تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۹
کد مطلب : ۴۶۳۰۴۲
کبنا گزارش می‌دهد

رویداد هم‌اندیشی انتقال فناوری به کسب و کارهای روستایی در کهگیلویه و بویراحمد / صندوق کارآفرینی امید به کمک روستائیان شتافت

۱
رویداد هم‌اندیشی انتقال فناوری به کسب و کارهای روستایی در کهگیلویه و بویراحمد / صندوق کارآفرینی امید به کمک روستائیان شتافت
کبنا ؛آغاز طرح روستای «نوفن» کهگیلویه و بویراحمد با هدف انتقال فناوری و تکنولوژی به کسب‌کار‌های روستایی و افزایش بهره وری و ارزش افزوده برای این کسب و کار‌ها از سال قبل توسط صندوق کارآفرینی‌ امید‌ زده شده و این اقدام راهبردی زمینه بازگشت‌امید به روستا‌های استان را نوید می‌دهد در همین راستا رویداد هم‌اندیشی انتقال فناوری به کسب و کارهای روستایی با تلاش مدیریت جوان و کارآمد صندوق کارآفرینی امید استان کهگیلویه و بویراحمد و با حضور شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور برگزار شد.
به گزارش کبنا، در چند دهه اخیر شاهد مهاجرت وسیع روستائیان به شهر‌ها بوده‌ایم زیرا با وقوع انقلاب صنعتی و ایجاد کارخانه‌های بزرگ و نیاز آن‌ها به نیروی کار فراوان ساکنان روستا‌ها به‌امید پیدا کردن شغلی مناسب رهسپار شهر‌ها شدند و استان کهگیلویه و بویراحمد نیز از این امر مستثنی نبوده است.
بر اساس آخرین آمار‌ها طی چند سال گذشته از حدود ۲ هزار روستای کهگیلویه و بویراحمد ۴۰۰ روستا خالی از سکنه شده و به حاشیه شهر‌ها روی آورده‌اند و ۴۴ درصد جمعیت استان روستایی است و ۵۶ درصد شهری است و ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت استان در روستا‌ها زندگی می‌کنند..
با توجه به مهاجرت بی‌رویه روستائیان به سمت شهر‌ها، توسعه اقتصادی روستا‌ها در۲دهه اخیر در دستور کار دولت‌های وقت قرار گرفته و در دولت سیزدهم توجه زیادی به بحث محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال پایدار صورت گرفته است.
یکی از کارشناسان حوزه اقتصاد در کهگیلویه و بویراحمد بر این باور است که مهم‌ترین عامل مهاجرت جوانان روستا‌ها به شهر‌ها بیکاری و کمبود زیرساخت‌های عمرانی و بهداشتی است.
سیروس محمدی افزود: روستا نشینان برای درآمد پایدار، بدست آوردن رفاه بهتر به شهر‌ها می‌آیند و تا زمانی که بیکاری به‌عنوان معضل اصلی در روستا‌ها حل نشود هیچ تضمینی برای ماندگاری جمعیت در روستا‌ها وجود ندارد و جوانان و نوجوانان روستا آنچنان تمایلی به زندگی روستایی ندارند و مهاجرت به شهر‌ها را به هر قیمت در اولویت کار خود قرار داده‌اند.
و بر این اساس و بمنظور جلوگیری این مهاجرت آسیب‌زا توسعه کسب و کار‌ها، توانمندسازی و حمایت از جوانان با انگیزه در ایجاد کسب و کار‌های خرد و زود بازده، هدفمندی تسهیلات پرداختی، حمایت از فعالیت‌های کارآفرینانه و نیاز‌های منطقه‌ای در صدر اهداف و رسالت‌های صندوق کارآفرینی‌امید قرار گرفته است.

کهگیلویه وبویراحمد با وجود همه ظرفیت‌ها و قابلیت‌های منحصر بفرد بویژه در حوزه‌های نفت و انرژی، منابع طبیعی، کشارزی، گردشگری، آبزِی پروری، گیاهان دارویی و محیط زیست اما همواره کمبود زیرساخت‌ها، منابع و امکانات مانع از شکوفایی این استعداد‌ها و پیوند آن‌ها با اقتصاد، معیشت و رفاه مردم این به ویژه در مناطق روستایی شده است.
روستا‌ها به عنوان مراکز اصلی تولید، قلب تپنده توسعه اقتصادی استان محسوب می‌شوند و باید تلاش‌های گسترده‌ای برای احیای کارکرد‌های اقتصادی و اجتماعی این مناطق انجام داده شود.
طرح روستای نوفن ورود تکنولوژی و فناوری‌های نو و انجام خلاقانه و دانش‌بنیان مشاغل روستایی در کسب‌وکار‌های روستایی را دنبال می‌کند و با تولید متراکم و بهره‌وری بالاتر، ارزش افزوده بالاتری تولید می‌کند.
اجرای این طرح راهبردی در تحقق شعار سال که مهار تورم و رشد تولید است بسیار مؤثر خواهد بود و با تحقق آن آبادانی و‌امید به روستا‌های استان خواهد برگشت.
مدیرعامل صندوق کارآفرینی‌امید کهگیلویه و بویراحمد گفت: این صندوق در راستای حمایت از کسب و کار‌های خرد و روستایی و تجربه‌های سال‌های قبل در زمینه پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و تبصره ۱۸ طرح راهبردی روستای نوفن را اجرایی کرده است.
همت الله ناصری ابراز کرد: روستای نوفن با انتقال فناوری‌ها به روستا‌ها اجرایی می‌شود و شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری به کمک روستائیان می‌شتابند.
مدیرعامل صندوق کارآفرینی‌امید کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: بیشتر روستائیان در تحویل محصول خود به صورت سالم و ارگانیک به بازار با مشکل مواجهند اما در سایه این طرح با انتقال فناوری به روستا‌ها و استفاده از خدمات شرکت‌های دانش بنیان مشکلات آن‌ها رفع می‌شود.
ناصری عنوان کرد: در این طرح از خدمات شرکت‌های دانش بنیان در جهت تولید استفاده خواهد شد و شاهد مهاجرت معکوس خواهیم بود.
مدیر توسعه زیست بوم کسب و کار صندوق کارآفرینی‌امید گفت: از سال گذشته طرح روستای «نوفن» در استان‌ها توسط این صندوق آغاز شده و تلاش می‌شود با برگزاری استانی این رویداد، تولید محصولات فناور را در جهت حل مشکلات کسب و کار‌های روستایی شناسایی و حمایت‌های مادی و معنوی از شرکت‌های دانش بنیان انجام گیرد.
محمد صادق حسنی اظهار داشت: طی روز‌های اخیر چهاردهمین رویداد روستا‌های نوفن با هدف انتقال فناوری‌ها و تکنولوژی به کسب و کار‌های روستایی برگزار شد.
وی افزود: این رویداد تلاش می‌کند که در کل کشور و استان‌ها ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و دارای محصول فناوری را شناسایی و در اختیار کسب و کار‌های روستایی قرار دهند.
مدیر توسعه زیست بوم کسب و کار صندوق کارآفرینی‌امید تصریح کرد: هدف کلی این طرح افزایش بهره وری و ارزش افزوده برای کسب و کار‌های روستایی است.
حسنی تأکید کرد: برای انجام این مهم استان‌ها به صورت مجزا بررسی می‌شوند چون ظرفیت‌ها و منابع استان‌ها متفاوت است.
وی بیان کرد: همچنین طرحی را از سال گذشته معاونت روستایی رئیس جمهور با عنوان مدار ( مولد، دانش بنیان و اشتغال آفرین و روستایی) آغاز کرد.
مدیر توسعه زیست بوم کسب و کار صندوق کارآفرینی‌امید ادامه داد: این طرح با هدف شناسایی شرکت‌های دانش بنیان و کمک به توسعه فعالیت‌های این شرکت‌ها انجام شد.
معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد گفت: روستا‌های استان باید به سمت نوآوری و فناوری برده شوند زیرا معیشت بسیاری از ما وابسته به روستاهاست.
روح‌اله رحیمی افزود: پارک علم و فناوری به دنبال این است که دهکده نوآوری و فناوری را در حوزه کشاورزی در این استان راه‌اندازی شود.
وی تأکید کرد: بسیاری از فارغ التحصیلان استان از همین روستا‌ها هستند و منابع و ظرفیت‌های خدادادی همچون منابع طبیعی در روستا‌ها واقع شده است چنانچه بخواهیم بیکاری، آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهیم باید به سمت کسب و کار‌های فناورانه و نوآورنه و طبیعت دوست مبتنی بر منابع طبیعی، منابع آب، گردشگری و کشاورزی برویم.
معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: هم اینک در حوزه کشاورزی ۲۰ شرکت وجود دارد که چهار مورد از آن‌ها دانش بنیان هستند.
البته باید توجه داشت ترویج فرهنگ فناوری و آماده‌سازی جامعه روستایی برای پذیرش فناوری صورت گیرد تا شاهد توسعه همه جانبه استان باشیم.
کهگیلویه و بویراحمد براساس تقسیمات کشوری سال ۱۳۹۵ با حدود ۱۶هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع وسعت، سرزمینی مرتفع و کوهستانی یکی از استان‌های جنوب غربی ایران است؛ مرکز آن شهر یاسوج و بین استان‌های خوزستان، اصفهان، فارس، چهارمحال و بختیاری و بوشهر قرار دارد.
این استان به ۹ شهرستان تقسیم شده و بیش از ۱۷۰۰ روستا دارد. کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۵۵ خورشیدی از دو استان فارس و خوزستان جدا و یک استان مستقل شد.
محدوده جغرافیایی آن از آن زمان تاکنون تغییری نکرده است. کهگیلویه و بویراحمد با حدود ۱۶هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع وسعت، یک درصد ازمساحت ایران و ٩/ درصد از جمعیت کشور را دارد و به طور میانگین در هر کیلومترمربع آن ۴٢ نفر زندگی می‌کند.
جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد بر اساس سرشماری عمـومی نفـوس و مـسکن آبانمـاه ۱۳۹۰، بـه تعـداد ۶۵۸ هزار و ۶۲۹ نفر بود. ۴۹.۹۷ درصد از این جمعیت را مردان و ۵۰.۰۳ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما

باید خون گریست؛ از ۷۵ هزار مسجد، درب ۵۰ هزار مسجد بسته است

باید خون گریست؛ از ۷۵ هزار مسجد، درب ۵۰ هزار مسجد بسته است

حاج ابوالقاسم دولابی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور روحانیت با اشاره به اوضاع نامناسب ...
آگهی استخدامی اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد + جزئیات

آگهی استخدامی اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد + جزئیات

واحد گشت و مراقبت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد با مدرک ...
موسسه خیریه آموزشی و فرهنگی زنده یاد دکتر ابوالفضل نیکروز افتتاح شد

موسسه خیریه آموزشی و فرهنگی زنده یاد دکتر ابوالفضل نیکروز افتتاح شد

افتتاحیه موسسه خیریه آموزشی و فرهنگی زنده یاد دکتر ابوالفضل نیکروز، عصر روز پنج‌شنبه(1402/03/04) ...
1