تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۴۷
کد مطلب : ۴۵۳۴۷۴
معاون وزیر علوم در جمع اساتید دانشگاه های کهگیلویه و بویراحمد؛

لزوم احداث پردیس علم و فناوری در دانشگاه یاسوج / دانشگاه‌ها در حوزه فناوری و نوآوری ضعف دارند

۰
لزوم احداث پردیس علم و فناوری در دانشگاه یاسوج / دانشگاه‌ها در حوزه فناوری و نوآوری ضعف دارند
کبنا ؛معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم اظهار کرد: بر اساس ماده 6 قانون جهش تولید دانش بنیان باید پردیس علم و فناوری و مراکز رشد در دانشگاه‌ها ایجاد شود، بنابراین دانشگاه‌هایی مثل دانشگاه یاسوج به سمت ایجاد پردیس علم و فناوری بروند، و دانشگاه‌های بزرگتر نیز پارک علم و فناوری داشته باشند.
معاون فناوری و نوآوری وزیر علم تحقیقات و فناوری در نشست هماهنگی مجموعه پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد با روسای دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی استان گفت: رتبه اول تولید علم در منطقه خاورمیانه و رتبه پانزدهم را در سطح دنیا داریم، اما در حوزه فناوری در سال 2022 رتبه 53 را کسب کردیم.
علی خیرالدین با اشاره به اینکه «حوزه فناوری نیاز به رشد و توجه بیشتری دارد» اظهار کرد: بر اساس وزن بندی شاخص جهانی نوآوری، ما در بخش‌های نهادی، قوانین و لوایح ضعیف هستیم، که در این شاخص رتبه 124 را داریم.
وی ابراز خرسندی کرد: با تصویب شدن قانون جهش تولید دانش بنیان و همچنین آیین نامه حمایت از تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین که هم در وزارت بهداشت و هم در وزارت علوم مصوب شده، اتفاقات خوبی را در پیش خواهیم داشت.
خیرالدین با اشاره به ظرفیت بالای پارک‌های علم و فناوری در ایجاد اشتغال گفت: در پارک‌های علم و فناوری 11 هزار و 400 واحد فناور را داریم، و با این تعداد واحد در سال گذشته 35 هزار اشتغال دانش بنیان ایجاد کردیم و 50 درصد رشد در زمینه اشتغال داشتیم، در حالی که در سطح کشور این عدد حدود 200 هزار شغل است.
وی افزود: 7 هزار و 200 شرکت دانش بنیان در کل کشور وجود دارد که 2 هزار و 300 شرکت زیر نظر پارک‌های علم و فناوری هستند، فروش محصولات دانش بنیان در کل کشور 400 هزار میلیارد تومان است.
خیرالدین عنوان کرد: تعامل بین پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌ها بهترین راه برای پیشرفت در حوزه فناوری است، دانشگاه‌ها در حوزه فناوری و نوآوری ضعف دارند، که بر این اساس فقط 10 درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها وارد حوزه فناوری شده‌اند.
وی با اشاره به حضور بسیار کم دانشگاه‌ها در حوزه فناوری و نوآوری اضافه کرد: اساتید ما بازار را نمی‌شناسند و با مباحث فناوری نیز به خوبی آشنایی ندارند. اساتید ما ایده را تبدیل به نمونه آزمایشگاهی می‌کنند و بعد از آن ادامه نمی‌دهند. به این می گویند دره مرگ فناوری، یعنی اینکه نتوانیم فناوری را تبدیل به نوآوری کنیم.
خیرالدین گفت: تفاوت فناوری و نوآوری در این است که ما در نوآوری فناوری را تجاری سازی می‌کنیم.
خیرالدین گفت: اگر در حوزه فناوری کوتاهی کنیم، شرکت‌های دانش بنیان ما رشد نمی‌کند، چه از نظر تعداد و چه از نظر اقتصاد دانش بنیان. اینکه مقام معظم رهبری اشاره کردند که شرکت‌ها دوبرابر شوند، به شرطی دوبرابر می‌شوند که بتوانیم در وزارت علوم یا بهداشت در دانشگاه‌ها این کار را عملی کنیم.
خیرالدین با اشاره به طرح‌های وزارت علوم برای ایجاد ارتباط میان دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری، گفت: طرح دستیار فناوری برای ارتباط میان صنعت و دانشگاه و تأمین شغل برای دانشجوها مطرح شده است. بر اساس این طرح، به مدت 6 ماه دانشجو در یک شرکت فناور حضور پیدا می‌کند و مهارت می‌بیند، دانشجوی کارشناسی 1 میلیون تومان، کارشناسی ارشد 2 میلیون تومان و دکتری 3 میلیون تومان حقوق دارد.
خیرالدین با بیان اینکه «باید توجه بیشتری به اشتغال دانشجویان در رشته‌های فنی و ریاضی کنیم» اظهار کرد: امسال در کنکور رشته ریاضی و فیزیک زیر 10 درصد تقاضا و رشته تجربی بیشتر از 40 درصد تقاضا وجود داشت، شاهد هستیم که برخی دانشگاه‌های دولتی ما در شرف تعطیلی هستند. ما باید اشتغال دانشگاه‌ها را تأمین کنیم، و جلوی مهاجرت را بگیریم.
خیر الدین افزود: طرح گرنت فناوری طرح دیگری است که 3 سال از شروع آن می‌گذرد، در این طرح به رساله‌های دکتری و پایان نامه‌ها بین 20 میلیون تا 90 میلیون تومان کمک می‌شود، ولی تعجب آور است که در استان کهگیلویه و بویراحمد فقط یک طرح در این برنامه شرکت کرده است.
وی عنوان کرد: طرح ترویج ملی کارافرینی را داریم که در آن هزینه دوره‌های کارافرینی برای دانشجوها پرداخت می‌شود تا بتوانند در این دوره‌ها شرکت کنند.
معاون وزیر علوم اشاره کرد: طرح نان، (نظام ایده‌ها و نیازها) سامانه‌ای است که در آن نیازهای علمی و فناوری ثبت می‌شود، و پایان نامه‌ها و رساله‌ها بر اساس این نیازها برای حمایت مالی انتخاب می‌شوند، تاکنون حدود 3 هزار ایده در این سامانه ثبت شده، طرح‌های پژوهشی نیازمحور نیز مطرح شده، هم طرح گرنت فناوری و هم صندوق پژوهش و فناوری این سامانه را حمایت می‌کنند.
وی افزود: پیشنهاد ما این است که هر دانشگاهی یک مرکز کارافرینی و نوآوری داشته باشد که ایجاد این مرکز در شورای دانشگاه مصوب می‌شود و به وزارت علوم اطلاع داده می‌شود.
خیرالدین گفت: مراکز رشد را با کمک فرمانداران در دانشگاه‌ها و در شهرستان‌های استان توسعه دهید.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

اوین؛ از گاف لندنی تا بحران روایت

اوین؛ از گاف لندنی تا بحران روایت

اغتشاش در اوین، به‌واقع یک گاف بزرگ انگلیسی بود. اول از جهت آنکه تصور کردند اوین را می‌توانند ...
در اوین چه گذشت؟ / در زندان اوین چه زندانیانی نگهداری می‌شوند؟ ( + فیلم )

در اوین چه گذشت؟ / در زندان اوین چه زندانیانی نگهداری می‌شوند؟ ( + فیلم )

زندان اوین شامگاه شنبه ۲۳ مهرماه شب نا آرامی داشت. پس  از وقوع حادثه، علی صالحی  دادستان ...
پایان مرد پر سر و صدا: ختم محمد در سیاست

پایان مرد پر سر و صدا: ختم محمد در سیاست

سعید محمد از دبیری شورای عالی مناطق آزاد برکنار شد. ردی که سودای ریاست جمهوری داشت؛ روز ...
1