تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۱۴
کد مطلب : ۴۶۲۳۶۵
در مقایسه با سایر استان‌ها؛

بانک مسکن کهگیلویه و بویراحمد در نهضت ملی مسکن آخر شد / داستان گم شدن ۱۵۰۰ واحد مسکونی در استان چیست؟

۴۰
۴
بانک مسکن کهگیلویه و بویراحمد در نهضت ملی مسکن آخر شد / داستان گم شدن ۱۵۰۰ واحد مسکونی در استان چیست؟
کبنا ؛
با مقایسه عملکرد بانک مسکن در چندین استان معلوم شد که بانک مسکن کهگیلویه و بویراحمد که بازوی اصلی طرح مسکن ملی است در رتبه آخر کشور است؛ همچنین مقایسه دو مصاحبه قبلی مدیرعامل این بانک در استان نشان از گم شدن ۱۵۰۰ واحد مسکونی در کهگیلویه و بویراحمد دارد.
به گزارش کبنا، با توجه به سفر قریب الوقوع ریاست محترم جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد و بررسی وضعیت مهمترین طرح ملی در دهه اخیر - بر آن شدیم تا در چند شماره به تحلیل وضعیت ادارات و سازمانهای عضو در شورای تامین مسکن بپردازیم.
از آنجاییکه بدون پول هیچ کاری نمی توان انجام داد شروع بحث هم با مهمترین تامین کننده مالی و اعتباری پروژه هاست یعنی تنها بانک تخصصی در این زمینه.
بخش مسکن همواره مورد توجه دولتهای مختلف بوده است.مسکن مهر-مسکن ملی و اینک نهضت ملی مسکن. طبیعتا میزان موفقیت هر دولت در این طرحها به میزان همراهی بزرگترین تامین کننده اعتباری آن یعنی بانک مسکن وابسته است. به قول آن ضرب المثل معروف ژاپنی اگر میخی در نعل بد زده شود سربازی می افتد پس از آن سپاهی و نهایتا کشوری در جنگ شکست می خورد. در استانهای بزرگ تکلیف مشخص است پول کافی – مردم با درآمد بیشتر و مدیران خبره‌تر داستان در استانهای کوچک کمی متفاوت است. مدیران باید خود را به تهران نشان دهند تا به استانهای بزرگتر بروند.
اما دولت به خوبی از این موضوع آگاه است.نتیجه آن گسیل معاونت ها – وزرا و بازرسین مختلف به استان کهگیلویه و بویراحمد است تا به داد طرح نهضت ملی مسکن در این استان برسند.
در شاخصهای ارزیابی عملکرد بانک مسکن بصورت داخلی که روی وبسایت این بانک قرار دارد صحبتی از «طرح نهضت ملی مسکن» نیست. طبق بررسی ها آنجا که پای سپرده ها و تعهدات مردم در میان است مثل واریز اقساط پرداخت کارمزد و.. بانک مسکن استان در بالای جدول قرار دارد و رسیدن منابع شعبه هایش را به 1000 میلیارد ریال جشن می گیرد و هر گاه هم حرف از تعهد بانک می شود در اسفل السافلین جداول پیدایش می شود.
پرواضح است بانک مسکن در کل کشور بازوی قوی دولتها در اجرای برنامه های بخش مسکن و ساختمان بوده است. اما به نظر می رسد که این بازو در بعضی استانها عضلانی و قطور است و در بعضی دیگر حتی به مدد انواع پودر و دارو – جانی ندارد.
با بررسی عملکرد استانها در طرح نهضت ملی این نتیجه حاصل می شود که استانهای موفق – بانکهای مسکن موفقی داشته اند مدیریتهایی که در خدمت مردم و دولت بوده اند نه کارنامه هایی مبتنی بر کسب سود و درآمد.
در نبود بانکهای موفق در تامین مالی نهضت ملی -بانک مسکن استان با عملکرد حداقلی دچار تنبلی و رخوت شده و با تکیه بر برجسته سازی و بعبارتی «بولد کردن» آمارها در شبکه بانکی یکه تازی می کند.
مقایسه بانک مسکن با سایربانکهای غیرتخصصی در امر مسکن یک خودفریبی است چرا که متولی تامین مالی مسکن که به گفته مدیرعامل آن بیش از 93 درصد تسهیلات پرداختیش در حوزه مسکن بوده است باید جلودار سایر بانکها در این زمینه باشد. زمانی می توان مقایسه درستی نمود که عملکرد بانک مسکن در یک استان با عملکرد بانک مسکن در سایر استانها سنجیده شود. ذکر این نکته نیز ضروری به نظر می رسد که یک ساختمان فقط با وام 300 و 350 میلیونی ساخته نمی شود. اغلب شهروندان از بانکهای دیگر وام گرفته و اصطلاحا «در شکم مسکن» می ریزند تا خانه خود را تکمیل کنند. نقش سایربانکها اگرچه در این آمار نمی آید اما نباید از دایره انصاف خارج شد و به آن اشاره نکرد.
در آخرین مطلبی که مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی عنوان نمود سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن توسط شواری پول و اعتبار به 550 میلیون تومان افزایش پیدا کرد که انتظار می رود مدیران استانی این بانک نحوه بهره مندی متقاضیان قبلی و فعلی از این افزایش سقف را اطلاع رسانی و روشن نمایند.
آنگونه که از آمارهای تسهیلات پرداختی در استان استنباط می شود توقف معنادار پرداخت تسهیلات از مرداد سال گذشته به این سو موجب نگرانی هایی شده است.
محمد اکبری مدیر شعب بانک مسکن استان  در مصاحبه 24 مرداد 1401 با ایرنا گفت 1000 واحد مسکونی انعقاد قرارداد شده و 2300 واحد دیگر هم در آستانه معرفی به بانک هستند یعنی قرارداد 3300 واحد می بایست تا پایان سال 1401 با بانک منعقد می شد. اما از بد روزگار و از آنجاییکه مدیران کم حافظه هستند وی در مصاحبه اردیبهشت 1402 خود بازهم با ایرنا صحبت از انعقاد قرارداد 1800 واحد مسکونی کرد یعنی انحراف 1500 واحد.
بانکی که به گفته دکتر عسکری سرپرست بانک مسکن کشور بیش از 93 درصد از تسهیلات دهی آن در بخش مسکن بوده است و در سایر حوزه های گردشگری-صنعت-کشاورزی  و خدمات ورود نمی کند با
ید عملکرد بهتری از خود نمایش دهد و منتظر حرکت سایر بانکها نماند. در صورت ادامه همین روند و اگر اتفاقی در حوزه مدیریت شعب بانک مسکن استان نیوفتد و در خوشبینانه ترین حالت به جای «چهل هزار» واحد مسکونی سهم استان در برنامه 4 ساله طرح نهضت ملی شاهد ساخت فقط «چهار هزار» واحد مسکونی خواهیم بود.
در نبود آمار و یا عدم ارایه آن می توان به هر شکلی عملکرد خود را منحصر به فرد نشان داد اما با بررسی چند استان در پایگاه های استانی و خبرگزاری بانک مسکن-هیبنا نتایج زیر مشهود است:
در استان یزد نزدیک به 6000 واحد مسکونی معرفی و مبلغ 22000 میلیارد ریال قرارداد تسهیلاتی در بانک مسکن آن استان منعقد شد.
نکته جالب ماجرا این است که غفوریان مدیر بانک مسکن استان یزد در مصاحبه با خبرگزاریها عنوان کرد که می تواند پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی سایر بانکها را نیز عهده دار شود. این موضوع جالب توجه حکایت از توان مدیریتی و اعتباری بانک مسکن در سایر استانها دارد.جایی که مدیر استان کهگیلویه و بویراحمد از متولیان و متقاضیان خواست به علت حجم بالا به سایر بانکها برای پرداخت معرفی شوند. شاید بهتر است امثال غفوریان در این استان کوچک نیز عهده دار مسوولیت شوند.
محمد اکبری که در سفرهای اخیر دولتمردان از جمله معاونت اجرایی و وزیر کشور حضور نداشته و غایب بود در مصاحبه های خود اشاره ای به عملکرد مدیریتهای بانک مسکن در سایر استانها نکرده و فقط آمار 1800 واحد انعقاد قرارداد خود را مطرح کرده که در بعضی شهرستانهای کشور این حجم ناچیز تسهیلات فقط توسط یک شعبه پرداخت شده است.
در استان زنجان تعداد 16000 واحد به بانک مسکن معرفی و انعقاد قرارداد به میزان 54000 میلیارد ریال انجام شده است.
در استان خراسان جنوبی 22000 واحد به مبلغ 23000 میلیارد ریال
در خوزستان 10000 واحد به اعتبار تسهیلاتی بیش از 30000 میلیارد ریال
مازندران 11000 واحد و مبلغ 39000 میلیارد ریال و در فارس 18000 واحد و مبلغ 63000 میلیارد ریال انعقاد قرارداد تسهیلاتی صورت گرفته است.
در حجم عظیمی از تسهیلات پرداختی بانک مسکن در کل کشور 1800 واحد استان کهگیلویه و بویراحمد بسیار ناچیز است کمتر از یک درصد انعقاد و پرداخت طرح نهضت ملی. مشخص نیست در این رابطه چه مقدار از پرداختیها از محل آورده های مردمی و البته به کدام شهرستانها نیز پرداخت شده است.
انتظار می رود تا ورود ریاست جمهور به استان این کاستیها جبران شده و مسوولین اقتصادی استان بصورت تخصصی به موضوع بانکها ورود نمایند تا ضعف یک بانک در کارنامه استاندار ثبت نشود.
استانداری می بایست نقاط ضعف را شناسایی کرده و عملکرد دستگاه های استانی را با سایر استانهای موفق بسنجد تا به این حداقل ها بسنده نکنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

بلوط .
Iran, Islamic Republic of
بانکها در استان ما حکومت کاملا مستقلی دارند و اغلب تلاششون به انحای مختلف بر رونق زندگی کارمندانشان متمرکز است و احیانا اگر در ته دیگ چیزی ماند گوش به زنگ نمایندگان که شاید بخشی از خدماتشان باعث تداوم حکومتشان شود
ارشادی
Romania
سلام خسته نباشید
واقعا دست مریزاد ولی استاندار و اکبری هم شهری هستند استاندار ازش دفاع میکنه ولو به قیمت عقب ماندگی استان
دنا
Iran, Islamic Republic of
اقای روشنفکر تحویل بگیر تاسف
Iran, Islamic Republic of
ولا تا شهرداری یاسوج هست وشهردار ضعیف داریم ویه وام مسکن بهمون میدن نصفشو جریمه باید به شهرداری بدیم هیچ کس جرعت نداره دنبال ساختم مسکن برود ما استاندار ضعیف شهردار ضعیف وفرماندار ضعیف در استان داریم کس دلسوز برا این استان محروم نداریم
Iran, Islamic Republic of
استان کهگیلویه و بویر احمد در زمینه وام و اشتغال صفر می باشد
امید ف
Iran, Islamic Republic of
کاش یه کم انصاف داشتید و عملکرد بانک مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد را با چهارمحال و یا ایلام و خراسان شمالی مقایسه می کردید که تقریبا هم تراز استان ما هستند و این را هم می گفتید که در یاسوج به عنوان مرکز استان زمین برای طرح های دولتی نهضت ملی به ندرت وجود دارد.
به علاوه که طرح نهضت ملی یک طرح میان دستگاه‌های مختلف است و نه فقط بانک مسکن. فکر کنم هدفتان چیز دیگری است.
و بحث بعدی بنیه اقتصادی پایین مردم است که توان تامین مابقی هزینه مسکن را ندارند.
Romania
بله برا یه وام اینقد باید دوید که خسته بشی ولش کنی بگی نمیخوام از بس بانک دارها بد اخلاق هستن سنگ جلو پا ادم میزارن
علی
Iran, Islamic Republic of
جناب کمایی به نظرم اسم سایت را بگذارید ...
حسین
Iran, Islamic Republic of
حنایی شما دیگه رنگی نداره برادر .از بس گفتید .
بویراحمدی
Iran, Islamic Republic of
اگر مطلبی را می زنید باید مستندات داشته باشید با این مطالب کذب تنها ارزش رسانه خود را پایین می آورند بانک مسکن استان در رتبه های برتر کشوری قراردارد این مطلب را خود سایت هیبنا اعلام نموده
محسن
Iran, Islamic Republic of
شخصی که این مطلب را برای شما فرستاده خودش رسانه دارد منتهی از بس مطالب دروغ منتشر نموده که دیگر بازدید کننده ای ندارد.اگر یک ذره حرفه ای بودید می فهمیدید چرا مطلب را در رسانه خود منتشر نمی کند.
یاور
Iran, Islamic Republic of
همین دیروز بود که آقای عمادی مدیر بنیاد مسکن استان را همانند آقای اکبری خواندید اما دیدید که به دلیل شایستگی سکان خوزستان را دست گرفت احتمال می دهم اکبری هم به زودی فارس را بگیرد.
رحمان
Iran, Islamic Republic of
وقتی در طول یک ماه ۳بار درباره بانک مسکن مطلب می زنید درحالی که بانک مسکن یکی از کوچکترین دستگاههای استان است نشان از این دارید که دنبال چیز دیگری هستید.
احسان سلیمی
Iran, Islamic Republic of
آخ و این کر خوب که هنوز باج و تو نداده .
Iran, Islamic Republic of
وزیر که میگفت همه چی عالی پیش میره و مدیریتها خیلی خوبه!!!
Iran, Islamic Republic of
واقعا بانک مسکن در خصوص وام مسکن هیچگونه تعهدی نشون نداد و بارها بهش مراجعه کردم وتمام ساختم قانونی هم از نظر شهرداری و هم نظام مهندسی ولی مسولین برامون کاری نکردند تا از طریق سایر بانک هه تسهیلاتی دریافت نمودم ..
سام رستمی
Iran, Islamic Republic of
ننگ ابدی بر مسو لین بی لیاقت
Iran, Islamic Republic of
یک وام از بانک مسکن یاسوج دریافت کردم تا کل وام را گرفتم پشیمان شدم انقدر اذیتم کردند که دیکر ناراحتی اعصاب گرفتم
مسلم دارابی
Iran, Islamic Republic of
این مدیری که من می شناسم بیدی نیست که با این بادها بلرزد.اگر روزانه یک مطلب هم علیه ایشون بزنید به شما باج نخواهد داد.البته اینها پدر جد شون هم اون زمان به خان ها باج نمی دادند ولی تا جایی که سراغ دارم آقای کمایی شما نوکرهای خان بودید. نارگ موسی
باوی مطلع
Iran, Islamic Republic of
اگر اینطور نبود هم این قشون همشون یه جایی سر کار نبودن!!!
شهرسازی
United Kingdom
شما هم اکه خبرگزار واقعی بودین مثل تمام خبرگزاریها نام نویسنده مطلب رو درج میکردین
مهدی
Iran, Islamic Republic of
به عنوان یک رسانه ای توصیه می کنم یا دروغ منتشر نکنید یا اگر مجبورید به انتشار دروغ نام نویسنده دروغ را بنویسید که منتسب به شما نگردد
بویر احمد
Iran, Islamic Republic of
سلام
بهتره درخصوص رشد ساخت وساز رئیس اعتبارات بانک مسکن منفی نگر نباشد در خدمت طرح ملی مسکن باشد
علی
Iran, Islamic Republic of
بانک مسکن استان برای چهارمین دوره متوالی در جدول ارزیابی عملکرد در رده مدیریت های برتر کشوری قرار گرفت .به نظر می رسد در طول سنوات قبلی بانک مسکن استان مدیری بومی با این جسارت و موفقیت به خود ندیده است
حرمتی
Iran, Islamic Republic of
نوشتن مطلب بدون نام نویسنده دال بر کذب بودن آن است . آفتاب آمد دلیل آفتاب
ایرج
Iran, Islamic Republic of
.. خبری نیست
حسین
Iran, Islamic Republic of
بانک مسکن خود باعث گرانی مسکن هست، این رو براساس تجربه شخصی خودم در وام گرفتن از این بانک عرض کردم
رضائی
Iran, Islamic Republic of
سلام
از آنجائیکه غرض ورزی شما مشخص هست،و انصاف در آن اصلأ رعایت نشده،نباید پاسخ داد.ولی جهت اطلاع عرض کنم که ما در موضوع نهضت ملی مسکن مراجعه کننده ای نداریم که آمادگی داشته باشد و باهاشون قرارداد نبندیم.
و کی گفته که باید این طرح عظیم را فقط بانک مسکن به عهده بگیرد؟
شما که رسانه هستید و تراوشات ذهنی خودتون را انتقال می دهید،آیا از بقیه بانکها استعلام گرفتید که چرا در این طرح مشارکت ندارند؟
و آیا حجم کار بانک مسکن را با تعداد نیروی این بانک، با بیشتر ادارات که کل وقتشان در تایم اداری را با دورهمی و انجام کارهای شخصی می گذرونن،مقایسه کردید؟
ممو
Iran, Islamic Republic of
اقای کمایی واقعا رسالت خبر نگاری ات را زیر سوال بردی این مطلب که زده ای مشخصه جانبدارانه واز سر سفارش بوده
برادر عزیزاول بانک با امار وارقام حرف میزنه دوم بازرسین ریسس جمعور از بانک مسکن تقدیر کردند سوم بانک در پرداخت مسکن ملی مشکلی نداره چون مشکل زمین در شهر یاسوج وجود داره چهارم خود دولت دستور داده که بانک مسکن در مجتمع ها انبوه سازی مشارکت کنه وخود مالکین را به سایر بانکها این چیزی بوده که بازرسان ریس جمهور در جلسه شورای مسکن گفتندوجنابعالی خواب تشریف داشتین امیدوارم این مطلب رانشر بدین گرچه هر جا به ضررت باشه سانسور میکنی
محمدی
Iran, Islamic Republic of
به عنوان یک کارمند ساده بانک مسکن ،به تلاش جهادی کلیه همکارانم در سراسر استان و کسب افتخارات متوالی طی سه سال مدیریت قوی و مشارکتی آقای اکبری افتخار می کنم و برای امثال شما متاسفم که آلت دست دیگران هستید و نادانسته تیشه به ریشه رسانه خود می زنید
رضائی
Romania
احسنت
نظر ما را که نمایش ندادن
رضائی
Romania
چرا نظر ما را نمایش ندادید؟
واقیعت تلخ هست
Iran, Islamic Republic of
مشخصه که جناب کمایی در سایتش چندین بار مغرضانه داره مطلب میزنه علیه بانک مسکن ، بانک مسکن با مدیریت جناب آقای اکبری انسانی شریف ومقتدر و همکاران ایشون در شعب خالصانه و خاضعانه در راستای اهداف دولت و خدمت به هم استانی هایشان هیچ کوتاهی نمی کنند کما اینکه ۹۵درصد پرونده های تسهیلات نهضت ملی مسکن استان با مبحث تخلف نوع A اضافه بنا مواجه هستند، که با مدیریت جناب آقای اکبری همه این عزیزان درحال دریافت تسهیلات هستند تا زمانی که موفق به دریافت پروانه اصلاحی از شهرداری گردند ،
خردمند
Iran, Islamic Republic of
از مطالبی که چندین بار درباره این بانک منتشر کردید کاملا مشخص است که با شخص مدیر استان غرض شخصی دارید ای کاش یه ذره انصاف داشتید و بواسطه غرض شخصی زحمت کارکنان خدوم این بانک را به صورت عوام فریبانه زیر سوال نمی بردید.
تا جایی که اطلاع دارم بانک ها کمتر سیاسی هستند و این مدیر نیز از جمله مدیرانی است که آسانسور ی نیامده بلکه پله های ترقی را یکی یکی طی نموده و مطمئن باشید خدمت در این استان از تمام استانها بواسطه امثال شماها سخت تر است .خود را خیلی ارزان فروختید
Iran, Islamic Republic of
چرا نظرات را حذف می کنید
استادی
Iran, Islamic Republic of
جالب این جاست که هرچه مطلب می زنید بانک مسکن جوابیه را در رسانه های دیگر منتشر می کند به نظر می رسد این غرض شخصی باعث شده که بانک شما را به عنوان یک رسانه قبول نداشته باشد
Iran, Islamic Republic of
بانک مسکن ازسایر بانکها خیلی بهتر عمل میکند
باوی
Iran, Islamic Republic of
مطلبتون پر از نفرت بود هر کسی ندونه ماها میدونیم دلیل این نفرت چیه
Azari
Iran, Islamic Republic of
در روز روشن همشون رو هم میشناسم
,book
Iran, Islamic Republic of
اگر این رسانه مغرض بود اینهمه تعاریف های شما از این مدیر را و اینهمه توهین به خودش را منتشر نمی کرد
پروژه حذف قالیباف؟

پروژه حذف قالیباف؟

مجادله جریان اصلی در مجلس به رهبری قالیباف با جریان پایداری در هفته‌های اخیر به شکل بی‌سابقه‌ای ...
(عکس) داستان حجاب به ماراتن شیراز کشید

(عکس) داستان حجاب به ماراتن شیراز کشید

ماجرا وارد فاز تازه‌تری هم شد؛ چون به غیر از حضور ورزشکارانی که گفته شد حجاب را به‌صورت ...
قطع شبانه درختان بلوط در روستاهای دنا

قطع شبانه درختان بلوط در روستاهای دنا

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: متخلفی که شبانه با اره موتوری ۱۵ اصله ...
1