تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۳
کد مطلب : ۴۵۴۴۲۷
بررسی تازه ترین تحولات توافق هسته‌ای؛

تغییر موضوع اروپا در قبال احیای برجام / گفت و گوی امیر عبداللهیان با بورل / بسته تحریمی جدید علیه ایران

۰
تغییر موضوع اروپا در قبال احیای برجام / گفت و گوی امیر عبداللهیان با بورل / بسته تحریمی جدید علیه ایران
کبنا ؛
در حالی که تروئیکای اروپا (فرانسه، آلمان و انگلیس) به همراه ایالات متحده آمریکا پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی را به شورای حکام ارائه کرده اند، روز گذشته جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از آغاز نشست شورای وزیران امور خارجه اروپا در بخشی از اظهاراتش با دفاع از اقدامات تحریمی اخیر اتحادیه اروپا علیه ایران در پی اتفاقات اخیر، گفت که موضوع برجام به این اقدامات بی‌ارتباط است و کار بر روی این توافق با ایران ادامه دارد.
تغییر موضوع اروپا در قبال احیای برجام / گفت و گوی امیر عبداللهیان با بورل / بسته تحریمی جدید علیه ایران

به گزارش کبنا به نقل از روزنامه ابتکار: وی گفت گفت: “ایران” در دستور کار نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا خواهد بود. ما امروز بسته تحریمی دیگری را علیه تایید خواهیم کرد.
بورل با تایید گفت‌وگویش با حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفت: من دیروز با وزیر امور خارجه ایران صحبت کردم. در این باره هم صحبت کردیم، همچنین درباره برجام و حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین که باید متوقف شود. او در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که آیا از نظر او، اقدامات تقابلی ایران در نتیجه اعمال تحریم‌های جدید، منجر به از بین رفتن برجام نخواهد شد، گفت: هر کسی تحریم می‌شود، اقدمات تقابلی انجام می‌دهد، این بخشی از قاعده بازی است؛ ما آماده‌ایم. از نظر من این یک اشتباه است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه گفت: از طرفی، من فکر می‌کنم برجام مسئله دیگری است. برجام راجع به هسته‌ای شدن ایران است و بهترین راه جلوگیری از آن،‌ کار کردن روی برجام است. او افزود: برجام در مسیر درستی نیست؛ در یک بن‌بست است اما کار بر روی آن ادامه دارد.
بورل در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا اتحادیه اروپا شواهدی دارد که ادعای قصد ایران برای فروش موشک‌ به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را تایید کند، مدعی شد: شواهدی درباره ارسال موشک‌ها وجود ندارد اما درباره پهپادها، شواهد روشنی وجود دارد.
گفتنی است، تکرار ادعای بورل درباره به کار رفتن پهپادهای ایرانی در اوکراین در حالی مطرح می‌شود که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز در نشست خبری‌اش، در این باره  با تاکید مجدد مبنی بر اینکه ما در جنگ اوکراین در یک طرف جنگ نیستیم و در هیچ‌ ائتلاف نظامی حضور  نداریم، تصریح کرد: همکاری‌های دفاعی میان ایران و روسیه به پیش از شروع جنگ اوکراین باز می‌گردد و این همکاری های دفاعی در چارچوب روابط دوجانبه و مبتنی بر مسیرهای مشخص و قانونی است.
به گزارش کبنا به نقل از فارس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران و در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس از گفت‌وگوی تلفنی دیروز امیرعبداللهیان و بورل خبر داد و افزود: بخشی از گفت‌‌وگوها ناظر بر همین موضوعات است و تلاش‌ها برای حفظ مسیر مذاکرات و دستیابی به نتیجه و جمع بندی و مسیر مذاکرات ادامه دارد و ادامه خواهد داشت.
گفتنی است، امیرعبداللهیان و بورل ۱۱ آبان هم تلفنی گفت‌وگو کرده بودند.وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: نظرات خود را با رویکردی سازنده و رو به جلو به طرف آمریکایی ارائه کردیم.
گفتنی است ۱۱ آبان ماه علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران در جمع سفرا و روسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران از ارسال ابتکاراتی از سوی ایران برای هماهنگ کننده گفت‌وگوها با هدف پیشبرد و جمع بندی مذاکرات خبر داد و ۱۴ آبان ماه امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس اعلام کرد که منتظر پاسخ آمریکا هستیم.  امروز نیز ناصر کنعانی در واسخ به پرسش خبرنگار فارس اعلام کرد که تبادل پیام‌ها در جریان است و افزود: در ارتباط با مذاکرات، کانال‌های ارتباطی همچنان فعال است. تبادل پیام بین ایران با طرف‌های مقابل از جمله آمریکا از کانال گفت‌وگو کننده ارشد اروپایی همچنان ادامه دارد.
وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد روند گفت‌وگوها و دستیابی به جمع بندی توافق، ابتکارات جدید و سازنده‌ای ارائه کرده و از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپایی، پیام‌ها منتقل شده و در مجموع تبادل پیام و بده بستان ایده‌ها و نظرات همچنان ادامه دارد. در این زمینه از ظرفیت‌های موجود مبتنی بر اصل پایبندی ایران به مسیر مذاکرات و میز مذاکرات استفاده خواهیم کرد و تلاش‌های لازم را انجام خواهیم داد. مسیر، بازی است.
صحبت ماکرون درخصوص عدم احیای برجام
در همین رابطه امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه نیز در گفت‌وگویی با مطرح کردن اظهاراتی مداخله‌جویانه درباره اتفاقات اخیر ایران و حمایت از اقدامات تحریمی اتحادیه اروپا علیه ایران،‌ گفت که فکر نمی‌کند در وضعیت موجود پیشنهاد جدیدی بتواند به احیای توافق هسته‌ای کمک کند.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، مکرون علاوه بر این گفت که به نظر او، هیچ گونه طرح پیشنهادی جدیدی نمی‌تواند در آینده نزدیک موجب احیای توافق هسته‌ای شود و احتمالا به «چارچوب جدیدی» برای پرداختن به این موضوع لازم خواهد بود.
تغییر موضوع اروپا در قبال احیای برجام / گفت و گوی امیر عبداللهیان با بورل / بسته تحریمی جدید علیه ایران
او در پاسخ به این سوال رادیو فرانسه مبنی بر این که آیا فکر ‌می‌کند مذاکرات احیای توافق هسته‌ای میان تهران و قدرت‌های جهانی، پس از وقفه‌ای چند ماهه از سر گرفته شود، گفت: من هنوز در این باره بسیار محتاطم. فکر نمی‌کنم هر گونه پیشنهادی که در حال حاضر مطرح شود، بتواند توافق هسته‌ای را حفظ کند.
رییس جمهوری فرانسه در ادامه اظهارات مداخله‌جویانه‌اش درباره اتفاقات اخیر ایران،‌ ادعا کرد که وضعیت سیاسی موجود در داخل ایران که اعتراضاتی در جریان است، وضعیت [پیرامون توافق هسته‌ای] را «تا حد زیادی» تغییر داد و احتمال دست یافتن به توافقی با ایران را «تضعیف کرد.»
این صحبت ها در حالی مطرح می شود که روز گذشته پکا هاویستو، وزیر امور خارجه فنلاند، پیش از آغاز نشست شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که با توجه به اقدامات تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه ایران و موضع ایران مبنی بر انجام دادن اقدامات تقابلی، آیا نگران این اقدامات، به ویژه تاثیر آن بر موضوع برجام است، گفت: برجام موضوعی است که باید جدا از چیزهایی که الان اتفاق می‌افتد در نظر گرفته شود. او در پاسخ به این سوال که آیا اعتراضات در ایران و نیز ادعای ارسال پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین روی مذاکرات برجام تاثیرگذار است، گفت: امیدوارم این موضوعات از هم تمیز داده شوند. چون برجام پیشینه‌ای طولانی دارد و به حصول توافقی بر سر احیای برجام بسیار نزدیکیم.
هیاتی از آژانس در راه تهران است
در همین راستا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز گذشته در نشست خبری خود با رسانه ها، اعلام کرد: ایران به تلاش‌های سازنده خود در ارتباط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور حل و فصل سوالات و ابهامات پادمانی ادامه می‌دهد و در همین چارچوب گفت‌وگوهایی با آژانس صورت گرفته و ادامه دارد.
طرفین برای برداشتن گام‌های بعدی هم با یکدیگر توافقاتی را انجام داده‌اند به احتمال بسیار زیاد توافقی صورت گرفته که هیاتی هم از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به جمهوری اسلامی ایران سفر کند و گفت‌وگوها و مذاکرات را با یکدیگر ادامه دهند.
وی عنوان کرد: در ارتباط با آژانس و مذاکرات در حال انجام از آنجایی که بخشی از مسائل مرتبط با آژانس به موضوعات مذاکرات رفع تحریم هم ارتباط دارد متاسفانه کمافی‌سابق طرف‌هایی هستند که تلاش می‌کنند که بر روند مذاکرات فنی جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاثیرات منفی بگذارند و روند مذاکرات را مخدوش کنند. این رفتار سازنده جدید نیست ما قبلاً هم شاهد چنین رفتارهایی بودم.
نام شما

آدرس ايميل شما

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
1