تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۴۲
کد مطلب : ۴۵۹۴۲۳
استاندار کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید

روایتی از ۵ سد مهم در کهگیلویه و بویراحمد

۲
۲
روایتی از ۵ سد مهم در کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: خدمات زیرساختی چشمگیری را دولت سیزدهم در مناطق کم برخوردار آغاز کرده که تکمیل و ساخت پنج سد در این استان مصداقی روشن و کوچک بشمار می‌رود که خود زمینه ساز بهبودی برخی شاخص‌های زندگی در مناطق شهری و روستایی را در آینده نزدیک بدنبال خواهد داشت.
به گزارش کبنا، استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۱۱ میلیارد مترمکعب بارش سالیانه و نیز ۸/۵ میلیارد متر مکعب رواناب آبی و معروف به رودخانه‌های خروشان و چشمه سار‌های زلان و روان از این نعمت خدادادی آن گونه که باید نتوانسته بهره‌مند شود و بیشتر شهر‌ها و روستا‌های آن دچار تنش آبی هستند و سهم آن‌ها از آب در کشاورزی، صنعت و دیگر حوزه‌ها ناچیز است.
سید علی احمد‌زاده_ استاندار کهگیلویه و بویراحمد_  افزود: با توجه به توپوگرافی استان، رودخانه‌ها در پایین دست و زمین‌های کشاورزی در بالا دست است و شرایط برای استفاده مردم از این روان آب‌ها سخت شده است.
سید علی احمدزاده افزود: بهترین کار برای برداشت از این روان آب‌ها ایجاد سد‌های کوچک درون استانی است تا بتوانیم کشاورزی و صنعت استان را تغیر بدهیم و آب شرب روستا‌ها و شهر‌های استان تأمین شود که این مهم به عنوان یکی از شاخصه‌های توسعه در اولویت کاری قرار گرفته و به همت دولت سیزدهم چندین سد را بطور همزمان در دست تکمیل و ساخت داریم.
سد آبریز
احداث سد مارون ۲ معروف به آبریز (صیدون) در بالادست رودخانه مارون یکی از دغدغه‌های مردم و مسئولان کهگیلویه و بویراحمد است که مزیت‌های فراوان دارد.
رودخانه مارون جزء رودخانه‌های جنوب غربی ایران از ظرفیت‌های مهم استان کهگیلویه و بویراحمد و بخصوص شهرستان کهگیلویه است که با عبور از رشته کوه زاگرس در این استان در پایین دست با اتصال دو رودخانه دائمی چارؤسا و موگرمون شهرستان لنده سد بزرگ مارون را طی این سال‌ها به یکی از سد‌های مهم در جنوب کشور تبدیل کرده است.
تمام «آورد» این رودخانه از استان کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه می‌گیرد که براساس آنچه که مسئولان آب منطقه‌ای این استان می‌گویند معادل ۲ میلیارد مترمکعب در واقع آورد و روان آب را در طول سال در خود جای داده است و رودخانه مارون بیشترین آب را از استان خارج می‌کند.
حوالی مهرماه ۹۸ بود که رضا اردکانیان وزیر وقت نیرو تأکید کرد که عملیات احداث سد مارون ۲ معروف به آبریز با هدف انتقال آب به ۳۰هزار هکتار از زمین‌های تشنه شهرستان‌های کهگیلویه و چرام آغاز خواهد شد و دولت سابق مصمم به ساخت این طرح است.
اما آنگونه که انتظار می‌رفت کاری از پیش نرفت تا اینکه با روی کار آمدن دولت عدالت محور سیزدهم در همه حوزه‌ها به ویژه عدالت در توزیع آب گام‌های مثبتی برای اجرای این طرح توسعه محور برداشته شده و نور‌امید برای تکمیل آن در دل مردم استان روشن شده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این باره می‌گوید: ساخت سد آبریز در مدار ساخت است و مطالات فنی آن در حال تکمیل است و وزیر نیرو بر سرعت گرفتن اجرای این سد تأکید داشته و یک تغییر مطالعاتی با توجه به اینکه در غرب دهدشت از پروژه ایدنک در حال برداشت است.
احمد‌زاده ادامه داد: به همین نسبت برداشت آب کشاورزی از سد کمتر می‌شود و با همان حجم ۱۳۵ میلیون متر مکعب سد ساخته خواهد شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: کلنگ این سد در سال ۱۴۰۲ به زمین‌زده خواهد شد و عملیات ساخت آن اجرایی می‌شود.
سد تنگ سرخ بویراحمد
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: عملیات اجرایی سد تنگ سرخ با دستور اکید رئیس جمهور در سفر استانی مهرماه ۱۴۰۰به استان کهگیلویه و بویراحمد با اعتبارات جدیدی که به آن تزریق شده سرعت گرفته و سال ۱۴۰۲ حتماً آبگیری خواهد شد.
وی ادامه داد: بعد از سفر یاد شده تاکنون اجرای پروژه سد تنگ سرخ شدت گرفته طوری که از ابتدای سفر رئیس جمهور تاکنون افزون بر ۴۰۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص داده شده است.
احمدزاده تأکید کرد: همین ماه گذشته، رئیس جمهور به وزیر نیرو دستور داده تا هر چه سریع‌تر از منابع مختلف از جمله تهاتر نفت، اعتبارات برنامه و بودجه و وزارت نیرو اعتبارات آن تکمیل شود تا سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.
وی عنوان کرد: این پروژه به منظور تأمین آب شرب و کشاورزی پایدار یاسوج و روستا‌های حومه و رونق بخش صنعت یکی از طرح‌های حیاتی استان بشمار می‌رود است.
طرح آبرسانی به لیکک از سد کوثر
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: برای تکمیل طرح آبرسانی به لیکک مرکز شهرستان بهمئی از سد کوثر ۳۸۹ میلیارد تومان مصوب شد که تاکنون ۱۶۳ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده است.
احمدزاده ادامه داد: این پروژه طبق برنامه تا پایان سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری خواهد رسید، سرعت انجام پروژه در یک سال گذشته بیشتر از ۱۰ سال قبل بوده است.
وی گفت: میزان اعتبار تخصیص داده شده در ۱۰ سال گذشته ۷۰ میلیارد تومان بوده اما در حال حاضر بیشتر از ۲۰۰ میلیارد تومان به ان تخصیص داده شده و به سرعت کار در حال پیشرفت است.
سد سقاوه
سد مخزنی سقاوه بر روی رودخانه سقاوه از سرشاخه‌های رودخانه لوداب و در حدود سه کیلومتری جنوب شرق شهر مارگون و در حدود ۷۰ کیلومتری شمال غربی یاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد احداث می‌شود.
پروژه سد خاکی سقاوه با ارتفاع ۴۵ متر در این شهرستان اجرا خواهد شد.
به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد یکی از اقدامات شاخصی که در دولت سیزدهم انجام گرفت اخذ مجوز ماده ۲۳ طرح مهمی همچون سد سقاوه بوده است.
احمد‌زاده افزود: این سد می‌تواند ۹ میلیون متر مکعب آب ذخیره کند که با پایان آن مشکل روستا‌های اطراف و صنایع را نیز تأمین می‌کند.
وی تصریح کرد: این سد برای مردم منطقه مارگون بسیار تأثیر‌گذار خواهد بود و برای شرب، کشاورزی و صنعت استفاده خواهد شد.
استاندار کهگیلویه و وبریاحمد اضافه کرد: کارخانه سیمان مارگون مشکل تأمین آب دارد که با احداث سد این معضل رفع خواهد شد.
احمدزاده تأکید کرد: پیمانکار آن الغدیر وزارت دفاع است و کلنگ زنی آن آغاز خواهد شد و در سفر دوم رئیس جمهور و هیأت دولت کلنگ زنی سد اعلام می‌شود.
سد پر اشکفت
استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: سد پراشکفت در مسیر مطالعه دوم قرار دارد و مطالعه اول آن تمام شده و اعتبار لازم برای آن گذاشته شده و به زودی کار ساخت این سد هم آغاز خواهد شد.
احمدزاده، با اشاره به ابر پروژه آبرسانی این منطقه، اظهار کرد: مطالعات سد پراشکفت با حجم ذخیره ۲۴۰ میلیون متر مکعب در حال انجام است، سد کاملاً درون استانی و ۱۰۰ درصدی بهره‌مندی سد برای کهگیلویه و بویراحمد است.
سد شیو
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: سد شیو در دست پیگیری است که این استان و استان فارس هر دو از آن بهره‌مند خواهند شد.
احمدزاده ابراز کرد: با بهره‌برداری از این سد کشاورزی منطقه رونق جدی خواهد گرفت و قرار است ۳۵ هزار هکتار زمین را آبیاری کند.
وی ادامه داد: مطالعات آن تمام شده و با وجودی که محل استقرار آن در استان فارس قرار دارد ولی بهره استان کهگیلویه و بویراحمد از این سد نسبت به فارس بیشتر است.
احمدزاده بیان کرد: طرح جامع آن قرار است از منطقه باشت تا خان احمد و دشت امامزاده جعفر لوله کشی شود و آب آن ثقلی است و مناطق استان از جمله باشت و رؤسا‌های اطراف آن، کوپن و ممسنی و دهنو‌ها در فارس را متحول می‌کند.
سد مخزنی شیو یکی از طرح‌های مهم مهار آب‌های سطحی در سطح استان بشمار می‌رود که با هدف تنظیم ۸۱ میلیون متر مکعب آب از حوزه رودخانه زهره به منظور تأمین نیاز‌های آب آشامیدنی، کشاورزی وصنعت شهرستان‌های گچساران، باشت و رستم در استان فارس اجرا خواهد شد.
تحقق عدالت رویکرد غالب دولت مردمی سیزدهم است و تحقق آن در تمامی حوزه‌ها به وِیژه حوزه تأمین منابع آبی پایدار ملموس است و‌امید است با وفاق و همدلی پنج سد آبریز، تنگ سرخ، پراشکفت، شیو و سقاوه به عنوان سد‌های تأثیر‌گذار در استان کهگیلویه و بویراحمد ساخته شود تا مردم از نعمت آب در حوزه‌های مختلف بهره‌مند شوند و زمین‌های تشنه شهرستان‌های این استان سیراب شوند.
حجم آب تجدید‌پذیر استان کهگیلویه و بویراحمد ۹ هزار ۲۲۳ میلیون متر مکعب است که یک هزار ۷۰ میلیون متر مکعب آن سالانه مهار می‌شود و ۹۰ درصد آن از استان خارج می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

مینو
Romania
ان شاالله خیر باشه برای استانمون و باعث پیشرفت باشه
هدایتی
Romania
امیدوارم باعث رفع مشکلات آب بشه ان‌شاالله
کمتر از ۱۰ درصد بچه‌ها واقعا با یک ماده محرک مواجه شدند؛ بقیه اضطراب بوده

کمتر از ۱۰ درصد بچه‌ها واقعا با یک ماده محرک مواجه شدند؛ بقیه اضطراب بوده

معاون درمان وزارت بهداشت نتایج بررسی‌ها و جمع‌بندی کمیته علمی وزارت بهداشت در زمینه بروز ...
متهمی که کنار نمی‌کشد

متهمی که کنار نمی‌کشد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا روز شنبه گفت که اگر در یکی از چندین تحقیقاتی که ...
صندلی خاص برای علی دایی

صندلی خاص برای علی دایی

نمی‌توان از جایگاه خاصی که فیفا برای علی دایی در نظر گرفته است، گذشت؛ جایگاهی که همین ...
1