تاریخ انتشار
پنجشنبه ۸ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۳۳
کد مطلب : ۴۵۶۲۷۹

روحانی: انزوا نفوذ ایجاد می‌کند، نه تعامل

۰
روحانی: انزوا نفوذ ایجاد می‌کند، نه تعامل
کبنا ؛
در جريان اعتراضات اخير بارديگر نام «خواص» مطرح و متهم شدند. برخي جريانات به‌جاي آنکه به آرام‌سازي فضا کمک کنند، درصدد تخريب چهره‌هاي مطرح مانند روحاني و خاتمي بودند و سکوت آنها را نشانه رضايت از ناآرامي و اعتراض تفسير مي‌کردند تا شايد در اين مسير شانسي براي پيروزي در انتخابات مجلس داشته باشند.
به گزارش کبنا آرمان ملی نوشت: برخلاف تصور آنها نه روحاني و نه ديگر چهره‌هاي تاثيرگذار در جريان اصلاحات و اعتدال ساکت نبودند و در مسير ارائه راهکار جلب رضايت مردم حرکت مي‌کردند. اظهارات حسن روحاني در روز دوشنبه که در ديدار با جمعي از استانداران دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم بود، نمونه‌اي از اين نقش‌آفريني او براي کمک به حل مشکلات است. وي در جلسه اخير گفت: «اينکه چه کسي مسئوليت دولت را برعهده دارد مساله فرعي است، مساله اصلي پيشرفت کشور و حل مشکلات مردم است که بايد به آن کمک کرد. شايد در حال حاضر براي رفع مشکلات مردم خيلي تاثيرگذار نباشيم، اما مي‌توانيم پيشنهادات خود را به افرادي که مسئول هستند، منتقل کنيم» او سپس به بيان اقدامات خودش پرداخت: «من طي اين مدت تلفني يا به‌صورت مکاتبه با مقام معظم رهبري و ديگر مسئولان کشور، مواردي را منتقل کرده‌ام و پيشنهادهايي داده‌ام. ما کشور و نظام را از خودمان مي‌دانيم و وظيفه ملي و وجداني ما کمک به توسعه و ارتقاي ايران و حل مشکلات مردم است، ولو اينکه حرف‌هاي ما اثربخشي مطلوب نداشته باشد، اما تجارب و راهکارهايي که استانداران درباره طرح‌هاي نيمه‌کاره و حل مشکلات استان حوزه خدمت خود دارند، مي‌تواند در اختيار مسئولان قرار داده شود.»
هشدار روحاني
‌روحاني در ديدار با استانداران دولتش به انتخابات هم اشاره داشت و با بيان اينکه حل مشکلات اجتماعي و سياسي در گرو بازگشت جاذبه به صندوق‌هاي راي است، بيان داشت: «اگر مردم پاي صندوق آرا آمدند جمهوريت ايجاد مي‌شود. آيا اگر نيمي از مردم پاي صندوق نيامدند جمهوريت ايجاد مي‌شود؟ افتخار ما اين بود که در انتخابات يازدهم و دوازدهم رياست‌جمهوري، 73 درصد مردم راي دادند و تعداد آراي باطله بسيار کم بود. ميزان مشارکت مردم و تعداد آراي باطله دو مساله اصلي در انتخابات است.» رئيس‌جمهور سابق هشدار داد: «اگر مردم را از صندوق مأيوس کرديد يعني به خيابان مي‌رانيد. اگر مي‌خواهيم مردم را به کف خيابان نرانيم، راه آن اين است که جاذبه صندوق راي را از بين نبريم. بعضي فکر مي‌کنند با يکدست‌شدن قوا معضلات حل مي‌شود. اگر يکدست شدن به اين معناست که يک گروه را حاکم کنيم و بقيه را کنار بزنيم، معلوم است که مردم ناراضي و معترض مي‌شوند.»
رونمايي روحاني ار مخالفان برجام
موضوع ديگري که روحاني صلاح دانست مطرح کند، برجام بود. برجامي که با تلاش ديپلماتيک او و ياراني مانند ظريف به نتيجه رسيد، اما بدعهدي آمريکا آن را متوقف کرد. براي برخي اما مقصر نشان‌دادن روحاني مهمتر از ترامپ بود مانند «کيهان» که نوشته بود:« آقاي روحاني! اوباما و ترامپ پشت‌گرم به شما برجام را زيرپا گذاشتند. حسن روحاني، رئيس دولت مدعي تدبير گفت: فشار حداکثري عليه ايران را ترامپ کليد زد، اما کساني از داخل به او چراغ سبز نشان دادند.» اکنون روحاني در پاسخ به اين تخريب‌ها مي‌گويد:«تلاش کرديم برجام را به نتيجه برسانيم. با اينکه مي‌دانستيم اجرايي شدن برجام به دولت بعد مي‌رسد و پول آن در دولت بعد به خزانه کشور واريز مي‌شود، اگر برخي موانع پيش نمي‌آمد ما مي‌توانستيم در اسفند 99 تحريم را تمام کنيم.» منظور  روحاني از مصوبه روز 11 آذر 1399 است که مجلس شوراي اسلامي کليات طرح دو فوريتي «اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها و صيانت از حقوق ملت ايران» بود که در ميان مخالفت‌هاي دولت، تصويب شد. جالب اينکه فريدون عباسي، رئيس سازمان انرژي اتمي دولت احمدي‌نژاد براي کمرنگ کردن گلايه روحاني از آن مصوبه گفته است: «حسن روحاني زماني وعده داده بود که به محض امضاي برجام همه تحريم‌ها لغو مي‌شود اما اين اتفاق نيفتاد. آيا مي‌توان به حرف چنين فردي اعتماد کرد که اگر قانون اقدام راهبردي مجلس نبود، الان برجام احيا شده بود؟» همين مخالفت شايد مهرتاييدي بر درستي اظهارات روحاني باشد. روحاني همچنين گفته است: «در دولت دوازدهم برجام را در مقابل حملات فراوان نگه داشتيم، لازم بود فريز شود تا زنده بماند. دولت سيزدهم اگر مي‌خواست، مي‌توانست از اجرايي شدن برجام به خوبي استفاده کند. اگر بخواهند در مسائل اقتصادي تحول رخ دهد يک شرط آن احياي برجام است. تا تحريم برداشته نشود و رابطه با دنيا بهبود نيابد، سختي‌هاي اقتصادي برطرف نمي‌شود. برخي فکر مي‌کنند با تعامل، نفوذ خارجي ايجاد مي‌شود، اما اين انزواست که نفوذ ايجاد مي‌کند.» بهبود روابط هم موضوعي بود که روحاني و ظريف بارها به سبب طرح آن مورد هجمه مخالفان قرار گرفتند اما به تدريج همان آتش‌زنندگان برجام قائل به ارتباط با کشورهاي ديگر براي حل مشکلات شدند.
کدام دولت واکسن خريد؟
موضوع ديگري که روحاني ترجيح داد درباره آن روشنگري کند به خريد واکسن کرونا مربوط است. پس از پايان دولت دوازدهم اصولگرايان در بوق و کرنا کردند که دولت دوازدهم در خريد واکسن اهمال داشته است، مانند وزير بهداشت دولت رئيسي که گفته بود: «آمارهايي از قبيل خريد 110 ميليون دوز واکسن خارجي کرونا در دولت سابق به هيچ عنوان صحت ندارد.» همان زمان محمدجواد ظريف به اين اظهارات واکنش نشان داد و گفت: «آقاياني که به دستگاه ديپلماسي در مورد واکسن توهين مي‌کنند فقط به يک سوال پاسخ دهند: «بيش از 24 ميليون واکسن‌وارداتي تاکنون و بيشتر نيازهاي توليد داخلي را کدام دستگاه به‌رغم تحريم و همه کارشکني‌ها و... وارد کشور کرده است؟ نگذاريد از سکوت پشيمان شويم.» حالا روحاني سکوت را شکست و اظهارکرد: «براي خريد 200 ميليون دوز واکسن کرونا اقدام کرديم و وقتي دولت را تحويل مي‌داديم، جريان ورود واکسن‌هاي خريداري شده، شروع شده بود که در ماه‌هاي بعد ادامه يافت.» روحاني ادامه داد: وحدت ملي است که تماميت سرزميني ايران را حفظ مي‌کند. بايد همه اقوام و مذاهب وحدت داشته باشند تا بتوانيم از وجب به وجب خاک کشور دفاع کنيم. بايد ببينيم امروز اين وحدت حفظ شده يا شکاف در جامعه آمده است؟ ما بايد به همه مردم ايران احترام بگذاريم و همه را جذب کنيم. تلاش ما اين بود که اگر کسي معاند است به تدريج تبديل به مخالف شود و مخالف را تبديل به موافق کنيم. الان چه مي‌شود؟ موافق را کم‌‌کم مي‌کنيم مخالف و مخالف مي‌شود معاند. نسل جوان و نوجوان فرزندان اين مرز و بوم هستند. بيش از 40 سال اين فرزندان در اختيار ما بودند، اگر مدارس و دانشگاه و صداوسيما و مراکز فرهنگي متعدد اشکالي داشته، بايد آن را حل کنيم.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

ایران و برجام گرفتار یک بازی روسی شدند

ایران و برجام گرفتار یک بازی روسی شدند

نعمت الله ایزدی آخرین سفیر ایران در شوروی درخصوص تاثیر ادعای فروش پهپاد به روسیه توسط ...
(تصاویر) دیدار زلنسکی و بایدن در کاخ سفید

(تصاویر) دیدار زلنسکی و بایدن در کاخ سفید

دولت آمریکا روز چهارشنبه و همزمان با سفر زلنسکی به واشنگتن اعلام کرد که یک بسته کمک نظامی ...
تحلیل مشاور رهبر انقلاب از اعتراضات ایران /جنگ هیبریدی بود

تحلیل مشاور رهبر انقلاب از اعتراضات ایران /جنگ هیبریدی بود

کمال خرازی گفت: آنچه در ایران رخ داد یک جنگ هیبریدی بود. که در آن جنگ سیستم خبری و عملیات ...
1