تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۱۲
کد مطلب : ۴۴۹۸۷۲
جدایی یک امام صادقی دیگر از دولت؛

خرمشاد رفت، غلامرضا آمد

۱
۱
خرمشاد رفت، غلامرضا آمد
کبنا ؛احمد وحيدي، وزير کشور طي حکمي محمدرضا غلامرضا را به‌عنوان معاون سياسي وزارت کشور منصوب کرد. اين خبر يعني يک فارغ‌التحصيل ديگر دانشگاه امام صادق(ع) از دولت خارج شد.
به گزارش کبنا، آرمان ملی نوشت: محمدباقر خرمشاد که معاون سياسي وزير کشور بود از حضور در اين جايگاه استعفا داد و احمد وحيدي با آن موافقت کرد. البته استعفاي محمدباقر خرمشاد براي امروز و ديروز نبود چرا که خبرآنلاين زمان استعفاي او را 20 فروردين ذکر کرده است. محمدباقر خرمشاد 14 شهريور 1400 با حکم وحيدي اين مسئوليت را عهده‌دار شده بود. رسانه‌ها و از جمله، خبرگزاري اصولگراي «تسنيم»، 20 فروردين امسال، خبر استعفاي وي را منتشر کردند که با سکوت مقامات وزارت کشور همراه شد. از آن زمان، هيچ خبري از فعاليت خرمشاد منتشر نشد و پيگيري رسانه‌ها براي اطلاع از وضعيت او به جايي نرسيده بود تا اينکه پس از 82 روز، آيين معارفه محمدرضا غلامرضا جانشين وي، ديروز با حضور وزير کشور برگزار شد. پس استعفاي عبدالملکي، وزير کار از تيم اقتصادي دولت، استعفاي خرمشاد که بر اجراي آن پافشاري کرد، اولين خروجي کابينه رئيسي در ميان مقامات ارشد سياسي را به ثبت رساند.
استعفا تاييد شد
استعفاي خرمشاد از اوايل خردادماه علني شده بود چنانکه ايسنا نوشته بود: «احمد وحيدي وزير کشور در حکم انتصاب خرمشاد به او چندين ماموريت داده بود. رصد و بررسي مستمر مسائل و رويدادهاي سياسي کشور، برقراري تعامل موثر و کارآمد با احزاب و تشکل‌ها و تلاش در جهت حمايت و تقويت آنها، اجراي مطلوب و شايسته قانون احزاب و تشکل‌ها، سعي در جهت هم افزايي و تقويت همبستگي و انسجام ميان همه اقوام، اقليت‌ها و آحاد مردم عزيز و شريف، فراهم‌سازي زمينه و شرايط برگزاري قانونمند و هرچه باشکوه‌تر انتخابات با رويکرد مشارکت حداکثري مردم و توجه ويژه به امور مربوط به تقسيمات کشوري برابر قوانين موضوعه از جمله وظايف و ماموريت‌هايي است که وزير کشور به خرمشاد محول کرد». خرمشاد هم در جلسه معارفه خود گفته بود که «مسير کار در حوزه سياسي را با رويکرد ارتقاي وفاق و کارآمدي، مشارکت در عرصه سياسي کشور دنبال مي‌کنيم».در آغاز دولت سيزدهم، مهم‌ترين ماموريت معاونت سياسي وزارت کشور يعني روند تغييرات فرمانداران و استانداران سراسر کشور هم آغاز شد. با انتصابات استانداران اين انتقاد به وزارت کشور وارد شد که چرا افراد با سبقه نظامي به استانداري منصوب شده اند؟ خرمشاد در پاسخ به اين انتقاد اظهار کرد: «به‌علاوه تعداد کمي - کمتر از انگشتان يکدست- از استانداران، نظامي باشند. به‌رغم اين‌که تقريبا در همه فهرست ارسالي از سوي گروه‌هاي مرجع سياسي حداقل يک نظامي، براي احراز اين پست معرفي‌شده بود. خرمشاد در تشريح معيارهاي انتخاب استانداران و فرمانداران گفته بود: مبناي انتخاب مديران از جمله استانداران و فرمانداران؛ کارآمدي اقتصادي و عقلانيت انقلابي است. همچنين وزارت کشور بايد مجموعه ويژگي‌هايي چون سلامت اقتصادي، عقلانيت انقلابي، کارآمدي، قانونمداري، پيگيري پيشرفت اقتصادي، تقويت مشارکت همه‌جانبه و فعال‌سازي ظرفيت‌هاي بومي، مردمداري، ايجاد وفاق، پرتحرکي و جواني و پيشينه روشن مديريتي به ‌ويژه در عرصه‌هاي اقتصادي و نيز سياسي- اجتماعي را احراز کند. روز 23 اسفند آخرين خبر از خرمشاد توسط پايگاه اطلاع‌رساني وزارت کشور در اختيار رسانه‌ها قرار گرفت که او از انتصاب 80 درصد فرمانداران خبر داده بود و از آن پس ديگر هيچ خبري از معاون سياسي وجود نداشت و او در هيچ جلسه‌اي که رسانه‌ها هم حضور داشته باشند، ديده نشد. همين غيبت موجب شد برخي رسانه‌ها از استعفاي خرمشاد خبر بدهند. خبرگزاري تسنيم، بيستم فروردين امسال نوشت که «محمدباقر خرمشاد معاون سياسي وزارت کشور طي روزهاي گذشته در محل کار خود در اين وزارتخانه حاضر نشده و شنيده‌ها حاکي از استعفاي او از اين سمت است.» البته اين خبر با واکنشي از سوي وزارت کشور مواجه نشد.

چرا استعفا داد؟
چرا باقر خرمشاد از معاونت سياسي وزارت کشور استعفا داد. ايسنا چندي پيش نوشته بود: گفته‌هاي تاييد نشده‌اي وجود دارد که فشار به معاون سياسي از خارج از وزارت کشور به‌خاطر نحوه انتصاب استانداران و فرمانداران وجود داشته که البته نمي‌توان صحت اين گفته‌ها را تاييد يا رد کرد. براي پاسخ به اين پرسش‌ها و ابهامات درباره صحت اين استعفا و موضع وزير کشور نسبت به آن بايد منتظر پاسخ وزارت کشور ماند که البته فعلا مسئولان اين وزارتخانه ترجيح داده‌اند که سکوت کنند. از سوي ديگر برخي اين گمانه را مطرح مي‌کردند که پس از تاييد استعفاي خرمشاد، استاندار تهران به‌عنوان معاون سياسي جديد وزارت کشور نام برده شد. استاندار تهران البته اين شايعه را نه رد کرد و نه تاييد. منصوري گفته بود: «درستي اين شايعه را از شايعه‌سازان بپرسيد. ما سرباز هستيم و هر کجا که بزرگ‌ترها تصميم بگيرند، خدمت خواهيم کرد.» خبرگزاري منتشرکننده اين خبر در ادامه نوشته است که «استاندار تهران از تأييد يا تکذيب‌کردن اين شايعه خودداري کرد. محمدرضا غلامرضا که اکنون جايگزين خرمشاد شده، چهره‌اي ناشناخته است و اطلاعاتي از سوابق وي منتشر نشده است.
همرزم حاج قاسم معاون سیاسی وزارت کشور شد
به گزارش کبنا به نقل از جوان، آیین معارفه‌ «محمدرضا غلامرضا» معاون سیاسی جدید وزارت کشور، صبح دیروز یکشنبه‌ دوازدهم تیر ماه با حضور احمد وحیدی وزیر کشور، برگزار شد. به گزارش ایرنا، پیش از این «محمدباقر خرمشاد» معاون سیاسی وزیر کشور بود که ۲۰ فروردین‌ ۱۴۰۱ از سمت خود کناره‌گیری کرد؛ وی ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ با حکم وحیدی این مسئولیت را عهده‌دار شده بود.
به گزارش «ایران»، «محمدرضا غلامرضا» پیش از این سمت‌های متعددی از جمله معاونت نیروی قدس سپاه پاسداران در دوران فرماندهی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، معاونت وزیر اطلاعات و  همچنین ریاست سازمان اطلاعات تهران را به عهده داشته است. گفتنی است، معاون سیاسی وزیر همز‌مان ریاست ستاد انتخابات و مسئولیت برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس و دیگر انتخابات‌ها و همچنین نظارت بر استانداران و فرمانداری‌ها را عهده‌دار است.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
خدایی خود وحیدی شاید نظامی قوی و خوبی باشد ولی بدرد وزارت کشور نمی خورد وزیر کشور باید یک فرد کاربلد و کار آزموده اجرایی باشد ایشان را در پستهای نظامی تخصصی خوش بکار می گرفتند بهتر بود و کارآیی بیشتری داشت
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1