تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۲۱
کد مطلب : ۴۶۸۹۶۴
کبنا گزارش می دهد؛

قصه تلخ «گلیم» سادات‌محمودی که به نام شیراز به خارج کشور صادر می‌شود / کارآفرینی که اندرخم تسهیلات و کاغذبازی اداری مانده‌است

۱
۰
قصه تلخ «گلیم» سادات‌محمودی که به نام شیراز به خارج کشور صادر می‌شود / کارآفرینی که اندرخم تسهیلات و کاغذبازی اداری مانده‌است
کبنا ؛
تولید «گلیم»، «گبه»، «قالی» و دیگر منسوجات آن، از دیرباز هنر انگشتان زنان و مردان این سرزمین زرخیر، کهن و محروم استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است، این روز‌ها آثار دست زنان و دختران سادات محمودی شهرستان دنا توسط دلالان و کارفرمایان شیرازی به خارج از کشور صادر می‌شود و هیچ نامی از استان کهگیلویه و بویراحمد در این آثار نیست. چگونه این اتفاق افتاده؟ و چرا مدیران میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد هیچ برنامه‌ای برای رونق بخشیدن به این صنعت که از شیره جان و انگشتان پینه بسته زنان و دختران این استان سرچشمه می‌گیرد، ندارند و این سال‌ها در سایه غفلت و سوء مدیریت اثر دست این مردم رنج دیده توسط دلالان به نام استانی دیگر در بازار‌های مختلف به حراج گذاشته می‌شود و کمترین سودی نصیب این مردم می‌شود.
به گزارش کبنا نیوز، یکی از مردم منطقه سادات محمودی از کم توجهی مسئولان استان نسبت به احیای صنایع دستی و گلیم بافی ابراز گلایه کرد. علی امایی قصد دارد یک کارگاه گلیم بافی راه‌اندازی کند و نیازمند تسهیلات است، ولی بعد از چند سال هنوز هیچ تسهیلاتی به او تعلق نگرفته است.
امایی می‌گوید: ۱۵ سال است که بافندگی می‌کنم و گواهی مهارت از فنی و حرفه‌ای سی سخت دارم، ۱۵ سال است که دنبال مجوز برای کارگاه هستم ولی هنوز موفق نشده‌ام. به صنعت معدن مراجعه می‌کنم می‌گویند ما مجوز گبه می‌دهیم، گلیم با ما نیست، میراث فرهنگی می‌روم جور دیگری می‌گویند، هر جا می‌رویم می‌گویند با ما نیست.
او در خصوص ظرفیت‌های منطقه سادات محمودی شهرستان دنا می‌گوید: بیش از دو هزار بافنده در منطقه سادات محمودی مشغول به کار هستند. من خودم برای شیرازی‌ها کار می‌کنم، تا قبل از کرونا حدود ۳۰۰ بافنده داشتم ولی الان تعداد بافنده‌هایم کمتر شده است. بافنده‌ها کار می‌کنند، ما صنایع دستی را به شیرازی‌ها می‌دهیم، آن‌ها هم محصول ما را به نام خودشان صادر می‌کنند.



امایی می‌گوید: من می‌خواهم کارگاه ایجاد کنم تا در استان خودمان محصولمان را عرضه کنیم، هدف من این است که استان شناخته شود، محصولات استان کهگیلویه و بویراحمد درجه یک هستند، ما نمی‌توانیم هزینه کنیم و به نمایشگاه‌ها سر بزنیم، ولی محصولات خودمان را در نمایشگاه‌های داخلی با برند شیراز دیدیم، محصولات ما در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی با برند شیراز به فروش می‌رسند.
او افزود: اگر تسهیلات داشته باشیم، کارگاه داشته باشیم، خودمان می‌توانیم صنایع دستی استان را برند کنیم، هدف ما این است که صنایع دستی استان شناخته شود، ما می‌توانیم بهترین منطقه گردشگری باشیم، بهترین بافنده‌ها را داریم، ولی این‌ها هنوز برای استان خودمان سودآوری نداشته است، کسی این صنایع دستی را به نام کهگیلویه و بویراحمد نمی‌شناسد، بلکه به اسم شیراز فروش ‌می‌روند.
امایی گفت: الان کارت مهارت ترکیبی گرفته‌ایم، هم گلیم و هم گبه، ولی باز هم کارکنان دولت در سطح استان به ما کمکی نکردند، نمی‌دانم با روال کار آشنا نیستند یا اینکه پارتی بازی می‌شود! در این سال‌ها متعدد به ادارات رفته‌ام، میدانستیم که در استان مجوز سخت می‌دهند، اول بار به مدرک گیر می‌دادند، نمونه کار هم داریم، اگر از نظر پرداخت تسهیلات حمایت کنند می‌توانیم وارد رقابت شویم و محصولمان را صادر کنیم.
یکی از زنان گلیم باف منطقه سادات محمودی نیز گفت: من و خواهر‌هایم ۱۰ سال است که در کنار مادرمان گلیم می‌بافیم، پولی که به بافنده‌ها می‌دهند خیلی کم است، ولی همین گلیم‌ها را به قیمت‌های بالایی می‌فروشند.
فاطمه اظهار کرد: اگر همینجا خودمان می‌توانستیم گلیم‌هایمان را بفروشیم، دیگر لازم نبود گلیم‌ها را به قیمت کمی بدهیم برود، مسئولان کاری برای ما نکردند، بافنده‌ها در سادات محمودی خیلی زیادند ولی ما نمی‌دانیم کجا باید محصولاتمان را بفروشیم.
مدیرکل صنایع دستی گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص گفت: ۹ میلیارد تومان از تسهیلات تبصره ۱۸ توسط صندوق کارافرینی‌امید به فعالان صنایع دستی داده می‌شود.
سعید طالبی‌پور افزود: ۵۰ میلیارد تومان برای سال ۱۴۰۲ مصوب شده و باید ببینیم چه میزانی تخصیص پیدا می‌کند. کسانی که متقاضی هستند می‌توانند نام‌نویسی کنند و در لیست‌های ماه‌های آینده این افراد معرفی شوند.
وی گفت: مشکل اصلی بافندگان نبود بازار فروش است، یکی از کار‌های خوبی که انجام دادیم ۵ هزار متر زمین برای احداث بازارچه دائمی صنایع دستی گذاشته شد، که نقشه اجرایی آن ظرف یک ماه طراحی می‌گیرد.
طالبی پور بیان کرد: از مصوبات سفر ریاست جمهوری نیز ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده که بخشی از این اعتبار برای بازارچه صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گذاشته شد، این اولین بار است که در کل کشور وزارت میراث فرهنگی این کار را انجام می‌دهد.
طالبی پور بیان کرد: برای بازارچه صنایع دستی گچساران نیز شهرداری زمین در اختیار گذاشته، تا بازارچه گچساران احداث شود.
وی گفت: نبود بازارچه دائمی صنایع دستی موجب می‌شود بافنده‌ها نتوانند در اینجا محصول خود را برای فروش بگذارند، اگر بازارچه راه بیفتد، دیگر دلال نمی‌تواند از شیراز بیاید و محصولات ما را با هزینه ناچیزی با خود ببرد.
به گزارش کبنا نیوز، همواره در کهگیلویه و بویراحمد تسهیلات اشتغال زایی دچار انحراف‌های زیادی است، گا‌هاً تسهیلات اشتغال‌زایی به مبالغ کوچکی تقسیم و به تعداد افرادی داده می‌شود که همین افراد نمی‌توانند با این مبالغ کاری را از پیش ببرند و انحراف در آن به وجود می‌آید، اما افرادی مثل «علی آمایی» سال‌ها است بخاطر نبود تسهیلات و کاغذبازی‌های اداری نتوانسته‌اند کارآفرینی کنند. امسال که به نام مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده، مسئولان کهگیلویه و وبویراحمد باید بیشتر به کارآفرینان بها دهند، اتفاقی که هنوز نیفتاده و هنوز در این زمینه با مشکلات زیادی روبرو هستیم، همین مسائل باعث شده است که صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد به اسم شهر دیگری به خارج کشور صادر شود و برایشان ارزآوری داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

پرستار
Iran, Islamic Republic of
کروو ایما که هیچ نیاریم بهل تا یو هم مال شیراز بو
توطئه عليه قاليباف

توطئه عليه قاليباف

حميد رسايي، عضو سابق جبهه پايداري و از چهره‌هاي اصلي تشكل جديد اصولگرايان يعني شريان ...
دو محرک مهاجرت نخبگان

دو محرک مهاجرت نخبگان

مهاجرت نخبگان امروز یکی از مباحث مهمی است که مقابله با آن عزم جدی حاکمیت را می‌طلبد. ...
چرا اسرائیل از حماس وحشت دارد؟

چرا اسرائیل از حماس وحشت دارد؟

نیرو‌های حماس در قالب گروه‌های مختلف و بعضا به صورت مستقل وارد میدان عملیات علیه اسرائیل ...
1