تاریخ انتشار
شنبه ۱۸ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۷
کد مطلب : ۴۵۰۱۰۶
 ترور بهت‌آور در منطقه ممنوعه شکار؛

تاثیر مرگ شینیزو آبه بر سیاست پولی ژاپن/ چهار هفته سیاه طلا

۰
تاثیر مرگ شینیزو آبه بر سیاست پولی ژاپن/ چهار هفته سیاه طلا
کبنا ؛قیمت طلا در روز جمعه در بازه ای 20 دلاری نوسان کرد و نهایتا کار خود را در محدوده قیمت 1743 دلار به پایان برد.
به گزارش کبنا، طلا در هفته ای که گذشت نزدیک به 3.7 درصد از ارزش خود را از دست داد. افزایش ارزش دلار آمریکا و قدرت پول آمریکا در برابر ارزهای معتبر جهانی از جمله دلایل مهمی بود که سبب این کاهش قیمت شدید فلز زرد شد.
قیمت طلا اکنون 4 هفته متوالی است که روندی نزولی دارد. از سوی دیگر انتشار داده های مطلوب بازار کار آمریکا نیز سبب شد تا امیدها نسبت به آینده طلا کمرنگ تر شود.
در صورتی که وضعیت اقتصادی مطلوب باشد فدرال رزرو دست بازتری برای افزایش نرخ بهره و مقابله با تورم بالای این کشور دارد. البته در هفته های اخیر احتمال رکود اقتصادی هم در ناحیه یورو و هم در اقتصاد آمریکا افزایش پیدا کرده است و طلا که همیشه از این موقعیت سود می برده است این بار نتوانسته است از موقعیت رکودی استفاده کند زیرا دلار به مقصدی امن برای سرمایه ها تبدیل شده است.
همچنین در روزی که گذشت جهان در شوک ترور شینیزو آبه نخست وزیر سابق ژاپن قرار گرفت. در لحظات اولیه ترور آبه ین در برابر دلار افزایش پیدا کرد هر چند که پس از ساعتی این تب فروکش کرد. برخی از تحلیل گران بر این باورند که این ترور علی رغم بعد خبری آن ولی چون مربوط به یک سیاست مدار سابق است تاثیر شدیدی بر بازارهای مالی نداشته است.
از سوی دیگر نیز برخی بر این باورند که با مرگ حامی بزرگ رییس کنونی بانک مرکزی ژاپن شاید مسیر سیاستی پولی متفاوتی را طی کند اما برخی نیز بر این باورند که آبه پیشاپیش بر این مسیر و جانشین احتمالی رییس کنونی بانک ژاپن نیز تاثیر گذاشته است و بعید است سیاست انبساطی بانک مرکزی ژاپن تغییر شدیدی داشته باشد.
 ترور بهت‌آور در منطقه ممنوعه شکار
 به گزارش کبنا، ظهر جمعه خبری در سراسر جهان مخابره شد که کنار هم چیدن کلمات آن جمله بسیار دور از باور است. شینیزو آبه نخست وزیر سابق ژاپن در شهر نارا جنوب شهر کیوتو مورد هدف تیراندازی قرار گرفت و تلاش پزشکان برای نجات وی نیز موفقیت آمیز نبود.
 جمعه، هشتم جولای سال 2022 آخرین روز زندگی رهبری بود که بیشترین دوره نخست وزیری در ژاپن را در کارنامه خود داشت. ترور یک نخست وزیر سابق یا در حال فعالیت از بعد از سال های دهه 30 قرن بیست میلادی در این کشور بی سابقه بوده است.
این قتل از آن جایی قابل باور نبود که ژاپن یکی از امن‌ترین کشورهای جهان به حساب می آید که در آن قوانین سفت و سختی برای حمل اسلحه وجود دارد. از این موضوع گذشته شهر نارا، پایتخت ژاپن در هزاره های قبل و شهری پر از معابد تاریخی میزبان آهوان بسیار است زیرا اذیت و آزار حیوانات در این شهر جرم به حساب می آمده است.
حال به طرزی متناقض رهبر سابق ژاپن در این شهر به وسیله اسلحه ای دست‌ساز، بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، مورد هدف قرار گرفته است. آبه در خانواده ای تماما سیاسی به دنیا آمد؛ پدر آبه چند دهه در مجلس نمایندگان این کشور خدمت می کرد و به مدت چهار سال نیز وزیر امور خارجه بود. پدربزرگ، مادر و برادران آبه نیز از دیگر اعضای سیاسی این خانواده هستند.
آبه یک بار در سال 2006 به نخست وزیری ژاپن رسید و جوان ترین نخست وزیر ژاپن پس از جنگ جهانی دوم لقب گرفت اما پس از یک سال از این سمت کنار رفت اما در سال 2012 با پیروزی قاطع مجددا سکان هدایت ژاپن را بر عهده گرفت و تا سال 2020 در این سمت ماند.
در سال 1398 بود نخست وزیر پرسابقه ژاپنی برای ماموریتی مهم عازم ایران شد. پس از سفر ترامپ به ژاپن وی که رابطه خوبی با کشورهای خاورمیانه‌ای از جمله ایران داشت برای میانجی‌گری میان ایران و آمریکا در 22 خرداد عازم تهران شد هر چند که این سفر آبه به نتیجه دلخواه او ختم نشد.
سرزمین آفتاب روز جمعه به شوک بزرگی فرو رفت و این موضوع سبب واکنش اغلب شخصیت های بزرگ سیاسی در جهان شد. مظنون که بر اساس خبرهای منتشر شده از اعضای سابق نیروی دریایی این کشور است نیز دستگیر شده است. نخست وزیر ژاپن در 63 سالگی و دو سال پس از کناره گیری از نخست وزیری ژاپن به دلیل مسائل مربوط به سلامتش درگذشت. موضوعی که بر اساس نظر تحلیل گران می تواند مسیر سیاسی ژاپن را برای همیشه دستخوش تغییر کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1