تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۱۲
کد مطلب : ۴۶۲۰۵۷
در گفت‌وگو با عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره انتخابات ترکیه؛

جمهوری اسلامی برای اردوغان سنگ تمام گذاشت / رفتن یا ماندن اردوغان؛ چه چیزی برای ایران مهم است؟ / حرکت‌های زیگزاگی اردوغان در رابطه با ایران

۰
جمهوری اسلامی برای اردوغان سنگ تمام گذاشت / رفتن یا ماندن اردوغان؛ چه چیزی برای ایران مهم است؟
کبنا ؛عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: جمهوری اسلامی در مواردی برای آقای اردوغان سنگ تمام گذاشت. یکی از موارد کودتای چند سال قبل بود که اتفاقاتی در ترکیه افتاد و می‌توانست رخ دهد که هوشمندی ایران به ثبات در این کشور کمک زیادی کرد.
به گزارش کبنا به نقل از همشهری آنلاین، ۲۴ اردیبهشت انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه برگزار می‌شود. انتخاباتی که برخی از کارشناسان آن را یکی از سرنوشت‌سازترین انتخابات‌های ترکیه می‌دانند و قرار است مردم رییس جمهور و نمایندگان هشتمین دوره مجلس این کشور را انتخابات کنند. اگر رجب طیب اردوغان بار دیگر به ریاست جمهور انتخاب شود سال‌هایی که قدرت را در ترکیه در دست دارد از مرز ۲۰ عبور می‌کند. مخالفان اردوغان در این دوره اما بیشترین اتحاد و توان را نسبت به دوره های پیشین دارند. نکته اینجاست که با کنار رفتن اردوغان از قدرت دور جدیدی از حکمرانی در ترکیه آغاز می‌شود و این می‌تواند در سیاست خارجی این کشور و حضور منطقه‌ای و جهانی ترکیه نیز اثرگذار باشد.
محمود عباس زاده عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس درباره سیاست خارجی دولت سیزدهم در ارتباط با ترکیه گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در رابطه با همسایگان به ویژه ترکیه این است که انتخابات آزاد برگزار شود تا خواست و اراده مردم محقق شود. این سیاست کلی و اساسی جمهوری اسلامی است. صمیمیت و علاقه دو ملت ایران و ترکیه بسیار زیاد است و خروجی و محصول اراده جمعی مردم ترکیه به نفع مردم دو کشور است. نکته مهم اینجاست که احزابی که در این دوره شرکت می‌کنند چه سیاست‌های اصولی و استراتژی‌هایی را دنبال می‌کنند. به ویژه در حوزه سیاست خارجی رویکرد احزاب متفاوت است و به همین تغییر دولت در ترکیه ممکن است پیامدهایی در روابط خارجی این کشور به دنبال داشته باشد.
عباس زاده ادامه داد: سیاست‌های آقای اردوغان فراز و نشیب داشته و در تاکتیک و استراتژی حرکت‌های زیگزاگی داشته است. ترکیه در دوران اردوغان ارتباطی متوسط با همه کشورها داشته اما نتوانسته با هیچ یک از کشورهای همسایه ارتباط استراتژیک حداکثری برقرار کند. اردوغان با همه کشورها در یک درجه‌ای ارتباط گرفت و بیشترین تمرکز را روی جمهوری آذربایجان داشت.
نماینده اردبیل در مجلس افزود: با این حال اعتقاد داریم که ترکیه کشور با ظرفیتی است و هم پیمانی این کشور با ایران می‌تواند منجر به تشکیل مثلث ایران، ترکیه و عراق یا مربع ایران، ترکیه، عراق و عربستان شود. ترکیه با توجه به اینکه ملاحظاتی شبیه به عربستان ندارد می‌تواند کاتالیزور خوبی باشد اما در زمان اردوغان این اتفاق رخ نداد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به روابط ایران و ترکیه در سال‌های اخیر گفت: جمهوری اسلامی در مواردی برای آقای اردوغان سنگ تمام گذاشت. یکی از موارد کودتای چند سال قبل بود که اتفاقاتی در ترکیه افتاد و می‌توانست رخ دهد که هوشمندی ایران به ثبات در این کشور کمک زیادی کرد. بنابراین ترکیه در ارتباط با ایران می‌توانست به موفقیت بیشتری عمل کند. ایران ظرفیت بزرگی برای ترکیه بوده و هست و من در این زمینه سیاست خارجی ترکیه در ارتباط با کشور ما به ویژه در دوران اردوغان مثبت ارزیابی نمی‌کنم.
عباس زاده با اشاره به نتیجه انتخابات پیش رو ادامه داد: جدا از انتخاب مجدد یا کنار رفتن آقای اردوغان از قدرت آنچه برای ایران مهم است اراده جمعی ترکیه است. ما با ترکیه ارتباط داشتیم و خواهیم داشت. ترکیه ظرفیت‌هایی دارد که ما می‌توانیم استفاده کنیم و ایران نیز ظرفیت‌هایی برای ترکیه دارد. سیاست خارجی در دولت سیزدهم همسایه محوری است و ترکیه از جمله همسایه‌های مهم ماست که دنبال برداشتن همه موانع در رابطه با آن‌ها هستیم. اما دیپلماسی امری دو طرفه و بعضا چندطرفه است. اگر ظرفیتی که در دوران اردوغان برای ترکیه از سوی ایران گذاشته شد متقابلا از سوی آن‌ها نیز گذاشته می‌شد برای هر دو کشور خوب بود. از این پس نیز اگر ترکیه مثل ایران در مسیر رفع موانع حرکت کند اتفاقات بسیار خوبی رخ خواهد داد.
نام شما

آدرس ايميل شما

بنزین دردسرساز

بنزین دردسرساز

کیفیت پایین بنزین ایران سال‌ها مورد مناقشه ارگان‌های داخلی بوده است. سازمان استاندارد ...
برنده بازار خودرو کارکرده چه کسی است؟

برنده بازار خودرو کارکرده چه کسی است؟

نمایندگان مجلس یک روز بعد از استیضاح فاطمی‌امین، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت به لایحه ...
شوخی با ماشه

شوخی با ماشه

در حالی بیشتر تحلیلگران از سیاست دولت بایدن ناظر بر «نه توافق، نه بحران» می‌گویند که ...
1