تاریخ انتشار
يکشنبه ۹ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۴۶
کد مطلب : ۴۶۷۶۲۲
در گفت‌وگو با کبنانیوز مطرح شد

توضیحات آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد در خصوص آلودگی آب روستاهای زیلایی؛ بیماری هپاتیت از طریق آب منتقل نمی‌شود

۲
۰
توضیحات آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد در خصوص آلودگی آب روستاهای زیلایی؛ بیماری هپاتیت از طریق آب منتقل نمی‌شود
کبنا ؛مدیر دفتر شبکه توزیع آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد امکان آلودگی آب و انتقال هپاتیت از آب به مردم دو روستای زیتون سفلی و آب بیدک را رد کرد.
به گزارش کبنا نیوز، ولی‌الله عنبری_ مدیر دفتر شبکه توزیع آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد_ در واکنش به خبر کبنا نیوز مبنی بر بیماری تعدادی از ساکنین روستا‌های زیلایی به هپاتیت به دلیل آلودگی آب این روستا‌ها، اظهار داشت: بیماری هپاتیت از طریق آب منتقل نمی‌شود، بلکه جزء بیماری‌هایی است که از طریق ارتباطات انسانی منتقل می‌شود.
عنبری در خصوص کلرزنی آب گفت: در پشته زیلایی قطعی آب بخاطر سوختن پمپ داشتیم، این پمپ تعویض شد والان مشکل قطعی ندارد، ‌ایستگاه‌های پمپاژ ما مجهز به دستگاه‌های کلرزنی گازی هستند.
عنبری اظهار کرد:‌ایستگاه تنگ پیرزال که نزدیک امامزاده محمود است و آب آن به روستا‌های حوزه پشته زیلایی انتقال می‌یابد، مجهز به سیستم کلرزنی گازی هستند و گاز کلر هم همیشه تعویض می‌شود و تأییدیه مراکز بهداشتی را دارد در خصوص اینکه کلر باقی مانده در آب وجود داشته است. مشکلی از ناحیه کلرزنی آب وجود ندارد.
مدیر دفتر شبکه توزیع آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: دو ماه پیش این مشکل به شبکه بهداشت اعلام شد، اگر مردم از طریق آب هپاتیت می‌گرفتند، الان خیلی از افراد دچار هپاتیت می‌شدند، اما اینطور نبوده است، کارشناسان بهداشت این موضوع را تأیید می‌کنند.
وی تصریح کرد: این خط پمپاژ آب به ۱۵ روستا آب انتقال می‌دهد‌، اگر چنین اتفاقی در همه روستا‌ها افتاده بود، می‌گفتیم حرف شما درست است، ولی اینکه در دو روستا و برای چند نفر این اتفاق افتاده باشد، از نظر علمی این ممکن نیست.
عنبری گفت: این دو روستای زیتون سفلی و روستای آب بیدک روستای هفتم و هشتمی است که پمپاژ آب به آن‌ها می‌رسد، اگر بیماری از طریق این آب انتقال پیدا می‌کرد، چرا در روستای چهارم و پنجم این آلودگی و بیماری ایجاد نشده است.
وی گفت: گاهی ممکن است شکستگی لوله داشته باشیم و آلودگی ایجاد کند، اما وقتی هم که آب به مخزن برسد، کلر آب موجب می‌شود که آلودگی آب از بین برود.
وی اظهار کرد: اینکه بیماری هپاتیت از طریق‌ایستگاه پمپاژ ایجاد شده باشد، ‌ایستگاهی که هیچ گونه منشأ آلودگی ندارد، به هیچ وجهی درست نیست.
عنبری در پاسخ به سئوالی پیرامون آب روستاهای پشته زیلایی بخش سرفاریاب، گفت: سختی آب درجه‌بندی دارد، درجه پایین، متوسط و بالا. اگر سختی آب پایین باشد املاح آن کم است و ضرر دارد، سختی آب متوسط برای انسان‌ها مفید است، همچنین سختی آب زیاد نیز برای بدن ضرر دارد.
عنبری اظهار کرد: املاح آب سرفاریاب بالا است و نمی‌توانیم برای آن کاری کنیم، مگر اینکه مردم آب را جوش کنند، سرد شود و ته مانده آن را استفاده نکنند.
وی افزود: در مناطق کوهستانی که برای مصرف آب شرب از چشمه سار‌ها استفاده می‌کنند دچار چنین مسائلی هستند و علارغم بالا بودن کیفیت آب، سختی آن بالا است. مردم یا باید با هزینه کمتر آب را بجوشانند و استفاده کنند، یا اینکه باید چندمیلیارد هزینه احداث تصفیه خانه شود و املاح آب گرفته شود.
عنبری اظهار کرد: هزینه نگهداری تصفیه خانه بالا است وبه صرفه نیست که برای منطقه‌ای با جمعیت کم تصفیه خانه احداث شود، لذا مردم می‌توانند راه اول را انجام دهند تا آب سالم‌تری را مصرف کنند.
تأمین آب در حوزه خط انتقال آب است، بهداشت آب در حوزه کنترل کیفی است‌، آب‌ها بطور مداوم پایش می‌شوند و تاکنون گزارشی مبنی بر آلوده بودن آب به ما نداده‌اند.

مدیر دفتر شبکه توزیع آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد در انتها گفت: موضوع را پیگیری و آزمایش آب را انجام خواهیم داد و نتیجه را اعلام خواهیم کرد.
دانایی کارشناس بهداشت موشمی زیلایی نیز در خصوص مشکل آب دو روستای زیلایی و در پاسخ به این سئوال که آیا سلسله مراتب اداری در این رابطه انجام گرفته است، گفت: بر اساس سلسله مراتب باید گزارش‌ها را به واحد بهداشت محیط مارگون ارسال کنیم، بهداشت محیط این موضوع را به آبفای شهرستان مارگون ارسال می‌کند، بر اساس سلسله مراتب همه گزارش‌ها را ارسال کردیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
واويلا مدير دفتر شبكه توزيع اب ، شايد عنوان سازماني زيبايي داشته باشه و كارش در اداره كار گچساران زيباتر بوده، مصاحبه اي ترتيب بديد تا از عملكرد اداره كار گچساران هم گزارشي ارايه دهند، البته اگر همان ولي الله عنبري باشن كه سالها قبل اداره خدمت😁مي كردند.
Iran, Islamic Republic of
واويلا مدير دفتر شبكه توزيع اب ، شايد عنوان سازماني زيبايي داشته باشه و كارش در اداره كار گچساران زيباتر بوده، مصاحبه اي ترتيب بديد تا از عملكرد اداره كار گچساران هم گزارشي ارايه دهند، البته اگر همان ولي الله عنبري باشن كه سالها قبل اداره خدمت😁مي كردند.
ناامید از خشکسالی و بیکاری

ناامید از خشکسالی و بیکاری

قطعاً هر رجل سیاسی با توجه به سابقه و سرمایه اجتماعی که از آن برخوردار است، یک چتر حمایتی ...
دموکراسی آب رفت

دموکراسی آب رفت

اکونومیست در انتهای گزارش خود پیشنهاد می‌کند که محققان به جای آنکه به دنبال شناسایی عقبگرد ...
رکود علمی دانشگاه

رکود علمی دانشگاه

مصطفی معین گفت: حرمت و امنیت و فعالیت مفید علمی را از فضای دانشگاهی کشور سلب کرده‌اند....
1