تاریخ انتشار
جمعه ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۳۱
کد مطلب : ۴۵۱۳۳۵
در پیامی به کنگره انجمن اسلامی مهندسان ایران؛

سید محمد خاتمی: عدالت آنگاه تحقق می‌یابد که حق هرصاحب حقی به او داده شود؛ کدام حق بالاتر از حق حاکمیت انسان بر سرنوشت خود/ برای درمان انحراف‌هایی که احیانا پدید آمده و می‌آید و اصلاح امور فکری و عملی کنیم

۷
۰
پیام جدید سید محمد خاتمی: عدالت آنگاه تحقق می‌یابد که حق هرصاحب حقی به او داده شود
کبنا ؛حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی رییس جمهور پیشین کشورمان در پیامی به انجمن اسلامی مهندسان ایران تاکید کرد: عدالت آنگاه تحقق می یابد که حق هرصاحب حقی به او داده شود و کدام حق بالاتر از حق حاکمیت انسان بر سرنوشت خود که اگر بود فساد از میان برمی خیزد و فقر و محرومیت و تبعیض محو می شود و پیشرفت همه جانبه رو می نماید و مقاومت و مقابله در برابر کژتابی ها، بدرفتاری ها و توطئه هایی که از بیرون و درون بهروزی مردم و اعتلای میهن را هدف قرار می دهد پدید می آید و پایدار می شود.
به گزارش کبنا به نقل از جماران؛ حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی در پیامی به انجمن اسلامی مهندسان ایران نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم
حق حاکمیت انسان بر سرنوشت خود، از آن جهت که انسان است) حقی است طبیعی و به نظر خداباوران ژرفانگرو خردمند، حقی است الهی، (چنانکه در اصل ۵۶ قانون اساسی آمده است و ظرفه اینکه آدمی به تجربه تاریخی و مسیر پرهزینه اش برای دستیابی به سامان مناسب تر برای زندگی جمعی، به آن رسیده است.
انسان در جمع زندگی می کند و جمع برمدار قدرت سامان یافته پدید می آید و پایدار می شود. مهم این است که قدرت، متعلق به مردم باشد و قدرت متمرکز و سامان یافته ناشی از قدرت منتشر یعنی مردم) و نماینده آن و تحت نظارت آن باشد.
یکی از عمده ترین عامل های نگونساری و فلاکت های بشری در تاریخ این بوده است که قدرت متمرکز از مدار خود خارج شده است و به جای اینکه ناشی از اراده و رضایت مردمان و نماینده آنان باشد، خود را ارباب مردم دانسته و مردم را فرمان بردار مطلق خود و خود را فرمانده مطلق دانسته است و منطق ویرانگر «الحق لمن غلب» برمنطق «فاعرف الحق تعرف أهله، غلبه یافته است. و درهنگام پرشور و شعورآفرین عاشورایی، توجه به فلسفه عاشورا و بینش و منش حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام که مظهرخداباوری، مردم خواهی، اخلاق محوری و ایثار بوده است اهمیت فراوان دارد.
امام شهید، با فریاد بلندی که چون طوفان در رواق تاریخ پیچید، خطاب به مردمی که برای کشتن او آمده بودند فرمود: «اگر دین ندارید و از روز بازپسین بیمی به خود راه نمی دهید، در دنیایتان آزاده باشید. او، آزادی و آزادگی را منوط به دینداری نکرد، بلکه دینداری را پاسدار و تقویت کننده آزادگی که جوهر آدمی است دانست.
این پیام بلند و آموزه درخشان عاشورایی برای ملت سرفراز ایران که آفریننده انقلاب بزرگی بوده است که جنبه سلبی آن عبارت است از نفی استبداد، نفی استعمار و نفی عقب ماندگی و عقب افتادگی و جنبه ایجابی آن در استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی مردم مدار و عدالت محور خودنمایی می کند. از اهمیت مضاعف برخوردار است.
عدالت آنگاه تحقق می یابد که حق هرصاحب حقی به او داده شود و کدام حق بالاتر از حق حاکمیت انسان بر سرنوشت خود که اگر بود فساد از میان برمی خیزد و فقر و محرومیت و تبعیض محو می شود و پیشرفت همه جانبه رو می نماید و مقاومت و مقابله در برابر کژتابی ها، بدرفتاری ها و توطئه هایی که از بیرون و درون بهروزی مردم و اعتلای میهن را هدف قرار می دهد پدید می آید و پایدار می شود.
بکوشیم تا جمهوری اسلامی را چنین بدانیم و چنین بخواهیم و برای استقرار آن و درمان انحراف هایی که احیانا پدید آمده و می آید و اصلاح امور در جهت خواست تاریخی این ملت بزرگ و نومید و ناکام کردن آنان که عترت، برخورداری و سربلندی ملت ما را نمی خواهند تلاش و مجاهدت فکری و عملی کنیم
با ادای احترام به انجمن اسلامی مهندسان ایران و همه نهادهای مدنی خیرخواه ، کامروایی این انجمن محترم را در نشست سراسری خود در جهت تأمین خیر و منافع ملت و کشور و شناخت و شناسایی «جمهوری اسلامی» آنگونه که باید باشد از خداوند منان خواستارم.
سید محمد خاتمی
مرداد 1401
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
درود بی پایان برسید محجوب و دانشمند و مظلوم
سید حسن موسوی
Iran, Islamic Republic of
💚💚💚💚
Iran, Islamic Republic of
.. دهه ۶۰
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر تو و بر تمام سران فتنه
لعنت دنیا و آخرت بر اول تا آخرتان
سیدجواد
Iran, Islamic Republic of
اولا اینقدر احترام واسه این آدم زیاد نیست؟
بارها جانبداری خودتون رو ثابت کرده و اصول خبرنگاری رو زیرپا گذاشته
دوما دست و پا نزنید
والسلام
Iran, Islamic Republic of
سید عزیز عدالت با علی دفن شد زبیریان زمان ریاکار و فریبکاران منفعت طلب رز و زورداران تزویر زمان با شعار بیعت و دینداری سر دین و عدالت را بریدند کینه داران و کینه ورزان به اصل نظام و ولایت منافقین نفاق و تفرقه با ریا و و نفوذ به بدنه نظام به جنگ دین و انسانیت آمده اند جز خود هیچ کس را صاحب و متعلق به وطن نمی دانند دایه های عزیز تر از مادر صاحب مملکت شده اند ب....
Iran, Islamic Republic of
تا الان الحمد الله با توکل به خدا و تمسک به اهل بیت رسول الله و جد مطهر و بزگوار اقای خاتمی هرکسی به ایشان اهانت کرده بنحوی از انحا ضربه مهلکی خورده و خدا هر بنده ای را آفرید خودش حافظ جان و آبرویش خواهد بود
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1