تاریخ انتشار
پنجشنبه ۹ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۲۱
کد مطلب : ۴۴۹۷۵۹
مدیران کهگیلویه و بویراحمد بدانند؛

هر آنچه شرط بلاغ بود گفته شد؛ این گوی و این میدان

۱
۰
هر آنچه شرط بلاغ بود گفته شد؛ این گوی و این میدان
کبنا ؛
همسویی سه قوه در دوره جدید فرصتی را پیش روی کهگیلویه و بویراحمد قرار داده است که بتوان این استان را گامی به سمت توسعه پیش برد. در صورتی که در سه سال پیشِ رو، اتفاق مهمی در راستای توسعه کهگیلویه و بویراحمد رخ ندهد، بانیان اصلی آن، مدیران فعلی خواهند بود. 
به گزارش کبنا، با شروع به کار دولت جدید فرصت‌های جدیدی برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد شکل گرفته است. استاندار بومی و پیگیر و مدیران تازه نفس در کنار مجلسِ همسو با دولت و اعلام آمادگی دستگاه قضا، همگی فرصتی را برای این استان پدید آورده است که اگر به درستی استفاده شود، می‌تواند گامی رو به جلو را برای کهگیلویه و بویراحمد رقم بزند.
این استان سال‌هاست که صفت‌های کم‌برخوردار و در حال توسعه را یدک می‌کشد و در اکثر شاخص‌های توسعه نیز در ردیف استان‌های آخر کشور قرار دارد. با وجود اینکه در بسیاری از موارد همچون برخورداری از جنگل‌های متنوع، منابع آبی و گیاهان دارویی در کنار آب و هوای مطلوب، و همچنین ظرفیت پذیرش توریست، جایگاه خوبی دارد، اما به دلیل سوءمدیریت‌ها همچنان رتبه‌های یک تا سه را از آخر به خود اختصاص داده است. گیر کار کجاست که با وجود این منابع و ظرفیت‌ها هنوز نتوانسته است حتی در یک شخاص اساسی نیز حرفی برای گفتن داشته باشد؟ چه شده است و یا چه نشده است که کهگلیویه و بویراحمد نتوانسته است پیشرفت کند؟ چرا در شاخص‌های توسعه حرفی برای گفتن ندارد ولی از آن سو، در شاخص آسیب‌های اجتماعی، پیشرفت زیادی داشته است؟
تا پیش از این تمام این درجا زدن‌ها و عدم پیشرفت‌ها به دولت گذشته و عدم هماهنگی میان دولت و دو قوه دیگر نسبت داده می‌شد. از سویی، غیربومی بودن مدیران نیز یکی از دلایل عدم پیشرفت کهگیلویه و بویراحمد شمرده می‌شد. اما حال که بر اساس همان ادعای پیشین، بستر کاملاً فراهم است و فضا برای انجام کارهای بزرگ و اساسی آماده است. ولی با این وجود باز هم نشانه‌ای از گام‌های بزرگ و رو به توسعه نمی‌بینیم.
کهگیلویه و بویراحمد پیش از آن که به برنامه نیاز داشته باشد، در حال حاضر نیازمند شناسایی موانع توسعه‌یافتگی است. گویی مدیران و مسئولین هنوز نتوانسته‌اند موانع توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد را شناسایی کنند؛ چرا که شناسایی همان و ارائه برنامه همان. زمانی که مشکل شناسایی شود، راه درمان و برنامه نیز از پی آن می‌آید. هر چد برخی از مسئولین در دوره‌های پیشین ادعای برخورداری از برنامه توسعه داشتند، اما به هر دلیل که به نظر می‌رسد مهمترین آن، عدم شناخت مشکل باشد، آن برنامه‌ها به سرانجام نرسیدند.
از این رو پیش از ارائه برنامه، باید دست روی گلوگاه‌هایی گذاشت که فسادخیز هستند. این گلوگاه‌ها را بیش از هر کس، دستگاه قضا در استان می‌تواند شناسایی کند. بارها نیز از زبان رئیس کل دادگستری و دادستان مرکز استان از ضرورت شناسایی این بسترها و همکاری دستگاه‌های دولتی برای رفع آن بحث شده است. حتی دستگاه قضا تا جایی پیش رفته است که خود به تنهایی برخی از وظایف دستگاه‌های دولتی را به دوش کشیده است. اما باز هم حرکتی جدی از سوی این نهادهای اجرایی دیده نشده است.
از سویی، وظیفه رسانه‌ها تذکر مسائل و مشکلاتی است که در راه توسعه وجود دارد. رسانه‌ها در اغلب مواقع این وظبفه را به درستی اجرا کرده‌اند. اما در بسیاری از مواقع با برچسب‌های گوناگون مورد مؤاخذه قرار گرفته‌اند. حال نیز هر آنچه نیاز بود گفته شود در رسانه‌های استان انعکاس داده شده است و از این به بعد نیز این وظیفه پیگیری می‌شود. تنها می‌ماند عزمی که باید دستگاه‌های استان از خود نشان دهند. هر آنچه شرط بلاغت بود گفته شد. از این به بعد عدم توسعه‌یافتگی کهگیلویه و بویراحمد هیچ دلیل دیگر نخواهد داشت مگر کم‌کاری مسئولین؛ چرا که بنا بر ادعای خود آنها همسویی کاملی بین سه قوه شکل گرفته است.
فرصت‌های توسعه بسیار کوتاه هستند و اگر در زمان و مکان مناسب از آنها به درستی استفاده نشود ممکن است تا دهه‌ها بعد چنین فرصتی دیگر پیش نیاید. این گوی و این میدان؛ بشتابید که این فرصت دیگر تکرار نخواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

صدیقی
Romania
زدو بندهای پشت پرده و تقسیم‌مناصب با نماینده ها به همراه ضعف مفرط استاندار این فرصت طلایی را از مردم و دولت گرفت
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
1