تاریخ انتشار
شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۳۳
کد مطلب : ۴۵۳۲۲۲
در گفت‌وگو با فرماندار بویراحمد مطرح شد؛

چرا عرضه نان در بویراحمد با اشکال مواجه شد؟

۳
۱
چرا عرضه نان در بویراحمد با اشکال مواجه شد؟
کبنا ؛
فرماندار بویراحمد درباره فعالیت نانوایی‌های یاسوج در گفت‌وگو با کبنا گفت: هرچند وظیفه نانوایی تهیه و فروش نان است؛ اما برخی نانوایی‌ها تمرکز خود را بر فروش آرد گذاشتند به همین دلیل عرضه نان دچار اشکال می‌شد. اما با اعمال روش جدید متناسب با فروش نان خبازی‌ها به همان میزان فروش نان آرد دریافت می‌کنند؛ یعنی اگر فروش نان بالا بود آرد بیشتری دریافت می‌کند و اگر فروش کم بود آرد کمتر.
به گزارش کبنا، نان قوت غالب، مستمر و روزانه مردم است که به تناسب مناطق، تعدادی نانوایی در همه مناطق شهرها پراکنده در نظر می‌گیرند تا خدمات مربوط به پخت و تحویل نان را به مردم انجام دهند. در شهر یاسوج ضمن اینکه این تناسب و دسترسی و خدمات‌دهی پراکنده و به صورت محله و محله نیست؛ به گونه‌ای که در یک منطقه چند نانوایی با فواصل صدمتری متمرکز شده و در برخی مناطق نیز هیچ نانوایی وجود ندارد. بر این مصیبت آنچه که مضاغف باید احصاء کرد، عدم فعالیت حداقلی روزانه و هفتگی و ساعات قانونی فعالیت روزانه آنها در شهر یاسوج است؛ بدین صورت که بسیاری از این نانوایی ها روز مشخص تعطیل هفتگی خود را رعایت نمی‌کنند و به جای یک روز بعضا مشاهده می‌شود تا سه روز در هفته درب نانوایی بسته است! یا ساعات کار روزانه نیز از این وضعیت آشفته رنج می‌برد؛ برخی از این نانوایی‌ها هر زمانی از روز را به دلخواه باز کرده و نان پخت م‌ کنند. مثلا برخی از آن نانوایی‌ها صبح‌ها به خود زحمت پخت نان نمی‌دهند و خواب را بر فعالیت و خدمات‌دهی به شهروندان ترجیح می‌دهند و یا در هر تایم به میزان حداکثر یک ساعت بیشتر نان پخت نمی‌کنند و در حد رفع تکلیف نان پخت می‌کنند که نگویند مثلا این تایم ظهر تعطیل بوده‌اند.
بعضی از روزها مردم برای تهیه نان خود دچار مشقت فراوان می‌شوند؛ به عنوان مثال در بلوار ابوذر شهر یاسوج تعداد 5 نانوایی (2 نانوایی لواش، 2 نانوایی تافتون و 1 نانوایی سنگگ ماشینی) وجود دارد که شهروندان در ظهر روز جمعه (15 مهر)، برای تهیه نان مراجعه کرده‌اند، همگی تعطیل بوده‌اند و هیچکدام از آنها برای ارائه خدمات به مردم فعالیت نداشته‌اند. گفته می‌شود غالب روزهای تعطیل این مشقت برای مردم شهر یاسوج وجود دارد و دعا می‌کنند روز تعطیل نیایید که نان ندارند و یا نباید نان بخورند.
در همین رابطه شهرام مهدوی‌مطلق فرماندار بویراحمد درباره فعالیت نانوایی‌های یاسوج در گفت‌وگو با کبنا گفت: هرچند وظیفه نانوایی تهیه و فروش نان است؛ اما برخی نانوایی‌ها تمرکز خود را بر فروش آرد گذاشتند به همین دلیل عرضه نان دچار اشکال می‌شد. اما با اعمال روش جدید متناسب با فروش نان خبازی‌ها به همان میزان فروش نان آرد دریافت می‌کنند؛ یعنی اگر فروش نان بالا بود آرد بیشتری دریافت می‌کند و اگر فروش کم بود آرد کمتر.
با توجه به سیستم جدید راه‌اندازی شده در همه خبازی‌های یاسوج رابطه نان و آرد تنظیم و رابطه معناداری شده است. قبلأ مشخص نبود یک نانوایی آرد بیشتر می‌فروشد یا نان. 
اگرچه خود این سامانه مسائل و خلأهایی دارد که در حال به روز رسانی و تنظیم است. ولی به صورت کلی بین توزیع آرد و عرضه آن به مردم نسبت به قبل تنظیمات و رابطه معناداری شکل گرفته است.
در رابطه با بحث تعطیلی نانوایی‌ها از یک ساختار منظمی نداریم. از همه نانوایی‌ها خواستیم با اتحادیه مشورت کنند تا روز تعطیل تنظیم شود. مثلأ یک روز هفتاد نانوایی تعطیل است و یک روز هفت نانوایی. ناهماهنگی تقویم تعطیلی نانوایی‌ها باعث ایجاد نامنظمی ها شد.
تعطیلی بعضی نانوایی‌ها در منطقه ارم‌ها و رجاها به دلیل نظارت‌های انجام شده و موقت است.
 نانوایی‌ها زمان مشخصی برای فعالیت دارند. در یک زمان مشخص پخت می‌کنند که ممکن است شهروندان عزیز ما در ساعاتی مثل ده شب مراجعه می کنند که ساعت ده شب قاعدتأ و بر اساس تقویم کار نباید نانوایی ها باز  باشند. بر اساس تقویم کار اما برخی نانوایی ها باتوجه به مشتری‌ها تا ساعت ده شب پخت می کند اما در منطقه دیگر تعطیل است. نانوایی تعطیل بر اساس برنامه زمانی تعطیل است اما نانوایی فعال فراتر از برنامه زمانی کار می‌کند اگر شاهد بی نظمی‌ها در این موارد شویم هم پیگیری می کنیم. ولی فعلا با توجه به اینکه مهرماه بود و گردشگر داشتیم همچنان محدودیتی در زمان پخت نداشتیم ولی باید رسیدگی شود و تنظیم شود. در مجموع وضعیت بهتری را نسبت به گذشته داریم و امیدواریم که بهتر هم شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

دنا
Iran, Islamic Republic of
خوب است جناب فرماندار از کیفیت و نحوه پخت نان هم یه اشاره کوچولو میکرد . اصلا یه روز یه سری به نانوایی های اصفهان بزنند تا نان واقعی را زیارت کنند . و بهتراست چندتا از شاطرهای اصفهان و شهرضا را دعوت کنند یاسوج تا جلسات مهارت آموزی پخت نان را به متصدیان نانوایی های ما برگزار کنند و.......
مهدی
Iran, Islamic Republic of
وزن نانها بسیار کم شده است بعد از طرح جدید
Iran, Islamic Republic of
واقعا کیفیت افتضاحه،،کسی هم نظارت نمیکنه.
پایان مرد پر سر و صدا: ختم محمد در سیاست

پایان مرد پر سر و صدا: ختم محمد در سیاست

سعید محمد از دبیری شورای عالی مناطق آزاد برکنار شد. ردی که سودای ریاست جمهوری داشت؛ روز ...
سکوت مداحان سرشناس!

سکوت مداحان سرشناس!

قشار مختلف کشور در روزهای اخیر به نوعی مواضع خود را بیان کردند. در این میان یک موضوع ...
عباس عبدی: نظام آموزشي ورشكسته

عباس عبدی: نظام آموزشي ورشكسته

عباس عبدی گفت: باید صریح گفت؛ آنان که امروز در خیابان معترضند و با تعبیر رسمی اغتشاشگر ...
1