تاریخ انتشار
شنبه ۵ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۱۶
کد مطلب : ۴۵۱۸۵۵
کبنا گزارش می دهد؛

اجرای 13 طرح آبخیزداری در مناطق مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد

۰
اجرای 13 طرح آبخیزداری در مناطق مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد گفت:۲۱۰ میلیارد ریال اعتبار به ایجاد سازه های آبخیزداری در مناطق محروم این استان اختصاص یافته است.
به گزارش کبنا، عبدال میرفردی با اشاره اینکه این میزان سرمایه گذاری از محل اعتبارات محرومیت زدایی برای توسعه آبخیزداری در مناطق کمتر برخوردار کهگیلویه و  بویراحمد پیش بینی شده اظهار داشت: عملیات اجرایی این طرح ها نیمه دوم امسال آغاز می شود.
وی عنوان کرد: این سازه ها در قالب ۱۳طرح آبخیزداری در مناطق مختلف استان و در گستره ای به مساحت ۹۸ هزار هکتار اجرا می شود.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: بی بی حکیمه در گچساران، دم چنار در بویراحمد و دارشاهی در شهرستان دنا از جمله مناطق اجرای این طرح ها هستند.
وی تاکید کرد: همچنین براساس این طرح در مناطقی مانند دیشموک، چاروسا، زیلایی و طسوج نیز طرح های آبخیزداری اجرا می شود.
میرفردی با اشاره به شرایط اقلیمی سال آبی جاری باران های سیل آسای تابستانی اظهار داشت: احداث سازه های آبخیزداری ضمن ذخیره آب برای دوران کم آبی از بروز سیل و خسارت های ناشی از آن پیشگیری می کند.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: کنترل سیلاب،ایجاد اشتغال موقت و دائم،نشاط تفرجگاه ها، مهیا شدن آبشخور برای گونه های حیات وحش،تقویت پوشش گیاهی و افزایش تولیدات کشاورزی و دامپروری،کاهش رسوبات و افزایش عمر مفید سدها مزایای مهم اجرای سازه های آبخیزداری در این استان بوده است.
وی با اشاره به انجام طرح مطالعاتی پروژه های آبخیزداری در سطح یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار و مطالعات اجرایی به مساحت ۶۲۰ هزار هکتار در استان ،تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت اجرای طرح های آبخیزداری بیشتری را دارد.
از سال ۱۳۷۰ تاکنون ۲.۶ میلیون متر مکعب سازه آبخیزداری در این استان ایجاد شده است که اجرای این سازه ها باعث ذخیره سالیانه ۴۰میلیون متر مکعب مهار سیلاب و کنترل ۱.۲ میلیون متر مکعب فرسایش خاک در استان می شود.
آبخیزداری به معنای مهار آب های روان در زمان سیلاب و تزریق آن به سفره‌های زیرزمینی و همچنین ذخیره  در پشت سدهای خاکی برای استفاده در زمان خشکسالی یا فصول گرم سال است.
میانگین سالیانه بارندگی کهگیلویه و بویراحمد  در سال های پرآبی بالغ بر ۷۰۰ میلی متر گزارش شده است در حالی که این شاخص در زمان خشکسالی تا زیر ۵۰۰ میلی متر کاهش می یابد.
کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد و یک درصد مساحت کشور است.
نام شما

آدرس ايميل شما

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
1