تاریخ انتشار
سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب : ۴۶۳۷۹۸

جزییات جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در مجلس

۱
جزییات جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در مجلس
کبنا ؛نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی صلاحیت محمدعلی نیکبخت را به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در دستور کار امروز؛ سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ صحن علنی مجلس قرار دادند.
به گزارش کبنا؛ رییس جمهور هفته گذشته در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، مهندس محمد علی نیکبخت را برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی در اجرای اصل ۱۳۳ قانون اساسی به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.
بنابر آئین نامه داخلی مجلس، رئیس جمهور یک ساعت فرصت داشت که با حضور در جلسه رای اعتماد از وزیر پیشنهادی دفاع کند، اما محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور به همراه تعدادی از اعضای کابینه در جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی کشاورزی حضور پیدا کردند.
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، ریاست جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از سوابق محمدعلی نیکبخت است.
پیش از این سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی بود که فروردین ۱۴۰۲ با توجه به ارزیابی‌های سال گذشته از سوی دولت برکنار و سیدمحمد آقامیری به عنوان سرپرست وزارت جهاد کشاورزی معرفی شد.
در ادامه جزییات جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی را می خوانید:
«محمدعلی نیکبخت» وزیر جهاد کشاورزی شد
با رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی، «محمدعلی نیکبخت» وزیر جهاد کشاورزی شد.
در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس برنامه و صلاحیت «محمدعلی نیکبخت» برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت.
نمایندگان مجلس بعد از استماع نظرات موافقان و مخالفان و دفاعیات وزیر پیشنهادی با تصدی «نیکبخت» در وزارت جهاد کشاورزی موافقت کردند.
محمدعلی نیکبخت با ۱۹۸ رای موافق، ۶۰ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع، برای تصدی وزارت جهادکشاورزی از نمایندگان مجلس رای اعتماد گرفت.

آغاز رأی گیری برای «نیکبخت»
از دقایقی پیش و با اعلام رئیس مجلس، رای‌گیری برای نیکبخت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در صحن علنی مجلس شروع شد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ابتدای صبح امروز(سه شنبه)، به بررسی صلاحیت محمدعلی نیکبخت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی پرداختند.
بعد از اتمام سخنان نمایندگان موافق و مخالف و دفاعیات نیکجبت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی از اعضای دولت در صحن علنی خواست که مجلس را ترک کنند تا روند اخذ رای از نمایندگان آغاز شود.
کارت‌های اعلام رای با سه گزینه موافق، مخالف و ممتنع بین نمایندگان توزیع شد.
نیکبخت: در همه ارکان بخش کشاورزی و غذا خودکفا می‌شویم
وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با بیان این‌که برای خودکفایی در بخش کشاورزی برنامه داریم، گفت: در همه ارکان بخش کشاورزی و غذا به ویژه هسته‌های اولیه تولید خودکفا خواهیم شد.
محمدعلی نیکبخت در جلسه علنی امروز مجلس در تشریح برنامه‌هایش برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: تلاش و جدیت در اجرای تکالیف قانونی و اسناد بالادستی، رفع عوامل محدود کننده تولید پایدار با تاکید بر خودکفایی در محصولات اساسی و حفظ منابع پایدار از جمله جهت‌گیری‌های اصلی برنامه‌های من است.
او ادامه داد: توسعه متوازن همه اجزای زنجیره ارزش با تاکید بر ترمیم و تکمیل زنجیره‌های ارزش ملی، استانی و منطقه‌ای، نقش آفرینی و مشارکت مردمی در سرمایه‌ گذاری، کاهش نوسانات تولید و بازار و کاهش محدودیت کشاورزی و ریل گذاری برای تامین امنیت کشاورزی و رشد تولید از جمله جهت‌گیری‌های دیگر برنامه‌هایمان است لذا تلاش می‌شود در همه ارکان بخش کشاورزی و غذا به ویژه هسته‌های اول تولید خودکفا شویم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری برای خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی گفت: آمار حاکی از ناپایداری شدید در خودکفایی دارد، تولید بی‌برنامه نمی‌تواند امنیت غذایی پایدار را رقم بزند. در ۶ سال اخیر نوسانات خودکفایی در تولید گندم، برنج، شکر و جو را داشتیم یعنی گاهی خودکفا و گاهی وارد کننده بزرگ بودیم.
عسکری؛ نماینده موافق: «نیکبخت» کارشناسی تمام عیار در حوزه کشاورزی است
محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در موافقت گفت که نیکبخت یک کارشناس تمام عیار در حوزه کشاورزی است.
وی گفت: کشاورزی محور توسعه است و امنیت غذایی یکی از مباحث جدی جوامع بشری است و در کشور ما کشاورزی بزرگترین بخش خصوصی کشور است که ۴.۵ میلیون بهره بردار دارد و ۲۵ درصد به اقتصاد ملی کشور کمک می کند.
او در بیان دلایل موافقتش با برنامه های وزیر پیشنهادی جهاد کشاوزی گفت: نیکبخت یک کارشناس تمام عیار در حوزه کشاورزی است و از نگاه اقتصادی سلامت دارد که در راستای توسعه این بخش یکی از امتیازات مهم است. اشراف داشتن بر کار از مزایای ایشان است و هم در حوزه پایین دست و ستادی وزارتخانه کار کرده اند. همچنین طعم تلخ فقر و محرومیت را چشیده اند و کسی که این طعم را چشیده باشد حتما می تواند در کار خود موفق شود.
ویس کرمی؛ نماینده مخالف: «نیکبخت» با علوم نوین کشاورزی آشنایی ندارد
مهرداد ویس کرمی نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی در مخالفت گفت: سمت وزارت با تحصیلات نیکبخت تناسب ندارد و عدم آشنایی با علوم نوین کشاورزی نوین بنده را نسبت به توانایی ایشان به عنوان وزیر خلاق و تحول آفرین دچار تردید می کند.
وی بیان کرد: چرا دولت آقای رئیسی در یافتن افراد این همه کُند کار می کند و گویا گاهی از روی ناچاری، در آخرین روزها افراد را معرفی می کند. کسی مثل آقای نیکبخت حداقل به مدت یک سال است که معاون وزیر بوده و سال هاست که در وزارت جهاد کشاورزی مشغول خدمت هستند.
این عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی یادآور شد: عدم آشنایی با علوم نوین کشاورزی و نداشتن ایده در حد کشاورزی نوین بنده را نسبت به توانایی ایشان به عنوان یک وزیر خلاق، نوآور و تحول آفرین دچار تردید می سازد. شاید معاونت اجرایی برای ایشان در وزارت تناسب بیشتری با تحصیلات و سوابق کاری ایشان باشد.
پاک فطرت؛ نماینده مخالف: برنامه وزیر پیشنهادی کشاورزی برای حفظ جنگل‌ها چیست؟
نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت که برنامه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی برای حفظ جنگل‌ها و تقویت تعاونی روستایی چیست؟
علیرضا پاک‌فطرت در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی صلاحیت محمدعلی نیکبخت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی به عنوان مخالف اظهار کرد: موضوع امنیت غذایی و تولید محصولات کشاورزی در دنیا موضوع مهمی است و باید امنیت غذایی به بهترین شکل تامین شود. سوال این است که وزیر جهاد کشاورزی چه طور می‌خواهد در این عرصه تحول ایجاد کند؟
او با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که باید مدیران تحول ایجاد کنند، تصریح کرد: آقای نیکبخت شما چه نقاط ضعفی را در وزارت جهاد کشاورزی می‌بینید و چه طور می‌خواهید آن را رفع کنید؟

پاک‌فطرت ادامه داد: قرار بود تا پایان برنامه ششم توسعه بیش از ۲۵ درصد اقتصاد از بخش تعاونی باشد که الان چهار درصد است. شما در تعاون روستایی وزارتخانه بودید اکنون چه برنامه‌ای برای تقویت تعاونی روستایی دارید؟ همچنین برنامه شما برای ایجاد رضایتمندی کشاورزان و دامداران چیست؟
بسطامی، نماینده موافق: «نیکبخت» مرد روزهای سخت نظام جمهوری اسلامی است
نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دارای شخصیتی انقلابی و ولایت‌مدار بوده و به مسائل اجرایی کشور تسلط دارد.
علی‌اکبر بسطامی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: نیکبخت مرد روزهای سخت نظام جمهوری اسلامی ایران است، مردی است که در کنار همرزمان خود به دنبال ترویج گفتمان خدمت بی‌منت به مردم بوده است و دارای شخصیتی انقلابی و ولایت‌مدار می‌باشد. از سوی دیگر نیکبخت تجربه کافی در سطوح مختلف را دارد و مانند سربازی است که به درجه سرداری می‌رسد. نیکبخت یار غار صاحبان اصلی انقلاب است.
او  در ادامه ضمن تشکر از دولت برای معرفی محمدعلی نیکبخت به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی بیان کرد: مخالفان وی دغدغه‌مند بوده وگرنه مخالفتی با ایشان نداشتند. مقام معظم رهبری فرمودند مهم‌ترین وظیفه مجلس یازدهم توجه به اقشار آسیب پذیر و معیشت محرومان است. امروز مهم‌ترین مشکل مردم تامین کالاهای اساسی است که ان شاءالله با دست توانمند و جهادگر آقای نیکبخت این دغدغه‌ مردم مرتفع می‌شود.
حمزه شلمزاری؛ نماینده موافق: «نیکبخت» مشکلات حوزه کشاورزی را به خوبی می‌داند
نماینده فارسان در مجلس شورای اسلامی ضمن موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: نیکبخت روستازاده است و مشکلات حوزه جهاد کشاورزی را به خوبی درک می کند.
قدرت الله حمزه شلمزاری در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی و در موافقت با محمدعلی نیکبخت، وزیر پیشنهاد جهاد کشاورزی گفت: از جمله ویژگی های ایشان این است که خودشان روستازاده هستند و از بدنه جهاد کشاورزی می باشد و مشکلات جهاد کشاورزی را می داند و به خوبی درک می کند.
او با بیان اینکه نیکبخت فردی متعهد و متخصص هستند، گفت: ایشان انصافا مسائل و مشکلات جهاد کشاورزی را به خوبی درک کرده اند و برنامه های خوبی هم برای حل مشکلات این حوزه دارد. همچنین تعامل خوبی نیز با نمایندگان مجلس دارد.
سیدسلمان ذاکر؛ نماینده مخالف: برنامه کاربردی برای مقابله با خرد شدن و تغییر کاربری اراضی کشاورزی مغفول مانده است

سیدسلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس نیز در مخالفت با نیکبخت، خرد شدن اراضی کشاورزی و تغییری کاربری آن را یکی از معضلات بخش کشاورزی برشمرد و اظهار داشت: این موضوع در برنامه‌های وزیر پیشنهادی آمده است اما راهبرد اصلی برای برون رفت از این چالش چیست؟
این نماینده مجلس افزود: در برنامه ها دقیقا مشخص نیست که آیا می خواهید مقابل تقیسم اموال مردم مقاومت کنید یا تفکیک اراضی را تسریع کنید؟
وی با انتقاد از سیاست های وزارت جهادکشاورزی در زمینه یکپارچه سازی اراضی کشاورزی، گفت: شما باید به فکر بهبود درآمد و معیشت کشاورز باشید.
وی تخریب خانه باغ های مردم در آذربایجان غربی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: برای برون رفت از این چالش برنامه ای ارایه نکرده اید.
ذاکر به موضوع آبیاری تحت فشار که در برنامه پنجم و ششم توسعه مورد آمده بود، اشاره کرد و گفت که در برنامه ارایه شده از سوی نیکبخت برای اجرایی شدن این موضوع اشاره ای نشده است.
مهدی عیسی زاده؛ نماینده مخالف: چه برنامه ای برای موضوع آب کشاورزی دارید؟
مهدی عیسی زاده نماینده مردم میاندوآب در مجلس به عنوان اولین مخالف در سخنانی اظهار داشت: ما امروز وزیر بزرگترین نهادی که با مردم روبروست و بر سفره مردم اثرگذار است را انتخاب می کنیم.
او با اشاره به وقوع خشکسالی در کشور، آبرسانی به اراضی کشاورزی را مهم دانست و خطاب به نیکبخت گفت که چه برنامه ای برای موضوع آب کشاورزی دارید.
عیسی زاده با بیان اینکه مصرف پروتئین در کشور به چهارکیلو کاهش یافته است، اظهار داشت: برنامه شما برای ترمیم این آمار چه برنامه ای دارید.
وی به قیمت خرید تضمینی گندم اشاره کرد و آن را پایین دانست و خواستار ارایه برنامه راهبردی برای تشویق کشاورزان برای کاشت گندم شد.
نماینده مردم میاندوآب همچنین بر ورود شرکت های دانش بنیان به بخش کشاورزی برای ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی تاکید کرد.
وی با بیان اینکه در برنامه نیکبخت به تامین نهاده های کشاورزی از جمله کود شیمیایی اشاره نشده است، یادآور شد: اکنون سالانه هشت میلیون تن نهاده دامی به کشور وارد می کنیم؛ الان از ۲۳ کشور گوشت وارد می کنیم؛ برنامه وزیر پیشنهادی برای کاهش وابستگی به واردات چیست؟

محمدعلی نیکبخت، وزیر جدید جهاد کشاورزی کیست؟
محمدعلی نیکبخت، جانشین سیدجواد ساداتی نژاد شده است. رسیدن نیکبخت به وزارت جهاد کشاورزی در شرایطی است که وزیر پیشین جهاد کشاورزی نه با استعفا و نه استیضاح بلکه با برکناری توسط رئیسی از صندلی وزارت‌خانه انجام شد. ضعف عملکرد ساداتی نژاد باتوجه‌ به کسب چند کارت زرد توسط مجلس در این‌ بین مؤثر بود. یکی از مهمترین چالش‌های نیکبخت به عنوان وزیر جهاد کشاورزی، تعیین قیمت خرید تضمینی فروش گندم است که بعد از حدود یک ماه و نیم از آغاز برداشت گندم در سطح کشور همچنان بلاتکلیف است و قیمت‌های پیشنهادی هم با انتقاد و اعتراض بسیاری کشاورزان روبرو شده است.
زادگاه و سوابق شغلی 
نیکبخت بومی سیستان و بلوچستان و متولد دولت‌آباد در شهرستان زابل است. نیکبخت که شیعه مذهب است، در دولت‌های مختلف ایران بار‌ها در پست‌های مختلف در رفت و آمده بوده است. در دهه ۱۳۸۰ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان بود و سپس در دولت محمود احمدی‌نژاد به معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی این وزارتخانه منصوب شد. پس از آغاز دولت حسن روحانی، نیکبخت از این سمت برکنار شد و بار دیگر به عنوان رئیس جهاد سازمان سیستان و بلوچستان فعالیت کرد. در اوایل دولت سید ابراهیم رئیسی و با حکم ساداتیان (وزیر پیشین جهاد کشاورزی) به ریاست هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران منصوب شد. یک نکته مهم درباره سوابق نیکبخت این است که چهره مشهور سیاسی یا رسانه‌ای نیست و تا کنون فرد بی حاشیه‌ای بوده است.
تاکید بر سوابق نیکبخت در حوزه جهاد کشاورزی
به نظر می‌رسد سوابق شغلی نیکبخت در حوزه کشاورزی به عنوان نقاط قوت وی برای انتخاب به عنوان وزیر جهاد کشاورزی مطرح می‌شود. سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در هنگام معرفی نیکبخت به مجلس، در گفتگو با رسانه‌ها گفت: «معرفی نیکبخت به مجلس برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی در اجرای اصل ۱۳۳ قانون اساسی انجام شده است. سوابق آموزشی، علمی، پژوهشی، مدیریتی و برنامه‌های فوری و اولویت‌دار نیکبخت به پیوست نامه رئیس جمهور به رئیس مجلس ارسال شده است. گزینه دولت برای وزارت جهاد کشاورزی تجربیات ارزنده‌ای در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی دارد و در رده‌های بالای این وزارتخانه از جمله معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، ریاست جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان و به‌عنوان رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران مشغول فعالیت بوده است.»
اعضای کمیسیون کشاورزی محلس نیز نسبت به نیکبخت حتی پیش از تصدی این وزارتخانه نگرش مثبتی داشتند. مدتی پیش، پرویز اوسطی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: «محمدعلی نیکبخت، گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی، از بدنه وزارتخانه و انتخاب وی برای این حوزه به مصلحت کشور است. وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، در این حوزه تخصص دارد و از صفر شروع کرده و بخش کشاورزی را کامل می‌شناسد.»
نام شما

آدرس ايميل شما

این مرد روسیه را می‌گرداند!

این مرد روسیه را می‌گرداند!

یکی از نکات مهم در مورد میشوستین این است که او علی رغم موقعیت مهم سیاسی خود در روسیه ...
رد مذاکره ایران و آمریکا در سفر ابراهیم رئیسی!

رد مذاکره ایران و آمریکا در سفر ابراهیم رئیسی!

«این نوع سخنان نشان می‌دهد که قطعا ایران و ایالات متحده در حال مذاکرات پنهانی هستند و ...
استعفای معاون اقتصادی رییسی + انتقاد تند مطهری از پست محسن رضایی!

استعفای معاون اقتصادی رییسی + انتقاد تند مطهری از پست محسن رضایی!

محسن رضايي ازدولت خارج شد تا به سمت جديد «رييس دبيرخانه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران ...
1