کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا بررسی کرد؛

باز هم کمبود دارو در کهگیلویه و بویراحمد! / ضرورت تغییرِ بانیان وضع موجود

3 خرداد 1401 ساعت 16:38

در حال حاضر داروهایی همچون سرم شست‌وشو، سرم سدیم کلرادید تزریقی، سرم رینگر، آمپول کتورولاک، آمپول ب کمپلکس، آمپول آپوتل، شیرخشک آپتامیل اچ آ 1 و 2 و شیرخشک آن اچ آ 1 و 2 در داروخانه‌ها و بیمارستان‌های کهگیلویه و بویراحمد کمیاب هستند.


نظارت و برنامه‌ریزی بر تأمین دارو به میزان کافی و باکیفیت و قیمت مناسب برای دسترسی آحاد مردم یکی از وظایف اصلی و اساسی معاونت غذا و دارو است. به‌علاوه، این معاونت وظیفه دارد که بر نحوه عرضه و مصرف داروها در بازار نظارت داشته و  با جمع‌آوری و تحلیل گزارشات مربوط به کمبود دارو، اقدامات لازم را در جهت تأمین این داروها به عمل آورد.
 با این وجود، کمبود دارو در کهگیلویه و بویراحمد آنقدر زیاد بوده که بارها است که مورد نقد این پایگاه خبری قرار گرفته است [اینجا، اینجا و اینجا کلیک کنید].
بر اساس گزارش‌های رسیده از شهروندان و بازدیدهای میدانی که از برخی از بیمارستان‌ها و داروخانه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد داشتیم، متوجه شدیم کمبود برخی از داروها در استان، باعث ایجاد مسائلی برای مردم شده است. در حال حاضر داروهایی همچون سرم شست‌وشو، سرم سدیم کلرادید تزریقی، سرم رینگر، آمپول کتورولاک، آمپول ب کمپلکس، آمپول آپوتل، شیرخشک آپتامیل اچ آ 1 و 2 و شیرخشک آن اچ آ 1 و 2 در داروخانه‌ها و بیمارستان‌های کهگیلویه و بویراحمد کمیاب هستند. بخشی از این کمبود دارو به دلایل ملی و بین‌المللی است. اما این همه ماجرا نیست. چرا که داروهایی که در کهگیلویه و بویراحمد کمیاب شده‌اند، در استان‌های همجوار وجود دارند و توزیع می‌شوند.
از سوی دیگر، داروهای خاص و سهمیه به طور عادلانه در بین عموم داروخانه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد توزیع نمی‌شوند. گفته می‌شود این داروها اغلب بین داروخانه‌هایی که زیر نظر مسئولین غذا و دارو و افراد خاص هستند توزیع می‌شود؛ افرادی که پست‌های مدیریتی در این معاونت دارند و افراد دیگری که به نحوی از رانت برخوردار هستند توانایی دریافت این نوع داروها را دارند. چنین موضوعی نشان دهنده وجود تعارض منافع در این معاونت است که بارها مورد نقد پایگاه خبری کبنانیوز قرار گرفته است.
در واقع، برخی از مدیران معاونت غذا و دارو کهگیلویه و بویراحمد که خود صاحب داروخانه هستند، در صورتی که مقداری دارو تهیه شود، ممکن است که نخست داروخانه خود را تأمین کنند و سپس نوبت را به سایر داروخانه‌ها بدهند. در این صورت آن داروخانه‌ای که قدرتی در غذا و داروی استان ندارد، ممکن است هیچوقت نتواند چنین داروهایی را در این زمان‌ها تهیه و توزیع کند.
گفتنی است داروهای استان کهگیلویه و بویراحمد توسط شرکت‌های پیخش دارویی استان فارس تأمین می‌شوند و به نظر می‌رسد مدیران غذا و داروی کهگیلویه و بویراحمد توانایی اخذ سهمیه‌های داروییِ استان را ندارند.
معاون غذا و دارو و همچنین مدیر دارو تاکنون نتوانسته‌اند، مشکلات داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها را در خصوص کمبود دارو حل کنند و متأسفانه این مشکلات روز به روز گسترده‌تر می‌شوند. همچنین به دلیل عدم نظارت بر امور داروخانه‌ها، افراد خاصی که مسئول فنی ندارند، و این داروخانه‌ها اقدام به دریافت حق فنی می‌نمایند. به گونه‌ای که مطابق با آیین‌نامه و قوانین تخلف محسوب می‌شود. با این وضعیت بیم آن می‌رود در آینده‌ای نزدیک، اندک‌اندک بستر برای شکل‌گیری مافیای تأمین و توزیع دارو در کهگیلویه و بویراحمد فراهم شود. آن زمان است که باید ترسید؛ چرا که سلامت مردم ابداً مقوله‌ای نیست که بتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد. بنابراین ضروری است که از همین حالا تمام روزنه‌ها و مسیرهایی که ممکن است موجب شکل‌گیری و گسترش مافیای دارو در کهگیلویه و بویراحمد شود را بست. از این رو، دستگاه‌های نظارتی باید هوشیار باشند که سلامت مردم در گرو منفعت عده‌ای خاص قرار نگیرد.
از سوی دیگر، این روزها در بازار دارو، مردم دچار سردرگمی عجیبی شده‌اند و معلوم نیست که قیمت داروخانه‌ها را باور کنند یا صحبت‌های مسئولان وزارت بهداشت و درمان را. مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، همزمان با حذف ارز ترجیحی بارها تاکید کرده‌اند: «كمبود دارو نداریم و هیچ اصلاح قیمت دارو هم در سال جدید نداریم.» اما آنها اعلام نمي‌کنند که اين همه افزايش قيمت در داروهاي ساخت داخل به‌چه دليل است و تقريبا قيمت برخي از اقلام دارويي نسبت به سال گذشته 4 برابر و نسبت به فروردين امسال، با افزايش دو برابري مواجه بوده است. در اين ميان مي‌توان نتيجه گرفت که يا بازرسان، گزارش‌هاي غير‌واقعي به وزير بهداشت و رئيس سازمان غذا و دارو مي‌دهند و از افزايش قيمت دارو در کشور بي‌ا‌طلاع هستند [بیشتر بخوانید].
با این همه اصلاح تیم مدیریتی معاونت غذا و داروی کهگیلویه و بویراحمد یکی از مواردی است که ضرورت پیگیری جدی آن از سوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به شدت احساس می‌شود. چرا که حلقه بسته مدیریتی که در این سازمان وجود دارد و در پی آن وجود تعارض منافع باعث شده است در همین سال جاری، مردم استان کهگیلویه و بویراحمد بارها با مشکل کمبود دارو مواجه شوند.


کد مطلب: 448358

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/448358/باز-هم-کمبود-دارو-کهگیلویه-بویراحمد-ضرورت-تغییر-بانیان-وضع-موجود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1