تاریخ انتشار
شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۳۹
کد مطلب : ۴۵۸۹۴۵
سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد

هشدار دیپلماتیک صریح تهران به آژانس / اگر بخواهیم اورانیوم را بیست درصد بیشتر غنی سازی کنیم به آسانی آن را اعلام می‌کنیم

۰
هشدار دیپلماتیک صریح تهران به آژانس / اگر بخواهیم اورانیوم را بیست درصد بیشتر غنی سازی کنیم به آسانی آن را اعلام می‌کنیم
کبنا ؛
در شرایطی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در چند وقت اخیر، بیش از هر زمان دیگری رویه‌ای سیاسی را در قبال برنامه اتمی ایران در پیش گرفته، ایران همچنان بر حسن نیت خود در پرونده هسته‌ای تاکید دارد.
به گزارش کبنا نیوز به نقل از تجارت، سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: ما هنوز این احساس را نداریم که غنی سازی را بیشتر انجام دهیم. اگر بخواهیم اورانیوم را بیشتر غنی‌سازی کنیم به آسانی آن را اعلام می‌کنیم. بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در مصاحبه با شبکه تلویزیونی پرس تی وی گفت: غربی‌ها به وعده‌های خود درباره برنامه هسته‌ای ایران هرگز عمل نکردند.
کمالوندی گفت: گزارش‌های آژانس گزارش‌های جدیدی نیستند که اخیرا منتشر شده باشند. ما در چند ماه اخیر شاهد گزارش‌های متعددی بوده ایم. متاسفانه با وجود اینکه این گزارش‌ها فنی هستند معتقدیم به موضوعات سیاسی مرتبط هستند. این مسائل باید بین ما و آژانس حل و فصل شوند و دیگران نباید در این مذاکرات حضور داشته باشند. مادامی که تحقیقات کامل نشود آژانس نباید این گزارش‌ها را منتشر کند. در گذشته هم متاسفانه در سه یا چهار مورد شاهد بوده ایم که این موضوع روی داده است. اخیرا آژانس مدعی شده است ما وضعیت زیرساخت‌ها برای غنی سازی را در تاسیسات فردو تغییر داده ایم تا غنی سازی ۶۰ درصد را انجام دهیم. آژانس اعلام کرده است ما این موضوع را اعلام نکرده ایم. ما به آژانس پاسخ داده ایم و اعلام کرده ایم که زیرساخت‌های غنی سازی را تغییر نداده ایم. ما گفتیم که زیرساخت‌های غنی سازی ما به گونه دیگری است. شاید از نظر شما این تغییرات در رابطه با غنی سازی متفاوت باشد. ورودی و خروجی ممکن است متفاوت باشد. زمانیکه تغییراتی در زیرساخت‌های غنی سازی انجام می‌شود شما باید این موضوع را با آژانس مورد بررسی قرار دهید. شما باید جزئیات پادمان‌ها با آژانس را مورد بررسی قرار دهید. شما باید در رابطه با این مسائل شفاف باشید.
کمالوندی گفت: اخیرا نشریه بلومبرگ مطلبی را منتشر کرده است و آن‌ها موضوع جدیدی را ضد ایران مطرح کرده اند. آن‌ها مدعی شده اند ایران غنی سازی ۸۴ درصدی را آغاز کرده است. اول از همه باید بگویم که این غنی سازی نبود بلکه بخشی از اتم بود که حتی نمی‌توان آن را در زیر میکروسکوپ مشاهده کرد. آن‌ها حالا مدعی شده اند که این ذره را دیده اند و مدعی مشاهده آن شده اند. حتی اگر این موضوع را مشاهده کرده باشند این یک موضوع طبیعی است. برای مثال زمانی که ما غنی سازی ۵ درصدی انجام می‌دهیم یازده ذره در آن مشاهده می‌شود. زمانیکه غنی سازی ۲۰ درصدی انجام می‌دهیم ۵۷ ذره در آن دیده می‌شود. ما مواردی در گذشته از گزارش دهی در این رابطه در اختیار داریم. این موضوعی طبیعی است. این موضوع باید حل و فصل شود. چرا؟ چون این یک رویداد طبیعی در مقوله غنی سازی است. برای مثال شما به دستگاه غنی سازی خوراک با غنای ۵ درصد را می‌دهید و ماده با غنای ۲۰ درصد دریافت می‌کنید. این دستگاه‌ها به سرعت می‌چرخند. زمانی که خوراک دستگاه افزایش پیدا می‌کند در نتیجه میزان غنی سازی هم افزایش پیدا می‌کند. این موضوع مهمی نیست. شما باید در خط پایان بدانید که چه مقدار غنی سازی صورت گرفته است. باید بگویم که غنی سازی ما در ۶۰ درصد است. ما اگر بخواهیم بیشتر غنی سازی کنیم آن را اعلام می‌کنیم و مشکلی در این رابطه وجود ندارد. ما هنوز این احساس را نداریم که غنی سازی را بیشتر انجام دهیم. اگر بخواهیم اورانیوم را بیست درصد بیشتر غنی سازی کنیم به آسانی آن را اعلام می‌کنیم. به خوبی مشاهده می‌شود که یک توطئه در اینجا در جریان است.
کمالوندی افزود: در موارد گذشته آژانس اعلام کرده است گزارشی را آماده می‌کند و این گزارش را به اعضای آژانس می‌دهد. متاسفانه گزارش‌ها را همین اعضاء در اختیار رسانه‌ها می‌گذارند. آن‌ها این ادعاها را مطرح می‌کنند که کاملا نادرست هستند. ما در نامه‌ای به سوالات آژانس پاسخ داده ایم. اما این نامه افشاء شده است. در اینجا چه طرفی باید سرزنش شود؟ اگر در گذشته آژانس مدعی بود که گناهکار نیست، اما در این مورد کاملا گناهکار است. مکاتبات ما باید محرمانه باشد، اما اینگونه نیست. سوالات آن‌ها در رسانه‌ها منتشر می‌شود، اما پاسخ‌های ما منتشر نمی‌شوند. این، فضایی را برای آن‌هایی فراهم می‌کند که می‌خواهند ایران را متهم کنند. آن‌ها هم اکنون ایران را متهم کرده اند که تعهدات خود را نقض و به پادمان‌ها بی احترامی کرده است.
وی تاکید کرد: ما تاکنون ۱۵ گزارش به آژانس ارائه و اعلام کرده ایم که ایران کاملا به تعهدات خود عمل کرده است. با توجه به تجربیات دیپلماتیک که دارم هیچ منطقی در اقدامات آژانس مشاهده نمی‌شود. در پس این موارد اهداف سیاسی وجود دارد. هدف آن‌ها بد جلوه دادن چهره جمهوری اسلامی ایران است.
نام شما

آدرس ايميل شما

​​​​​​​روایت خبرنگار آمریکایی از سفر به ایران

​​​​​​​روایت خبرنگار آمریکایی از سفر به ایران

ما با مقام‌های ایرانی نیز تماس گرفتیم. حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای ...
آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

 روسیه پیش‌ از این هیچ‌گاه تا به این اندازه همزمان خطرناک و شکننده نبوده است!  «پیتر ...
علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

برخلاف رویکرد تعاملی و ایجابی تهران، جمهوری آذربایجان با افزایش ضریب رویکرد تقابلی، بر ...
1