تاریخ انتشار
شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۴۲
کد مطلب : ۴۵۰۹۰۰
استراحت در بازار دلار؛

 تشدید سایه رکود در بازارها

۰
 تشدید سایه رکود در بازارها
کبنا ؛بازار از اواسط تیرماه گرفتار زندان ۳۱ هزار و ۸۰۰ الی ۳۲ هزار و ۲۰۰ تومان شده است و برخی فعالان با توجه به روند ابتدای مرداد، انتظار دارند که اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، زندان دلار تا قبل از تعطیلات محرم شکسته نشود.
به گزارش کبنا و به نقل از اکوایران، دلار در هفته ابتدایی مردادماه نیز توان خاصی برای رشد معنادار از خود نشان نداد و پشت خط ۳۲ هزار و۲۰۰ تومان باقی ماند. در سوی مقابل، بازیگران کاهشی نیز در هفته گذشته قدرت خاصی نداشتند و اسکناس آمریکایی به راحتی توانست سطح حمایتی ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان را حفظ کند.
بازار از اواسط تیرماه گرفتار زندان ۳۱ هزار و ۸۰۰ الی ۳۲ هزار و ۲۰۰ تومان شده است و برخی فعالان با توجه به روند ابتدای مرداد، انتظار دارند که اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، زندان دلار تا قبل از تعطیلات محرم شکسته نشود. از این زاویه دید، انتظار نمی رود که دلار در روز جاری نیز نوسان زیادی را تجربه کند و بیشتر وقت خود را به استراحت و تغییرات محدود خواهد گذارند.
با این حال، برخی فعالان باور دارند که بازار در صورت کاهش عرضه بازارساز می تواند به مسیر صعودی بازگردد. این گروه اعتقاد دارند که شکست محدوده ۳۲ هزار و ۲۰۰ تومان می تواند نشان دهنده تضعیف عرضه بازار باشد، در نتیجه به دنبال مشاهده ای از شکست سطح یاد شده به منظور مجوز حضور خرید در بازار هستند
البته نشانه ها در بازار پشت خطی، احتمال صعود معنادار در روز جاری را بالا نمایش نمی داد. دلار در معاملات خرد پشت خطی روز جمعه حتی بالای مرز ۳۲ هزار تومانی معامله نشد و گزارش حکایت داشت که نرخ حواله درهم نیز زیر محدوده ۸هزار و ۸۰۰ تومان بوده است. در این شرایط ممکن است حتی دلار افت محدودی را تجربه کند.
 نیروی کمکی در بازار سکه

امروز سکه امامی ممکن است به کانال ۱۵ میلیون تومانی بازگردد. ارزش اونس طلا در بازارهای جهانی انتهای هفته به بالای سطح هزار و ۷۵۰ دلار رفت و این موضوع می تواند معامله گران بازار فلز گران بهای داخلی را ترغیب کند که در روز شنبه در قامت خریدار وارد بازار شوند و سکه امامی را وارد کانال جدید کنند. 
شواهد نیز نشان می دهد که سکه آمادگی ورود به کانال بالاتر را دارد. به عنوان مثال دیروز در بازار پشت خطی گفته می شد که سکه امامی بالای مرز ۱۵ میلیون تومان خرید و فروش شد. احتمال رشد سکه به کانال بالاتر در حالی مطرح می شود که در انتهای هفته، سایت اتحادیه سکه، قیمت فروش این فلز گران بها را
در محدوده ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان درج کرده بود. 
با افزایش بهای اونس طلا، ارزش ذاتی سکه نیز مقداری تقویت شده است و نه تنها بالای مرز ۱۳میلیون تومان تثبیت شده است، بلکه تا محدوده ۱۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان پیش روی کرده است. البته این میزان از ارزش ذاتی با قیمت بازار هم چنان فاصله معنادار دارد و برخی از معامله گران باور دارند که همین فاصله موجب می شود که بازار داخلی در ابتدای هفته رشد بهای اونس طلا را چندان جدی نگیرد. 
برخی از تحلیل گران فنی نیز باور دارند  که گذر از مرز ۱۵ میلیون تومانی نیز بازیگران پرریسک را وارد بازار نخواهد کرد و سکه برای ورود تقاضای معنادار نیاز دارد که از محدوده ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عبور کند.
 تشدید سایه رکود در بازارها
اگرچه هفته قبل هفته پرخبری در بازار ارز بود ولی از نظر قیمتی سوت و کور سپری شد و  قیمت ها  تغییر خاصی را تجربه نکردند در هفته گذشته هدف های مقاومتی و  جدیدی برای بازار تعیین نشد.
 این رکود قیمت، فقط شامل حال دلار تهران نشد و بلاتکلیفی بازار ارز در نقشه بازار سهام نیز نمودار بود بازار سهام در هفته قبل روند منفی را سپری کرد به گونه ای که کاهش قیمت ها در بازار سهام پای رییس سازمان بورس را به بانک مرکزی کشاند تا از طریق تجدید نظر در سود بین بانکی و کاهش آن تب فروش را در بازار کاهش دهند.
تحلیلگران می‌گویند آنچه در بازار سهام باعث افزایش خرید می شود خوش بینی نسبت به آینده سودآوری سهام است، با افزایش سود بین بانکی چون هزینه تامین مالی شرکت ها افزایش می‌یابد سود سهام تحت فشار قرار میگیرد، به همین دلیل تقاضای کاهش سود بین بانکی مطرح شد که توسط معاون بانکی وزارت اقتصاد احتمال تعدیل آن تایید شد.
بررسی های میدانی و گفته های معامله گران بازار ارز نشان می دهد یکی از دلایل رفتار  ساید در معاملات بازار(حالتی که قیمت ها نوسان خاصی را تجربه نمی کند) افزایش عرضه ازطریق فروش ارز با نرخ توافقی است که توانسته اثر تقاضا بر قیمت دلار را خنثی کند. عرضه ارز در بازار توسط بازارساز سخت شده با توجه به برخورد کیفری با مقام های سابق بواسطه تزریق ارزی برخی تصور می کنند سیاست گذار کنونی  تلاش دارد با تسهیل ورود ارز صادراتی بعضی از شرکت ها بدون مداخله مستقیم، تقاضای بازار ارز را پاسخ دهد.
البته برخی معامله گران تاکید دارند بازار ساز با تخصیص ارز سهمیه ای بازار را کنترل کرده و اگر
این سیاست ها نبود قیمت دلار در سطح بالاتری نوسان کند.
البته سکون قیمتی در بازار ارز به دلیل ناتوانی بازار از پیش بینی آینده نیز بوده است. مشخص نبودن آینده برجام عاملی است که  تقاضا را در بازار ارز محدود کرده است.

 بررسی تابلوی بازار سرمایه در آخرین روزی هفته که بازار سهام مثبت و متعادل بوده است نیز نشان میدهد یکی از دلایل عدم استقبال از بازار سرمایه و ورود پول به بازار سهام مشخص  نبودن آینده برجام است در شرایطی که سود شرکت ها از افزایش نرخ بهره بین بانکی تحت فشار قرارگرفته مشخص نبودن وضعیت برجام نیز مانع از حرکت سرمایه به گروه های منتفع میشود.
حصول توافق و کاهش نرخ ارز تقاضا برای نمادهای خودرویی و بانکی و بیمه ای را  بالا می برد و عدم حصول توافق اگر با افزایش نرخ ارز همراه شود سود شرکت های صادراتی مانند پترو‌پالایشی و فلزی معدنی را افزایش داده و تقاضا برای این گروه ها را افزایش میدهد، روز چهارشنبه رشد قیمت در نمادهای شیمیایی و بانکی موجب  مثبت کم عمق بازار سرمایه شد که این وضعیت نشان می دهد بازار سرمایه نیز هنوز نتوانسته آینده برجام و بازار ارز را پیش بینی کند و نمی توان آینده بازار ارز را از مسیر بازار سهام پیگیری کرد.
البته در هفته گذشته به گفته مقامات اروپایی  فرصت احیای برجام در قالب پیشنهاد اروپا به ایران و آمریکا داده شده که فعلا ادعا میشود این آخرین فرصت برای حصول توافق است.
 حصول توافق به خاطر انتظار بازار از کاهش محدودیت ها و افزایش عرضه ارز، قیمت ها را در بازار ارز تعدیل خواهد کرد، البته تحلیلگران معتقدند در این برهه زمانی نمی توان به اثر بلندمدت توافق بر بازار ارز امید داشت زیرا موقعیت دموکرات ها در آمریکا تضعیف شده و احتمال موفقیت جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای  ماه نوامبر و ریاست جمهوری افزایش یافته است.
با توجه به مخالفت جمهوری خواهان با برجام، پیروزی مجدد آنها بازار ارز را دچار تنش میکند زیرا احتمال خروج مجدد از برجام  به خاطر عدم دریافت تضمین از آمریکا در دو سال آینده افزایش می یابد.
عدم حصول توافق نیز می تواند موجب افزایش تقاضا در بازار ارز شود که به نظر می رسد اثر آن از طریق عرضه ارز  صادرکنندگان تعدیل شود.
تحلیلگران می‌گویند به خاطر تجربه ناموفق بازار ارز در محدوده بالای ۳۳ هزارتومان، شکست  و تثبیت بالای این محدوده  تقاضا در بازار را تحریک می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1