وی افزود: رجب و شعبان و ۲۰ روز اول ماه رمضان ۸۰ روز و دو چله است، تا زمانی که وارد شب‌های قدر می‌شویم، یعنی پیشنهاد می‌دهند که دو چله بگیریم، برای ورود و درک عظمت شب‌های قدر.
دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: نکته ششم در بحث تزکیه، بر اساس معنای لغوی تزکیه، علمای اخلاق می‌گویند تزکیه دو مرحله دارد. مرحله اول از معنای پاک کردن می‌آید، یعنی تخلیه و پاکسازی از رذایل و غیرخدا. مرحله دوم تزکیه است، به همین جهت ماه رجب ماه تخلیه و پاکسازی است. به همین خاطر بیشترین اذکاری که می‌گویند در ماه رجب بگویید ذکر استغفار است، استغفار استفراغ گناه است. این سم گناه در طول سال از طریق زبان، چشم، گوش، دهان و از طرق مختلف وارد وجود ما شده و روح ما را آلوده کرده است. برای اینکه روح ما تخلیه شود، هر دارویی هم که بخورید فایده‌ای ندارد، بلکه باید تخلیه و پاک شود، بهترین دارو استغفار است. اذکار هزار مرتبه « أَسْتَغْفِرُ اللّٰهَ ذَا الْجَلالِ وَالْإِكْرامِ مِنْ جَمِیعِ الذُّنُوبِ وَالْآثامِ. »، ۷۰ مرتبه صبح و عصر« استغفار استغفرالله و اتوب علیه»، ۱۴۰ مرتبه و ۴۰۰ مرتبه « أَسْتَغْفِرُ اللّٰهَ الَّذِی لَاإِلٰهَ إِلّا هُوَ وَحْدَهُ لَاشَرِیكَ لَهُ وَأَتُوبُ إِلَیْهِ. »، و استغفار‌های دیگری که هست، نزدیک ۶ هزار بار در ماه مبارک رمضان باید استغفار کنیم و آلودگی‌ها را بزداییم، گناهان چشم و گوش و دهانمان را به یاد بیاوریم، گناهان با دلمان، حب مقام، حب شهرت، شهوت طلبی و... را به یاد بیاوریم و استغفار کنیم.
همینطور این ماه ماه توبه است، یک نماز توبه‌ای روز‌های یکشنبه هست، که بجا بیاورید. توبه مهمترین و سریع‌ترین راه تخلیه آلودگی‌ها است.
هدایت‌خواه گفت: نکته هفتم این است که ماه رجب باب ورود به ولایت‌پذیری است، طبق روایات ماه رجب ماه‌ امیرالمومنین، ماه شعبان ماه رسول خدا و ماه رمضان ماه خدا است. حدیث معروف پیغممبر که فرمود «در ورود به مدینه علم و حکمت پیغمبر از طریق علی (ع)است»، در همین ایام هم اعتکاف برای تخلیه و پاکسازی قرار داده شده است. در این ماه توجه به مسأله ولایت نکته مهمی است که باید مورد عنایت قرار دهیم.
وی ادامه داد: نکته هشتم، که علما توصیه کرده‌اند: در ماه‌های حرام، عرب‌ها جنگ و غارت را تعطیل می‌کردند برای اینکه به زندگی و امورات زن و فرزند برسند، به همین دلیل هم علما تأکید می‌کردند که در این ماه برخی از اشتغالات روزمره خود را کم کنید و بیشتر به امورات ذکر و تذکیه نفس بپردازید.
این استاد دانشگاه در ادامه گفت: نکته نهم، این است که طبق روایت پیامبر اسلام(ص) یک ملک به نام داعی هست که هر شب انسان‌ها را دعوت می‌کند، ماه اجابت این ملک است، این داعی ملک، طبق آنچه که خداوند در آسمان هفتم ملکی را منصوب کرده که به او داعی می‌گویند، هرگاه ماه رجب داخل می‌شود، این فرشته هر شب ندا می‌دهد و فریاد می‌زند «توباً للذاکرین»، خوش به حال کسانی که اهل اطاعت هستند. خداوند می‌گوید من اطاعت می‌کنم کسی را که مرا اطاعت کند.
هدایت‌خواه ادامه داد: نکته دهم، بعضی علما تأکید کرده‌اند در این ماه اهتمام جدی به نماز‌های روزانه‌تان باشد، مراقبت کنید، و می‌گویند از نماز صبح نیز شروع کنید، چه کنیم که نماز ما مقبول شود. در روایت هست اگر کسی یک نماز ولو دو رکعتی قبول شود، این فرد بهشتی است. فلسفه‌های نماز، راز‌های نماز را بفهمیم، معنی سجده و رکوع را بدانیم، بنابراین علما می‌گویند در این ماه نماز خود را اصلاح کنید.
وی افزود: نکته یازدهم: فرمودند این ماه ماه مراقبت است، اما مهمترین مراقبت در این ماه مراقبت از زبان است، این ماه زبان خود را کنترل کنیم. 
استاد دانشگاه بیان کرد: نکته دوازدهم، روزه ماه رجب است، روزه ایام البیض و ۲۷ رجب تأکید شده است، اگر کسی نمی‌تواند هر روزی را روزه بگیرد، یک مد طعام به فقیر صدقه بدهد. اگر کسی نمی‌تواند صدقه بدهد این ذکر را بگوید: سُبْحانَ الْإِلٰهِ الْجَلِیلِ! سُبْحانَ مَنْ لَایَنْبَغِى التَّسْبِیحُ إِلّا لَهُ! سُبْحانَ الْأَعَزِّ الْأَكْرَمِ! سُبْحانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَهُوَ لَهُ أَهْلٌ.
هدایت‌خواه ادامه داد: نکته سیزدهم، کسب معرفت در این ماه است، در این زمینه سعی کنیم کتاب بخوانیم، مثل کتاب المراقبات یا لقاء الله، کتب چهل حدیث، کتاب مقالات استاد محمد شجاعی، این کتاب کتاب مهمی است. زیارت‌امین الله نیز معرفت آفرین است. اگر طولانی است، و نمی توانید، روزی یک صفحه را با دقت و ترجمه بخوانید.
وی در انتها گفت: نکته چهاردهم، دعای ناحیه مقدسه، مخصوص ماه رجب است، این دعا را بخوانید، اگر توفیق شد و زیارت رفتید، تنها ماهی که زیارت مخصوص دارد، ماه رجب است.
نام شما

آدرس ايميل شما

وحیدی
Iran, Islamic Republic of
خداوکیلی خمده دار نیست که حالا دیگه جلسه اخلاق هدایتخواه هم شده جز اخبار مهم؟
داری سر از کجا در میاری کبنا؟
Iran, Islamic Republic of
جمع کن خودتو مردم نان خوردن ندارن
نزاع ایران اسرائیل؛ جنگ جهانی سوم از قبل آغاز شده است؟

نزاع ایران اسرائیل؛ جنگ جهانی سوم از قبل آغاز شده است؟

حرکت تروریستی اسرائیل در حالی رقم خورد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روزچهارشنبه ...
پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

عضو نهاد ریاست جمهوری دولت دهم می‌گوید: احمدی‌نژاد با این برخورد نسبت به حادثه کرمان ...
عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عبدی ایده ستاندن مالیات به زور ولو با رنگ و لعاب قانون را نادرست می داند و می‌گوید: کوشش ...
1