تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۵ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۲۷
کد مطلب : ۴۶۴۷۷۸
کبنا گزارش می‌دهد

۲۶ تیر تاریخ کهگیلویه و بویراحمد ورق می‌خورد

۱۱
۱
۲۶ تیر تاریخ کهگیلویه و بویراحمد ورق می‌خورد
کبنا ؛بسیاری از مردم استان و حتی نخبگان، نمی‌دانند ۳٠٠ _ ۴٠٠ سال پیش استانی که اکنون کهگیلویه و بویراحمد نامیده می‌شود ایالتی از ایالت‌های ایران بود که از دزفول تا خلیج فارس و از بصره تا سپیدان فارس کشیده شده بود. نقش مهمی در تحولات تاریخی ایران داشت و همه این‌ها از شهری تاریخی به نام دهدشت و پیشتر از آن بلادشاپور مدیریت می‌شد. اما این منطقه به صورت عجیبی در حاشیه رفت تا انقلابی در ۱۳۵۷ رخ داد. همه چیز چراغ خاموش و بی‌صدا جلو رفت تا ۴۵ سال بعد در ۱۴٠۲.
سال ۱۴٠۲، سال خیزش دوباره کهگیلویه و بویراحمد برای یافتن نقش تاریخی خود در  آینده ایران خواهد بود. در واقع ظرفیت این استان برای نفوذ در تحولات تمدنی ایران تا حدود زیادی به توانایی آن در اجرای زنجیره از اَبَرپروژه‌های عمرانی بستگی دارد. دولت ابراهیم رئیسی گامی را برداشته که دولت‌های قبلی جرات تصور آن را نداشتند: دولت زنجیره زیرساخت‌ها را تکمیل کرده است.  
تعریف شدن پروژه‌های تمدنی مانند جاده‌های بزرگ سراسری، پروژه‌های عظیم و اَبَرپروژه‌ها نه تنها بر پایان سه قرن عقب ماندگی از تحولات ایران  مهر تأیید می‌زند، بلکه این پروژه ها‌ امیدواری مردم را نیز به همراه خواهد داشت.
چشم انداز توسعه تمدنی کهگیلویه به سرانجام بیش از چهار دهه پروژه‌های عمرانی بستگی دارد. بسیاری از پروژه‌ها واقعاً زیرساختی هستند و از حوصله یک دولت و دو دولت خارج است و بسیاری از نگاه کردن به چشم انداز آن می‌ترسند. برخی هیچگاه دوست ندارند ریسک طولانی شدن پروژه‌ها را متحمل شود. آن‌ها بر این باورند که پروژه‌های زودبازده و کوچک گزینه بهتری از آب در خواهد آمد.
 اجرای پروژه‌هایی که جمهوری اسلامی آن‌ها را حمایت می‌کند، موضع مثبت دولت‌های پس از انقلاب نسبت به مردم کهگیلویه را به نمایش می‌گذارد و  در عین حال یک استراتژی نیز محسوب می‌شود. در واقع این پروژه‌ها مانند یک «آزمون رورشاخ» است که نیت‌های متفاوت بازیگران کلیدی را به نمایش می‌گذارد. بسیاری از رهبران منطقه‌ای و ملی‌امیدوارند پروژه‌ها، کهگیلویه و بویراحمد را به بر عهده گرفتن نقش بزرگی در تاریخ ایران ترغیب کند. این یک آرزوی کاملاً محتمل است. پروژه‌های عظیم عمرانی مکانیسمی به شمار ‌می‌روند که به سرانجام رسیدن آن‌ها کهگیلویه و بویراحمد را به نقش تاریخی خود در پیوند شمال و جنوب ایران نزدیک‌تر خواهد کرد.
بسیاری از افراد کم حوصله و بدبین که زمانی افتتاح پروژه عظیم جاده پاتاوه - دهدشت را غیرمحتمل میدانستند، در نهایت روز‌های آینده در ۲۶ تیرماه افتتاح آن را توسط سید ابراهیم رئیسی مشاهده خواهند کرد. دولت سیزدهم جمهوری اسلامی تمرکز و اعتبار زیادی گذاشت تا این پروژه تکمیل شود. به هر ترتیب، افراد بدبین هیچگاه به این پروژه به عنوان بخشی از استراتژی که خیزش دوباره کهگیلویه و بویراحمد را تسهیل می‌کند، نگاه نکردند.  
در بخش دیگر این استان کوچک پتروشیمی مهم گچساران افتتاح می‌شود. چند طرح پتروشیمی بزرگ و کوچک دیگر در چرام و گچساران در همین سفر کلنگ زنی می‌شود که همه آن‌ها قرار است صنعت نفت و گاز را به توسعه استان گره بزند؛ آرزویی ک پس از نیم قرن استحصال نفت و گاز از میادین این استان محقق می‌شود.  
 سد چم شیر و چند سد دیگر نیز توسعه کشاورزی استان را هدفگذاری کرده‌اند.  در سفر رئیس جمهور به استان چند سد افتتاح یا کلنگ زنی می‌شود. سد چم شیر که گفته می‌شود دومین سد برقابی ایران است در این سفر افتتاح و سد سقاوه و پراشکفت کلنگ زنی می‌شود.  
میدان گازی مختار در نزدیکی شهر یاسوج نیز در همین سفر کلنگ زنی می‌شود که چهارمین میدان گازی وسیع ایران به شمار می‌رود.  
برخی افراد که چشم‌انداز دورتری را می‌بینند صحبت در مورد این واقعیت را آغاز کرده‌اند که یکی از پیامد‌های ابرپروژه‌هایی که هفته جاری کلنگ‌زنی یا افتتاح می‌شود، توسعه فراگیر در جنوب غرب ایران خواهد بود. «دولت سیزدهم پس از این سفر، میلیارد‌ها دلار به استان منتقل خواهد کرد. این دولت با فعال کردن ظرفیت‌های ذاتی این استان،  آغازگر یک عصر جدید خواهد بود.  
 این یک توافق کاملاً غیررسمی است که نیاز به سطح معینی از اعتماد متقابل دارد. دولت و مردم استان در تلاش برای خلق فرصت‌های جدیدی هستند که انتظار می‌رود، اولین گام به سوی یک پیشرفت گسترده‌تر و عصری درخشان باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

فردین.ع
Romania
به خدا اومدنش هیچ دردی رو دوا نمیکنه
آوری
Iran, Islamic Republic of
اتفاق خاصی نخواهد افتاد ، بعد از ۴۰ سال حالا می‌خواهند برای این استان جاده بکشند ، اینکه خبر خاصی نیست ، استانی که ده یک متر اتوبان ندارد ،،
اگر صد کیلومتر اتوبان درست شد تیتر بزنید تاریخ استان عوض خواهد شد نه با یک جاده معمولی ،
ب ای
خودتی
Iran, Islamic Republic of
یا نمی دانی دلار چیست یا میلیارد را نوشته اید میلیاردها دلار خخخخخخخخخخخخخخخخ
Iran, Islamic Republic of
/ اون تاریخی که رییسی بخواد ورقش بزنه
Iran, Islamic Republic of
واقعا متاسفم اقای ریسی مردم از گرسنگی دارن دست پا میزنند / این طرحهها مال دولت احمیدی نژاد بیچاره هس واقعا به گرد اون نمیرسی
Iran, Islamic Republic of
شتر در خواب بیند پنبه دانه این طرحها که بعضیاشون نزدیک سی ساله بیست ساله اجراشون شروع شده افتتاحشون رسیده به این دولت کارهای اصلی رو قبلیا کردن فکر کردیم نکنه انقلابی شده ما خبر نداریم
رسول زیلایی
Iran, Islamic Republic of
یه یاری دارم بو جونی عزیزم کلاس شیشه
ار خدا نکشش بو جونی ،،،،،،،
اینهمه برای چی شلوغش میکنید
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
یکی از آرزوهای آقای رفسنجانی طرح توسعه زاگرس بود که متاسفانه خیلی در دولت دیگر کند پیش رفت
علی
Iran, Islamic Republic of
.... سد وراه دهدشت و... و.... کار تاج. کبیر و دولت اصلاحات بود....
برادر
Iran, Islamic Republic of
این طرح‌ها ی بزرگ زمان روحانی ۹۸درصد پیشرفت فیزیکی داشتند من سال ۱۴۰۰ که کابینه رئیسی تشکیل نشده بود از جاده پاتاوه دهدشت به یاسوج رفتم
سد چمشیر
پتروشیمی گچساران زمان تاجگردون عمده کار آنها انجام شده بود
امید
Iran, Islamic Republic of
انشالله که اقدام موثری در جهت زیرساخت های فرهنگی ، ریشه کن شدن فقر ، خروج از بن بست های اقتصادی ، برداشته شود ،
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
خالص‌سازی بیشتر؟

خالص‌سازی بیشتر؟

محمد مهاجری گفت: جبهه پایداری همیشه انتخاب اصلح را مطرح می‌کند، اما این یک اصطلاح بازاری ...
در اهمیت «گفت‌وگو»

در اهمیت «گفت‌وگو»

گفت‌وگو ضرورت حیاتی جامعه امروز ایران است، گفت‌وگو در معنای واقعی آن البته. مثلا همین ...
1