تاریخ انتشار
شنبه ۳ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۵۴
کد مطلب : ۴۵۶۰۸۷

بالاخره لایحه بودجه ۱۴۰۲ چه زمانی به مجلس ارائه می‌شود؟

۰
بالاخره لایحه بودجه ۱۴۰۲ چه زمانی به مجلس ارائه می‌شود؟
کبنا ؛ درباره اینکه چه زمانی و چگونه لایحه بودجه 1402 به مجلس ارائه می گردد اطلاعات متناقضی منتشر می شود.یک عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه احتمالا لایحه بودجه 1402 فردا به مجلس تقدیم شود، گفت: مجلس آمادگی لازم را برای بررسی لایحه بودجه دارد.
حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس درباره زمان ارسال لایحه بودجه به مجلس توسط دولت، اظهار کرد: ما منتظریم که دولت هرچه سریعتر لایحه بودجه را به مجلس ارسال کند.
وی با بیان اینکه امروز بیش از 6 ماه از زمان ارائه برنامه هفتم توسعه توسط دولت می‌گذرد، گفت: دولت در ارسال لایحه بودجه نیز تاخیر 18 روزه داشته است؛ در هر صورت مجلس آمادگی لازم را برای بررسی لوایح مذکور دارد.
سلیمی تصریح کرد: احتمالا لایحه بودجه سال 1402 فردا به مجلس ارسال شود؛ ما منتظریم تا این لایحه به زودی به مجلس ارسال شود.
عضو هیات رئیسه مجلس در پایان با تاکید بر اینکه مجلس با سرعت کار بررسی لایحه بودجه را آغاز خواهد کرد،گفت: اگر دولت لایحه بودجه را به مجلس رائه کند، مجلس کارش را طبق قانون آغاز خواهد کرد و پس از بررسی لایحه بودجه در کمیسون‌های تخصصی، کمسیون تلفیق نیز تشکیل خواهد شد.
لایحه بودجه فردا به مجلس نمی رسد
اما برخلاف سلیمی یک عضو کمیسیون تلفیق معتقد است لایحه بودجه فردا به مجلس نمی رسد.این عضو کمیسیون تلفیق گفت: با توجه به اینکه دولت قرار است که روز یکشنبه لایحه بودجه را تحویل دهد اما به نظر بنده بودجه فردا هم به مجلس نخواهد رسید.
کاظم دلخوش، عضو کمیسیون تلفیق در خصوص بودجه ۱۴۰۲ اعلام کرد: براساس آئین نامه داخلی مجلس دولت تا ۱۵ آذر مهلت داشت تا لایحه بودجه را به مجلس تحویل دهد اما متأسفانه حدود ۱۶ روز از این مهلت گذشته اما دولت لایحه‌ای را به مجلس تحویل نداده است و بعید است که فردا هم این لایحه بودجه به مجلس برسد.
وی در ادامه بیان کرد: نمایندگان مجلس پیشنهاد تمدید برنامه توسعه را به دولت داده اند اما از سوی دولت جوابی دریافت نکرده اند به نظر می‌رسد که بهتر است دولت با مجلس درخصوص تمدید برنامه توسعه همراهی داشته باشد.
این عضو کمیسیون تلفیق در پایان بیان کرد: این روندی که دولت پیش می‌رود بودجه به دو یا سه دوازدهم می‌رسید در صورتی که بودجه یکی از مهمترین ارکانی است که باید در دستور کار دولت و مجلس قرار گیرد.
احتمال تصویب بودجه سه‌دوازدهم در مجلس
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان "اگر تا پایان سال بررسی برنامه هفتم و بودجه به اتمام نرسد ممکن است بودجه دو یا سه دوازدهم به تصویب برسد"، گفت: تکرار مدل افزایش حقوق سال گذشته منطقی نیست و باید براساس مدل پلکانی معکوس حقوق‌ها افزایش یابد.
جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی در مورد کلیات بودجه سال 1402، گفت: در زمان حاضر و با توجه به اینکه لایحه بودجه سال آینده هنوز به مجلس ارائه نشده است اطلاعات دقیقی در دسترس نیست اما با استناد به مصوبه مجلس شورای اسلامی، بودجه باید به‌صورت دومرحله‌ای ارائه شود.
وی در ادامه گفت: بر این اساس ابتدا احکام به مجلس ارائه می‌شود و سپس نوبت به ارقام خواهد رسید. از جمله مواردی که می‌تواند مبنای کار مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد، سیاست‌های کلی مربوط به برنامه هفتم توسعه است، باید صبر کرد تا برنامه هفتم توسعه نیز توسط دولت به مجلس ارائه شود.
قادری افزود: در صورت ارائه لایحه بودجه از سوی دولت، مجلس مسیر بررسی آن را دنبال خواهد کرد و در اولین فرصتی که برنامه هفتم توسعه از سوی دولت ابلاغ شود، منطقی است که بودجه را در همان نقطه بررسی رها کنیم و ابتدا برنامه توسعه را به تصویب برسانیم.
براین‌اساس می‌توان به‌استناد برنامه هفتم توسعه بودجه سال 1402 را نیز مورد بررسی قرار داد، در نهایت اگر تا پایان سال نتوان این مسیر را به اتمام رساند ممکن است بودجه دو یا سه دوازدهم به تصویب برسد.
امکان تغییرات جدی مدل افزایش حقوق 20درصدی دولت در مجلس
وی در پاسخ به سؤالی در مورد افزایش 20درصدی حقوق‌ها و مدل پیاده‌سازی آن گفت: افزایش حقوق بین 5 درصد تا 25 درصد مدلی بود که در لایحه ارائه شد و مجلس تغییراتی در آن ایجاد کرد. تا زمانی که لایحه بودجه به مجلس نرسد و مدل تعیین‌شده توسط دولت مشخص نشود نمی‌توان در این خصوص بحث کرد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعلام افزایش متوسط 20درصدی حقوق از سوی دولت در بودجه سال آینده، گفت: البته ممکن است مدلی که از سوی دولت ارائه می‌شود در مجلس تغییرات جدی داشته باشد.
آزمون مجلس برای سامان دادن به دخل و خرج سال ۱۴۰۲
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در توئیتی برلزوم تمرکز مجلس بر درآمدهای غیرواقعی،برای سامان دادن به بودجه تاکید کرد.
سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت:
مجلس می تواند یکبار برای همیشه به این آفت پایان بدهد. با نپذیرفتن لایحه بودجه با درآمد غیرواقعی.مادامی که برای رفع تکلیف،کسری بودجه روی کاغذ صفر است اما می دانیم که واقعیت ندارد،نباید منتظر کاهش تورم باشیم.این گوی و این میدان؛ آزمون مجلس برای سامان دادن به دخل و خرج سال ۱۴۰۲
نام شما

آدرس ايميل شما

(تصاویر) دیدار زلنسکی و بایدن در کاخ سفید

(تصاویر) دیدار زلنسکی و بایدن در کاخ سفید

دولت آمریکا روز چهارشنبه و همزمان با سفر زلنسکی به واشنگتن اعلام کرد که یک بسته کمک نظامی ...
تحلیل مشاور رهبر انقلاب از اعتراضات ایران /جنگ هیبریدی بود

تحلیل مشاور رهبر انقلاب از اعتراضات ایران /جنگ هیبریدی بود

کمال خرازی گفت: آنچه در ایران رخ داد یک جنگ هیبریدی بود. که در آن جنگ سیستم خبری و عملیات ...
از انتخابات ۹۸ روشن بود ماجرا تمام شده است

از انتخابات ۹۸ روشن بود ماجرا تمام شده است

عباس عبدی نوشت: از همان میزان مشارکت در انتخابات مجلس در سال ۹۸ می‌شد حدس زد که دچار ...
1