تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۴۶
کد مطلب : ۴۴۵۹۰۴
نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد:

مطالبه‌گری بدون مبنا و هدف، باعث ناامنی در جامعه می‌شود

۰
مطالبه‌گری بدون مبنا و هدف، باعث ناامنی در جامعه می‌شود
کبنا ؛
در نشست مطالبه گری دانشجویی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به اتفاق تعدادی از دانشجویان رشته حقوق و اساتید این دانشگاه و رئیس بسیج حقوقدانان سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد در نشستی با رئیس کل دادگستری استان، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و معاون قضایی و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان شرکت کردند.
به گزارش کبنا و به نقل از روابط عمومی و ارتباطات دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد، دکتر نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در نشست مطالبه‌گری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج که با حضور رئیس دانشگاه و اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج و رئیس بسیج حقوقدانان استان در دادگستری استان برگزار شد در سخنانی اظهار داشت:
 مطالبه‌گری بدون مبنا و هدف باعث ناامنی در جامعه می‌شود.

 وی با اشاره به تلاش شبانه روزی کارکنان دستگاه قضایی در خصوص احقاق حق و اجرای قانون اظهار کرد: همکاران قضایی و اداری ما در راستای انجام وظایف قانونی خود و حتی فراتر از آن در دادگستری ها  به صورت شبانه‌روزی کار می‌کنند و با این حرکت در استان ما به نظر می رسی یکی از  سخت ترین کارها در حوزه دادگستری انجام می‌شود.
دکتر نگین تاجی عنوان کرد: طی اسیب شناسی های انجام شده، نزاع‌هایی که در ماه‌های گذشته در استان صورت گرفت و البته به شدت و سرعت با آنها برخورد شد، ریشه های فامیلی و خانوادگی داشتند.
 مقام ارشد قضایی استان در خصوص برخورد با جرایم گفت: از سال های گذشته تا کنون  برخوردهای قانونی و قاطع و به موقع با مجرمین و محکومین صورت گرفته است ولی این کافی نیست و ما باید به دنبال پیشگیری های اجتماعی و فرهنگی و وضعی برویم.
 دکتر نگین تاجی عنوان کرد: شایسته است در نظام آموزشی ما و علی الخصوص در آموزش و پرورش مهارت های رفتاری و کلامی و اعتماد به نفس ها و ارتباط با دیگران و کنترل خشم نیز آموزش داده شوند و کارکرد خانواده ها و فضای مجازی در تربیت فرزندان باید نظام مند باشند.
دکتر نگین تاجی به سرکشی و بازدید از خانواده مددجویان زندانی اشاره و بیان داشت: همکاران ما ماهانه به خانواده‌های زندانیان مراجعه می‌کنند و مشکلات مادی و معنوی  آنها را بررسی و از آنها حمایت می‌شود.
وی گفت: دادگستری استان از باب نوآوری و آموزش ها، نیز با تکیه بر مباحث علمی بی نظیر است و استان ما از این لحاظ در بهترین رتبه های  کشوری است.
 دکتر نگین تاجی در حوزه امنیت نیز اظهار کرد: استان ما امن ترین استان کشور است و استان  کهگیلویه و بویراحمد  به لحاظ امنیت از 30 استان وضعیت بهتری دارد.
قاضی القضات دادگستری استان در خصوص برخورد با مفاسد نیز اظهار داشت: بیشترین  ورود در بحث مبارزه با زمین خواری را در سال‌های اخیر داشته ایم و از 2 سال پیش هزاران هکتار را رفع تصرف کرده و در راستای فرهنگ نظارت پذیری که در استان صورت می گیرد، صدها هکتار در قالب فسخ قرارداد ها رفع تصرف  شده است.
 مقام ارشد قضایی استان در خصوص  مطالبه گری در دستگاه قضایی استان با اشاره به این که دربِ اتاق مسئولین دستگاه قضایی استان بر روی همه ی مردم باز است و جهت مرتفع کردن مشکلات مردم به صورت شبانه روزی کار می کنند عنوان کرد: دستگاه قضایی استان در خدمت همه ی مردم بوده و هست.
 وی در پایان خبر خوشی هم برای دانشجویان داشت و آن اینکه باید بین مجموعه دادگستری و دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج برنامه ریزی صورت گیرد تا هم دانشجویان سطوح مختلف رشته حقوق از آموزش‌های تخصصی قضات استفاده کنند و هم امکان حضور دانشجویان در برخی محاکم یا سازمان زندان ها فراهم آید.
در ادامه این نشست سید علی ملک حسینی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان نیز در سخنانی  اظهار داشت:  طبق آمارهای رسمی استان کهگیلویه و بویراحمد جزء اولین استان‌های امن کشور است و نزاع دسته جمعی را که ما احساس می کنیم یک معضل اساسی در استان می باشد این طور نیست و آمار آن نسبت به میانگین کشوری کم و رو به کاهش است.
 وی افزود: این موضوع در حالی است که جمعیت شهر یاسوج  در حال افزایش است و حاشیه‌نشینی در اطراف این شهر به صورت بی رویه در حال گسترش است و نتیجتا آمار جرایم نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
 دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه گفت: آمار خودکشی در استان نیز نسبت به سال گذشته ۷ درصد کاهش داشته و استان ما نسبت به آمارهای کشوری یکی از استان‌های امن است اما احساس ناامنی بالاست و این به دلیل آن است که کنترل خشم در استان ما خیلی کم است.

 دادستان مرکز استان به تغییر و سبک زندگی در استان اشاره و اظهار داشت: استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به ۵۰ سال گذشته از یک زندگی عشایری و روستایی به زندگی شهری و شهرنشینی تبدیل شده اما متأسفانه،  زیرساخت ها  منطبق با این تغییر سبک زندگی فراهم نشده  و یکی از عوامل افزایش جرم نیز همین می باشد.
ملک حسینی گفت: در تربیت فرزندان در خانه و مدرسه و آموزش و پرورش باید فرهنگ سازی شود و ارتباط اولیا با فرزندان و آموزش و پرورش نیز باید علمی و کارشناسی شده باشد تا مشکلات تربیتی فرزندان نیز حل شود.
 ملک حسینی افزود: ما جهت تربیت فرزندان و فرهنگ‌سازی، زندگی اجتماعی، در آموزش و پرورش، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، مساجد و کارکنان ادارات و با هنرمندان و اقشار مختلف جلساتی را برگزار کردیم و حتی عملاً متولی خیلی از  کارها در اجتماع شده ایم که دادگستری در خیلی از این کارها وظیفه ای ندارد اما شبانه روزی دادگستری در حال انجام فعالیت می باشد.
وی گفت: بازرسی ها و طرح‌های ارتقاء امنیت نیز وجود دارد و خیلی از اشیاء غیر مجاز را در این طرح ها کشف کرده ایم.
 این مقام قضایی در ادامه اظهار کرد: بیشتر پرونده‌هایی که ما داریم ریشه ی آن‌ها عدم خودکنترلی و کنترل خشم است.
 دادستان مرکز استان در پایان گفت: مجموعه دستگاه قضایی استان به صورت شبانه‌روزی کار می‌کنند و نهایت توانش را به کار گرفته است و قضات و کارمندان گاه تا ساعت ۳ بعد از نیمه شب کار می کنند و همه پای کار هستند تا مشکلات مردم حل و فصل شود.
در ادامه این نشست سید عیسی حسنی معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در پاسخ به سوالات دانشجویان حاضر در این برنامه اظهار کرد: در استان ما باید اول بسترهای اجتماعی، فرهنگی و تفریحی را برای مردم فراهم کنیم بعد انتظار داشته باشیم آمار جرایم  پایین بیاید. مثلاً وقتی در مرکز استان مکانهای تفریحی و سرگرمی مناسب بسیار کم و در حد نبود است و زیرساختی برای تخلیه انرژی در قالب ورزش و تفریح گروههای مختلف جوانان ما در استان وجود ندارد، نتیجه این می شود که این جوانان مجبورند نیمه های شب در بلوارها با ماشین ها هیجان خود را تخلیه کنند که البته باعث ناهنجاری می‌شود و آرامش مردم را برهم می زنند.

معاون قضایی دادگستری  افزود: ما باید در مبلمان شهری  فرهنگ ضرورت ایجاد پارکینگ‌ها را در اذهان تقویت کنیم تا امنیت بهتری در شهر باشد.
وی در خصوص برخی آمارهای سرقت در استان نیز اظهار کرد: در موضوع سرقت ما ماهانه حدود 300 یا  400 پرونده سرقت‌های جزئی و درون خودرویی داریم که اگر خودروها در خیابان پارک نمی شد و درون پارکینگ منازل قرار می گرفت ما این سرقت ها را نداشتیم.
 حسنی در ادامه در خصوص عدم اجرای زیرساخت ها در شهرها گفت: اگر نگاه ما در این راستا جامع باشد متوجه می شویم که باید سال‌ها پیش در شهرها زیرساخت‌های اجرایی می‌شد که اجرا نشدند و حتی  در ساختن شهرک ها نیز توجهی به  تأمین سرانه های عمومی، آموزشی، فرهنگی و فضای سبز که حق عموم مردم است و در هر منطقه لازم است موجود باشند، نشده و نظارتی بر مطالبه این سرانه ها هم نشده ولذا اکنون می بینیم در مرکز استانی هستیم که حتی  مبلمان شهری خوبی هم  نداریم. اینها علت العلل و بستر ایجاد  جرایم محسوب می‌شوند.
معاون اجتماعی و پیگیری از وقوع جرم دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد درپایان عنوان داشت: ما باید مطالبه گر باشیم و از مسئولین بخواهیم در راستای مبلمان شهری و زیرساخت های فرهنگی و تربیتی و آموزشی، نیز کارهای اساسی انجام گیرد و این سرانه ها مطالبه شود.
رحیم اکرامی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج در سخنانی ضمن تشکر از دادگستری استان که بسیاری از مسائل را که شاید در حوزه قضایی و دادگستری نباشد به خاطر رفاه حال مردم پیگیری، و به سرانجام می رساند، تشکر کرد.
وی گفت: در آینده ای نزدیک دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج برگزاری همایشی را به حضور سران ایلات و طوایف شهرستان بویراحمد در خصوص کاهش پرخاشگری و ایجاد امنیت پایدار برگزار خواهد کرد.
اکرامی در بخش دیگری از سخنان خود لزوم همکاری نهادهای مدنی و همه مردم را در کمک به دادگستری ضروری دانست وافزود: نهادهای مدنی و افراد تأثیرگذار محلی باید به کمک دادگستری بشتابند.

اکرامی در ادامه بیان داشت: نگاه کیفر زدایی و کاهش مجازات کیفری برای جامعه ما در این حد خوب نیست و شایسته است که قانونگذاران و نمایندگان مجلس در رابطه با جرائم جدید که تأثیر بسزایی در ایجاد امنیت پایدار دارد، قانون جدیدتری وضع نمایند.
در پایان این نشست علی پرویزیان مسئول بسیج حقوقدانان سپاه فتح استان گفت: همانطور که در قانون اساسی مطالبه گری پیش بینی شده است که هر کسی در هر جایگاهی قرار گرفته باشد و در هر مسئولیتی قرار دارد باید مورد سوال و مطالبه گری قرار بگیرد .
وی گفت: همانطور که مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان و تشکل های دانشجویی گفتند که مطالبه گری نباید زمین گذاشته شود اما مطالبه گری با پرخاشگری فرق دارد و  باید معقول و در حوزه ی اختیارات مسئولین مربوطه باشد نه خارج از اختیارات قانونی آنها باشد.

مسئول بسیج حقوقدانان سپاه فتح استان در ادامه عنوان کرد هر مسئولی که در جایگاه مسئولیت قرار گرفته است باید در حیطه اختیار خود و قدرتی که دارد از او سوال و مورد مطالبه قرار گیرد و مطالبه گری باید در راستای قانون و حق صورت گیرد.
 وی در پایان گفت: نهادهای فرهنگی و اجرایی نیز باید پای کار باشند تا بار مسئولیت فقط بر دوش دستگاه قضایی نباشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

نتيجه انتخابات سال آينده!

نتيجه انتخابات سال آينده!

دبيركل مجمع ايثارگران در شفاف‌سازي حواشي اخير از مشكلات نرم‌افزاري، ملاحظات آيين‌نامه‌اي ...
ماجرای ضرب و شتم یک پزشک بیمارستان بی بی حکیمه (س) گچساران

ماجرای ضرب و شتم یک پزشک بیمارستان بی بی حکیمه (س) گچساران

یک پزشک بیمارستان بی بی حکیمه (س) گچساران توسط یک مراجعه کننده که درخواست غیرقانونی داشت ...
توصیه نماینده رهبر انقلاب؛ سرانه‌های مرکز کهگیلویه و بویراحمد افزایش یابد

توصیه نماینده رهبر انقلاب؛ سرانه‌های مرکز کهگیلویه و بویراحمد افزایش یابد

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد گفت: مدارس کانکسی، استیجاری و مستهلک بودن برخی ...
1