تاریخ انتشار
شنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب : ۴۴۶۷۳۰
مراسم جزءخوانی قرآن در یاسوج غریبانه برگزار می‌شود

انفعال مسئولان کهگیلویه و بویراحمد در برگزاری مراسم‌های مذهبی مردم‌محور / شادی و نشاط جامعه نیازمند تلاش مضاعف است / لزوم توجه به سخنان رهبر انقلاب / ترویج رسوم غلط در میان مسئولان

۱
۰
انفعال مسئولان کهگیلویه و بویراحمد در برگزاری مراسم‌های مذهبی مردم‌محور / شادی و نشاط جامعه نیازمند تلاش مضاعف است / لزوم توجه به سخنان رهبر انقلاب / ترویج رسوم غلط در میان مسئولان
کبنا ؛
در دنیای امروز که فردگرایی و بیماری کرونا سبک زندگی جوامع را تغییر داده، تحقیقات نشان می‌دهند برنامه‌های جمعی مذهبی تأثیر زیادی بر سلامت روان و هوش اجتماعی افراد می‌گذارد.
غالب برنامه‌های جمعی مذهبی در کشورهای مسلمان را در ماه مبارک رمضان می‌توان یافت. ماهی که نمازهای جماعت، جزء خوانی‌های قرآن، مراسم شب‌های قدر، مراسمات پس از افطار در مساجد و حسینیه‌ها، مسلمانان را دور یکدیگر جمع می‌کند. این مراسم‌ها علاوه بر ایجاد وحدت در میان مسلمانان اثرات روانی مثبتی بر سلامت افراد می‌گذارد.
به گزارش کبنا نیوز، محققان در یک تحقیق، نشان دادند زنانی که دست‌کم هفته‌ای یک‌بار در مراسم و برنامه‌های مذهبی شرکت می‌کنند، در مقایسه با زنانی که هرگز در مراسم مذهبی شرکت نمی‌کنند، 68 درصد کمتر به‌دلیل افسردگی و ناامیدی می‌میرند. از سوی دیگر، خطر مرگ‌ومیر ناشی از افسردگی و ناامیدی در مردانی هم که حداقل هفته‌ای یک‌بار در مراسم مذهبی حضور می‌یابند تا 33 درصد کاهش می‌یابد. محققان دانشگاه هاروارد براین باورند که مشارکت‌های مذهبی و حضور در مراسم دینی و مذهبی به‌مثابه پادزهری برای ناامیدی و افسردگی عمل می‌کند و نوعی حس امید و معنای زندگی را در دل افراد زنده می‌کند. به گفته آنها، دین و مذهب با تقویت حس آرامش و القای نگاه مثبت در افراد و نیز ایجاد ارتباطات اجتماعی موثرتر، میزان تاب‌آوری روانی افراد را تقویت می‌کند.
همچنین تحقیقی 30 ساله نشان داد، نوجوانان به دلیل شرکت در مراسم‌های مذهبی ماه رمضان، عملکرد بهتری در امتحانات خود پس از این ماه دارند. در واقع این ماه مهمانی خدا هدیه‌هایی را به انسان‌ها اعطا می‌کند که انسان تنهای امروز به شدت نیازمند آن است.
ویروس منحوس کرونا سبک زندگی انسان‌ها را به شدت تحت تأثیر قرار داد و فردگرایی را در میان آنها بیشتر از قبل کرد. چه بسیار جمع‌های مذهبی در استان کهگیلویه و بویراحمد بخصوص مراسم‌های روضه‌های زنانه و برنامه‌های بعد از افطار برچیده شدند، تا جایی که بعد از سه سال، مردم ما به خانه نشینی و شرکت نکردن در آیین‌های مذهبی عادت کرده‌اند.
متأسفانه چنین رفتارهایی نشانه‌های خطرناکی برای سلامت روحی و روانی و جسمی جامعه است و به نظر می‌آید با وجود عمومی شدن واکسیناسیون کرونا و کاهش میزان مبتلایان به این بیماری منحوس، باید برای برگزاری برنامه‌های جمعی مذهبی فکری کرد تا مردم همچون گذشته به سمت آیین‌های مذهبی کشیده شوند.

در این بین، هم بخش خصوصی، و بخصوص بخش دولتی باید هزینه و وقت بیشتری برای این موضوع بگذارد. غالباً دولت‌های غربی و برخی از کشورها از جمله انگیس در مباحث فرهنگی و سنت‌های خود سرمایه گذاری‌های کلانی می‌کنند، فقط به این منظور که سنت‌ها و فرهنگشان احیا باشد. چرا در کشور ما که مذهب نقش انکارناپذیری در زندگی انسان‌ها دارد، دولت برای این بحران و مشکل هنوز برنامه‌ای پیش بینی نکرده است، و همینطور دستگاه‌های فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد برای این منظور فکری نمی‌کنند و راه حل و برنامه‌ای ندارند؟
یادمان است که در دو سال اخیر مراسم‌های مذهبی با چالش‌های زیادی روبرو بود، اما در سال جدید این چالش‌ها و خطرات بیماری کمتر شده، هر چند که شیوه نامه‌های بهداشتی همچون گذشته لازم است رعایت شوند.
در واقع در شرایط کنونی مسئولان اگر نسبت به این موضوع دغدغه‌ای دارند باید تلاش مضاعفی داشته باشند. بطور مثال شرکت کردن مسئولان در برنامه‌های جزء خوانی قرآن با رعایت پروتکل‌ها موجب گرم شدن و حضور دیگر مردم در این مراسم‌ها می‌شود.
اطلاع رسانی‌های مسئولان فرهنگی از طریق رسانه‌ها برای شرکت مردم در مراسم‌های مذهبی، تشویق نوجوانان و جوانان برای حضور در مراسم‌های مذهبی، تشکیل جزء خوانی‌های خانگی همچون گذشته‌ها، برنامه‌های متعدد مذهبی و اطلاع رسانی در جامعه می‌تواند قدمی رو به جلو باشد برای اینکه فضای شادی و نشاط در جامعه ایجاد شود.
همه می دانیم که در استان کهگیلویه و بویراحمد خودکشی و آسیب‌های اجتماعی به حد حاد و هشدار رسیده و ما جزو استان‌های رتبه اول در بحث خودکشی هستیم، اما ببینیم که در چند محله و چند روستا مراسم‌های مذهبی را تشکیل داده‌ایم و مسئولان استانی چقدر در برپایی این مراسم‌ها که هیچ هزینه‌ای هم ندارد نقش داشته‌اند یا شرکت می‌کنند؟ چطور زمانی که اقوام و فامیل یک مسئول رده بالا فوت می‌کند، همه مسئولان برای دست بوسی حاضر می‌شوند، اما در ماه رمضان، مراسم‌های جزء خوانی با حداقل افراد و بدون حضور هیچ مسئولی انجام می‌گیرد.
رهبر معظم انقلاب در آخرین سخنان خود، بر حضور مسئولان در مراسم‌های مذهبی ماه رمضان تأکید کردند، اما در مراسم جزء خوانی قران در یاسوج فقط «سردار خرمدل» مسئول سپاه فتح استان مشاهده شد و دیگر هیچ مسئولی دیده نشد. متأسفانه رسم‌های غلط شرکت در مراسم ختم و دستبوسی توسط مسئولان ترویج می‌شود و مراسم‌های مؤکد دینی که ائمه ما بر آن تأکید داشتند، در خلوتی و سکوت با جمعی اندک برگزار می‌شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
مساله روشن است
مسولین هر جا بوی کباب هست حاضر میشوند...مردم هم این چیزها را کاملا میدانند...
نماینده تبریز: مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند

نماینده تبریز: مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: فقر در حاشیه‌های تبریز بی‌داد می‌کند بطوریکه امروز برخی ...
(ویدئو) جشن ازدواج دو عضو نیروهای داوطلب اوکراینی

(ویدئو) جشن ازدواج دو عضو نیروهای داوطلب اوکراینی

آناستازیا و ویاچسلاو در یک پارک در کی‌یف اوکراین با یکدیگر ازدواج کردند. این زوج از اعضای ...
سناریوهایی مهیب برای پایان جنگ اوکراین

سناریوهایی مهیب برای پایان جنگ اوکراین

تهاجم گسترده نظامی روسیه و خسارات مادی و تلفات انسانی ناشی از آن برای بسیاری از تحلیل‌گرانی ...
1