تاریخ انتشار
شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۴۷
کد مطلب : ۴۷۰۲۰۷
کبنا گزارش می دهد؛

تعطیلی مرکز وقفی نگهداری از دختران بی سرپرست و بدسرپرست گچساران / اوقاف مسئول است یا بهزیستی ؟ / ابهام در وضعیت مدیریت مرکز

۰
تعطیلی مرکز وقفی نگهداری از دختران بی سرپرست و بدسرپرست گچساران / اوقاف مسئول است یا بهزیستی ؟ / ابهام در وضعیت مدیریت مرکز
کبنا ؛
مرکز وقفی دختران بی سرپرست  و بدسرپرست گچساران به دلیل ابهاماتی که در ادارۀ این مرکز وجود داشت و عدم تفاهم میان ادارات بهزیستی و اوقاف در خصوص وظایف هر اداره در خصوص موقوفه، تعطیل شده است.
به گزارش کبنا نیوز، سنت وقف امر پسندیده‌ای است بخصوص اگر دردی از دردهای جامعه را کم کند، در همین خصوص یک ساختمان وقفی با نیت واقف چند سالی است که به مرکز نگهداری کودکان و دختران بی سرپرست و بدسرپرست اختصاص داده شده، این در حالی است که بعد از چندسال مرکز با مشکلات عدیده ای مواجه شده است. ناتوانی اداره این مرکز از سوی مدیریت مرکز، از یک سو و ابهاماتی در اداره آن به وجود آمده، همین موجب شده که اداره اوقاف و امور خیریه خواستار تعیین تکلیف این وضعیت شود، از سوی دیگر اداره کل بهزیستی این موضوع را عنوان می کند که اداره اوقاف نیت واقف را اجرا نکرده و از آن تخطی کرده و موجب شده که کودکان بدسرپرست از این مرکز آواره شوند.
در همین خصوص معاون اجتماعی اداره بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: مرکز کودکان بی سرپرست گچساران در ساختمان وقفی است و نیت واقف هم استفاده ساختمان برای «کودکان و زنان بی سرپرست و بدسرپرست» است.
عظیمی فر افزود: این کودکان را در به در کرده اند، به مسئولان این مرکز که خیر هستند، آقای درخشان و همسر ایشان، فشار آورده اند و این افراد ساختمان را خالی کرده اند، اوقاف اینطور گفته که ما می خواهیم ساختمان را ماهی چند میلیون اجاره بدهیم.
وی بیان کرد: بهزیستی چند ماهی است که کمک هزینه ای به این مرکز می دهد، این خیرها هم طی این چند سال با زحمت و تلاش خودشان مرکز را می چرخانده اند. الان هم بهزیستی نیرو ندارد و نمی تواند ساختمان دیگری را در اختیار این افراد بگذارد.
وی اظهار کرد: مرکز اورژانس اجتماعی یاسوج نیز وقفی است، در حالی که گفته اند می خواهیم این ساختمان را بسازیم و اجاره دهیم، چنین اهداف منفعت طلبانه ای چه کمکی به هدف واقف و کودکان بدسرپرست می کند، هر چند که ما توانستیم اورژانس اجتماعی را نگهداریم و این ساختمان مشکلی ندارد.
عظیمی فر افزود: این موضوع را از طریق حقوقی پیگیری کرده ایم، اوقاف گچساران به خیّر فشار آورده، در حالی که باید خدا را در نظر بگیرند، با این فشارها این دخترهای بی سرپرست آواره شده اند.
وی گفت: طبق قانون، اوقاف باید بر اساس هدف و نظر واقف عمل کند، الان متأسفانه، بالاجبار، موقتاً و با نظر دادگاه دخترها به یکی دو خانواده داده شده است. سه کودک در مراکز آسیب نگهداری می شوند، ولی این وضعیت فایده ای ندارد، این دخترها باید به مرکز مخصوص خود برگردند. در طی مدت یک سال اخیر تعداد بیش از 10 دختر بدسرپرست و بی سرپرست را به افرادی سپرده ایم، بنابراین ما واقعا هیچ جایی هم نداریم که بخواهیم کودکان دیگری را نگهداری کنیم.
عظیمی فر در خصوص نگهداری کودکان بدسرپرست و بی سرپرست در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: برخی از کودکان ما در کنار بستگان درجه دوم خود زندگی می کنند که تعداد آنها 427 نفر هستند، 100 نفر از این کودکان افرادی هستند که مستعد خروج از خانواده هستند چون ناسازگاری میان این افراد و خانواده ها وجود دارد، دو مرکز در یاسوج و یک مرکز در گچساران داریم که تعداد کودکان این مراکز متغیر هستند، یکی از مرکز ما پسرانه است، و یک شیرخوارگاه داریم که هر دو در یاسوج هستند، در حال حاضر 10 کودک در شیرخوارگاه حضور دارد، مراکز ما کودکان را در گروه های سنی صفر تا 3 سال، 3 تا 6 سال، 6 تا 12 سال، 12 تا 18 سال نگهداری می کنند، در مرکز گچساران کودکان دختر سن 6 تا 18 سال نگهداری می شدند، که الان این مرکز با مشکل مواجه شده است.
وی افزود: مرکز گچساران توسط یک خیّر اداره می شد، که با توجه به فشارهایی که به این فرد آمده، توانایی اداره مرکز را نداشته است، اما ما باز هم خیرهایی داریم که این مرکز را اداره کنند، و هزینه ماهیانه نگهداری از کودکان حداقل 50 میلیون است، رهن و اجاره دادن نیز هزینه بر است، بنابراین اگر ساختمان موقوفه در اختیار بهزیستی باشد، قطعا بهتر می توانیم مدیریت کنیم.
وی گفت: سیاست بهزیستی بر این است که همه کودکان در کنار خانواده خود زندگی کنند، ولی گاهی وضعیت خانواده کودکان به گونه ای است که توسط بهزیستی نگهداری شوند دچار آسیب های کمتری می شوند، الان سه کودک داریم که به دلیل تعطیلی مرکز گچساران در یکی از مراکز یاسوج نگهداری می شوند که وظیفه این مرکز چیز دیگری است.
خانم درخشان خیّر و مدیر مرکز نگهداری از کودکان بدسرپرست و بی سرپرست گچساران گفت: ما تلاش خود را کرده ایم، من در شرایط سختی بودم، گفتم که دیگر توانایی پرداخت حقوق و بیمه کارکنان را ندارم، فشار کرایه خانه دارم و بودجه نداریم، من به بهزیستی هم اعلام کردم که ما این مشکلات را داریم، و خودشان می دانند که ما چه مشکلاتی داریم، بنابراین این مرکز را تخلیه کردم و کلید مرکز را به اوقاف تحویل دادم تا به کسی که می خواهند تحویل دهند.
نجیبی رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان گچساران نیز در گفت و گو با خبرنگار کبنا نیوز در این خصوص گفت: این مرکز تعطیل شود یا نشود ما هیچ نقشی در آن نداشته ایم، این موقوفه همسر آقای قنبری است، ایشان عضو هیئت علمی دانشگاه است، ساختمانی را وقف کرده و اوقاف نیز این ساختمان را برای مدیریت در اختیار یک خیر گذاشت، این خیّر از بخش خصوصی است و با بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد قرارداد بسته است، ماهانه حدود 300 هزار تومان هزینه وقف است که باید به اوقاف پرداخت شود. تا سال 1401 هزینه ماهیانه این ساختمان 800 هزار تومان شده است، یک بار واقف تماس گرفت و گفت ساختمان نیاز به تعمیر دارد، شما چطور از ساختمان بازدید نداشته اید!؟ و بعد هم گفتند که دو واحد ساختمان خالی است، بهتر است که خانم های بی سرپرست جذب این مرکز شوند تا باخیال راحت بتوانند اینجا زندگی کنند.
نجیبی تأکید کرد: این ساختمان باید خودنگهدار باشد، و بر اساس قانون وقف «حفظ عین از اجرای نیت واجب تر است»، چند بار خواستیم از ساختمان بازدید کنیم که سرایدار گفت کسی اینجا حضور ندارد، آخر سر فهمیدیم که دو واحد این ساختمان خالی است، و فقط سه نفر دختر بی سرپرست در این ساختمان حضور داشت.
نجیبی بیان کرد: ما با خود آقای قنبری و مدیر این مرکز جلسه گذاشتیم و پیشنهاد دادیم که با همکاری کمیته امداد هماهنگی شود و خانم های مستحق در دو واحد ساختمان ساکن شوند، و اجارۀ کمی به عنوان ماهیانه بدهند و همین خانم ها در گرداندن مرکز کمک کنند، در عوض اداره اوقاف بتواند برای نگهداری مرکز هزینه کند.
وی افزود: خانم درخشان مدیر این مرکز گفتند که من نمی توانم در این ساختمان بمانم، من پیشنهاد دادم که ساختمان دیگری را اجاره کنیم که حیات دار باشد، و مرکزی باشد که به این چند خانم دانش آموز در آن نگهداری شود و اجاره این خانه را از اجاره بهای خانه وقفی بدهیم. این را هم بگویم که آقای قنبری خودشان برای نگهداری این کودکان هزینه پرداخت می کردند.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران اظهار کرد: مسئول مرکز نگهداری کودکان بدسرپرست تمایلی به ادامه همکاری نداشت، اداره کل بهزیستی گفت که ما هیچ همکاری نمی توانیم بکنیم، به خانم درخشان و بهزیستی فرصت دادیم که طی این مدت تصمیم نهایی خود را بگیرند. آقای قنبری که واقف هستند به خانم درخشان زنگ زدند، گفته اند کسی را پیدا کرده ایم که اجاره طبقه بالا و پایین را می دهیم ولی خانم درخشان نمی توانست بماند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: اوقاف نمی تواند نیت واقف را تغییر دهد، آنچه که برای اداره اوقاف مهم هست اجرای نیت واقف است و از نظر شرعی و حقوقی باید نیت واقف اجرا شود.
وی اظهار کرد: مراکز وقفی خودگردان هستند و اعتبار دولتی ندارند، هزینه هایی مثل آب و برق و گاز و ایزوگام دارند، بنابراین از اداره کننده موسسه اجاره بها گرفته می شود و این اجاره بها صرف نگهداری خود موسسه می شود.
به گزارش کبنا نیوز، در استان کهگیلویه و بویراحمد چند مرکز نگهداری از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست وجود دارد و این مراکز از ضرورت های استان است، نیاز است که مسئولان استان و مسئولان ادارات مربوطه با هم اندیشی فکری به حال وضعیت مرکز نگهداری از کودکان بدسرپرست و بی سرپرست گچساران کنند تا این مرکز دوباره احیا و فعال شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

پربازدیدترین مقالات سال ۲۰۲۳ ویکی‌پدیا

پربازدیدترین مقالات سال ۲۰۲۳ ویکی‌پدیا

محبوب ترین مقاله مورد جستجو قرار گرفته در ویکیپدیا در سال 2023 میلادی در مورد چت جی پی ...
مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

در دو انتخابات اخیر (۱۳۹۸ و ۱۴۰۰) رکورد کاهش مشارکت شکسته شد و اصولگرایان پیروز میدانی ...
عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی سال ۱۴۰۳ کارگران که در اسفند ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند اعلام شد. با توجه به مصوبه جدید ...
1