تاریخ انتشار
دوشنبه ۷ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۴۴
کد مطلب : ۴۵۴۹۵۳
/بازگشت 5 معدن راکد به چرخه عملیات استخراج؛

معادن سهمی در اقتصاد کهگیلویه و بویراحمد ندارد

۰
معادن سهمی در اقتصاد کهگیلویه و بویراحمد ندارد
کبنا ؛معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه معادن سهم ناچیزی در اقتصاد این استان دارد از بازگشت پنج معدن راکد به چرخه عملیات استخراج خبرداد.
دارا فرامرزی افزود: از ابتدای امسال تاکنون پنج معدن غیر فعال شامل بوکسیت لوداب، سلستین پیرمورد، سلستین گودبن، فسفات شیخ هابیل و سنگ لاشه مختار با سرمایه گذاری 130 میلیارد ریال مجدد عملیات استخراجی خود را از سر گرفتند.
وی با اشاره به اینکه با فعالیت این 5 معدن 33 نفر صاحب شغل شدند، عنوان کرد: استخراج اسمی این معادن سالیانه 48 هزار تن است.
فرامرزی ادامه داد: هم اکنون 81 پروانه بهره برداری معدن با سرمایه گذاری یک هزار و 96 میلیارد ریال و اشتغالزایی برای 790 نفر و استخراج اسمی سالیانه حدود 6 میلیون تن در استان دارای اعتبار هستند و کل ذخیره قطعی این معادن، یک هزار و 684 میلیون تن است. 
وی یاداور شد: از این تعداد 45 معدن با ذخیره قطعی یک هزار و 439 میلیون تن با سرمایه گذاری 248 میلیارد ریال، اشتغالزایی برای 468 نفر با استخراج اسمی سالیانه سه هزار  و 600 تن فعال است.
معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به تسنیم که آیا معادن سهمی در اقتصاد کهگیلویه و بویراحمد دارند، گفت: معدن به تنهایی شاید سهم کمی داشته باشد ولی صنایع معدنی مرتبط با معادن شامل کارخانجات سیمان، آجر، شن و ماسه و سایر صنایع وابسته به این صنایع معدنی همانند صنایع سیمانبر و مصالح ساختمانی و سهم بالایی در اشتغال و سرمایه گذاری و اقتصاد استان دارند.
فرامرزی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در حوزه معدن صادرات داریم؟، افزود: سلستین و گاهی نیز بوکسیت‌های کم عیار را صادر می‌کنیم ولی چون از گمرکات سایر استان‌ها ارسال می‌شوند آمار دقیقی از میزان و ارزش صادرات این مواد معدنی نداریم.
وی با اشاره به اینکه 27 معدن غیرفعال دیگر در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، خاطرنشان کرد: همچنین  9 معدن  در حال تجهیز هستند.
معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: آمادگی واگذاری 65 محدوده معدنی شامل 16 فقره پروانه اکتشاف، 21 فقره گواهی کشف و 28 پروانه بهره برداری را داریم و البته این مهم به مزایده گذاشته شده است.
فرامرزی خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تاکنون بیش از 20 هزار و 748 میلیون ریال حقوق دولتی از بهره‌برداران معادن و دارندگان مجوزهای برداشت مواد معدنی این استان وصول شده که این نسبت به مدت مشابه سال گذشته 107 درصد رشد داشته است.
نام شما

آدرس ايميل شما

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
1