تاریخ انتشار
دوشنبه ۷ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۱۴
کد مطلب : ۴۵۴۹۷۲
کبنا گزارش می‌دهد

رمزگشایی از بازار سکه و طلا؛ سکه گران‌تر می‌شود؟ / حادثه تازه در بازار دلار

۳
۰
رمزگشایی از بازار سکه و طلا؛ سکه گران‌تر می‌شود؟ / حادثه تازه در بازار دلار
کبنا ؛ در معاملات صبح امروز «دوشنبه» بازار سکه و طلا، قیمت سکه باز هم با افزایش روبرو شد، سکه تمام قیمت ۱۷ میلیون و ۵۰ هزار تومان را نیز لمس کرد، نیم سکه نیز ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و ربع سکه هم ۶ میلیون و دویست هزار تومان قیمت خوردند. از طرفی هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد.
به گزارش کبنا، روز گذشته، به دنبال افزایش بیش از یک درصدی قیمت گواهی سکه در معاملات روز یکشنبه بازار سرمایه نسبت به روز شنبه، بازار آزاد سکه و طلا نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و متاثر از پیش‌قدمی بورس، قیمت سکه به ۱۷ میلیون تومان افزایش یافت، فعالان بازار سکه و طلا معتقدند، دلیل اصلی این اتفاق رشد بهای دلار به بالای ۳۶ هزار تومان بوده است.
آیا سکه ۲۰ میلیون تومانی در راه است؟چرا سکه ۱۷ میلیون تومان شد؟
محمد کشتی آرای کارشناس بازار سکه و طلا در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه در معاملات روز یکشنبه سکه تاریخی قیمتی خود را شکست، اظهار داشت: در معاملات روز گذشته شاهد آن بودیم که سکه تمام در قله تاریخی خود قرار گرفت و مرز ۱۷ میلیون تومان را رد کرد، به نوعی می‌توان گفت نرخی که سکه در حال حاضر در آن قرار دارد، بالاترین قیمتی است که تاکنون به ثبت رسیده است.
وی افزود: نکته نادری که روز گذشته رخ داد، این بود که سکه تمام در روز‌های یکشنبه چنین افزایش قیمتی را تجربه نمی‌کرد، زیرا با توجه به تعطیلی بازار‌های جهانی این انتظار نمی‌رفت که سکه این چنین با افزایش قیمت روبرو شود، اما به دلیل افزایش ۵۰۰ تومانی قیمت دلار و قرار گرفتن آن در نرخ ۳۶ هزار تومان، شاهد بودیم که سکه و طلا نیز در بازار با افزایش بها روبرو بودند.
کشتی آرای با اشاره به اینکه در حال حاضر حباب سکه دو میلیون تومان است، گفت: درحالی که در هفته گذشته حباب سکه در حال کاهش بود، اما در هفته جاری این حباب رشد کرد و در حال حاضر بیش از ۲ میلیون تومان رسیده، این درحالی است که علاوه بر سکه تمام، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را رد کرده است.
وی اضافه کرد: به اعتقاد بنده با توجه به هیجانی که دیروز در بازار رخ داد و قیمت سکه، طلا و دلار بالا رفت، تقاضا برای خرید نیز زیاد شد، که این مسئله نیز خود یکی از دلایلی بود که قیمت‌ها را بالا برد، زیرا زمانیکه در بازار دلار قیمت‌ها به صورت هیجانی بالا می‌رود، تقاضا برای خرید سکه نیز زیاد می‌شود که این موضوع نیز خود یکی از دلایل افزایش قیمت سکه در بازار روز یکشنبه بوده است.

رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به اینکه از روز دوشنبه بازار جهانی دوباره فعالیت خود را از سر می‌گیرد، اضافه کرد: با توجه به اینکه در پایان هفته گذشته در بازار جهانی، اونس در قیمت ۱۷۵۶ دلار به کار خود پایان داد، به نظر می‌رسد از روز دوشنبه نیز طلا در همین محدوده‌ها و با چند دلار نوسان معامله شود، بنابرین افزایش قیمت جهانی در حال حاضر مطرح نیست و این موضوع نمی‌تواند به عنوان عاملی برای افزایش قیمت طلا و سکه در بازار طلا محسوب شود.
کشتی‌آرای با اشاره به اینکه بانک مرکزی احتمالا از روز دوشنبه مدیریت بازار ارز را در دست خواهد گرفت، ادامه داد: به نظر نمی‌رسد که بانک مرکزی اجازه دهد، نرخ دلار فراتر از ۳۶ هزار تومان برود، بنابراین اتفاقات روز یکشنبه و عبور قیمت ارز از مرز ۳۶ هزار تومان به نظر می‌رسد ناشی از هیجان در بازار بوده، بر این اساس در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت سکه و طلا به پیشرفت قیمتی خود ادامه دهد و در حالت خوشبینانه می‌توان گفت، سکه تمام در همین محدوده ۱۷ میلیون تومان باقی خواهد ماند و حتی ممکن است با کاهش قیمت دلار، قیمت سکه نیز اندکی پاییم آید.
 رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به افزایش قیمت دلار و رسیدن آن به سطح ۴۰ هزار تومان، آیا شاهد سکه ۲۰ میلیون تومانی نیز خواهیم بود، پاسخ داد: با توجه به وضعیتی که در حال حاضر در بازار ارز وجود دارد، به نظر بنده بانک مرکزی بازار را مدیریت خواهد کرد و به نظر نمی‌رسد تا شب عید دلار بخواهد ۴۰ هزار تومان شود، در چنین حالتی سکه نیز به نرخ ۲۰ میلیون تومان به اعتقاد بنده نخواهد رسید، از سویی در کوتاه مدت نیز بنظرم با توجه به وضعیتی که وجود دارد به نظر می‌رسد، قیمت سکه در همین محدوده‌های قیمتی حفظ خواهد شد.
سناریوی همسان‌سازی در بازار ارز
دلار متشکل در تعقیب دلار توافقی است دلار متشکل از دهه پایانی آبان تا کنون بیش از۳ هزار و ۶۰۰ تومان رشد کرد و به بالای محدوده ۳۳ هزار و ۲۹۰ تومان رسیده است  شتاب افزایشی بی وقفه دلار متشکل باعث شده تا دلار متشکل به نزدیکی دلار توافقی برسد و حدود ۵۰۰ تومان دلار متشکل و دلار توافقی تفاوت داشته باشد.
 با قرارگیری قیمت دلار توافقی و دلار
متشکل در یک کانال این احتمال تقویت شده  است که بازارساز به دنبال یکسان سازی نرخ این دو بازار باشد. دولت از ابتدای تشکیل بارها به لزوم یکسان‌سازی نرخ ارز اشاره کرده بود که نزدیک شدن نرخ دلار توافقی و متشکل احتمال یکسان سازی این دو نرخ را تقویت کرده است.

IMG_20221127_191219_870

IMG_20221127_191211_727
 ارز این روزها بیشتر تحت تأثیر اخبار سیاسی است و معامله گران بیشتر ازآنکه اخبار اقتصادی و تراز تجاری را بررسی کنند روی اخبار سیاسی و اجتماعی تمرکز می کنند.  ناآرامی های اجتماعی ایران و بازداشت چهره های برجسته، بازتاب گسترده ای در رسانه های بین المللی داشت و همین مسئله موجب تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه ایران در پایان هفته گذشته شد. برخی از تحلیلگران تصور می کنند تصویب قطعنامه  ها علیه ایران ممکن است به ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت و عملیاتی شدن مکانیسم ماشه منجر شود. دلار و سکه هم پس از تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه ایران  رشد کرد. در دو روز گذشته تعدادی از افراد بازداشت شده آزاد شده اند که در صورتی که این آزادسازی فضای منفی رسانه های بین المللی علیه ایران را تعدیل کند، و از فشار جوامع بین المللی و فضاسازی علیه ایران کاسته شود، جو روانی افزایشی بر بازار ارز که متاثر از تشدید فشارهای بین‌المللی است تعدیل می‌شود و معامله گران افزایشی در بازار ارز آرام می گیرند.
روز قبل پلیس فراجا  از دستگیری هفت نفر از دلالان ارزی و   کشف ۱۱ میلیون دلار ارز تقلبی خبر داد، غالبا وقتی انتظارات افزایشی در بازار تشدید می شود و انتظار  می رود ورود  خریدار به بازار تشدید شود میزان اسکناس های تقلبی برای سودجویی در بازار افزایش پیدا می کند. با توجه به آنکه شرایط حاکم بر بازار ناشی از فشارهای سیاسی است به نظر می رسد در صورتی که فشارهای سیاسی وارد بر کشور کاهش یابد اثر بیشتری نسبت به انتشار اوراق بر بازار داشته باشد.
روند صعودی حباب سکه

 سکه امامی در معاملات روز قبل،کانال  ۱۷ میلیون تومانی را فتح کرد و ربع سکه هم در کانال شش میلیون تومان پیشروی کرد، در روزی که بازارهای جهانی تعطیل بودند و اونس طلا تغییری نداشت، سکه امامی رشد کرد و حباب آن به ۱۴ و نیم درصد رسد، این میزان حباب بالاترین مقدار حباب  از سیزدهم آبان است،میزان حباب ربع سکه هم به کانال ۴۰ درصد رسید  که از ۱۳ آبان ماه بزرگترین میزان حباب بوده است.سکه رفاه در بورس کالا هم رشد کرد حجم معاملات سکه در بورس کالا به بیشترین مقدار از  چهاردهم آبان رسید.
 آیا شاخص کل و هم‌وزن همگرا می شوند؟
شاخص هم وزن از شاخص کل پیشی گرفته و رشد کرده است، در روز  قبل در حالیکه شاخص کل بازده منفی را ثبت کرد شاخص هم وزن سبز پوش شد، حال باید دید واگرایی میان شاخص کل و شاخص هم‌وزن به کجا ختم  می‌شود آیا شاخص  هم‌وزن می تواند شاخص کل را با خود همراه کند یا شاخص کل نماینده سهام کوچک را به پایین می کشد، شاخص کل در این موج‌ صعودی نشان داده که بدون سهام پالایشگاهی و خودرویی جایی نمیرود، در پایان معاملات روز قبل گروه پالایشگاهی و خودرویی سبزپوش شدند که انتظارات را برای معاملات صبح امروز بهبود می بخشد باید دید شاخص کل  در روز آتی چه نتیجه ای کسب خواهد کرد و موفق به ثبت یک کندل بلند خواهد شد یا خیر؟‌
حادثه تازه در بازار دلار
 عبور دلار از محدوده 35 هزار و 200 تومان برای برخی تحلیلگران فنی بازار ارز اتفاق مهمی بود. آنها عنوان می‌کنند که بازار دلار از اواخر آبان بیشتر گرفتار بازه قیمتی 34 هزار و 500 تا 35 هزار و 200 تومان بود و توان شکست سقف این بازه را نداشت. به باور آن‌ها، شکست مقاومت 35 هزار و 200 تومان، حادثه تازه‌ای است که می‌تواند انتظارات معامله‌گران بازار ارز را افزایشی‌تر کند و زمینه ورود خریداران بیشتر به معاملات فراهم شود.

در صورتی که نگاه این گروه صحت داشته باشد، امروز (دوشنبه، 7 آذر) قیمت اسکناس آمریکایی باید به سوی مرز 36 هزار تومانی حرکت کند. البته در صورت این اتفاق، همچنان دلار با سقف تاریخی 36 هزار و 500 تومان فاصله معناداری دارد؛ حال آنکه در بازار سکه، فلز گرانبهای داخلی طی دو روز متوالی سقف‌های جدیدی را شکست و حتی وارد کانال 17 میلیون تومانی شد.
افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر متناسب با سکه نبوده است و از نگاه برخی فعالان، این عدم تناسب نشان می‌دهد که در بازار ارز، میزان عرضه در سطح بالایی قرار دارد و همین موضوع موجب می‌شود که اسکناس آمریکایی با فراغ بال در مسیر افزایشی حرکت نکند.
در این شرایط، در حالی که دیشب گفته شد که در بازار پشت خطی، اسکناس آمریکایی تا محدوده 35 هزار و 900 تومان پیشروی کرده بود، برخی فعالان باور دارند که به‌واسطه بالا بودن عرضه ارز، دلار در روز جاری در مسیر اصلاح قیمت قرار خواهد گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
اخ وبخت این ملت بیچاره اون وقت رئیسی تو مناظرش مردمو خر فرضرمی کرد میگفت دلار شده ۱۸ هزار تومان الان جمش کن
Iran, Islamic Republic of
یاد اون بدبختی افتادم ک وقتی سکه شد 4 میلیون اعدامش کردن، سلطان سکه
Iran, Islamic Republic of
بیچاره ملت از قبل نیروهای دولت رئیسی رو که همه به ظاهر رقیب بودند تایید کرد و حرف مفت تحویل مردم دادند و نخبگان و دلسوزان همه منزوی شدند و مملکت پولش از آخر اول شد
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
1