تاریخ انتشار
جمعه ۱۱ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۳۹
کد مطلب : ۴۵۲۰۵۴
تالاب لیپار کجاست؟

تنها دریاچه صورتی ایران که باید ببینید + تصاویر

۰
تنها دریاچه صورتی ایران که باید ببینید + تصاویر
کبنا ؛
تالاب‌ها به عنوان یکی از شاهکار‌ها و گنجینه‌های طبیعت به شمار ‌می‌روند که در تعدیل آب‌وهوا، جلوگیری از انتشار گردوغبار و جذب گردشگر برای منطقه نقش بسزایی دارند. این پدیده‌های طبیعی و گاه مصنوعی، زیستگاه امن برای گیاهان و جانوران محسوب می‌گردد. یکی از تالاب‌های ایران و از جا‌های دیدنی چابهار، تالاب لیپار یا دریاچه صورتی است.
از عجایب سیستان و بلوچستان می‌توان به تالاب لیپار چابهار اشاره داشت. در نزدیکی روستای رمین، در سواحل مکران این تالاب زیبا قرار دارد که گردشگران ایرانی و خارجی زیادی را به خود جذب می‌کند. آب تالاب لیپار صورتی رنگ بوده این ویژگی باعث جذابیت بیشتر این تالاب شده است. تنها چند دریاچه و تالاب صورتی رنگ در جهان وجود دارد که این تالاب یکی از پدیده‌های نادر طبیعی در کشورمان به شمار می‌رود.
آدرس دریاچه سرخ چابهار یا تالاب لیپار
تالاب لیپار در ساحل دریای عمان در مسیر جاده ساحلی چابهار به گواتر قرار دارد. اگر از چابهار به سمت شرق حرکت کنید پس از حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به دریاچه صورتی، اولین جاذبه منحصربه‌فرد چابهار خواهید رسید. فعالیت پلانکتون‌های گیاهی علت رنگ صورتی این تالاب است. ضمن اینکه مواد آلی و معدنی هم در این امر بی‌تأثیر نیست. باید مواظب باشید در بازدید از تالاب خیلی جلو نروید.

معنی واژه تالاب لیپار
واژه لیپار دارای بخش «لیپ» و «آر» است. لیپ به معنای خار و خاشاک رودخانه و آر در لغت معنی آب می‌‎دهد. مردم محلی بلوچستان، به محل تلاقی رود با دریا هم لیپار می‌‎گویند. در تنگه و دره‌ای صخره‌ای که مشرف به کوه است، این تالاب قرار دارد. آب دریای عمان در این تالاب به صورت‌ ایستا شده و برای گیاهان و جانوران منطقه‌ای مناسب زندگی به وجود آورده است.
زیبایی دریاچه لیپار
داستان های تالاب لیپار
همواره افراد زیادی از تالاب لیپار بازدید کرده‌اند. اغلب بر این باورند که تالاب کاملاً به صورت طبیعی ایجاد شده است. در صورتی که این تالاب چند دهه گذشته به پیشنهاد آقای دادکریم شیکخ‌زاده بنا شد. آقای شیخ‌زاده از اهالی بومی روستای دمبدف بوده و با بودجه شخصی و با کمک اهالی، حمایت وزارت نیرو احداث گردید. در سال‌های اولیه احداث تالاب لیپار در منطقه بلوچستان بارندگی خوبی وجود داشت. همین موضوع باعث آمدن پرندگان بومی و مهاجر به تالاب شد و پوشش گیاهی منطقه نیز انبوه گردید. در سال‌های اخیر منطقه با خشکسالی روبه‌رو شده ولی تالاب توانسته اصالت خود را حفظ نماید.
تفریحات تالاب لیپار
در حال حاضر تالاب از نظر امکانات رفاهی و تفریحی چندان تجهیز نیست. اما در ادامه به مواردی از این تفریحات اشاره می‌نماییم.

عکاسی در تالاب لیپار
برای بازدید از تالاب بهتر است تا یک دوربین حرفه‌ای یا گوشی همراه با دوربین مناسب داشته باشید. تصاویر بسیار زیبایی را می‌توانید از این منظره ثبت نمایید. رنگ صورتی تالاب لیپار در دنیا کم نظیر بوده و در صورتی که خوش شانس باشید امکان دیدن اسب دریایی یا حلزون‌های دریایی وجود دارد.
نمای فوق العاده دریاچه صورتی ایران
پرنده نگری در تالاب لیپار
در صورتی که علاقمند به دیدن حیات وحش هستید، در فصل پاییز یا زمستان می‌توانید به چابهار سفر نمایید. در این فصل پرندگان مهاجر به تالاب لیپار سفر دارند. با دوربین‌های چشمی مشغول به پرنده‌نگری شوید و از تماشای این موجودات زیبا لذت کافی را ببرید.
شترسواری در ساحل تالاب لیپار
یک تفریح سالم و هیجان‌انگیز، شترسواری در تالاب است. اگر چه حیوانات در شرایط مساعدی مراقبت نمی‌شوند ولی هزینه این تفریحات می‌تواند درآمدی برای مردم محلی باشد.
جا‌های دیدنی اطراف تالاب لیپار
گر چه جا‌های دیدنی تالاب لیپار محدود است اما برای گردشگران از نظر شگفت‌انگیزی بی‌نظیر خواهد بود. وقتی به ۱۵ کیلومتری چابهار به سمت بندر گواتر می‌رسید، تالاب صورتی را مشاهده می‌کنید. یکی از زیباترین جاده‌های استان سیستان و بلوچستان این جاده است. تالاب صورتی لیپار از یک طرف و از طرفی وجود کوه‌های مخروطی مینیاتوری در کنار درختچه‌های بیابانی چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌نماید.

کوه ‌های مینیاتوری یا مریخی
کوه‌های مینیاتوری یا کوه‌های مریخی در ۱۷ کیلومتری تالاب لیپار قرار دارند. این جاذبه طبیعی در ۴۰ کیلومتری جاده چابهار به گواتر قابل مشاهده بوده و تا حدود ۱۰ کیلومتر ادامه خواهد داشت. کوه‌های مینیاتوری ناهمواری‌هایی هستند که به سطح سیاره مریخ شباهت زیادی دارند. دلیل ظاهر کنونی این کوه‌های مریخی نوع رسوبات و شرایط خاص فرسایش است. این کوه از رسوبات آهکی، بقایای جانداران دریایی، ماسه و خاک رس تشکیل شده و حاکی از غرق بودن منطقه در دوران خاصی از عمر زمین را دارند. بومیان منطقه از آن‌ها با نام «کالانی» یا «آریا» یاد می‌کنند.
کوه های مینیاتوری در چابهار
ساحل صخره‌ ای
ساحل صخره‌ای چابهار را می‌توان به عنوان یکی از جا‌های دیدنی چابهار به شمار آورد که علاوه بر ساکنان محلی، گردشگران و مسافران داخلی و خارجی مجذوب آن می‌شوند. گردشگران و مسافران با ‌ایستادن در ساحل صخره‌ای چابهار، چیزی به‌جز اقیانوس هند و دریای عمان را در مقابل خود نخواهند دید. همچنین خزه‌های زیادی روی صخره‌های آن در این ساحل ایجاد شده‌اند که همچون فرش سبزی روی ساحل به نظر می‌رسند.
آبفشان صخره‌ ای
آبفشان‌های صخره‌ای چابهار یکی از زیباترین و منحصربه‌فردترین جاذبه‌هایی چابهار است که می‌توانید ساعت‌ها به تماشای آن بنشینید و لذت ببرید. آب از طریق کانال‌های زیر صخره‌ای در زمان برخورد موج‌های خروشان دریا به صخره‌های ساحلی چابهار، انتقال داده می‌شود سپس از دل صخره‌ها به صورت آبفشان خارج می‌شود و منظره فوق‌العاده زیبایی ایجاد می‌کند. آبفشان‌های چابهار از پدیده‌های بی‌نظیر جهان به شمار می‌رود که گونه‌های مشابه آن در آمریکا، سیبری و ایسلند قابل رؤیت است.

آبفشان های صخره ای
درخت انجیر معابد
نام دیگر درخت انجیر معابد در هرمزگان لور است. این درخت در مناطق مختلفی مانند بندرعباس، قشم و کیش نیز دیده می‌شود. عمر درختان لور کیش حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ سال بوده و علت این نامگذاری وجود درخت انجیر مقدسی بنا به اعتقاد بوداییان سیذارتا گواتاما (مشهور به بودا) در زیر آن به مراقبه می‌پرداخت.
علت صورتی رنگ بودن تالاب لیپار
وجود تعداد بالای پلانکتون و جلبک‌های صورتی در تالاب لیپار دلیلی برای رنگ صورتی آن است. در واقع واکنش‌های طبیعی این ساختار با طبیعت، باعث تغییر رنگ قرمز و صورتی تالاب می‌شود. پلانکتون‌ها در دریا، تالاب و اقیانوس وجود دارند و به دلیل انتشار رنگ سرخ ملایم، دریاچه‌ها را با رنگ صورتی زیبا‌تر می‌کنند.
وجود این موجودات میکروسکوپی و کنش و واکنش‌های طبیعت و اقلیمی در این منطقه، موجب ایجاد منظره زیبا در طبیعت جنوب ایران شده است. به طور کلی جلبک دونالیلا سالینا تحمل شوری زیادی دارد. بنابراین به خوبی در این دریاچه رشد می‌کند. در نهایت با واکنشی که با دسته‌ای از باکتری‌ها به نام هالوباکتری دارد، باعث ایجاد کاروتنوئید (رنگدانه) صورتی می‌گردد.
دریاچه صورتی ایران
تفاوت رنگ تالاب لیپار در طول سال
ماه‌های بهاری فروردین و خرداد و ماه‌های زمستانی بهمن و اسفند صورتی‌ترین چهره لیپار را نشان می‌دهد. این ماه‌ها بهترین زمان برا سفر به این منطقه است. همچنین دو ماه شهریور و مهر، رنگ صورتی دریاچه به خوبی مشخص خواهد بود. اما اقلیم گرم منطقه باعث شده تا ماه‌های بهاری و زمستانی برای سفر مناسب‌تر باشد. ‌ایستا شدن آب اقیانوس عمان در میان دو کوه تالاب لیپار به وجود آمده که هیمن موضوع باعث تشکیل اکوسیستم منحصربه‌فردی شده است.
اگر چه این تالاب ظاهر زیبا و فریبنده دارد اما به عنوان شورترین آب‌های جهان شناخته می‌شود. در فصول پرباران، وسعت تالاب به حدود ۱۰ هکتار می‌رسد و بیش از ۱۴ کیلومتر طول دارد. شوری بالای آب دریاچه و ترکیب آن با نوعی از جلبک‌ها این رنگ را به وجود می‌آورد. آب‌وهوا، جنس خاک بستر دریاچه و میزان شوری و رشد این نوع جبلک از عواملی‌اند که باعث ایجاد این محیط شده‌اند.
وجود جریان‌های دریایی که از طوفان‌های مونسون، وزش طوفان و گردوغبار ایجاد می‌شود. باعث افزایش فعالیت جلبک‌ها در خرداد تا اواسط شهریور می‌گردد. در اواخر پاییز تعداد آن‌ها به بیشترین میزان خود می‌رسد که همین باعث پررنگ‌تر شدن آب دریاچه می‌شود. باکتری‌ها قادر به حرکت و شنا نبوده و جزر و مد با امواج و جریان‌های آبی به جابه‌جایی آن‌ها کمک می‌کند.

پوشش های گیاهی و جانوری تالاب لیپار
در اطراف تالاب گیاهان و درختان بسیار متنوع بوده به گونه‌ای که تصور می‌کنید به یک باره و در دل یک کوهستان سخت، درختان و گیاهان متنوعی از دل زمین سر برآورده‌اند. پوشش گیاهان و گونه‌های جانوری در این منطقه بسیار شگفت‌انگیز است. تجربه‌ی دیدن کوه‌ها و صخره‌های بلند را در شناخته شده‌ترین دریاچه صورتی ایران می‌توانید داشته باشید. این منطقه از نظر تنوع در پوشش گیاهی بسیار متنوع بوده و گیاهانی همچون نادر چش، درختچه‌های گزنه و بلوط در اطراف آن رشد می‌کند. گونه‌های جانوری زیبایی همچون فلامینگو‌ها، مرغ‌های ماهی خوار، سخت پوستان و ماهی‌های رنگارنگ، در کنار رنگ صورتی دریاچه لیپار جذابیت محیط را دو چندان می‌کند.
حیوانات دریاچه لیپار
این دریاچه از رود‌های کوچک اطراف آن تشکیل شده است. به علت سیاست‌های اشتباهی برنامه ریزان و مسئولان این تالاب در خطر از بین رفتن رنگ صورتی آن برای همیشه قرار دارد. ازعوامل این فاجعه محیط زیستی می‌توان به احداث جاده و سد اشاره داشت. پنبه وحشی مهمترین گیاهیست که در منطقه لیپار رشد می‌کند. این نوع پنبه‌ها به علت مرغوبیت و کیفیت بالایی که دارند، به عنوان یکی از منابع درآمد مردم محلی به شمار ‌می‌روند. تالاب دارای منابع غنی زیادی جهت رشد انواع گیاهان متنوع بوده ودر مسیر راه آب‌های بسیار متنوعی قرار دارد.
دریاچه فصلی تالاب لیپار در فصول خاصی از سال، میزبان گونه‌های مختلف جانوری است. اولین و مهم‌ترین گونه‌های جانوری موجود در دریاچه لیپار پلانکتون‌ها هستند. حدود ۳۰ گونه پلانکتون جانوری، بیش از ۹۰ گونه پلانکتون گیاهی، نزدیک به ۶۰ گونه نرم تنان دریایی، ۸۵ گونه ماهی، ۲۴ گونه سخت تنان دریایی، ۴۵ گونه جلبک دریایی و ۵ گونه دوزیست در آب تالاب لیپار زیست می‌کنند.
چه زمانی از تالاب لیپار بازدید کنیم؟
فروردین و خرداد در ماه‌های بهاری و بهمن و اسفند برای ماه‌های زمستانی صورتی‌ترین چهره لیپار را به نمایش می‌گذارند. این ماه‌ها بهترین زمان برای سفر و بازدید از این منطقه است. در این میان دو ماه شهریور و مهر، رنگ صورتی دریاچه به خوبی نمایان خواهد شد. ولیکن اقلیم گرم منطقه موجب شده تا ماه‌های بهاری و زمستانی برای سفر مناسب‌تر باشد.
اقامت در تالاب لیپار
اقامت در شهر زیبای چابهار یکی دیگر از انتخاب‌های پیش رؤیتان خواهد بود. شما می‌توانید در کوتاهترین زمان و با مقرون به صرفه‌ترین قیمت‌ها، محل اقامت‌ایده‌آل خود را در این منطقه پیدا کنید. برای این سفر، می‌توانید قبل از ورود به منطقه اقدام به رزرو سوئیت در چابهار نمایید. به این صورت با خیال آسوده سفری هیجان‌انگیز را تجربه خواهید کرد.
تجهیزات مورد نیاز برای سفر به تالاب لیپار
در واقع برای سفر به چابهار می‌بایست با یک چمدان خالی اقدام کنید چرا که اجناس ارزان و با کیفیت منطقه آزاد و بازار‌های سنتی، این بندر اقیانوسی را به یک مرکز خرید اقتصادی و بی‌بدیل تبدیل نموده است. اقلام زیادی در این شهر با قیمت مناسب قابل خریداری بوده که همین موضوع برای خرید شما را به وسوسه می‌اندازد.

بازدید مردم از دریاچه لیپار
همان طور که می‌دانید آب شرب چابهار شور است. بنابراین لازم است همراه خود بطری‌های بزرگ خالی داشته باشید. در صورتی که در مسیر آب شیرین و سالمی دیدید بطری‌ها را پرکنید. بعضی از سوغاتی که از چابهار خریداری می‌نمایید به بسته‌بندی و قراردادن در نایلون‌های ضخیم نیاز دارند. چنانچه در طول مسیر آسیب ببینند اطراف خود را آلوده نخواهند کرد.
ادویه‌های خوش‌عطر، ترشی‌های فله انبه و لیمو، میوه‌های استوایی مثل گواوا که در هیچ کجای کشور و لااقل با این قیمت مناسب قابل خریداری نمی‌شوند، از جمله این سوغاتی‌ها هستند. جز ساکنان شهر‌های نزدیک کسی نمی‌تواند ماهی و میگو را سالم به شهر خود برساند. بنابراین در صورتی که تجهیزات بسته‌بندی با خود نیاورده‌اید از خود چابهار تهیه نمایید.
نکات سفر به تالاب لیپار
بازدید از تالاب لیپار رایگان بوده و به صورت ۲۴ ساعت شبانه روز می‌توان به تماشای آن نشست. جهت بازدید از این دریاچه زیبا می‌بایست خودروی خود را در جاده ساحلی چابهار به گواتر پارک نمایید و به صورت پیاده به کنار تالاب حرکت کنید. زمین‌های اطراف دریاچه باتلاقی بوده و ممکن است خودرو در آن‌ها گیرکند.
تالاب صورتی چابهار سالانه میزبان حدود ۱۰۰، ۱۰۰۰ گردشگر است که همین موضوع معیشت بومیان منطقه را تأمین می‌کند. خرید از محصولات بومیان به اقتصاد منطقه کمک خواهد کرد. گردشگران با خرید از بازار محلی تالاب، تجربه شترسواری و استفاده از اقامتگاه‌های بومگردی می‌توانند در بهبود اقتصاد منطقه نقش مهمی را ایفا نمایند.
‌تالاب لیپار از پدیده‌های حساس و آسیب‌پذیر طبیعت به شمار می‌رود. بنابراین مسئولان منطقه، اهالی بومی و گردشگران، می‌بایست برای حفظ و پایداری آن تلاش نمایند. در زمان بازدید از تالاب صورتی، هرگز آب دریاچه را آلوده نکنید. زباله‌های خود را در منطقه باقی نگذارید. با جانداران ساکن منحصربه‌فرد رفتار نمایید. به حریم آن‌ها احترام گذاشته و فضا را برای پرندگان ناامن ننمایید.
سخن پایانی
دنیا به اندازه کافی از دریا و دریاچه‌های آبی رنگ پر است که در این میان می‌توان چند دریاچه صورتی را مشاهده کرد. تعداد بسیار کمی از این دریاچه‌ها به رنگ صورتی بوده که به دلیل خوش شانسی ما ایرانیان یکی از این دریاچه‌ها در کشور ما قرار دارد. یکی از عجایب گردشگری سیستان و بلوچستان، تالاب لیپار چابهاراست که سالانه گردشگران زیادی را به این منطقه دعوت می‌کند. این تالاب آب شور، در واقع نوعی دشت آبرفتی وسیع با مساحت حدودی ۱۴ کیلومتر دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

کاهش سرعت اينترنت، جنايي شد!

کاهش سرعت اينترنت، جنايي شد!

‭ ‬افت‭ ‬سرعت‭ ‬اینترنت‭ ‬ادامه‭ ‬دارد‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬موضوع‭ ‬تاثیر‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬بر‭ ‬کسب‭ ...
معمای سر به مهر بنزین

معمای سر به مهر بنزین

انتشار خبر کاهش سهمیه بنزین از ماه آینده باعث شد تا شائبه افزایش قیمت این کالا که از ...
اصولگرایان در مسیر اصلاحات

اصولگرایان در مسیر اصلاحات

آگاهان و دلسوزان کشور همواره به لزوم حضور حداکثری مردم در انتخابات تأکید دارند که یک ...
1