تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۲
کد مطلب : ۴۴۵۴۹۶
وضعیت بازار سرمایه در ماه‌های آتی چگونه خواهد بود؟

رونق معاملات بازار سهام؛ پیش بینی بورس امروز 16 اسفند 1400 / هم‌آیندی نیروهای صعودی

۰
رنگ امید بر دیوار ترک خورده بورس / پیش بینی بورس امروز 16 اسفند 1400
کبنا ؛احسان رضاپور گفت: وضعیت قیمت‌های جهانی، مسئله برجام، مجموعه عوامل تاثیرگذار بر روی بازار سرمایه در کنار گزارش عملکرد شرکت‌ها نشان‌دهنده این است که بازار در هفته‌های آینده پتانسیل کافی برای خروج از دوران رکود را دارد.
شنبه بازار سرمایه بورس برخلاف روزهای گذشته خود روندی صعودی داشت و شاخص بورس توانست بیش از ۱۷ هزار واحد افزایش یابد. شاخص کل بورس روز گذشته با ۱۷ هزار و ۶۲۷ واحد افزایش تا رقم یک میلیون و ۲۹۸ هزار واحد صعود کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۱۶۴۱ واحد افزایش یافت و رقم ۳۳۵ هزار و ۸۰۴ واحد را ثبت کرد.
روز شنبه با ورود گروسی به ایران سینگال‌های مثبتی به بازار بورس مخابره شد و رشد شاخص را همراه داشت. به گفته برخی از کارشناسان بازار تحت تأثیر برخی عوامل همچون خبرهای خوب برجامی می‌تواند روزهای پایانی سال را شاهد رشد باشد. نیما میرزایی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگویی به بررسی وضعیت بازار سرمایه پرداخته و در این‌باره گفته است: «بازار روز شنبه متأثر از اخبار خوش برجامی می‌تواند با تقاضای نسبی بیشتر در سهم‌های ریالی به لیدری بانکی‌ها و گروه حمل ونقل روبه‌رو گردد. همچنین در کلیت بازار روند نوسانی و ادامه سردرگمی و ابهام معامله‌گران را می‌توان انتظار داشت. در نگاه میان‌مدت جنگ اخیر روسیه موجب افزایش دسته جمعی قیمت کامودیتی‌ها شده که خود نوید بخش سودسازی شرکت‌های دلاری در فصل پیش‌رو است. همچنین می‌بایست در نظر بگیریم با توجه به تعیین سقف قیمت گاز، درآمد این شرکت‌ها (مشروط به حفظ محدوده قیمتی فعلی)، می‌تواند بالاتر از انتظار فعالین بورسی باشد و دیر یا زود شاهد اقبال مجدد بازار به اینگونه سهم‌های دلاری و سودساز خواهیم بود.»
بازار پتانسیل رشد دارد
احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت بازار در روزهای اخیر به «ابتکار» گفت: اگر شرایط کنونی متغیرهای تاثیرگذار بر روی بازار حفظ شوند و فضایی که در خصوص وضعیت بازارهای جهانی و مسئله برجام وجود دارد مطابق انتظارات حرکت کند، با توجه به ریزش‌های قیمتی که در نیمه دوم بهمن ماه تجربه کرده‌ایم به نظر می‌رسد که بازار استعداده رشد در روزهای پایانی سال را دارد و حتی ممکن است قیمت‌ها ۱۰ الی ۱۵ درصد بالاتر از نرخ‌های فعلی بالاتر برود.
وی افزود: به عبارتی روشن‌تر با مشاهده عواملی همچون افزایش حجم معاملات و سیگنال‌هایی که در راستای جذابیت و اطمینان سهامداران به بازار مخابره می‌شود به نظر می‌رسد که شاخص بتواند به راحتی از محدوده‌هایی که امروز در آن قرار دارد و هفته‌های گذشته آن را تجربه کرده است بیشتر رشد کند و از این محدوده‌ها به سمت بالا کمی فاصله بگیرد و بازار از این رکود طولانی مدت ۱۸ ماهه خارج شود. به هر حال من انتظار بهبود را از بازار دارم چراکه فاکتورهای موجود به راحتی می‌توانند از این موضوع پشتیبانی کنند.
هر ریسکی برای بازار سرمایه مضر است
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مسائلی همچون بحران اوکراین و تأثیر آن بر بازار سرمایه ایران ادامه داد: طبیعتاً هر موضوعی که ریسک‌های سیستماتیک و ریسک‌های عمومی را در داخل کشور ما تحت تأثیر قرار بدهد و امنیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را به چالش بکشاند برای بازار سرمایه ما مضر هستند.
اما از آنجایی که تحولات در حوزه بین‌الملل اثرات مستقیم بر فضای داخل کشور ما ندارد اما بازارهای جهانی را بسیار تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و از طرف دیگر تشدید تنش‌ها در حوزه بین‌الملل همزمان با موضوع برجام شده است بنابراین به نظر می‌رسد که اثرات مثبتی بر بازار سرمایه و همچنین فضای اقتصادی کشور ما به همراه داشته باشد.‌
وی در پایان گفت: در یک جمع‌بندی می‌توان گفت وضعیت قیمت‌های جهانی، مسئله برجام، مجموعه عوامل تاثیرگذار بر روی بازار سرمایه در کنار گزارش عملکرد شرکت‌ها نشان‌دهنده این است که بازار در هفته‌های آینده پتانسیل کافی برای خروج از دوران رکود را دارد و به اندازه‌ای که مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار بگیرد استعداد رشد کوتاه‌مدت را خواهند داشت.
بازار نیازمند بازگشت اعتماد مردم است
اما با وجود تحلیل‌های امیدوارکننده در خصوص بهبود شرایط بازار سرمایه و نقش برخی از سیگنال‌های مثبت در رشد شاخص، برخی‌ها بر این باورند که توافق هسته‌ای، تأثیر چندانی بر بازار سرمایه نخواهد داشت و بازگشت اعتماد مردم به بازار است که می‌تواند بار دیگر شاخص را صعودی کند. میثم مهرپور، تحلیلگر اقتصادی در گفت‌وگویی با ایمنا به اثرپذیری بازار از برجام اشاره کرد و گفته است: «بهبود شرایط بازار بورس نه به فاکتورهایی چون مذاکرات، بلکه به اعتماد مردم است. رونق این بازار وابسته به بازگشت اعتماد مردم است، وگرنه مذاکرات نمی‌تواند تاثیری قابل توجه در تغییر و تحولات بورسی ایفا کند. این امکان وجود دارد که روند کلی شاخص نسبت به یکسال گذشته بهبود یابد، اما با رشد جهشی در این بازار مواجه نمی‌شویم.»
به گفته مهرپور، بیشترین رشد سهام شامل سهم‌هایی مانند سهم صنایع خودرویی و بانکی خواهد بود. این چنین که شرایط آن‌ها پس از لغو تحریم‌ها با روند مثبتی روبه‌رو خواهد بود. اما آن هم تحت تأثیر بار روانی فضای پس از مذاکرات و در زمانی کوتاه به طول می‌انجامد.
با وجود تحلیل‌های متفاوت از وضعیت بازار در ماه‌های آتی باید منتظر ماند و دید که در صورت توافق و احیای برجام چه سرنوشتی در انتظار بازار سرمایه خواهد بود؟
پیش بینی بورس امروز 16 اسفند 1400 / هم‌آیندی نیروهای صعودی
به گزارش اکوایران، برای پیش بینی بورس امروز –دوشنبه 16 اسفند- به روند بازار سهام در روز کاری قبل نگاه می‌کنیم. روز یکشنبه شاخص کل افزایش 23 هزار و 835 واحدی داشت و شاخص کل هم‌وزن 2 هزار و 867 واحد رشد کرد. شاخص کل فرابورس نیز 103 واحد بالا آمد. 
در پایان معاملات روز یکشنبه، 329 نماد رشد قیمت و 160 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 66 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 33 درصد بازار افت قیمت داشتند.
 بیشترین افزایش قیمت
روز یکشنبه در بورس شرکت سرمایه گذاری توسعه آذربایجان (وآذر)، شرکت پالایش نفت تهران (شتران) و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت پالایش نفت لاوان (شاوان)، شرکت لیزینگ بهمن (ولبهمن) و شرکت شیر و گوشت زاگرس شهرکرد (زشگزا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.
 بیشترین کاهش قیمت
در بورس نمادهای انرژی 1 (نهادهای مالی بورس انرژی)، تکشا (شرکت گسترش صنایع و خدمات کشاورزی) و کترام (شرکت تولیدی کاشی تکسرام) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت کلر پارس (کلر)، شرکت زرین معدن آسیا (فزرین) و شرکت جنرال مکانیک (رنیک) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.
 عرضه و تقاضای بازار
معاملات روز یکشنبه بازار با مازاد تقاضای 313 میلیارد تومانی بسته شد. در پایان معاملات یکشنبه 16 نماد صف فروش و 106 نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز شنبه 2 درصد کاهش یافت و 56 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 47 درصد رشد کرد و در رقم 369 میلیارد تومان ایستاد.
 
پیش بینی بورس
بیشترین تقاضاها
در روز یکشنبه نماد فایرا (شرکت آلومینیوم ایران) با صف خرید 40 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از فایرا، نمادهای ذوب (شرکت ذوب آهن اصفهان) و کروی (شرکت توسعه معادن روی ایران) بیشترین صف خرید را داشتند.
 بیشترین عرضه‌ها
روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به نماد غدشت (شرکت دشت مرغاب) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 19 میلیارد تومانی داشت. پس از غدشت، نمادهای حفارس (شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس) و سدبیر (شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان) بیشترین صف فروش داشتند.
 پیش بینی بورس
پیش بینی بورس امروز
روز یکشنبه شاخص بورس تهران دومین روز صعودی متوالی را ثبت کرد. در حالی که هفته گذشته شاخص سه روز نزول کرد و تا سطح یک میلیون و 281 هزار واحد پائین آمده بود، در دو روز اخیر بیش از 40 هزار واحد رشد کرد و پس از یک ماه به کانال یک میلیون و 300 هزار واحد بازگشت.
  دیروز بازار با تقاضای بالایی شروع شد و از همان ابتدا صف‌های خرید طویلی شکل گرفت. رشد قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها از جمله قیمت جهانی نفت موجب تقاضای بالا در نمادهای پالایشی شده بود. علاوه بر این انتشار خبر حذف دلار 4 هزار و 200 تومانی باعث رشد قیمت سهام گروه‌هایی مانند زراعت و دامپروری شد.
 در پایان معاملات 106 نماد صف خرید داشتند و ارزش صف‌های خرید به 369 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز شنبه رشد 47 درصدی داشته است. بدین ترتیب بازار با مازاد تقاضا بسته شد.
 همچنین برای دومین روز متوالی نقدینگی حقیقی به بورس وارد شد و ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار 283 میلیارد تومان بود که نسبت به روز شنبه افزایش 6 برابری داشته است. دیروز فولاد، کچاد، فملی، پارسان، شبندر، فارس، شپدیس، شپنا، شتران، وبملت، تاپیکو، وغدیر، فخوز، رمپنا، شبریز، کگل، ومعادن، وامید، نوری، حکشتی، خودرو و شستا بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل داشتند. 
در 5 روز کاری اخیر ارزش معاملات خرد سهام صعود کرده است و دیروز با افت 21 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 5 هزار و 83 میلیارد تومان رسید که بیشترین رقم در 4 ماه اخیر است از 19 آبان ماه به این سو است.
 در دو روز اخیر چند عامل صعودی به هم‌آیندی رسیده‌اند و موجب رونق معاملات و رشد قیمت‌ها شده‌اند. عواملی که بر عوامل نزولی غلبه قطعی داشته‌اند. بنابراین به نظر می‌رسد فعلاً شاخص سبزپوش بماند مگر آنکه عوامل نزولی قوت بگیرند.
 
پیش بینی بورس 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تورم 24 استان بالاتر از تورم كل كشور

تورم 24 استان بالاتر از تورم كل كشور

آخرين گزارش تورمي منتشره در سال 1400 حاكي از آن است كه در بهمن ماه نرخ تورم با كاهشي ...
حال و روز ايرانيان در اوكراين

حال و روز ايرانيان در اوكراين

چهارمين روز جنگ نيز براي روس‌ها روز پيروي نبود؛ جنگ شهري و مقاومت گسترده نيروهاي اوكرايني ...
رمزگشایی از مناقشه روسیه و اوکراین

رمزگشایی از مناقشه روسیه و اوکراین

عده‌ای در ایران معتقدند اگر آمریکا در اوکراین درگیر باشد، ما می‌توانیم مواضع قوی‌تری ...
1