تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۷ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۱۴
کد مطلب : ۴۶۴۸۸۹
درخصصو جزائر سه گانه؛

مقابله به مثل دیپلماتیک با روسیه

۰
مقابله به مثل دیپلماتیک با روسیه
کبنا ؛
وزیرخارجه کشورمان با بیان این‌که مداخلۀ روسیه یا هر طرف دیگری در مسائل تمامیت ارضی ایران را برنمی‌تابیم، اظهار کرد: بر حفظ تمامیت ارضی اوکراین تاکید داریم. همزمان خرازی نیزخواستار حل اختلافات ارضی ژاپن و روسیه از طریق مذاکره شد.
به گزارش کبنا نیوز به نقل از خراسان، موضع‌گیری روسیه درباره جزایر سه‌گانه اگرچه متاسفانه از زبان چینی ها نیز تکرار شده بود اما ورود روس ها به چنین موضوع مهم و حساسی قطعا آغاز یک مسیر است. مسیری که باید با تدبیر از همین اول متوقف شود. این امر نیاز به جدیت در واکنش از طرف ایران داشته و دارد. آن چه امروز نیاز است موضع‌گیری محکم اما مدبرانه‌ در مقابل روسیه است. روسیه نباید تصور کند که در هر حال ما در کنارش می‌مانیم بلکه باید بداند که برای همکاری ایران، نیاز به احترام و جلب منافع دوطرفه دارد.
در این بین، بعد از موضع گیری روسیه علیه جزایر سه‌گانه ایرانی خلیج فارس به نفع امارات، کمال خرازی رئیس شورای راهبردی امور خارجه درخصوص جزایر مورد اختلاف کوریل (مورد اختلاف میان ژاپن _ روسیه) و حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه نیز با تاکید بر حفظ تمامیت ارضی اوکراین (اراضی شرقی اشغالی توسط روسیه) در مقابل موضع غیر دیپلماتیک اخیر روسیه مقابله به مثل کردند.
دیروز حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، میزبان «بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر خارجه عمان بود. امیرعبداللهیان گفت: به تازگی در بیانیه کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و روسیه در مسکو، بندی درباره تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران گنجانده شده است. ما با هیچ طرفی در مسیر حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه تعارفی نداریم. از آن چه در یکی از بندهای این بیانیه در خصوص جزایر سه گانه دارای تعلق همیشگی و ابدی به ایران درج شده، ناخرسندیم.
در پی احضار سفیر روسیه به وزارت خارجه، روز گذشته از کانال‌های دیپلماتیک توضیحاتی را در این باره از مقامات روسیه دریافت کردیم. ما این توضیحات را کافی نمی‌دانیم و هرگز تکرار این رویه را در بیانیه‌ها و مداخله روسیه یا هر طرف دیگری در مسائل مربوط به تمامیت ارضی ایران برنمی‌تابیم.
وی افزود: در خصوص اوکراین همچنان بر سیاست اصولی خود مبنی بر توقف جنگ و تمرکز بر راه‌حل سیاسی تأکید داریم. معتقدیم احترام به تمامیت ارضی یکایک کشورها بر مبنای حقوق بین‌الملل باید مورد توجه قرار گیرد. بر تمامیت ارضی کشورها از جمله اوکراین تأکید داریم و بر موضوع توقف جنگ و تمرکز بر راه‌حل سیاسی اصرار می‌کنیم و از طرفین درگیری می‌خواهیم به مسیر مذاکرات سیاسی بازگردند.
همچنین سفیر ژاپن در تهران صبح دیروز با سیدکمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی دیدار کرد. در این دیدار درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز آخرین وضعیت روابط دو کشور بحث و گفت و گو شد.
در این دیدار، دکتر خرازی با تاکید بر اهمیت تحولات منطقه خاوردور و آثار جنگ اوکراین بر این منطقه گفت: شورای راهبردی روابط خارجی با توجه به افزایش تحرکات نظامی و دفاعی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در محیط پیرامونی ژاپن و احتمال وقوع درگیری‌ های نظامی در آینده، این تحولات را با حساسیت دنبال می‌کند.
سفیر ژاپن در واکنش به اظهارات خرازی با تشریح موضع کشورش درباره جنگ اوکراین و تبعات احتمالی این بحران برای ژاپن و محیط پیرامونی آن، به اختلاف ارضی کشورش با روسیه اشاره کرد و گفت: با شروع جنگ اوکراین، روسیه مذاکرات دوجانبه با ژاپن در خصوص جزایر اشغالی کوریل را متوقف کرده است.
خرازی در پاسخ اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک موضع اصولی با هر گونه مداخله نظامی و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها مخالف است و به اعتقاد این جانب بهترین راه برای حل و فصل اختلافات ارضی بین ژاپن و روسیه بر سر جزایر چهارگانه، مذاکره مستقیم  بین دو کشور است. گفتنی است روسیه پس از جنگ جهانی دوم، جزایر کوریل را به سرزمین خود منضم کرد ولی ژاپن این جزایر را سرزمین شمالی می نامد و آن‌ها را  «اشغال شده توسط روسیه» می‌داند.
 

 
نام شما

آدرس ايميل شما

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
خالص‌سازی بیشتر؟

خالص‌سازی بیشتر؟

محمد مهاجری گفت: جبهه پایداری همیشه انتخاب اصلح را مطرح می‌کند، اما این یک اصطلاح بازاری ...
در اهمیت «گفت‌وگو»

در اهمیت «گفت‌وگو»

گفت‌وگو ضرورت حیاتی جامعه امروز ایران است، گفت‌وگو در معنای واقعی آن البته. مثلا همین ...
1