تاریخ انتشار
شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۳:۲۵
کد مطلب : ۴۵۶۳۴۹
در سایه‌ بی‌توجهی مسوولان؛

سرمایه کهگیلویه و بویراحمد در پیست اسکی کاکان آب شد! / تجهیزات پیست کی غبارروبی می‌شود؟ / مسوولان ورزش و گردشگری دست و دلشان به کار نمی‌رود (+ فیلم )

۴
۲
سرمایه کهگیلویه و بویراحمد در پیست اسکی کاکان آب شد! /  تجهیزات پیست کی غبارروبی می‌شود؟ / مسوولان ورزش و گردشگری دست و دلشان به کار نمی‌رود (+ فیلم )
کبنا ؛
پیست اسکی کاکان در ۱۸ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع شده و یکی از زیباترین مکان‌های بکر و طبیعی که در سایه بی‌توجهی مسوولان و نبود امکانات سال‌هاست مورد غفلت قرار گرفته است در حالی که قابلیت تبدیل شدن به یکی از مهم‌ترین جاذبه گردشگری استان و جنوب کشور را دارد.
به گزارش کبنا، در تمام دنیا؛ کشورها و مناطق مختلف جهان سعی می‌کنند که از ظرفیت‌های موجود خود بهترین بهره را برای اشتغالزایی، تفریح و نشاط جامعه‌شان ببرند. از طرفی ترویج ورزش‌های سالم در جامعه می‌تواند نشاط و شادی را در بین مردم به ارمغان بیاورد و زندگی شادی را ایجاد کند.
با سرد شدن هوا و برف پوش شدن طبیعت، تفریحات و ورزش‌های زمستانی هم طرفداران زیادی پیدا می‌کنند. مردم و هواداران ورزش های زمستانی منتظر روزهای برفی می‌مانند تا بار دیگر دور هم جمع شوند و هیجان تفریحات و سرگرمی‌های زمستانی را تجربه کنند.
در روزهای سرد اما قشنگ زمستان یاسوج، تیوب سواری و برف بازی تا اسکی و ...، افراد زیادی را جذب پیست‌های اطراف شهرها می‌کند. خیلی‌ها تحت هیچ شرایطی، لذت بردن از حال و هوای برفی و بازی‌های هیجان‌انگیز زمستانی را از دست نمی‌دهند. پیست اسکی کاکان یکی از مناطق بکر، تفریحی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود که سال‌ها این ظرفیت مهم شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد بدون کمترین استفاده رها شده است. این ظرفیت مهم گردشگری و تفریحی همانند سایر ظرفیت‌ها به دلیل نبود برنامه سرنوشت تلخی را تجربه کرده است.
پیست اسکی کاکان
هر ساله با بارش برف، جمعیت زیادی به سمت پیست اسکی کاکان روانه می‌شوند و همیشه مردم با مشکلاتی مثل ترافیک سنگین، نبود پارکینگ مناسب و مکان‌های تفریحی و سرگرمی، نبود رستوران، کافی‌شاپ‌ها و ... رنج می‌برند. 
صبح روز جمعه ( 9 دی ماه 1401) تصمیم گرفتیم که گزارشی از پیست اسکی کاکان تهیه کنیم. از یاسوج به سمت کاکان حرکت کردیم، در طول مسیر ترافیک سنگینی حاکم بود. در نزدیکی پیست خودروهای راهداری، آمبولانس اورژانس 115 و پلیس راهنمایی و رانندگی حضور داشتند، ولی هیچ نظمی وجود نداشت، خودروها خود مشارکت می‌کردند و به هم راه می‌دادند، یکی زودتر می رفت، یکی دور می زد، ترافیک آنقدر سنگین بود که هیچ راه فراری نداشت.
با هر زحمتی که بود به محل پیست اسکی کاکان رسیدیم، خودروهای زیادی پارک شده بودند و بعضاً هم پلاک غیربومی دیده می‌شد. این پیست واقعاً بی‌نظیر و مثال‌زدنی است. ولی متأسفانه با وجود خیل عظیم گردشگران زمستانی از امکانات اولیه بی‌بهره مانده است. 
فرصت هایی که آب می شوند
یک پاییز و زمستان برف بارید و کوه‌های کاکان سفید شد، اما هنوز غبار نشسته بر تجهیزات پیست کنار نرفته و گویا مسوولان ورزش و گردشگری هم دست و دلشان به کار نمی‌رود. احتمالاً نمی‌دانند؛ چشم به هم‌زدنی برف‌ آب می‌شود و تابستان از راه می‌رسد و فرصت‌ها می‌سوزند.
خوشبختانه یک جشنواره برفی آخر دی ماه وجود دارد که باعث می شود مسوولان قدری به خود بجنبند، ولی متأسفانه چنین حرکت هایی موقتی است و مثمر نیست، پیست کاکان می‌تواند درآمدزایی خوبی داشته باشد و تورهای زمستانی را جذب خود کند ولی بعد از سالهای سال هنوز هیچ خبری از این اتفاقات نیست.
بر خلاف سایر پیست‌های کشور، پیست کاکان از حداقل امکانات برخوردار نیست، هیچ چیزی وجود نداشت. نه مکانی برای استراحت و گرم شدن، نه رستورانی و نه سایر مکان‌های تفریحی و سرگرمی. تنها یک بوفه کوچک دایر بود که آنهم چنگی به دل نمی‌زد، فقط نخود و باقله داشت، هیچ تنوعی وجود نداشت.
نظم و انضباط خاصی در این پیست وجود نداشت. جایگاه‌ها مشخص نبود. نه جایگاه کسانی که می‌خواستند تیوپ‌‌سواری کند و نه جایگاه برای افرادی که می‌خواستند استراحت کنند، مشخص نبود. هیچ پارکینگ مناسبی وجود نداشت.
هیچ تابلویی در مناطق مختلف پیست ندیدیم، ممکن است نقطه خطرناکی وجود داشته باشد ولی هیچ تابلوی خطرناک یا هشداری نصب نشده بود.
پیست باید بعد از بارش برف برای ورزش و تفریح آماده سازی شود که این کار هم هنوز انجام نگرفته بود. برای تیوپ‌سواری جاهای خطرناکی وجود داشت که افراد صدمه می‌دیدند و در حین تهیه گزارش فردی از ناحیه کمر آسیب جدی دید.
صدا و سیما نیز در گزارشی به وضعیت پیست اسکی کاکان پرداخته و نوشته است؛ تیوپ سواری در پیست اسکی کاکان به علت نبود زیرساخت‌های ورزش زمستانی به آسیب جدی برای گردشگران تبدیل شده است.
در ادامه این گزارش آمده است؛ بارش‌های زمستانی که انتظار می‌رود پیست اسکی کاکان را برای گردشگران زمستانی محیا کند، اما همچنان زیرساخت‌های لازم را برای ورزش‌های زمستانی ندارد.
منطقه پیست اسکی کاکان بویراحمد که می‌توانست ظرفیت مناسبی برای رونق ورزش اسکی و جذب اسکی سواران از سراسر کشور و به تبع آن برگزاری مسابقات کشوری اسکی به میزبانی کهگیلویه و بویراحمد در فصل زمستان باشد، اما به علت نبود زیرساخت‌های مورد نیاز نه تنها این منطقه مستعد را به مکانی برای راه‌اندازی ورزش‌های زمستانی تبدیل نکرده بلکه استفاده غیر اصولی از برخی وسایل مانند؛ تیوپ سبب بروز خطرات جانی برای اسکی دوستان نیز شده است.
سهام علیزاده_ مسئول تأسیسات پیست اسکی کاکان_ گفت: ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز این پیست باید در فصل تابستان محیا می‌شد که با کم کاری مسئولان دستگاه‌های متولی این تجهیزات همچنان آماده نیست.
علیزاده افزود: هم اکنون تجهیزات در حال تعمیرات و بازسازی هستند و در صورت تأمین اعتبار تا هفته آینده زیرساخت‌ها فراهم می‌شود.
وی بیان کرد: رستوان این پیست هم در حال حاضر تعطیل است و هیچ خدماتی به گردشگران نمی‌دهد.
عسکری_ مسئول تعمیرات پیست اسکی کاکان_ نیز گفت: ماشین برف کوب از مهم‌ترین ماشین آلات مورد نیاز پیست اسکی که این ماشین نیازمند توجه مسئولان برای تعمیرات اساسی است.
پیست اسکی کاکان به عنوان یکی از مهمترین پیست‌های اسکی در جنوب کشور سال‌ها است سرمای نبود امکانات را بر تن خود احساس می‌کند. در طول سالیان متعدد هیچ گونه سرمایه‌گذاری مطلوبی در این منطقه گردشگرپذیر زمستانی انجام نگرفته است و حالا به یک مکانی برای بازی پرخطر تیوپ سواری تبدیل شده است. بازی خطرناک تیوپ سواری در روز‌های تعطیل تعدادی از مردم را با آسیب‌های جدی روانه بیمارستان می‌کند. این پیست اسکی با موقعیت جغرافیایی بی‌نظیر هم‌اکنون در بی‌توجهی مسئولان کم کم آب می‌رود.
پیست اسکی کاکان
بر اساس گزارش راهداری استان کهگیلویه و بویراحمد در روز‌های تعطیل و غیر تعطیل جمعیت زیادی در مسیر پیست اسکی کاکان عبور و مرور می‌کنند. پیست کاکان ظرفیت بی‌بدیلی در حوزه گردشگری و ورزش‌های زمستانی محسوب می‌شود اما در سالیان اخیر تلاش درخوری برای توسعه و تجهیز آن به امکانات مورد نیاز صورت نگرفته است. پیست کاکان نزدیکترین پیست اسکی ایران به کشور‌های حوزه خلیج فارس و استان‌های جنوبی کشور است و به همین دلیل شرایط منحصر به فردی برای سرمایه‌گذاری بیشتر دارد.
ترافیک سنگین اطراف آن، نبود رستوران، بوفه، نبود امکانات رفاهی، کمبود امکانات و زیرساخت‌های بهداشتی و نبود پارکینگ از جمله مشکلات پیش روی این پیست است.
قول‌های فدارسیون اسکی برای توجه به این پیست عملی نشد. این ظرفیت نیاز به مدیریت قوی و عزم جدی دارد که فعلاً وجود ندارد و امید داریم که مطالبات مردم و ورزشکاران و گردشگران در این منطقه محقق شود.
هر ساله صحبت‌های بسیاری در جلسات مختلف برای توسعه گردشگری در استان و ایجاد اشتغال پایدار رد و بدل می‌شود در حالی که ظرفیت‌های مهم این پیست اسکی نادیده گرفته و چنانچه یک بار برای همیشه توجه ویژه‌ای به این پیست می‌شد، می‌توانستیم گردشگری استان را رونق دهیم و استان در سطح ملی و بین‌المللی معرفی شود.
همچنین با تجهیز این پیست به امکانات رفاهی و بهداشتی، رستوران، پارکینگ، و دیگر زمینه‌ها و مقدمات پذیرایی، می‌توان در نهایت رونق گردشگری استان و توسعه ورزش اسکی را رقم زد.
پیست کاکان در سال ۱۳۷۳ با نصب یک دستگاه بالابر افتتاح شد و سپس تا سال ۸۴ امکانات آن با سه تله اسکی شامل یک دستگاه بالابر برای افراد مبتدی و ۲ دستگاه بالابر اسکی بازان حرفه‌ای افزایش یافت. این پیست به طول ۶۰۰ متر در جاده ارتباطی یاسوج - اقلید و در منطقه سردسیری کاکان شهرستان بویراحمد قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۲ هزار و ۶۰۰ متر است.

           
نام شما

آدرس ايميل شما

ورزشکار
Iran, Islamic Republic of
اقای دهقان درستش میکند نگران نباشید انشالاه
کاکان
Iran, Islamic Republic of
به احتمال ۹۰ درصد مدیران مربوطه غافلگیر شدن ،چون نمی دونستن فصل زمستونه ،کجای کاریم ماه
Iran, Islamic Republic of
سلام ، به جایی رسیدیم که استان بدون مسولین بهتر اداره می شه
حسی بالشزر
Iran, Islamic Republic of
قبل از بررسی کارشناسی تهیه گذارش از مجموعه پیست اسکی کاری بی فایده است
قوت لایموتی که دیگر ارزان نیست/ نان و پنیر هم گران شد/ هزینه صبحانه یک خانواده کارگری 3 نفره چقدر می شود؟/ جدول

قوت لایموتی که دیگر ارزان نیست/ نان و پنیر هم گران شد/ هزینه صبحانه یک خانواده کارگری 3 نفره چقدر می شود؟/ جدول

قصد داریم مروری بر قیمت اجناس مورد استفاده در وعده صبحانه داشته باشیم. شاید عجیب باشد ...
سرنوشت پله و دلگرمی ما ایرانیان

سرنوشت پله و دلگرمی ما ایرانیان

حمید رضا صدر درباره پله و نسل او نوشته است:پله جوهره فوتبال از رکورد درآمده بعد از جنگ ...
ثبت یک رکورد در تورم خدمات عمومی

ثبت یک رکورد در تورم خدمات عمومی

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد پولی که دولت از روستاییان به منظور ارائه کالا و خدمات ...
فایل های مرتبط
1