تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب : ۴۴۷۱۹۸
مدیرعامل آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد در جلسه شورای اداری؛

بارندگی در کهگیلویه و بویراحمد به اندازه بارندگی در قاره اروپا است / چشم انداز درآمد کشاورزی 6 تریلیون تومانی بر اساس تحولات آبرسانی در کهگیلویه و بویراحمد / تحولات آبرسانی در کهگیلویه و بویراحمد در دولت اول رئیسی اتفاق می افتد؟

۳
۰
بارندگی در کهگیلویه و بویراحمد به اندازه بارندگی در قاره اروپا است / چشم انداز درآمد کشاورزی 6 تریلیون تومانی بر اساس تحولات آبرسانی در کهگیلویه و بویراحمد / تحولات آبرسانی در کهگیلویه و بویراحمد در دولت اول رئیسی اتفاق می افتد؟
کبنا ؛شورای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست سید علی احمدزاده استاندار این استان و با حضور حضرت آیت الله حسینی نماینده ولی فقیه کهگیلویه و بویراحمد، معاونین استانداری کهگیلویه و بویراحمد و مدیران ارشد دستگاه‌های دولتی در سالن شماره یک استانداری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
به گزارش کبنا، آرش مصلح مدیرعامل آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد صبح امروز  (پنجشنبه 1 اردیبهشت ماه 1401) در نشست شورای اداری استان به تشریح وضعیت پروژه های آبرسانی و سدسازی استان پرداخته و اظهار کرد: بیشترین میزان بارش در سپیدار بویراحمد به میزان 950 میلی متر و کمترین میزان بارش در بی بی حکیمه به میزان 277 میلی متر ثبت شده است.
مصلح گفت: متوسط بارندگی استان در دوره خشکسالی دو برابر متوسط کشور بوده است، در ایستگاه سپیدار بویراحمد 1.5 برابر اروپا بارندگی داشتیم.
وی افزود: بارندگی در ممبی، طسوج، لنده، دنا، لوداب و ... در همین امسال که خشکسالی است به اندازه بارندگی در اروپا است. اما متآسفانه در مناطق مختلف استان با تنش آبی روبرو هستیم.
مصلح بیان کرد: در هفته اخیر از منطقه باشت بازدید کردیم، بسیاری از روستاها آب لوله کشی قطع است. در روستای تلچگاه باشت 650 میلی متر آب از مهرماه تا الان ثبت شده است، هنوز روی کوه خامی برف را مشاهده می کنیم، اما در همین روستای تلچگاه چند روز آب قطع بود.
مصلح گفت: نکته اینجا است که چرا در استانی که در سالهای خشکسالی دوبرابر میانگین کشور بارندگی دارد، ما خشکسالی داریم؟
اظهار کرد: تمام این بارندگی ها در 4 ماهی اتفاق می افتد که هیچ نیاز آبی نداریم یا کمتر نیاز آبی داریم، و در 8 ماهی که مصارف شرب و کشاورزی به آب نیاز داریم، هیچ بارشی نداریم.
مدیرعامل شرکت اب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: نسخه درمانی استان در این یک جمله است که ما باید تمام بارشی که در 4 ماه اتفاق می افتد برای 8 ماهی که بارش نداریم ذخیره و مهار کنیم.
مصلح بیان کرد: بعد از انقلاب اسلامی دو سد شاه قاسم و سد کوثر ماحصل این نگاه جمهوری اسلامی به این منطقه بوده است.
وی به «اقدامات برای مهار بارش های استان» اشاره کرده  و گفت: سد بزرگ تنگ سرخ که تأمین آب شرب 300 هزار نفر از جمعیت 750 هزارنفری استان را تأمین آب شرب می کند، 4 هزار و 200 هکتار از اراضی مستعد بویراحمد از سروک تا فیروزآباد را تأمین آب می کند.
مصلح افزود: تمام شهرک های صنعتی، دانشگاه ها، مراکز نظامی، و مناطق مجاور شهری را تأمین آب می کند.
مصلح به پروژه «دهدشت غربی» اشاره کرده و گفت: 5 هزار و 550 هکتار را پشتیبانی و ابرسانی می کند، بزرگترین مناقصه استان بوده که به مبلغ 417 میلیارد تومان به دست قرارگاه خاتم الانبیا داده شد.
مصلح به پروژه «آبرسانی به لیکک» اشاره کرده و گفت: جمعیت 85 هزار نفر را تأمین آب می کند، 51 درصد پیشرفت دارد، در دهه فجر 1402 این پروژه را افتتاح خواهیم کرد.
وی به پروژه «آبرسانی به 4 شهر دهدشت، سوق، چرام، لنده» اشاره کرده و گفت: این پروژه 240 هزارنفر از جمعیت استان را در قالب 4 شهر و 300 روستا تأمین آب خواهد کرد، به دست قرارگاه خاتم الانبیا شروع می شود.
مصلح گفت: آبرسانی به دیشموک و چاروسا با جمعیت 65 هزار نفر، از رودخانه سمه صورت خواهد گرفت.
مدیرعامل شرکت اب منطقه ای استان افزود: طرح های کشاورزی خیرآباد و دیگر طرح های کوچکی نیز وجود دارند، که در حال کار روی این پروژه ها هستیم.
وی گفت: با افتتاح این طرح ها تمام جمعیت 750 هزارنفری استان از نعمت آب شرب بهره مند خواهند شد و 60 هزار هکتار از اراضی استان تحت آبیاری مدرن قرار خواهد گرفت. اگر به قیمت الان محاسبه کنیم، 60 هزار هکتار کشاورزی سالیانه 6 تریلیون تومان درآمد کشاورزی و گردش مالی تأمین خواهد کرد که در آن سالها مردم تأمین کننده منابع مالی بانک ها خواهد بود نه بانک ها تأمین کننده منابع مالی مردم.
مصلح افزود: تمام این طرح ها پیشرفت های فیزیکی متفاوتی داشته اند، برای طرح آبرسانی به لیکک در این ماه 6 کیلومتر لوله گذاری انجام داده ایم و 10 کیلومتر لوله 30 اینچ فلزی انجام گرفته شده است.
مصلح بیان کرد: تخصص آبرسانی به لیکک از سد کوثر در سال 1400 ، 140 درصد است، این نشان می دهد دولت به تعهد خود عمل کرده و ما نیز باید پا به پای دولت کار کنیم.
وی گفت: ان شالله برنامه ریزی ها به گونه ای انجام می گیرد که تمام پروژه هایی که نام بردم در دولت اول آقای دکتر رئیسی تکمیل و تقدیم به مردم ولایت مدار استان کهگیلویه و بویراحمد شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
همبن سدهای نیمه تمام را که تاجگردون شروع کرده وفعلا راکد هستند اتمام کنید باشت وگچساران تا ۵۰ سال آینده مشکل آب شرب وکشاورزی ندارند.
محمد
Iran, Islamic Republic of
تاجگردون به تاریخ پیوست. بگذارید دولت جدید چهار تا کار درست حسابی برای مردم انجام‌ دهد
Iran, Islamic Republic of
دولت اول رئیسی یعنی چه؟؟ چاپلوسی هم حدی داره
رئیسی ۲سال بتونه نگهش داره شاهکار کرده
قاچاق انسان یا قاچاق مهاجر؟

قاچاق انسان یا قاچاق مهاجر؟

در چند روزی که از تعطیلات عید نوروز می‌گذرد جنجالی پیرامون حضور مهاجران افغانستانی در ...
بیداد اجاره‌ها

بیداد اجاره‌ها

تهران بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، مستأجرنشین‌ترین استان ایران است و گزارش سازمان مدیریت ...
نماینده تبریز: مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند

نماینده تبریز: مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: فقر در حاشیه‌های تبریز بی‌داد می‌کند بطوریکه امروز برخی ...
1