تاریخ انتشار
شنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۰۴
کد مطلب : ۴۴۶۷۷۰
کبنا گزارش می دهد؛

گلایه مردم به مدیر باغ فردوس گچساران بخاطر برداشت آب

۹
۵
گلایه مردم به مدیر باغ فردوس گچساران بخاطر برداشت آب
کبنا ؛
واگذاری و اجاره باغ ها و منابع طبیعی ملی مستعد گردشگری نیاز به دقت و کارشناسی دارد که سوء استفاده های مالی و شائبه و نگرانی های دیگر را دور کند.
به گزارش کبنا نیوز، اخیرا گلایه مردمی نسبت به نحوه مدیریت باغ فردوس در گچساران گزارش شده، که بر این اساس گفته می شود مردم فقیری که قصد برداشت چند بشکه آب از چشمه این باغ را دارند مجبورند به خاطر هر ورود 10 هزار تومان به مدیر این باغ پرداخت کنند. 
باغ فردوس گچساران به مدت 20 سال به فردی به نام «رشیدی» واگذار شده است و گفته می شود شلالدون باشت نیز به همین فرد داده شده است. از طرفی گفته می شود مقدار اجاره پایینی نیز برای باغ فردوس پرداخت می کند. هر چند که بنا بر قوانین نوشته شده، واگذاری های منابع طبیعی ملی حداکثر باید تا 15 سال باشد و میزان اجاره به دلیل طولانی مدت بودن اجاره، هر سه سال باید تمدید شود، اما مشخص نیست که چطور، این مکان گردشگری، به یک نفر، و به مدت 20 سال داده شده است.
به گفته یک کارشناس حقوقی، ملک و زمینی که به مدت 20 سال به فردی اجاره داده می شود، ادعای مالکیت ایجاد می کند.
این کارشناس حقوقی گفت: باید دید چقدر هزینه برای یک ملک می شود، عموما افراد هزینه های زیادی را برای ایجاد زیرساخت ها در یک مکان می کنند تا آباد و قابل استفاده شود، و قطعا بعد از 20 سال اگر هزینه های زیادی شده باشد، فرد ادعای مالکیت می کند.
با این حال، چطور ممکن است منابع طبیعی ملی که همه مردم باید از آن بهره مند باشند، با چنین ظرفیت هایی به اشخاص داده شده است؟
حال مردم نسبت به این موضوع نیز معترض هستند که چرا بخاطر چشمه ای که طبیعی و خدادادی است باید پول بدهند؟ هر چند که به این فرد از سوی اداره گردشگری تذکر داده شده که بخاطر برداشت آب از چشمه، حق گرفتن پول از مردم منطقه را ندارند، اما بارها بحث و درگیری هایی میان نگهبان و مردم در خصوص همین موضوع پیش آمده است.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص گفت: پاسخ به این سوال، از وظایف مسئولان محترم دستگاه قضا است، اما در هر حال امتیاز دادن به اشخاص محکوم به رد است، چرا که قراردادها باید شفافیت کامل داشته باشند تا دستگاه های نظارتی بتوانند نظارت درستی داشته باشند.
وی گفت: اگر زمینی در حیطه گردشگری به فردی داده شود، مدیر این محل فقط می تواند در حیطه قرارداد عمل کند و نمی تواند هیچ دخل و تصرفی بر چشمه داشته باشد، وظیفه دستگاه متولی است که هم این موضوع را پیگیری کند و  هم شکایت انجام دهند.
شایان ذکر است؛ این انتظار از سوی مردم وجود دارد که مراجع نظارتی و قضایی این موضوع را مورد پیگیری قرار دهند. ضمن اینکه چنین مکانی که منابع طبیعی ملی و متعلق به مردم است و باید زیر نظر دولت باشد، به نظر می آید که بستن قراردادی 20 ساله با یک فرد حقیقی چندان شایسته نیست.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Romania
. اون کسی که این متن رو نوشته، تا بترکه....
نطری
Iran, Islamic Republic of
احسن بر شما

راااانت تاج گردون
.‌انقلاب و همه چی را فدای صندلی می کنن
دلاوری
Iran, Islamic Republic of
من خودم بارها شاهد درگیری و بحث بین مردم و نگهبان بودم.


وقتی مسولین نظام که باید مدافع ارزش های انقلاب و مردم مستضعف باشند ، اما متاسفانه همه چی را فدای حفظ صندلی خود می کنند..
می‌خواهند صاحبان قدرت و زووور را از خودشان راضی نگه دارند

دلاوری
Iran, Islamic Republic of
من خودم بارها شاهد درگیری و بحث بین مردم و نگهبان بودم.
سخن
Iran, Islamic Republic of
کاملا متین
فقط برا چند بشکه آب ده هزارتومان ورودی می‌گیرند
آخرش هم میگن هر جا می‌رید پیگیری کنید ...
عجب رسمی شده
مطلع
United Kingdom
اطلاعات شما مغرضانه و از سر انتقام جویی است.
1- اولا این دو مکان به دو نفر واگذار شده شما که اطلاع ندارید دارید تشویش اذهان عمومی می کنید و قابل پیگیری است
2-زمین های شلالدون متعلق به آبا و اجداد اهالی روستای منصورآباد است و هر کسی مایل است همین امروز خرج کرد سرمایه گذار را به قیمت روز بپردازد و ملک را تحویل بگیرد
3-بر چه اساس شما فقط سرمایه گذاری برادران رشیدی را در این استان در حوزه گردشگری هدف قرار داده اید؟ چرا از این همه زمین خواری که در استان وجود دارد عرضه تهیه گزارش و پیگیری ندارید
4-این واگذاری و سرمایه گذاری کاملا قانونی بوده و بدون شک اهداف تخریبی پشت تهیه این مطلب وجود دارد
محمد گرامی
Romania
فک کنم همه ی جاهای گردشگری استان برا ورودی شون و یا چند دقیقه نشستن تو فضاشون از ادم پول میگیرن و انطور ک باید هم سرویس نمیدن و اینکه ما بخوایم بگیم فقط تو منطقه ی خودمون این شکلیه کمی بی انصافی در قضاوت کردیم. بر حسب شناختی که از اقایون رشیدی دارم اونا نحوه ی مدیریت و مردم داریشون هم خیلی مقبوله. و ب نظر من ما نباید تا این حد نسبت ب بخش خصوصی بی مهر باشیم ک موجبات دلسردیشون رو انحام خدمات اینچنینی گردیم. تجدیدنظر کنید در نحوه ی قضاوتتان.
Iran, Islamic Republic of
//یکی از لیدرهای اصلی نماینده سابق گچساران است که با سفارش ویژه نماینده توانست باغ فردوس و شلالدان را تصرف نماید.
امیرمهدی
Iran, Islamic Republic of
سلام واقعا برای عده ای که ندونسته در مورد مردم قضاوت میکنن متاسفم..شما ها که با تاجگردون مشکل دارین چرا همه چی رو با هم قاطی میکنین...والا بنده خدا ها خیییلللییی هم ضررر دیدن ...تازه اینجا به بخش خصوصی واگذاره شده وهر کاری که بخوان میتونن انجام بدن...
قاچاق انسان یا قاچاق مهاجر؟

قاچاق انسان یا قاچاق مهاجر؟

در چند روزی که از تعطیلات عید نوروز می‌گذرد جنجالی پیرامون حضور مهاجران افغانستانی در ...
بیداد اجاره‌ها

بیداد اجاره‌ها

تهران بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، مستأجرنشین‌ترین استان ایران است و گزارش سازمان مدیریت ...
نماینده تبریز: مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند

نماینده تبریز: مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: فقر در حاشیه‌های تبریز بی‌داد می‌کند بطوریکه امروز برخی ...
1