تاریخ انتشار
جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۴۳
کد مطلب : ۴۶۸۰۴۳
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد

اقلیم کهگیلویه و بویراحمد با ساخت سد خرسان ۳ تغییر می‌کند

۳
۱
هشدار محیط زیست: اقلیم کهگیلویه و بویراحمد با ساخت سد خرسان ۳ تغییر می‌کند
کبنا ؛معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد که سد خرسان ۳، یک چالش اساسی برای استان است و با ساخت آن اقلیم منطقه تغییر می‌کند.
محسن پاکباز اظهار کرد: به دلیل ایجاد سطح تبخیر بالا در پشت سد‌ها، تأثیر محیطی آن‌ها بر پارامتر‌های اقلیمی بیشتر می‌شود و تغییر اقلیم بطور مستقیم بر ذخیره گاه زیست کره "دنا" و گیاهان و جانوران این منطقه تأثیر منفی بر جای می‌گذارد.
به نوشته ایرنا، وی تأکید کرد: احداث سد خرسان ۳ مشکلات عدیده‌ای برای استان در پی خواهد داشت و لازم است همه خبرگان حوزه‌های مختلف استان با بررسی پیامد‌های احداث سد و با نگاه و بررسی کارشناسانه به تشریح و تببین این پیامد‌ها بپردازند.
پاکباز تصریح کرد: با جمع شدن حجم زیاد آب در پشت سد، درجه حرارت دنا افزایش یافته که به هم خوردن اکوسیستم منطقه را در پی خواهد داشت.
 سد خرسان۳ یکی از ۲۵ سد در پرونده سرشاخه‌های کارون در زاگرس است که مطالعه آن از سال ۸۶ آغاز شد و مطابق با نظر کارشناسان طول دریاچه پشت سد از "آتشگاه" (از توابع شهرستان لردگان) تا "لماگون"(از توابع شهرستان دنا) ۳۷ کیلومتر است که زیست کره دنا را به صورت مستقیم تحت تأثیر قرار می‌دهد و اثرات مخربی بر این زیست کره دارد.
ذخیره‌گاه زیست کره "دنا" در غرب کشور و در دل رشته کوه‌های زاگرس در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و چهارمحال بختیاری قرار گرفته است و یکی از نقاط با ارزش از منظر غنای زیستی در جهان محسوب می‌شود.
ذخیره‌گاه زیست‌کره دنا دارای تنوع زیستی متنوع و با ارزشی است، بیش از یک هفتم گونه‌های گیاهی موجود در ایران، در منطقه حفاظت شده دنا می‌رویند، تنوع جانوری در این ذخیره‌گاه از جمله ویژگی‌های ارزشمند آن است و حیات وحش دنا معرف سیمای جانوری زاگرس است.
با ساخت سد خرسان ۳ که پایین دست رشته کوه دنا واقع شده وضعیت منطقه برف گیر دنا را مختل کرده و تغییرات آب و هوایی شدیدی را در این منطقه شاهدخواهیم که علاوه بر خطرات جبران ناپذیری برای این زیست کره، زندگی و معیشت ساکنان را نیز تهدید می‌کند.
کهگیلویه و بویراحمد استانی بکر و چهار فصل که مناطقی از آن گرمسیری و مناطقی ر بخش سردسیری واقع شده است و رشته کوه "دنا" در منطقه سردسیری قرار گرفته است که یکی از زیستگاه‌های مهم کشوری است.
استانی که دارای تنوع زیستی و مناطق سردسیری و گرمسیری و برخوردار از ظرفیت‌های گردشگری و طبیعی است آیا احداث سد خرسان ۳ نقشی در توسعه استان را دارد یا خطرات زیانباری برای آن خواهد داشت؟
کارشناسان باور دارند پیامد‌های سد خرسان ۳ علاوه بر خطرات زیست محیطی، افزایش مهاجرت و آسیب‌های اجتماعی، یکی از کم نظیرترین مکان‌های تاریخی و باستانی استان که می‌تواند آنرا به قطب گردشگری تبدیل می‌کند زیر آب می‌برد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
کل ایران رو دارن فدای اصفهان و یزد میکنن.استاندار و نماینده هم نداریم خداروشکر که دفاع کنن از حقوق استان
Iran, Islamic Republic of
راجب به فلسطین و غزه همه مسولین استانی از ده یار بگیر تا استاندار و نماینده همه حرف میزنن و از مجتمع بین المللی تقاضا دارن اما راجب به دنای سربلند و سرافراز هیچی نمیگه...
حسین بالش زر
United States
محیط زیست بایستی جلوی احداث این رابکیرد چرا اولین ضایعه اقلیمی عدم بارش برف درمنطقه دنا است
کابینه نتانیاهو پس از حمله حماس علیه اسرائیل چگونه تغییر شکل می‌دهد؟

کابینه نتانیاهو پس از حمله حماس علیه اسرائیل چگونه تغییر شکل می‌دهد؟

این کابینه داخلی که تصمیمات اصلی مربوط به جنگ را اتخاذ خواهد کرد شامل هیچ یک از وزرای ...
چرا تل‌آویو بین سرزمین‌های فلسطینی و غزه فاصله ایجاد کرد؟

چرا تل‌آویو بین سرزمین‌های فلسطینی و غزه فاصله ایجاد کرد؟

یک کارشناس انرژی اظهار داشت: جنگی که در خاورمیانه و شرق مدیرانه شاهدیم بیشتر جنگ برای ...
چرا منطقه آزاد سیاسی نداریم؟!

چرا منطقه آزاد سیاسی نداریم؟!

اگر منطقه آزاد سیاسی سودی بیش از منطقه آزاد تجاری نداشته باشد، لابد و قطعاً فایده کمتری ...
1