تاریخ انتشار
شنبه ۱ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۴۲
کد مطلب : ۴۵۷۳۵۸
کبنا بررسی کرد؛

لزوم گذر از کدخدامنشی در انتصاب معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد

۱۷
۰
لزوم گذر از کدخدامنشی در انتصاب معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛
معاون عمرانی علاوه بر شناخت کلی از قوانین و اصول مربوط به عمران و زیرساخت‌ها، باید در فرایندی عادلانه و بر اساس فراخوان برگزیده و منصوب شود.
به گزارش کبنا، با وجود اینکه معاونت عمرانی، مهمترین معاونت استانداری در استانی همچون کهگیلویه و بویراحمد است، اما پس از رفتن حاجی‌زاده از استان، این معاونت همچنان بدون متصدی است. هر چند نقدهای بسیاری به مدیریت حاجی‌زاده در دوسالی که معاونت عمرانی استانداری را بر عهده داشت، وارد است، اما جسارت و قاطعیت او قابل توجه بود. واضح است که علاوه بر جسارت و  پیگیری، بسیاری دیگر از ویژگی‌ها برای یک معاون عمرانی آن‌هم در استانی همچون کهگیلویه و بویراحمد لازم است.
دوندگی و خستگی‌ناپذیری از ویژگی‌های شخصیتیِ چنین معاونی است. اما با نگاهی به شرح وظایف معاون عمرانی روشن خواهد شد که در بیست سال گذشته معیارها کمتر شده و به مرور زمان افرادی با رشته و تخصص غیرمرتبط هم توانسته‌اند معاون عمرانی شوند. در حالی که معاون عمرانی باید سلسه مراتبی را در دستگاه‌های دولتی طی کرده باشد. ناظر و سرناظر بوده باشد. از فوت و فن پیمانکاری یداند و پیمانکارِ خوب را بشناسد؛ کسی که رشد سرطانی و پفکی نداشته و پله اول و آخر را با هم طی نکرده باشد. 
جالب آن است که معمولاً افراد فاقد آگاهی فنی، در مورد موانع پروژه‌ها، بودجه را عامل اصلی معرفی می‌کنند. در حالی که بودجه تنها یکی از موانع پروژه است و قابل چانه زنی است، نه اینکه تمام سخنان معاون عمرانی در بودجه خلاصه شود.
کافی است نگاهی به تقاطع غیرهمسطح مهریان انداخته شود که چه معرضاتی دارد؛ 81 مورد معارض در این تقاطع، کم نیست. اگر معاون عمرانی آشنایی با مقررات، پروژه، مناقصه، موانع و مشکلات عمرانی، نداشته باشد که معاون عمرانی نیست.
آن معاون عمرانی که می‌آید قوانین را لت و پار می‌کند و می‌رود. نظام مهندسی را یک عامل بازدارنده ساخت‌وساز می‌داند و می‌گوید خودتان نقشه را از هرجا دلتان خواست تهیه کنید و بیایید پروانه بگیرد. به جای اینکه ضعف نظام مهندسی را برطرف کند، می‌گوید شما بسازید تا ما جریمه و سپس درآمدزایی کنیم. آثارش می‌شود غده سرطانی ترافیک.
کاش معاونین بدانند مجری قانون‌اند نه خان و کدخدا. جمله «من معاون استاندارم» به این معنی نیست که هر چه حکم کند اجرا شود؛ عضوی از بدنه دولت و قوه مجریه است و وظیفه‌اش نیز اجرای قوانین است.
معاون عمرانی ضمن آشنایی به قوانین و مقررات، باید مسایل عمران شهری و زیربنایی؛ پل، جاده و ساختمان و حریم را بشناسد، محدوده را بداند و عوارض را ببیند.
همین عدم شناخت‌ها باعث شده که کهگیلویه و بویراحمد یک تنه بار همه مسائل و آسیب‌های شهری را به دوش بکشد؛ اسکان غیررسمی، حاشیه نشینی، تعرض به اراضی ملی، ساخت و ساز خلاف در حریم و محدوه، ناهمگونی در نما، استقرار سرانه تجاری و ... این یعنی مدیریت شهری وجود ندارد و هر مالکی با اراده شخصی هر کاری دوست دارد انجام دهد، فقط جریمه دهد.
روشن است که چنین وضعیتی ناشی از معاونین ناکارآمدی است که سال‌ها بر این مسند تکیه زده و از فیلتر تعاملات سیاسی گذر کرده‌اند. اما لازم است که برای یک بار هم که شده برای معاونت عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، فراخوان زده و رزومه‌ها بررسی شوند تا بهترین مورد انتخاب شود. نه اینکه عده‌ای کدخدامنشی بنشینند و فردی را انتخاب کنند که کمترین سنخیت با این حوزه عریض و طویل ندارد و فقط به دلیل نزدیکی به یک نماینده انتخاب شده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

یاسوج
Iran, Islamic Republic of
این روزها هرکسی هر مطلبی را می نویسد و از روی غرض شخصی خود منتشر می کند
سایت وزین کبنا خواهشمند است هر مطلبی را منتشر نکند
تو استان ما عقده گشایی و غرض ورزی در اوج است
Iran, Islamic Republic of
معاون عمرانی استانداری در صورتی که به فکر پیشرفت استان هستیم باید غیر بومی باشد
محمدی
Iran, Islamic Republic of
خوش بحال جاوید که ....
استانداری
Iran, Islamic Republic of
این متن مغرضانه و هدفمند است
توسط فردی مریض
Iran, Islamic Republic of
احتمالا بخواهد فردا دوباره یکی دیگر را معرفی کند و مثلا یک چهره جدید و نو ظهور و منجی
حسین
Iran, Islamic Republic of
خودتو خسته نکن.خانه از پای بست ویران است.آخرش هر نماینده ای زورش بچربه نیروشو میزارن
از بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
به خدا قسم سازمان ، اداره و شورایی بیکارتر و غیر ضروری تر از نظام مهندسی و شورای شهر وجود نداره ، نظام مهندسی پول می گیره
کاش همین پول نظام مهندسی را حتی بیشتر باز هم می دادن به شهرداری و فقط می گفتن مهندسین شهر داری نظارت کنن برا ساخت ساختمان تا بعد مردم بتونن پایان کار بگیرن
و این پول مفت صرف هزینه های عمرانی می شد . من دو تا پروانه ظرف چندسال گرفته ام ، شهردا ری که کارش عمران و آبادی و زیباسازی شهر است و درآمدش بیشتر از همین پروانه ها ست مبلغی گرفت و به همون خدا نظام مهندسی ۴ برابر شهرداری پول گرفت بعداز اخذ پروانه خودم پول دادم نقشه کش خصوصی نقشه برام کشید با همان زیربنا ؛ ساخت و ساز و برآوردها رو معمار (بنا)برام انجام داد و مهندس ناظر هم گذرش بخوردی داخل اون مسیر بعضی وقت سر می زد (به قول مادربزرگان سی قسم وراسی)
توضیحا اینکه نظام مهندسی نقشه ای از کامپیوتر پرینت می گیرن محاسبات انجام شده رو طبق همون نقشه از کامپیوتر پرینت می گیرن و برا اینکه دو یا چند بار هم ناظر زحمت بکشه یه سری بهت بزنه چند میلیون در نظر می گیرن .
شورای شهر رو هم در شهر خودمون می بینیم که مخصوصا این دوره و دوره ی قبل نبود شورا و شهردار بسیار بهتر از داشتن آنها بود
شورای شهر و نظام مهندسی هر دو نظارت بر کارهای شهرداری و واقعاااااا انحلال هر دو توسط قانونگذاران بزرگترین خدمت به شهر ،جامعه، مردم و شهرداری .
خدایی جون بچه ات نظر بنده رو منتشر کنید ،با تشکر.
Iran, Islamic Republic of
دقیقا درود به شرفت
حسین
Iran, Islamic Republic of
توی شهر شیراز یک شبه تا یک قسمت شهر رو آباد کردن ولی تو یاسوج میبینی تا بودجه نیست یا پیمانکار نیست و.........
حیف آدم توی شهر یاسوج زندگی کنه..
نظام مهندسی
Iran, Islamic Republic of
این مقاله هدفمند هست و داره زمینه سازی می‌کنه کهبزودی شخصی با ظاهر موجه مثلا استاد دانشگاه اما پوچ و توخالی معرفی بشه.
زکی
Iran, Islamic Republic of
حاجی زاده نیروی خوبی بود کسی که توان نه گفتن را داشت و در حل مسایل توانمند بود .به نظر خیلی ها از استاندار سرتر بود .آرزوی موفقیت و سلامتی برای این برای ایشان داریم.
Iran, Islamic Republic of
این استان با استاندار ضعیف هر چی دست و پا بزنه هیچ اتفاقی نمیفته
Iran, Islamic Republic of
استاندار باید برود مشکل استان ایشونه
شقایق
Iran, Islamic Republic of
ای کاش استاندار بی معاون بود و 4 معاون کمتر بود ای کاش نظام شورایی حذف میشد تا 7 دیگر در کنار شهردار نباشد.
Iran, Islamic Republic of
معاون غیر بومی بیارین
Iran, Islamic Republic of
اسم این افرادی که آوردن به درد این کار نمی خوردند اینا کار بلد نیستند مدرک شون ن کار بلد
Iran, Islamic Republic of
معاون عمرانی باید د کارش قوی باشد وبعدش نترس وفقط کار خودش انجام بد گوش به هیچ نماينده مجلس استان نده این خوبی معاونی است جیره خوا ر نباشد ترسو نباش پست ارثی نیست رضایت مردم مهم ومردم قضاوت می کنند
نرخ تورم بالای ۴۰ درصد باقی می‌ماند

نرخ تورم بالای ۴۰ درصد باقی می‌ماند

مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۲پیش بینی کرده است که با فرض تداوم وضعیت موجود،...
تذکرات مهم محسن رنانی: هیچ‌چیز در کشور سر جایش نیست

تذکرات مهم محسن رنانی: هیچ‌چیز در کشور سر جایش نیست

محسن رنانی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان، در پاسخی به درخواست مرکز پژوهش‌های ...
شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی مطالبات خود از رئیس جمهور را بیان کنند

شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی مطالبات خود از رئیس جمهور را بیان کنند

با توجه به اینکه رئیسی به زودی به کهگیلویه و بویراحمد سفر خواهد کرد، شهروندان می‌توانند ...
1