تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب : ۴۵۷۱۹۸
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد:

پروژه‌های‌ نیمه‌کاره ‌کتابخانه بهمئی و چرام ۱۲ ساله شد

۰
پروژه‌های‌ نیمه‌کاره ‌کتابخانه بهمئی و چرام ۱۲ ساله شد
کبنا ؛دو پروژه احداث کتابخانه شهرستان‌های بهمئی و چرام سال ۸۹ کلنگ زنی و تنها در کمتر از دو سال این دو پروژه نیمه کاره رها و تاکنون ریالی برای آن‌ها تخصیص نیافته است.
به گزارش کبنا، پروژه احداث کتابخانه مرکزی شهرستان بهمئی واقع در سایت اداری این شهرستان در نزدیکی مسکن مهر شهر لیکک با یک هزار و 291 متر مربع در دو طبقه، در سال 89 کلنگ زنی شد اما این پروژه هم اکنون تنها 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
کتابخانه شهرستان چرام نیز با زیر بنای یک هزار و 200 متر مربع در دوطبقه به علت کمبود اعتبار سال‌ها نیمه تمام مانده تا چوانان و نوجوانان کتاب دوست این دیار عطای کتابخوانی را به لقایس ببخشند زیرا کتابخانه فعلی ظرفیت بیش از 20 نفر را ندارد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه به دلیل محدودیت بودجه‌، ساخت‌وسازها امکان‌پذیر نیست، می‌گوید: دو پروژه در چرام و بهمئی داریم که از سال 1390 تاکنون هیچ پیشرفتی نداشته و پیگیری‌ها برای تعیین تکلیف تاکنون بی نتیجه بوده است.
محسن جبارنژاد با اشاره به اینکه از ابتدای حضور در کتابخانه‌های عمومی دغدغه تحول اساسی در مجموعه را داشته‌ام و در این راستا از هر ایده‌ای استقبال می‌کنم، افزود: بدون شک با جابجایی افراد بدون داشتن ایده ایجابی خلاقانه معطوف به عمل، نمی‌توان شاهد تحول باشیم و با همین تفکر از روز اول رویکرد فعالیت‌ها مبتنی بر تحول اساسی در مجموعه بوده است.
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از تحولات برگرفته از یک ایده تحولی بوده  هرچند ما به آن ایده هم توجه نداشته و نسبت به آن آگاه نباشیم، وقتی ما آمدیم متوجه شدیم وضعیت خاصی حاکم است و در سرانه مطالعه و وضعیت امانت کتاب و ... در رده آخرین استان‌ها در کشور بودیم که البته این وضعیت، ریشه‌های فرهنگی، مدیریتی و تاریخی دارد.
جبارنژاد در ادامه به تحولات در کتابخانه‌های دنیا اشاره کرد و گفت: مدیریت کتابخانه قبلاً به صورت سنتی اداره می‌شد، اما در نظر داریم، بر اساس روش‌های مدرن که در دنیا پیاده شده‌اند، پیش برویم.
وی با بیان اینکه کتابخانه باید تبدیل به یک پایگاه اجتماعی شود، ابراز کرد: کتابخانه‌ها باید نسبت به رخدادهای اطرافشان مسئول باشند و در مورد آسیب‌ها و مسائل فرهنگی و اجتماعی آنجا کارگاه برگزار کنند، راه حل ارائه دهند و نسبت به توانمدسازی آنجا اقدام کنند.
جبارنژاد در ادامه به این مسائل و مشکلات گریزی زد و گفت: در نظر بگیرید چند خانواده در اطراف کتابخانه در پی یافتن شغل دوم هستند، کتابخانه باید داده در اختیار آنها قرار دهد و در مورد بازار کار و آینده آن، آنها را راهنمایی کند، تا این خانواده‌ها با اطلاعات و دانش بیشتری شغل مورد نظر خود را انتخاب کنند. یا مثلاً اگر افرادی نیازمند مشاوره‌های روانشناسی بودند، کتابخانه باید خدمات مشاوره‌ای و روانشناسانه به آنها بدهد.
مدیرکل کتابخانه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد ایده دوم را تقویت ارتباط با نخبگان اعلام کرد و ادامه داد: ما در راستای این ایده برنامه‌های متعددی داشتیم مثل اینکه کتابخانه را تبدیل به یک پاتوق برای گفت‌وگو کنیم و در همین راستا، حتی ارتباط مؤثری با نخبگان خارج از استان نیز برقرار کرده‌ایم.
جبارنژاد، اردوی جهادی کتابخوانی را ایده سوم خود اعلام کرد و ادامه داد: به دلیل اینکه بخش عمده‌ای از جمعیت این استان عشایری است، ما کتاب را به مناطق صعب‌العبور و عشایری می‌بریم.
وی در ادامه ایده بهره‌گیری از ظرفیت گروه‌های جهادی مطرح کرد و با اشاره به حمایت دوطرفه کتابخانه و این گروه‌ها از یک‌دیگر گفت: مثلاً  با بسیج دانشجویی توافق کرده‌ایم که برای رنگ‌آمیزی کتابخانه کمک کند و ما هم در مقابل از ظرفیت کتابخانه برای این گروه‌ها استفاده کنیم.
جبارنژاد سپس به ارتباط مدرسه و کتابخانه اشاره کرد و ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای با آموزش و پرورش منعقد کرده‌ایم که بر اساس آن یک ارتباط ارگانیگ بین مدارس و کتابخانه‌های عمومی شکل بگیرد، چون مدرسه متولی آموزش رسمی و ما متولی آموزش غیررسمی هستیم، بنابراین مدرسه و کتابخانه نه دو نهاد رقیب بلکه دو نهاد مکمل هستند. البته کتابخانه آن خشکی فضای مدارس را ندارد و دانش‌آموزان ارتباط بیشتری با کتابخانه می‌توانند بگیرند.
 وی با اشاره به نقش کتابخانه‌ها در تبیین پیشرفت‌های نظام جمهوری اسلامی گفت: گاهی اوقات ممکن است فضای رادیکالیسمی شکل بگیرد که از طریق گفت‌وگو می‌توان این وضعیت را خنثی کرد.
جبارنژاد در ادامه به ایده علوم انسانی مسأله‌محور اشاره کرد و گفت: پشنهاد می‌کنیم کتابخانه به مباحث علوم انسانی در جهت رفع مسأله‌های استان به ویژه آسیب‌های اجتماعی ورود کند.
وی سپس به وضعیت ساختمان کتابخانه مرکزی پرداخت و ادامه داد: ستاد یک و نیم میلیارد تومان برای بازطراحی کتابخانه مرکزی کنار گذاشته است و به دلیل محدودیت بودجه‌، ساخت‌وسازها امکان‌پذیر نیست، اما دو پروژه در چرام و بهمئی داریم که از سال 1390 تاکنون هیچ پیشرفتی نداشته است و ما پیگیری‌های زیادی برای آن داشته‌ایم اما هنوز به نتیجه نرسیده است.
جبارنژاد در ادامه به اهمیت برنامه‌های فرهنگی در کتابخانه عمومی اشاره کرد و گفت: کارگاه‌های زیادی در کتابخانه برگزار می‌شود که علاقمندان می‌توانند در آن شرکت کنند.
وی با بیان اینکه 9 محفل ادبی در کتابخانه عمومی فعالیت می‌کنند، افزود: شعر، قصه‌گویی، شاهنامه‌خوانی، نقد شعر، شب شعر، نقد کتاب، مسابقه کتابخوانی، نمایشگاه کتاب، کارگاه روانشناسی و فن بیان، برنامه‌های مخصوص نابینایان و ناشنوایان، کارگاه روانکاوی، نمایشنامه‌خوانی، تئاتر و انواع جشنواره‌ها در کتابخانه مرکزی یاسوج برگزار می‌شود از همه فرهیختگان، علاقمندان، دانشجویان و دانش‌آموزان دعوت می‌کنیم که در این کارگاه‌ها و محافل حضور پیدا کنند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص فلسفه برگزاری این کارگاه‌ها و نشست‌ها تأکید کرد: برای داشتن یک جامعه قوی در کنار دولتی قوی، شرکت در این مجامع ضروری بوده و مهمترین وظیفه کتابخانه هم اکنون ایستادن در نقطه نیاز مردم است.
نام شما

آدرس ايميل شما

نرخ تورم بالای ۴۰ درصد باقی می‌ماند

نرخ تورم بالای ۴۰ درصد باقی می‌ماند

مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۲پیش بینی کرده است که با فرض تداوم وضعیت موجود،...
تذکرات مهم محسن رنانی: هیچ‌چیز در کشور سر جایش نیست

تذکرات مهم محسن رنانی: هیچ‌چیز در کشور سر جایش نیست

محسن رنانی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان، در پاسخی به درخواست مرکز پژوهش‌های ...
شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی مطالبات خود از رئیس جمهور را بیان کنند

شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی مطالبات خود از رئیس جمهور را بیان کنند

با توجه به اینکه رئیسی به زودی به کهگیلویه و بویراحمد سفر خواهد کرد، شهروندان می‌توانند ...
1