تاریخ انتشار
يکشنبه ۹ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۲۱
کد مطلب : ۴۶۷۶۱۷
کبنا گزارش می دهد؛

مردم دو روستای زیلایی مارگون بخاطر آلودگی آب دچار بیماری هپاتیت A شدند / زایمان زودرس یک خانم / روستا نیاز به دستگاه کلرزنی دارد / مشکلات آب سرفاریاب / آیا آب در کهگیلویه و بویراحمد آلودگی دارد؟

۳
۰
مردم دو روستای زیلایی مارگون بخاطر آلودگی آب دچار بیماری هپاتیت A شدند / زایمان زودرس یک خانم / روستا نیاز به دستگاه کلرزنی دارد / مشکلات آب سرفاریاب / آیا آب در کهگیلویه و بویراحمد آلودگی دارد؟
کبنا ؛
آلودگی آب تهدیدی بزرگ برای سلامتی محیط زیست و انسان محسوب می شود، عدم کلرزنی آب مشکلات زیادی را برای سلامت جامعه ایجاد می کند. گاهاً کمی و کاستی و کم توجهی هایی در زمینه سلامت آب وجود دارد. سال گذشته نیز مشکل کلرزنی آب در برخی از مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله شهرستان گچساران حواشی زیادی ایجاد کرد و در آخر هم این موضوع به فراموشی سپرده شد. هر چند که در جلسات شورای سلامت گاهاً نماینده بهداشت در خصوص آلودگی آب تذکر می دهد، ولی گویا این موضوع در اولویت قرار ندارد.
به گزارش کبنا نیوز،
روابط عمومی آبفای کهگیلویه و بویراحمد در روزهای اخیر اعلام کرد که آب کهگیلویه و بویراحمد سالم و بهداشتی است! آیا واقعا اینگونه است؟ چرا در برخی از مناطق استان مردم با مشکل سالم بودن آب مواجه هستند. خدمات نظام جمهوری اسلامی همواره شامل حال مردم کهگیلویه و بویراحمد شده و مردم از تلاش مسئولان راضی هستند، اما آیا آب در همه مناطق این استان بهداشتی است؟ بهتر نیست برای سلامتی مردم بهداشت آب بیشتر مورد توجه قرار بگیرد؟
بیماری هپاتیت A بخاطر آب آلوده
به گزارش میدانی خبرنگار کبنا نیوز از بخش زیلایی در شهرستان مارگون، در اردیبهشت ماه امسال مردم دو روستای آب بیدک و زیتون سفلی در منطقه زیلایی مارگون به دلیل آلودگی آب دچار بیماری هپاتیت نوع A شدند. از میان بیماران، تعداد 9 بیمار قطعی هپاتیت A بر اساس آزمایش های بیمارستان لردگان تایید شده است.
اسلام دانایی کارشناس و نماینده شبکه بهداشت مارگون (موشمی زیلایی) در گفت و گو با خبرنگار کبنا نیوز در این خصوص گفت: در دو روستای آب بیدک زیلایی و زیتون سفلی 9 بیمار قطعی هپاتیت A بر اساس آزمایش های بیمارستان لردگان تایید شده است.
دانایی اظهار کرد: از 9 نمونه آبی که از این دو روستا برداشت کردیم، 7 مورد آلودگی داشت، همچنین منبع اصلی آب زیلایی آلودگی داشت، سه نمونه از زیتون سفلی برداشت کردیم که آلودگی داشت. بقیه موارد هم آلودگی داشت. آلودگی آب از نظر میکروبی قطعی است، که اداره آبفا می بایست اقدامات لازم از جمله لایروبی منابع و مخازن، برطرف کردن شکستگی لوله های آب را انجام دهد. شکستگی در روستای آبیدک هنوز برطرف نشده است و شکستگی هم هنوز وجود دارد.
این کارشناس بهداشت در مارگون اظهار کرد: جلسات متعددی با دهیار و شوراهای روستاهای آبیدک و زیتون سفلی تشکیل دادیم، موارد آموزشی را متذکر شدیم و محلول کلر مادر در اختیار هر دو گروه مردم روستا قرار دادیم و در حال حاضر از کلر مادر استفاده می کنند.
دانایی با اشاره به اینکه «در مخازن تانکرها آب مانده وجود دارد» خاطرنشان کرد: آب تانکر هر سه روز برای یک روستا باز می شود، یعنی آب بطور مداوم در خط انتقال آب جریان ندارد، مردم روستا از تانکر استفاده می کنند و هر آبی که سه روز بماند آلودگی ایجاد می کند.
دانایی با اشاره به اینکه «نیاز است دستگاه کلرزنی روی مخزن مادر واقع در روستای بردپهن نصب شود»، تصریح کرد: جلسه شورای سلامت با حضور فرماندار و مدیر شبکه بهداشت و درمان برگزار شد، از استان و شهرستان مارگون قول دادند که هر چه سریعتر دستگاه خریداری و روی مخزن مادر نصب شود که هنوز متاسفانه اقدامی در این خصوص انجام نگرفته است.
ما همچنان موارد آموزشی را به مردم متذکر می شویم، همچنین در روستای مله یخی یک مورد مشکوک به هپاتیت پیدا کردیم که در این روستا مردم از چشمه رو باز استفاده می کنند.
آبدار منطقه نیز در گفت و گو با خبرنگار کبنا نیوز گفت: هپاتیت مربوط به سوراخ بودن لوله های آب بوده است، این لوله ها در حال حاضر جوش داده شده و  مشکل برطرف شده است و 20 روز پیش منبع آب را شستیم.
دهیار روستای آب بیدک در این خصوص به خبرنگار کبنا نیوز گفت: اردیبهشت ماه تعدادی از مردم هپاتیت گرفتند، و بعد به مراکز درمانی اصفهان مراجعه کردند و الان همگی درمان شده اند، چند وقت پیش هم دوباره یک نفر مریض شد و به پزشک مراجعه کرد و الان درمان شده است.
دهیار روستا افزود: یک خانم بارداری هم هپاتیت گرفته بود، به مرکز درمانی در اصفهان مراجعه کرد، بخاطر این بیماری، زایمان زودرس داشت.
وی گفت: بهداشت چندین بار برای آزمایش مراجعه کرد و فعالیت های خوبی هم برای بررسی و آگاهی رسانی به مردم انجام داد.
خانم بارداری که زایمان زودرس انجام داده بود، به خبرنگار کبنا نیوز گفت: ساکن آب بیدک هستم، بخاطر بیماری به چهارمحال و بختیاری رفتم، گفتند مشکوک به هپاتیت هستید، و بخاطر همین هم زایمان زودرس انجام دادم و فرزندم نارس به دنیا آمد.
یکی از اهالی روستای آب بیدک زیلایی در گقت و گو با خبرنگار کبنا نیوز گفت: دو ماه پیش فرزندم هپاتیت گرفت، قبل از این دو خانواده کامل هپاتیت گرفتند، ولی به دکتر مراجعه نکرده بودند. علائمی که فرزند من داشت، همسایه ام داشت. بعد ما به بیمارستان لردگان مراجعه کردیم، پسرم بستری شد و تا زمانی که آنزیم ها پایین نیامد مرخص نشد. بعد از اینکه مرخص شد، معمولا هر دو روز یک بار برای آزمایش می رفتیم. و الان خدا را شکر درمان شده است.
وی افزود: ما درخواست داریم، از مرکز بهداشت استان آمدند، و اعلام کردند که آب آلوده است، کارشناس بهداشت هم این موضوع را تأیید کرد. بعد از شستشوی منبع آب، دو روز بعد دوباره از سمت استان آمدند آزمایش گرفتند و گفتند آب آلوده است.
این اهل روستای آب بیدک تصریح کرد: متأسفانه طی یک سال اخیر چیزی به نام کلرزنی در زیلایی وجود نداشته است، به آبدار گفتیم، گفتند وقتی حقوق ما را نمی دهند نمی توانیم کلرزنی آب را به خوبی انجام دهیم. ولی به نظرم آب از مرکز یعنی از مورزردزیلایی آلوده است و به سمت زیلایی می آید.
  
کیفیت پایین آب سرفاریاب
آب منطقه سرفاریاب بو و طعم خاصی دارد، مردم می گویند این آب مزه گچ می دهد، اما مسئولان آبفا می گویند آب مشکلی ندارد و آلوده نیست.
سال‌های گذشته گزارش‌هایی از گل آلود بودن آب شهر سرفاریاب و حتی بی‌کیفیت بودن آن منتشر شد و در پاییز و زمستان و پس از شروع بارش‌ها، آب منطقه گل‌آلود می‌شد.
اعتراض‌ها به کیفیت پایین و گل آلود بودن آب سرفاریاب بار‌ها به تریبون نماز جمعه هم کشیده شده بود و چندین بار بطری آب گل آلود آن سوژه رسانه‌های استان شد.
امام جمعه سرفاریاب چند روز پیش نیز از کیفیت آب آشامیدنی این شهر ابراز نارضایتی کرد و ادعا کرد که آبی که مردم این شهر استفاده می‌کنند آب کشاورزی است.
حجت الاسلام محمدتقی زارعی‌پور تأکید کرد: مردم مناطق روستایی به دلیل بیماری‌های مختلف به پزشکان مراجعه می‌کنند و پزشکان علت این بیماری‌ها را کیفیت پایین آب این بخش عنوان کرده‌اند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد گفت: آب شرب سرفاریاب و روستا‌های اطراف در گذشته در فصول بارندگی گل آلود می‌شد که برای رفع این مشکل آب و فاضلاب استان حدود ۲ هزار میلیارد ریال برای ایجاد تصفیه خانه این شهر با بروزترین تکنولوژی اروپا هزینه کرد. تصفیه خانه‌ای ساخته شد که تحسین وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور را نیز در پی داشت.
امید صالحی افزود: اکنون به گواه بررسی‌های روزانه و مستمر مرکز بهداشت و آزمایشگاه مرکزی آب و فاضلاب، آب شرب شهر سرفاریاب و روستا‌های اطراف آن سالم و کاملاً بهداشتی است.
وی تأکید کرد: متأسفانه گا‌هاً اظهار نظر‌های غیرکارشناسی و دور از واقعیت باعث شده مردم این شهر با وجود هزینه‌های میلیاردی برای تصفیه و انتقال آب، اما پول آب بهای خود را پرداخت نکنند.
صالحی ابراز کرد: در کهگیلویه و بویراحمد همه‌ی روستا‌های بالای ۲۰ خانوار از آب شرب برخوردار هستند و تنها در مناطقی که روستا‌ها زیر ۲۰ خانوار جمعیت دارند و یا اینکه هیچگونه منبع تأمین آبی در نزدیکی آن‌ها موجود نیست (یا اینکه معضلات اجتماعی مانع کار باشد) مشکلاتی هست که آنهم با تلاش همکاران سعی شده با آبرسانی سیار و سایر تدابیر مشکلات مردم به حداقل برسد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: متأسفانه این ادعا در خصوص آب سرفاریاب برخی اوقات آنهم با هدف آزاد کردن آب به سمت کشاورزی صورت می‌گیرد اما شفاف بگوییم اولویت اول دولت آب شرب است، آب و فاضلاب نیز مسئول تأمین آب آشامیدنی مردم است.
وی ادامه داد: تمامی بودجه‌های تخصیص یافته این شرکت در زمان قانونی جذب و به پروژه‌ها اختصاص یافته است. اکنون نه تنها ریالی از اعتبارات برگشت نخورده بلکه این شرکت آمادگی دارد بر اساس اسناد حتی فراتر از ۱۰۰میلیارد تومان اعتبارات جذب نشده سایر دستگاه‌ها را نیز جذب کند.
تصفیه خانه مجهز آب برای سرفاریاب در مهرماه ۱۳۹۸ با ۸۸ میلیارد ریال اعتبار به دست وزیر وقت نیرو بهره‌برداری شد و در اختیار جمعیت افزون بر پنج هزار و ۳۰۰ نفری این شهر قرار گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما

United States
فرموندار مارگون چیکنه
کارش چنه
ینه هم بگیت مقصر آروینل و ضامن فر و محمدی زاده یه
یه آدم کارکنی بنیت فرموندار
Iran, Islamic Republic of
مدیرعامل آب و فاضلاب توجه کند
Iran, Islamic Republic of
روشنفکر کجایی دقیقا کجایی
ناامید از خشکسالی و بیکاری

ناامید از خشکسالی و بیکاری

قطعاً هر رجل سیاسی با توجه به سابقه و سرمایه اجتماعی که از آن برخوردار است، یک چتر حمایتی ...
دموکراسی آب رفت

دموکراسی آب رفت

اکونومیست در انتهای گزارش خود پیشنهاد می‌کند که محققان به جای آنکه به دنبال شناسایی عقبگرد ...
رکود علمی دانشگاه

رکود علمی دانشگاه

مصطفی معین گفت: حرمت و امنیت و فعالیت مفید علمی را از فضای دانشگاهی کشور سلب کرده‌اند....
فایل های مرتبط
1