تاریخ انتشار
شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۹
کد مطلب : ۴۶۷۵۹۶
در گفت‌وگو با کبنانیوز بررسی شد

چرا کهگیلویه و بویراحمد با وجود این همه دارایی و ثروت از توسعه عقب مانده‌است / ریحان محمدپور: هر جا اتحاد و همبستگی داشتیم موفق شده‌ایم / ما در تشخیص مسائل و یافتن راه حل مناسب نقص داریم

۱۸
۰
چرا کهگیلویه و بویراحمد با وجود این همه دارایی و ثروت از توسعه عقب مانده‌است / ریحان محمدپور: هر جا اتحاد و همبستگی داشتیم موفق شده‌ایم / ما در تشخیص مسائل و یافتن راه حل مناسب نقص داریم
کبنا ؛
خیلی از کسانی که مسائل مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد را با دغدغه دنبال می‌کنند، با این سؤال مواجه می‌شوند که چرا با وجود این همه پتانسیل و ظرفیت‌ در حوزه‌های گوناگون از جمله؛ نفت، انرژی، آب، منابع طبیعی و نیروی انسانی توانمند، استان هنوز از قافله توسعه عقب است و راهکار پیشرفت و آبادانی کهگیلویه و بویراحمد چیست؟  
به گزارش کبنا نیوز، کهگیلویه و بویراحمد با وجود دریایی از ثروت­‌های رو و زیرزمینی و با وجود موقعیت برتر ژئوپولیتکی و جاذبه‌های بسیار توریستی و میراث‌های به جای مانده از روزگاران باستان، نفت فراوان، آب‌های روان و از همه مهمتر نیرو‌های انسانی شایسته و توانمند در زیر پنجه‌های فقر اسیر است. بطوریکه حدود یک سوم مردم استان کهگیلویه و بویراحمد تحت نهاد‌های خدماتی هستند که آمار بالایی است. برای اینکه موانع توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد را مورد بررسی قرار دهیم، باید از جنبه‌های مختلف به این موضوع بپردازیم.
با وجود نیت خیرخواهانه و همه تلاش‌هایی که از سوی مسئولان برای آبادانی استان کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفته، اما حقیقت تلخ عقب ماندگی استان همچنان وجود دارد. استان کهگیلویه و بویراحمد برای آبادانی و پیشرفت نیاز به نیروی انسانی توانمندی دارد که بتوانند ظرفیت های موجود را بالفعل کنند. به نظر می‌­‌رسد تمام مشکلات استان کهگیلویه و بویراحمد از اینجا سرچشمه بگیرند که ما در تشخیص مسائل و یافتن راه حل مناسب نقص داریم، زمانی می توانیم به توسعه دست پیدا کنیم که تفکر توسعه داشته باشیم و از قوم گرایی دوری کنیم.
باید توسعه سیاسی، توسعه اقتصادی و رشد خودپایدار در استان کهگیلویه و بویراحمد شکل بگیرد که برای تحقق این مهم نیاز به نیرو‌های انسانی بالنده، توانمند و دارای برنامه و البته اعتماد به آن‌ها داریم.
ریحان محمدپور_ فعال سیاسی و اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد_ در گفت‌وگو با کبنا نیوز،  اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی توسعه نیافتگی عدم برنامه‌ریزی در سطح ملی و استانی است، برنامه‌های ما باید در استانی طراحی شود تا در گچساران و باشت تیز بتوانیم از نتایج آن سود و منفعت ببریم.
وی با بیان اینکه در دو شهرستان گچساران و باشت در ابعاد مختلف مشکلات عدیده‌ای داریم افزود: در حوزه اشتغال مشکلات زیادی در دو شهرستان داریم، که برای این مسأله راهکار داریم، باید بتوانیم راهبرد اشتغال زایی را طراحی کنیم.
محمدپور در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: علی‌رغم اینکه در روستا‌های ترک نشین قشقایی گچساران رودخانه و روان آب‌های زیادی وجود دارد ولی هنوز این روستا‌ها آب شرب ندارند، حتی در گچساران برخی مناطق در طول روز دچار قطعی آب می‌شوند. از بی‌بی حکیمه تا گچساران مشکل جاده و آب شرب داریم. به رغم اینکه این منطقه ذخایر عمده نفت و گاز را داریم ولی از امکانات اولیه رفاهی محروم هستند.
این فعال سیاسی بیان کرد: در پشت کوه باشت پتانسیل خیلی بالایی از نظر کشاورزی وجود دارد و رودخانه زهره نیز از این منطقه عبور می‌کند، متأسفانه بخش عمده زمین‌های کشاورزی در مضیقه و کمبود آب دچار مشکل شده‌اند، خواسته مردم این است که پمپاژ آب در این منطقه تقویت شود تا کشاورزی رونق بیشتری پیدا کند.
محمدپور گفت: در گچساران و باشت پروژه‌های زیادی داریم که کلنگ خورده‌اند یا شروع به کار شده‌اند ولی در مرحله‌ای غیرفعال شده‌اند، اگر بتوانیم این پروژه‌ها را پیگیری و اعتبار آن‌ها را بگیریم خیلی زود به سرانجام می‌رسند، یکی از این پروژه‌ها تونل دیل است.
وی به آبرسانی به دشت باشت اشاره کرد و افزود: در این منطقه ۴۰۰ هکتار زمین کشاورزی وجود دارد که طبق نظر کارشناسان با به سرانجام رساندن پروژه آبرسانی قریب به ۵۰۰ شغل برای جوانان باشتی ایجاد خواهد شد.
محمدپور اظهار کرد: در منطقه دیل و آرو مردم از آب سد کوثر بی‌بهره هستند، باید راهکاری جست و برای آبرسانی به حدود ۴هزار هکتار  زمین در این منطقه راهی پیدا کرد.  
این فعال سیاسی گفت: پتروپالایش در گچساران دارای ظرفیت بسیار خوبی است و به لحاظ نزدیکی به دریا، آب و خاک مورد نیاز، این منطقه بهترین موقعیت را برای احداث دارد و اشتعال زایی خوبی را در منطقه خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه اول باید اعتمادسازی کنیم و سرمایه‌گذارانی که تجربه ساخت پتروپالایشگاه را دارند به شهرستان بیاوریم، افزود: باید این افراد سرمایه خود را به شهرستان بیاورند و پروژه پتروپالایشگاه شروع شود.
محمدپور گفت: کادرسازی از نخبه‌های نیروی انسانی استان در وزارتخانه‌ها یکی از برنامه‌هایی است که باید انجام دهیم، منابع انسانی هر منطقه‌ای پتانسیلی است که همیشه به عنوان پیشران عمل می‌کند، باید کادرسازی از منابع انسانی شهرستان‌های گچساران و باشت و کل استان کهگیلویه و بویراحمد را در وزارتخانه‌ها و هلدینگ‌های بزرگ در اولویت کاری قرار دهیم که برای نسل آتی نیز اثرگذار خواهد بود.
وی با بیان اینکه رمز موفقیت ما این است که مسائل قومی و طایفه‌ای را کنار بگذاریم و بتوانیم در سطح ملی مطالبات استان و شهرستان را پیگیری کنیم افزود: هر جا اتحاد و همبستگی داشتیم موفق شده‌ایم، به نظر من با توجه به توانمندی‌های خوبی که در استان وجود دارد می‌توانیم شاهد رشد فرزندان استان و شهرستان در پایتخت باشیم.
وی با اشاره به اینکه هیچ فرقی بین بویراحمد و باوی و قشقایی وجود ندارد، گفت: در مدت ۲۰ سال و‌اندی که در تهران مشغول به خدمت بودم هر کسی از هر دیاری و با هر طایفه‌ای که می‌آمدند فرقی برای ما نمی‌کرد و کارشان را انجام می‌دادیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
هم منتظر خته بیی ابادش کنی
اخه اقتصاد دانی. جامعه شناسی بین مردم این استان بودی
Ukraine
کوته فکری راه به جایی نمیبره محندپور انسان باصداقت و پاک و کاربلدی هست
United States
نترکی از حسادتــــــــــــــــ
Ukraine
باید از وجود نخبه هایی که بدون زدوبند رشد کردن استفاده کرد یکیش همین جناب محمد پوره هم به درد خودش خورده هم اطرافیانش اگر قدرت نماینده رو پیدا کنه صد تا مثل تاجگردون و ناصر حسینی و جعفری به پاش نمیرسن
Ukraine
باید از وجود نخبه هایی که بدون زدوبند رشد کردن استفاده کرد یکیش همین جناب محمد پوره هم به درد خودش خورده هم اطرافیانش اگر قدرت نماینده رو پیدا کنه صد تا مثل تاجگردون و ناصر حسینی و جعفری به پاش نمیرسن
United Kingdom
درود بر شما دکتر عزیز
United Kingdom
مرد روزهای سخت. دکتر ریحان محمد پور
United Kingdom
هر چه بگی ازت بر میاد. لیاقتشو داری ک بهت اعتماد کنیم
United Kingdom
ریحان محمد پور شخصیتی ک در اوج قدرت اما آرام و خاکی و مردمیست
United Kingdom
اگر هم منتظرش نبودی وایستی روز به روز ازاین بدتر خواهی بود پس کسی که راهکار می دهد وتلاش می‌کند تخریب نکن برادری که این نیرو دادی اگه عاقلی البته فکر نکنم
United Kingdom
اگر از روی غرض حرفی صحبت کنیم هم حقوق دادن است هم در تام مسائل آگاهی دارد عشقی دکتر
United Kingdom
اگر از روی غرض حرفی صحبت کنیم هم حقوق دادن است هم در تام مسائل آگاهی دارد عشقی دکتر
United Kingdom
مطمئنم توانایی بزرگترین کارهایی را که خیلی ها ندارند داری بر خائنین وتخریب کنندگان نخبه های گچساران و باشت لعنت
United Kingdom
بر اساس همین اطلاعات غلط ونادرستی که داشتند یا بهتون فهمندن کسانی را برای نماینده خود انتخاب کردید که حتی به درستی توانایی اداره خود راداشته به خدا من اطلاع دارم که جژءی ترین کارهای مردم را دیگران برایش انجام می دهند روشنفکر باشید نه تخریبگر
United States
ادم بیچاره اگه کوری دهنت وا کن از حسادت نترکی ادمی که میگی مگه دکتر محمدپور اقتصاد دانی
United States
دستتون برای مردم رو شده رفتین به تاریخ پیوستین
United States
گچساران وباشت یـــــــــــــــــک صدا دکتر محمدپور عزیز
United Kingdom
اقای محمدپور بسیار انسان شریفی است گره از کار جوانان باز میکنه مرد عمله نه بلف وعده میده حتی کسانی که هم خط ایسان نبودن هم به انها کمک میکنه دعای خیر مردم پشت سرت مرد بزرگ
ناامید از خشکسالی و بیکاری

ناامید از خشکسالی و بیکاری

قطعاً هر رجل سیاسی با توجه به سابقه و سرمایه اجتماعی که از آن برخوردار است، یک چتر حمایتی ...
دموکراسی آب رفت

دموکراسی آب رفت

اکونومیست در انتهای گزارش خود پیشنهاد می‌کند که محققان به جای آنکه به دنبال شناسایی عقبگرد ...
رکود علمی دانشگاه

رکود علمی دانشگاه

مصطفی معین گفت: حرمت و امنیت و فعالیت مفید علمی را از فضای دانشگاهی کشور سلب کرده‌اند....
1