تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب : ۴۵۶۵۲۱
معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر

غریب آبادی: ۹۴ متهم پرونده شهادت سردار سلیمانی، آمریکایی‌اند / سه متهم اصلی ترامپ، پومپئو و مکنزی هستند / اینها همدستانی از برخی کشورهای منطقه و دو کشور آلمان و انگلیس داشته‌اند / مستندات درباره نقش ۱۷ عراقی دخیل در این پرونده را به دستگاه قضایی عراق داده‌ایم

۱
۰
غریب آبادی: ۹۴ متهم پرونده شهادت سردار سلیمانی، آمریکایی‌اند
کبنا ؛معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر آخرین اقدامات قوه قضاییه در پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی را تشریح کرد و گفت: ۹۴ متهم پرونده شهادت حاج قاسم سلیمانی، آمریکایی و سه متهم اصلی ترامپ، پومپئو و مکنزی هستند.
به گزارش معاونت امور بین‌الملل قوه قضاییه و ستاد حقوق بشر، کاظم غریب آبادی در سومین سالگرد ترور شهید سلیمانی، در گفت وگوی خبری، آخرین پیگیری‌های دستگاه قضایی در پرونده ترور شهید حاج قاسم سلیمانی را تشریح کرد.
معاون قوه قضاییه با بیان اینکه ۲ پرونده کیفری در نظام قضایی عراق و نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به این جنایت مفتوح است، افزود: در نظام قضایی ایران پرونده در دادسرای امور بین‌الملل تهران در حال انجام تحقیقات است.
وی تصریح کرد: کمیته مشترکی بین دستگاه‌های قضایی دو کشور سال گذشته ایجاد شد. سه دور نشست این کمیته در بغداد و تهران برگزار شد. ما هفته قبل تفاهم کردیم که چهارمین دور نشست کمیته را در اوایل هفته آینده برگزار کنیم؛ در چارچوب این کمیته مشترک تبادل اطلاعات و مستندات بسیار خوبی بین دو دستگاه قضایی انجام شد و این مستندات و اطلاعات به همکاران قضایی ما کمک کرد که تحقیقات خود را کامل تر کنند.
دبیر ستاد حقوق بشر ادامه داد: برآورد ما این است که با انجام دور چهارم گفت وگوها بین ایران و عراق، کیفرخواستی که همکاران قضایی ما در چارچوب دادسرای امور بین‌الملل در حال تهیه هستند رو به نهایی شدن خواهد رفت. محتوای اصلی کیفرخواست نگارش شده و همکاران قضایی مشغول بازبینی و نهایی کردن آن هستند و قرار است داده‌های تیم قضایی عراق در هفته آینده نیز در این کیفرخواست مدنظر قرار گیرد. بر این اساس، کیفرخواست می تواند هفته آخر دی ماه یا هفته اول بهمن ماه به دادستان تهران ارائه و در نهایت به دادگستری برای رسیدگی و ارجاع به شعبه مورد نظر ارسال شود.
غریب آبادی درباره متهمان این پرونده گفت: فعلا کیفرخواست بر متهمان آمریکایی تمرکز دارد، این پرونده اکنون ۹۴ متهم از آمریکا دارد. همه مستندات لازم توسط دستگاه‌های قضایی جمع‌آوری شده و حداقل سه جلد کامل درباره این ۹۴ متهم آماده است. سه متهم اصلی ترامپ، پومپئو و مکنزی هستند. هیچ شخصی مصون از رسیدگی قضایی نخواهد بود. کیفرخواست صادره کاملا اتهامات را از جمله متوجه این ۳ نفر کرده و دستگاه قضایی به آن رسیدگی می‌کند و در این راه، هیچ مانعی در نظام قضایی پیش روی ما نیست.
وی گفت: نیابت های قضایی برای ۷ کشور دیگر نیز ارسال شده، چون متهمان این پرونده فقط آمریکایی ها نیستتد و همدستانی از کشورهای دیگر داشتند، مثلا از برخی کشورهای منطقه و دو کشور اروپایی آلمان و انگلیس. متاسفانه این کشورها تاکنون به درخواست های قضایی که از کانال دیپلماتیک ارسال شده، پاسخی ندادند. ما از طریق وزارت امور خارجه فشار بر این کشورها برای پاسخگو نمودن آنها را افزایش دادیم. این پرونده می‌تواند در مورد سایر متهمان ادامه پیدا کند و این فاز بعدی پرونده خواهد بود.
به دنبال شغل دوم هستید؟ رزین چوب (بازار جدید و پولساز)
به دنبال شغل دوم هستید؟ رزین چوب (بازار جدید و پولساز)
پیشنهاد امروز
yektanet-logo-sign
معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه تاکید کرد: نکته بعدی هم مربوط به نظام قضایی عراق است که همکاری بسیار خوبی با ما داشتند، اخیرا هم خانواده‌های شهدای عراقی اتهاماتی را متوجه ۵ نفر دیگر در عراق کردند و درخواست ما از نظام قضایی عراق، تسریع در فرایند و آغاز رسیدگی به این پرونده و صدور کیفرخواست آن است. در ایران هم ما مستندات راجع به نقش ۱۷ نفر از افراد عراقی دخیل در این پرونده را به دستگاه قضایی عراق دادیم. در دور چهارم نشست هم مستندات و اطلاعات بیشتری تبادل خواهد شد و از همکاران قضایی عراق هم خواستیم به نقش این ۱۷ نفر هم بپردازند.
غریب آبادی درباره پیگیری‌های بین‌المللی نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب کنوانسیون ۱۹۷۳، تصمیم گرفت اولین اقدام خود را انجام دهد و چندی قبل از کانال دیپلماتیک نامه ای رسمی را بر اساس مفاد این کنوانسیون برای دولت آمریکا ارسال کرد که در آن از مقامات آمریکایی خواسته شده یا متهمان را به ایران مسترد کنند یا خودشان آنها را محاکمه کنند. مهلتی هم که ما در این یادداشت دیپلماتیک مقرر کرده بودیم، منقضی شده و مفهوم آن این است که ایران می‌تواند گام‌های بعدی را بر اساس کنوانسیون ۱۹۷۳ بردارد. الان اختلاف کاملا بین دو کشور احراز شده است و مقامات آمریکا از اجرای عدالت طفره می‌روند.
بامداد جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ در حمله موشکی بالگردهای آمریکایی به ۲ خودرو در فرودگاه بغداد، سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون نیروی مردمی عراق (الحشد الشعبی) و همراهانشان به شهادت رسیدند.
این حمله با نظارت و دستور مستقیم دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا انجام شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

علیرضا
Iran, Islamic Republic of
اقای محترم امریکایی هزاران کیلومتر فاصله دارن ببین کی ازجای حاج قاسم خبرداشت حاجی رافروخت دل میلیون ایرانی رابدرد اورد لعنت برهمشون خداوند یک درد بی درمان به انها بده که یقینن داده سردارروحت شاد مرد
نرخ تورم بالای ۴۰ درصد باقی می‌ماند

نرخ تورم بالای ۴۰ درصد باقی می‌ماند

مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۲پیش بینی کرده است که با فرض تداوم وضعیت موجود،...
تذکرات مهم محسن رنانی: هیچ‌چیز در کشور سر جایش نیست

تذکرات مهم محسن رنانی: هیچ‌چیز در کشور سر جایش نیست

محسن رنانی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان، در پاسخی به درخواست مرکز پژوهش‌های ...
شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی مطالبات خود از رئیس جمهور را بیان کنند

شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی مطالبات خود از رئیس جمهور را بیان کنند

با توجه به اینکه رئیسی به زودی به کهگیلویه و بویراحمد سفر خواهد کرد، شهروندان می‌توانند ...
1