تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب : ۴۵۹۵۱۰
در آستانه نوروز:

توصیه های بهداشتی دامپزشکی برای خرید ماهی قرمز

۱
توصیه های بهداشتی دامپزشکی برای خرید ماهی قرمز
کبنا ؛با توجه به در پیش بودن عید نوروز و خرید ماهی قرمز (گلی) توسط شهروندان، روابط عمومی اداره کل دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد با صدور اطلاعیه‌ای از مردم در خرید این موجود زیبا و دوست داشتنی درخواست نمود که در خرید و نگهداری آن موارد بهداشتی دامپزشکی را رعایت نمایند.
در این اطلاعیه آمده است:
پیشاپیش ضمن تبریک سال نو و آرزوی سلامتی برای هم استانی‌های عزیز توصیه می‌شود که مردم ماهی قرمز خود را از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی خریداری نمایند.
احتمال بروز بیماری‌های پوستی از طریق تماس با ماهی‌های زینتی وجود دارد که می‌توان با اقدامات پیشگیرانه مانع از بروز این بیماری‌ها گردید.
در هنگام خرید، از تماس مستقیم و حفاظت نشده با ماهی و آب ظرف ماهی خودداری شود و در صورت تماس با ماهی و یا آب ظرف، بلافاصله نسبت به شستشوی دست‌ها با آب و صابون و یا استفاده از ضد عفونی‌کننده‌های مناسب اقدام شود.
حتی الامکان از ظروف یکبار مصرف جهت حمل و جابجایی ماهی به منزل استفاده شود و از خرید ماهیان بیمار و بی‌حال با علائم شنای غیر فعال، فاقد رنگ شفاف و دارای لکه بر روی پوست بدن خودداری شود.
استفاده از دستکش به ویژه برای افراد حساس و دارای سوابق آلرژی، جلوگیری از دست زدن کودکان به ماهی‌ها و عدم تماس دست به چشم، صورت و دهان بعد از کار با آکواریوم یا ظرف نگهداری ماهی از بروز بیماری‌های احتمالی قابل انتقال به انسان جلوگیری کنند.
اکیپ‌های نظارتی دامپزشکی در این ایام بصورت مستمر در سطح شهر در حال فعالیت می‌باشند و بر تمامی فروشگاه‌های عرضه ماهی قرمز نظارت دارند و با متخلفان برخورد قاطعانه می‌کنند.
پس از خرید و انتقال ماهی قرمز به منزل، بلافاصله نسبت به تعویض آب اقدام نموده و ماهی‌ها به ظروف از قبل آماده شده منتقل شوند، ضمن اینکه ظروف حمل یکبار مصرف در کیسه زباله سربسته قرار گیرد و آب حمل و آب تعویضی ماهی مستقیماً در شبکه فاضلاب تخلیه شود و از ریختن آن در معابر عمومی خوداری شود.
از قراردادن آکواریوم‌ها و یا تنگ‌های ماهی در جلوی نور مستقیم آفتاب، کنار شومینه یا داخل آشپزخانه خودداری شود.
ظرف نگهداری ماهی یک ظرف با دهانه باز (دهان گشاد) جهت تبادل اکسیژن با محیط باشد و میزان آب مورد نیاز برای هر قطعه ماهی حداقل یک لیتر است.
بهترین دمای آب نگهداری ماهی را ۲۶- ۲۲ درجه سانتی گراد بوده که به منظور تعویض آب هر بار ۲۵ درصد کل آب تعویض شود و از تعویض یکباره کل آب خودداری شود، ضمن اینکه در هنگام تعویض آب و... نیازی به دستکاری ماهی نمی‌باشد اما در صورت لزوم و بخصوص در افرادی با سابقه بیماری و یا حساسیت‌های پوستی از دستکش استفاده شود.
شهروندان پس از پایان ایام نوروز از رها‌سازی ماهیان قرمز در منابع آبی آزاد همچون جویبار‌ها و رودخانه‌ها و دریاچه‌ها به طور جدی خوداری کنند، زیرا می‌تواند مشکلات بهداشتی و زیست محیطی جدی را پدید آورد.
نام شما

آدرس ايميل شما

کمتر از ۱۰ درصد بچه‌ها واقعا با یک ماده محرک مواجه شدند؛ بقیه اضطراب بوده

کمتر از ۱۰ درصد بچه‌ها واقعا با یک ماده محرک مواجه شدند؛ بقیه اضطراب بوده

معاون درمان وزارت بهداشت نتایج بررسی‌ها و جمع‌بندی کمیته علمی وزارت بهداشت در زمینه بروز ...
متهمی که کنار نمی‌کشد

متهمی که کنار نمی‌کشد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا روز شنبه گفت که اگر در یکی از چندین تحقیقاتی که ...
صندلی خاص برای علی دایی

صندلی خاص برای علی دایی

نمی‌توان از جایگاه خاصی که فیفا برای علی دایی در نظر گرفته است، گذشت؛ جایگاهی که همین ...
1