کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

/بازگشت 5 معدن راکد به چرخه عملیات استخراج؛

معادن سهمی در اقتصاد کهگیلویه و بویراحمد ندارد

7 آذر 1401 ساعت 2:44

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه معادن سهم ناچیزی در اقتصاد این استان دارد از بازگشت پنج معدن راکد به چرخه عملیات استخراج خبرداد.


معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه معادن سهم ناچیزی در اقتصاد این استان دارد از بازگشت پنج معدن راکد به چرخه عملیات استخراج خبرداد.
دارا فرامرزی افزود: از ابتدای امسال تاکنون پنج معدن غیر فعال شامل بوکسیت لوداب، سلستین پیرمورد، سلستین گودبن، فسفات شیخ هابیل و سنگ لاشه مختار با سرمایه گذاری 130 میلیارد ریال مجدد عملیات استخراجی خود را از سر گرفتند.
وی با اشاره به اینکه با فعالیت این 5 معدن 33 نفر صاحب شغل شدند، عنوان کرد: استخراج اسمی این معادن سالیانه 48 هزار تن است.
فرامرزی ادامه داد: هم اکنون 81 پروانه بهره برداری معدن با سرمایه گذاری یک هزار و 96 میلیارد ریال و اشتغالزایی برای 790 نفر و استخراج اسمی سالیانه حدود 6 میلیون تن در استان دارای اعتبار هستند و کل ذخیره قطعی این معادن، یک هزار و 684 میلیون تن است. 
وی یاداور شد: از این تعداد 45 معدن با ذخیره قطعی یک هزار و 439 میلیون تن با سرمایه گذاری 248 میلیارد ریال، اشتغالزایی برای 468 نفر با استخراج اسمی سالیانه سه هزار  و 600 تن فعال است.
معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به تسنیم که آیا معادن سهمی در اقتصاد کهگیلویه و بویراحمد دارند، گفت: معدن به تنهایی شاید سهم کمی داشته باشد ولی صنایع معدنی مرتبط با معادن شامل کارخانجات سیمان، آجر، شن و ماسه و سایر صنایع وابسته به این صنایع معدنی همانند صنایع سیمانبر و مصالح ساختمانی و سهم بالایی در اشتغال و سرمایه گذاری و اقتصاد استان دارند.
فرامرزی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در حوزه معدن صادرات داریم؟، افزود: سلستین و گاهی نیز بوکسیت‌های کم عیار را صادر می‌کنیم ولی چون از گمرکات سایر استان‌ها ارسال می‌شوند آمار دقیقی از میزان و ارزش صادرات این مواد معدنی نداریم.
وی با اشاره به اینکه 27 معدن غیرفعال دیگر در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، خاطرنشان کرد: همچنین  9 معدن  در حال تجهیز هستند.
معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: آمادگی واگذاری 65 محدوده معدنی شامل 16 فقره پروانه اکتشاف، 21 فقره گواهی کشف و 28 پروانه بهره برداری را داریم و البته این مهم به مزایده گذاشته شده است.
فرامرزی خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تاکنون بیش از 20 هزار و 748 میلیون ریال حقوق دولتی از بهره‌برداران معادن و دارندگان مجوزهای برداشت مواد معدنی این استان وصول شده که این نسبت به مدت مشابه سال گذشته 107 درصد رشد داشته است.


کد مطلب: 454953

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/454953/معادن-سهمی-اقتصاد-کهگیلویه-بویراحمد-ندارد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1