تاریخ انتشار
شنبه ۱۸ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۷
کد مطلب : ۴۵۰۱۲۶
گفت‌وگوی کبنا با کارشناسان درباره سفر قالیباف به کهگیلویه و بویراحمد؛

تاجگردون: بُعد رئیس مجلس، بُعد پروژه نیست، بُعد مردم است / در این سفرها به خواست مردم باید توجه شود نه به خواست مسئولین/ شریعتی: اگر این سفرها تکرار شوند و اثرات آن کمرنگ باشد، سرمایه اجتماعی را کاهش می‌دهد / زراعت‌کیش: ارزیابی من از این سفر مثبت است/ وقتی برنامه نداشته باشیم هر چقدر هم بودجه دهند، نتیجه نمی‌دهد

۱۰
۲
تاجگردون: بُعد رئیس مجلس، بُعد پروژه نیست، بُعد مردم است / در این سفرها به خواست مردم باید توجه شود نه به خواست مسئولین/ شریعتی: اگر این سفرها تکرار شوند و اثرات آن کمرنگ باشد، سرمایه اجتماعی را کاهش می‌دهد  / زراعت‌کیش: ارزیابی من از این سفر مثبت است/  وقتی برنامه نداشته باشیم هر چقدر هم بودجه دهند، نتیجه نمی‌دهد
کبنا ؛
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد. در مورد این سفر حرف و حدیث‌ها و ابهاماتی وجود داشت ناظر بر اینکه ممکن است زمان این سفر درست و به موقع نبوده باشد، چرا که بودجه بسته شده و چنین سفرهایی نقشی در بودجه ندارند. با توجه به این موضوع و سایر ابهاماتی که در این بین وجود داشت، با سه نفر از کارشناسان در این زمینه گفت‌وگو داشتیم.
مجتبی شریعتی عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه یاسوج در این زمینه عنوان کرد: اگر قرار باشد چنین سفرهایی فقط جنبه تشریفاتی داشته باشند نه در شأن دولت انقلابی است و نه در شأن نظام جمهوری اسلامی. در چنین سفرهایی، گزارش‌های کارشناسی باید قبل از سفر در رسانه‌ها منتشر می‌شد؛ اینکه پروژه‌ها چه میزان پیشرفت و چه مشکلاتی داشته‌اند. رئیس مجلس هم وقتی جایی می‌رود بیشتر حالت تشریفاتی دارد. اما قبل از آن کارشناسان نظر می‌دهند و رئیس مجلس هم بر اساس آن، خود نظر می‌دهد و سپس بازدید می‌کند تا سفر فقط جنبه صوری نداشته باشد. وقتی هم این سفرها انجام می‌شود باید دید چه آورده‌ای داشته است. چیزی که ما تا حالا ندیده‌ایم؛ در حالی که قبل و بعد از سفر باید یک تغییری ما می‌دیدیم.
وی افزود: با توجه به اینکه رئیس مجلس، رئیس خانه ملت و نماینده مردم است، انتظار می‌رود رئیس مجلس بیشترین ارتباط را با مردم داشته باشد تا با مسئولین.
این عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: وقتی رئیس جمهور می‌آید باید بیشترین ارتباطش با مسئولین باشد. ولی ارتباط رئیس مجلس باید با مردم باشد. این در حالی است که ما احساس می‌کنیم نقشی که قالیباف داشت بیشتر نقش رئیس جمهوری بود تا رئیس مجلس.
شریعتی با اشاره به یکی دیگر از مشکلات این سفر گفت: یک مشکل دیگر هم این بود که احساس کردم در این سفر بعضی از شهرستان‌ها نادیده گرفته شد؛ باید تعادلی در بین شهرستان‌ها می‌دید و حرف همه را می‌شنید.
وی در ادامه گفت: متأسفانه این سفرها هم
هزینه اقتصادی دارند و هم هزینه اجتماعی. هزینه اقتصادی همان خرج و مخارج سفر است و هزینه اجتماعی، امیدی است که مردم به این سفرها دارند. چرا که اگر این سفرها تکرار شوند و اثرات آن کمرنگ باشد، سرمایه اجتماعی را کاهش می‌دهد و مردم احساس می‌کنند سفرها بیش از آن که راهگشا باشند، تشریفاتی هستند.
یعقوب زراعت کیش اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران نیز در این خصوص به سؤالات خبرنگار کبنا نیوز پاسخ داد.
وی اظهار داشت: به نظرم باید چنین سفرهایی مورد استقبال قرار گیرد؛ چرا که هر وقت سفر یک مسئول به یک استان محروم صورت بگیرد خوب است.
وی گفت: فقط بحث مربوط به بستن بودجه نیست؛ بحث تخصیص بودجه هم هست. موضوعات دیگری هم وجود دارد که اصلاً ربطی به بودجه ندارد. حتی این سفر می‌تواند در بستن بودجه سال آینده نیز اثر داشته باشد. بنابراین به طور کلی من نظرم نسبت به چنین سفرهایی در کل مثبت است.
این اقتصاددان اضافه کرد: یکی از موضوعات مهم در استان ما پروژه‌های نیمه‌تمامی است که هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده‌اند. همین که مسئولین کلان کشور در جریان این پروژه‌ها قرار گیرند، بازدهی در تسریع انجام این پروژه‌ها به خود مردم برمی‌گردد.
وی گفت: بودجه‌هایی هم که در نظر گرفته می‌شوند معمولاً تخصیص داده نمی‌شوند، از این رو تخصیص بودجه و اعتبار می‌تواند یکی از پیامدهای مهم چنین سفرهایی باشد و همین که بودجه اختصاص داده شود خود مسأله خیلی مهمی است.
زراعت‌کیش عنوان کرد: باید به مسئولین کهگیلویه و بویراحمد از قبیل استاندار و نمایندگان آن این توصیه را کرد که بر اساس یک طرح و برنامه‌ریزی استراتژیک، فرایندهای توسعه استان را پیش ببرند. مهم این است که استان ما برنامه داشته باشد و مزیت‌های نسبی نقطه به  نقطه در استان تعریف شده باشد؛ چیزی که تا حالا دیده نشده است.
وی تأکید کرد: منظور از مزیت نسبی نقطه به نقطه این است که ما برای هر نقطه از استان برنامه‌ریزی
داشته باشیم. برای اشتغال‌آفرینی، مجتمع توریستی و هر چیز دیگری که در یک نقطه در این استان، مزیت نسبی دارد برنامه بریزیم و بودجه سال آینده را بر اساس آن در نظر بگیریم و به آن تخصیص دهیم.
زراعت‌کیش تصریح کرد: به نظرم تا زمانی که ما این زیرساخت را در استان فراهم نکنیم و یک برنامه‌ریزی استراتژیک و بر اساس یک طرح آمایش سرزمینی نداشته باشیم، نباید انتظار توسعه داشته باشیم.
وی گفت: ما در استانمان 6 مزیت نسبی داریم؛ آب، شیلات، محصولات باغی، نفت و گاز و پتروشیمی و صنایع پایین دستی آن، جنگل‌ها و توریسم و گردشگری؛ باید نقطه به نقطه استان را بر اساس این مزیت‌های نسبی برنامه‌ریزی کنیم. بنابراین بحث زیرساختی و از پایین به بالا است. وقتی که خودمان برنامه نداشته باشیم هر چقدر هم بودجه اختصاص داده شود، ممکن است نتیجه ندهد. بنابراین ما باید در وهله اول به مسئولین خود توجه کنیم.
غلامرضا تاجگردون نماینده پیشین شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس نیز به سؤالات کبنا در این باره پاسخ داد.
وی در مورد زمان سفر قالیباف به کهگیلویه و بویراحمد گفت: به نظرم زمان سفر رئیس مجلس به استان، اشکالی ندارد.
وی افزود: اگر به بعد نظارتی آن توجه شود، اتفاقاً این سفر خوب هم هست.
تاجگردون اضافه کرد: به نظرم بزرگترین مشکل این است که مردم و مسئولین از این سفرها، مطالبه اعتباری در نظر بگیرند.
وی گفت: به نظرم خود رئیس مجلس هم الأن در سفرهایش به بعد نظارتی توجه می‌کند و اگر قول اعتبار دهند و اعتبار تأمین نشود، نگرانی پیش می‌آید.
وی ادامه داد: بُعد رئیس مجلس، بُعد پروژه نیست، بُعد مردم است. به نظرم در این سفرها به خواست مردم باید توجه شود نه به خواست مسئولین.
نماینده پیشین مجلس در پایان گفت: صدای مردمی که شنیده نمی‌شود، باید دردشان را به نماینده مجلس و رئیس مجلس بگویند. باید ببینند آیا مردم از مسئولین راضی هستند؟ آیا مردم از معیشت و یارانه و... راضی هستند؟ باید صدای مردم را شنید.
نام شما

آدرس ايميل شما

حقگو
Iran, Islamic Republic of
این استاد دانشگاه یاسوج خیلی خوب گفته است. آقای شریفی واقعا نباید کاری کنند که سرمایه اجتماعی کاهش یابد
مهدی
Iran, Islamic Republic of
واقعا مطالب خوب و به حقی گفتند. جالب این است که از همه ی جریان های سیاسی هم یودند
Iran, Islamic Republic of
تاجگردون با اون کارنامه سیاه اعمالش نباید اجازه حرف زدن داشته باشه.
حسین تانگو
Iran, Islamic Republic of
اقای قالیباف عزیز ملت ما وقتی قالی می بافند نباید روی حصیر حسرت خسران دولت به انها را بخورند مگر قرار نبود بورس درست شود یا بورس صدای طبل دهل زنان. زنان برای عروسی رئیس بود
حسین تانگو
Iran, Islamic Republic of
جناب محمد باقر قالیباف ایا شما هم مانند محمد جواد وعلی لاریجانی برادرانی هم وزن وبه نام انها دارید؟؟؟؟ محمد باقر محمدصادق محمد جـواد
صداقت پیشه
Iran, Islamic Republic of
با سلام
تاجگردون خودش وقتی مست قدرت بود فقط خودش و منافعش براش مهم بود و تا تونست از ضعف مجلس و ساده دلی مردم نهایت سوء استفاده را برد. حالا شده طرف مردم!
Iran, Islamic Republic of
درود بر تاجگردون
Romania
تاجگردون مرد تکرار نشدنی
عمر بسیار بباید پدرپیر فلک را
تادگرمادرگیتی چوتو فرزند بزاید
آوری
Iran, Islamic Republic of
این نیز بگذرد !

سفره یک روز رئيس مجلس به استان انجام شد که با توجه به تجارب سفرها ، نتایج حاصله معلوم نیست خیلی در تحولات و پیشرفت استان نقش ایفا نمایند و این سفرها بیشتر بصورت دوره ای است تا عمرانی و زیر ساختی ، و نظارتی، همانگونه که رئيس مجلس در بدو ورود اعلام نمودند این سفر اولین سفر نظارتی و ساختاری و زیر ساختی است که از این استان شروع میشود که خود نشان میدهد سفرهای گذشته اینگونه نبوده اند ،
چند سال است وعده وعیدها در آبادانی استان در این سفرها موج میزند ،اما گذر زمان معادلات دیگری را به روی استان می‌گشاید

کمیسیون‌های که امروز همراه رئیس مجلس حضور داشتند در گذشته نه چندان دور و در زلزله سی سخت هم ده الی دوازده نفر آنها هم به استان آمده بودند و با موانع استان آشنایی داشتند ،،

سفر ریاست جمهور هم که انجام شد ، و این موانع هم در گزارشات مسئولان به هیئت دولت ارائه گردید بود،
در سفر ریاست قوه قضائیه رئیس جمهور فعلی هم همین گزارشات داده شده ،
از طرف ديگر در طول سال مسئولان استان هم به فراخور موضوع مشکلات را با مرکز مداوم انعکاس می‌دهند،
در معرفی استاندار هم اصولا موانع و مشکلات استان طرح میگردد ،

مدیران کل هم هر کدام به وزارتخانه‌های متبوع خود کتبا مشکلات را انتقال می‌دهند،

سر جمع این موضوع نتیجه می‌شود:

در خانه اگر کس است یک حرف بس است ،،!

در سفر ریاست محترم مجلس هم همان گزارشات قبلی که بارها طرح شده باز مطرح میشود ، سرکشی میشود ، مشاهده میشود ، گفته میشود ،،و چیز جدیدی اضافه بر آن نیست ، که لازم است در سفرهای مسئولان مرکزی تجدید نظر و اگر در همان مرکز اعتبارت و امکانات و اختیارات خوبی دیده شود برای استان دیگر رنج سفر هم تحمل نخواهد شد ،

بعنوان مثال :

در خصوص سد تنگ سرخ که قراره ۱۴۰۱ آبگیری شود بری چه آبگیری بشه ؟ برای کی ؟ با کدام کانال
و جدول زیر ساخت پایین دست ،؟
زیر ساخت آن برای یاسوج کجاست ،؟ نمایندگان و مسئولان باید صادقانه و با شجاعت مسائل را بیان کنند،
تا کی باید استان در درد خود بنالد و علیرغم این همه ظرفیت در خود نبالد ،،
تا کی قرار است این استان همچنان محروم بماند و محروم بمیرد ؟ تا کی باید مماشات شود در مورد حق استان ؟ بقول امام جمعه محترم شهر یاسوج گچساران فقط سهمش دود باشه ،نونش جای دیگر ،و بچه های ما را در بوشهر عسلویه راه نمی‌دهند برای کارگری! مگر انقلاب ما هدفش رفع محرومیت نیست ،؟ مگر استان ما آخرین استان توسعه نیافته نیست ؟

چرا مسئولان در سفرها دنبال رفع مشکلات استان هستند ولی استان هنوز اند خم یک کوچه است ؟! گر سهم استان را از نفت و منایع سرشار موجود بصورت ویژه در نظر میگرفتند در این مدت الان چهره استان قطعا نمای دیگری داشت، شهرداری به علت عدم درآمد و اعتبار نمی‌تواند یک پل چند متری را که چند سال است بر پا شده تکمیل کند ؟ وضعیت شهر حاشیه شهر ، رنگ و روی فضای عمومی و محیطی ،وضعیت پارکهای شهر فضای سبز ،بعلت نبود اعتبار همچنان رخش زرد و بی رمق است ،

مسئولان مرکزی چند سال است در هر سفر خودشان شهر را میبینند،و می‌دانند و گزارشات را می‌خوانند باید بصورت ویژه آستین بزنند و این استان را با اینهمه ثروت و اینهمه محرومیت نجات بدهند ،؟ پتروشیمی دهدشت همزمان با پتروشیمی لردگان در پل قره بوده آنجا تکمیل شده اینجا تعطیل شده ،آیا اگر سالانه چهار غاز اعتبار به این پروژه میدادند الان تکمیل نشده بود ؟ این استان نیاز به نگاه ویژه دارد ،و تا زمانیکه بصورت تقسیم بندی اعتباری قطره ای در مرکز برای آن دیده می‌شود، هیچ پیشرفتی نخواهد داشت ، مگر با نگاه دلسوزانه ، و اعتبارات خاص ،و در نظر گرفتن سهم ویژه از نفت استان، تا بشود شاهد رفع محرومیت بود،

، وگرنه هر کجا روی آسمان همین رنگ است !
ضمن اینکه در اینگونه سفرها همه نمایندگان مسئولان استان و رسانه ها یک دل و یک صدا باید مشکلات استان را به جد طرح نمایند بلاخص تیم رسانه ای استان که موتورش نیمه روشن است باید قبل از سفر با تجزیه و تحلیل و بالانس کردن وعده ها درگذشته و چگونگی عملکرد وعده ها و زیر ساخت ها و قولها نگذارند سفرها بصورت نمایشی به اتمام برسد، فلذا میطلبد با تحلیل میدانی و دسته بندی موانع، و پرسش‌گری و مطالبه گری به نمایندگی از مردم و با ارائه راهکارهای اجرایی ،و با پرهیز از تعارف و تعریف و با ارائه گزارشات شفاف و مستدل و منطقی به مسئولان کشوری در اینگونه سفرها به کمک توسعه استان بیایند که راه توسعه در استان همچنان ناهموار و طولانی است که در پایان:

این نیز بگذرد "
،
آوری
Iran, Islamic Republic of
نظارت ،،،
یک بام ،،دو هوا ،

چند روز پیش رئیس مجلس اومده بود یاسوج و می‌گفت:

آمده ام برای اجرای بعد نظارتی مجلس و از این استان شروع کردیم ضمن اینکه این استان چیزی نداشته و ندارد که نظارت شود، نه تولیدی نه صنعتی ،نه اتوبانی ،نه کارخونه ای ، حالا کاری نداریم ،

ولی باید به ایشان گفت :

شما همان در خانه خودتان که مجلس است نظارت را اجرا کنید استانها پیشکش ،
آلان در بحث حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی دولت زده زیر مصوبه قانونی ، وظیفه مجلس نظارت بر اجرای قوانین است ،لطفا دستور بدهید تا این مصوبه به نفع بازنشستگان که قانونی هم هست و وظیفه مجلس هم نظارت است و خودتان هم گفتید سفرها از این به بعد نظارتی است در خانه خودتان قوانين نظارت و اجرا بشود، تا قانون مصداق یک بام دو هوا نشود ، ،،
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1