تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۲۲
کد مطلب : ۴۴۴۳۹۹
در جلسه شورای برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد؛

اراضی زراعی کهگیلویه و بویراحمد به حد بحران رسیده است؛ تهدید امنیت غذایی در استان / استاندار: طرح جامع گردشگری در حاشیه سد تنگ سرخ تدوین شود / غصب 97 قطعه زمین به بهانه گردشگری!

۰
کبنا ؛در جلسه شورای برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد چند طرح عمرانی و گردشگری مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مواردی در این جلسه به تصویب رسید.
به گزارش کبنا، شامگاه یکشنبه (17 بهمن ماه 1400) شورای برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست سید علی احمدزاده استاندار این استان و با حضور مدیران عضو این شورا در سالن دولت استانداری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد که در این نشست پیرامون طرح‌های پیشنهادی بحث و گفت و گو شد.
طرح تولید بتن آماده در شهرستان گچساران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصویب شد.
یکی از مدیران حوزه صنعت در این خصوص اظهار داشت: طرح «تولید بتن آماده»، اشتغال زایی مستقیم و غیرمستقیم طرح 42 نفر است.
وی بیان کرد: در شهرستان گچساران دو طرح بتن آماده در شهرک صنعتی چهاربیشه با ظرفیت 27 هزار تن و 10 هزار تن مشغول به فعالیت هستند.
وی گفت: بر اساس آیین نامه حدنصاب اراضی، به ازای هر 10 هزار تن محصولات بتنی 2 هکتار زمین نیاز است، طرح جدید چسپیده به واحد شن و ماسه است و دسترسی به مواد اولیه آسانتر، قیمت اولیه کمتر خواهد بود و دسترسی مشتریان نیز آسانتر خواهد بود.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: هم برای تکمیل سد چمشیر و هم برای پتروشیمی و دیگر پروژه‌ها نیاز به یک کارخانه بتن وجود دارد.
حاجی زاده با بیان اینکه این کارخانه 42 نفر اشتغال زایی دارد، افزود: از نظر زیربنایی این طرح مشکلی ندارد، نماینده فرمانداری گچساران نیز تأیید کرده است، نماینده بخش خصوصی نیز تأیید کرده است.
جبار کیانی رئیس اتاق بازرگانی یاسوج اظهار کرد: با توجه به مگاپروژه هایی که در گچساران داریم، تولید مصالح در گچساران در اولویت است.
وی در خصوص «احداث کارخانه سنگ شکن» افزود: هم در قیمت تمام شده، هم ایجاد اشتغال زایی نیز قاعدتاً اثرگذار است.
87 درصد توپوگرافی استان متأثر از محیط زیست و منابع طبیعی است، بجای اینکه مانع ایجاد کنیم، به سمت تجهیز تکنولوژی‌های مدرن زیست محیطی برویم، اگر کارخانه بتن راه می افتد، در کنار آن فیلتراسیون آن نیز راه بیفتد. کیفیت محصول نیز بالاتر می‌رود.
پروژه احداث طرح گردشگری در جاده کاکان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
نیک اقبالی اظهار کرد: 775 متر از باغ خود را برای این طرح درنظر گرفته است، اما در تبصره 1 ماده 1 با زیربنا کردن 225 متر موافقت شد.
مدیرکل سازمان گردشگری، صنایع دستی استان اظهار کرد: طرح اقامتگاه بومگردی در مسیر چشمه چنار به کاکان و پیست اسکی واقع شده است. زمین در مالکیت خصوصی است و با تغییر کاربری 250 متر آن موافقت شده، اشتغال زایی 10 نفر دارد، حجم سرمایه گذاری 3 میلیارد است. 4 واحد اتاق با مصالح همان منطقه و به سبک و سیاق روستایی ایجاد می‌شود.
جبار کیانی رئیس اتاق بازرگانی یاسوج در این خصوص گفت: اکثر مکان‌هایی که در جاده کاکان احداث شده، هیچ کدام ارزش گردشگری برای ما ایجاد نکرده‌اند. وقتی طرحی برای گردشگری داریم، باید فرهنگ و سنت مردم را در این مکان‌ها اجرا کنیم که برای ما درآمدزا باشد.
وی افزود: اینکه بصورت نقطه‌ای برای مواردی مجوز صادر کنیم، ایراداتی دارد. همینطور دسترسی به این مکان‌ها گاها مشکلاتی ایجاد می‌کند. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سالها است که قرار است برای این مسیر طرح مشخص کند.
کیانی گفت: بوم گردی به معنای این است که فرهنگ و سنت‌های مردم استان را در این مکان‌ها پیاده سازی شوند. اما با طرح‌هایی که بدون آمایش سرزمین و بدون درنظر داشتن یک طرح گردشگری جامع مجوز داده می‌شود، فقط محیط زیست را خراب می‌کنیم.
وی گفت: ما ظرفیت‌های استان را به بهانه طرح‌های گردشگری از بین می‌بریم. هیچ کدام از این طرح‌های گردشگری در توسعه استان نقش آفرینی نکرده‌اند.
رئیس اتاق بازرگانی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: اگر فرصت‌های گردشگری تنگ سرخ را اینگونه به حراج بگذاریم، نسل آینده را با مشکل مواجه کرده‌ایم.
سید نواب دانشی معاون بازرسی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در انتقاد از مدیریت اراضی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: خرده مالکین اراضی زراعی، از سال 70 تاکنون اراضی زیر یک هکتار 300 درصد رشد داشته‌اند. این تهدیدی برای امنیت غذایی و خنثی شدن تمام تکالیف کشاورزی در برنامه 55 ساله توسعه اراضی زراعی استان به حد بحران رسیده است، تحمل هیچ گونه کاری بر روی این اراضی وجود ندارد، اگر می‌شود همه طرح‌ها در اراضی زراعی را بیرون بگذاریم، از ظرفیت منابع ملی یا اراضی شهری استفاده شود.
وی گفت: طرح جامع گردشگری هنوز تدوین نشده است! سازمان مدیریت و برنامه ریزی مکلف بر اجرای آمایش سرزمین است، آمایش سرزمین در این طرح‌ها کجا بررسی می‌شود؟ رویه را باید عوض کنیم و کلان نگر باشیم.
دانشی اظهار کرد: به عنوان یک اصل اراضی زراعی را حتی الامکان از برنامه‌های طرحی خارج کنیم.
حاجی زاده معاون عمرانی استاندار اظهار کرد: در چند ماه اخیر، 3 سازمان گردشگری، صمت، جهاد کشاورزی ملزم شدند همه طرح‌هایی که در دو دهه اخیر بخاطر آن‌ها زمین واگذار شده را ارائه کنند.
وی افزود: 100 مورد واگذاری زمین در سازمان گردشگری صورت گرفته که 7 مورد آنها فعال بوده‌اند. از تعداد طرح غیرفعال، 8 زمین واگذاری خلعید شدند و این خلعید ادامه خواهد داشت.
حاجی زاده اظهار کرد: مجوز جدیدی در دو ماه گذشته برای واگذاری زمین صادر نشده است.
وی با تأکید بر اینکه «خلعید و بررسی اراضی دیگر طرح‌ها نیز بررسی خواهند شد» گفت: موردی بوده که فردی در کنار زمین شخصی‌اش، زمین منابع طبیعی را گرفته، هیچ طرح گردشگری نیز در آن ایجاد نکرده است.
تعیین کاربری طرح گردشگری در حاشیه سد تنگ سرخ شهرستان بویراحمد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
شهابی نسب گفت: تعیین کاربری طرح گردشگری در حاشیه سد تنگ سرخ شهرستان بویراحمد به متراژ 5 هزار متر مربع، اشتغال زایی 7 نفر،
فرهادی مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و وبویراحمد گفت: این طرح مجوز دارد و در مسیر سد تنگ سرخ قرار ندارد.
مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: به دلیل تفاهم نامه‌ای که وزارت گردشگری با وزارت نیرو دارد، کنار تمام سدها می‌توانیم طرح گردشگری اجرا کنیم.
وی افزود: طرحی که ذکر شد متقاضی 10 هزار متر زمین بود که با 5 هزار متر آن موافقت شده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص این طرح گفت: طرح‌های نقطه‌ای مورد قبول نیستند، باید طرح جامع گردشگری در کنار سد تنگ سرخ تدوین و اجرا شود، و باید برای این منطقه طرح تدوین شود.
احمدزاده اظهار کرد: این طرح مزاحم طراحی‌های بعدی طرح‌های جامع گردشگری هستند، از این رو سازمان گردشگری نسبت به این موضوع تلاش کند و طرح جامع گردشگری در حاشیه سد تنگ سرخ تدوین شود.
وی افزود: افراد متقاضی در زیرمجموعه طرح جامع، سرمایه گذاری کنند و به عنوان پیمانکار فعالیت کنند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد سد آبریز را برای این استان حیثتی دانست و به مدیرکل محیط زیست دستور داد که موانع زیست محیطی را از سد راه این سد بر دارد.
سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد همچنین در خصوص سد آبریز کهگیلویه گفت: سد آبریز برای ما حیثیتی است، به فکر رفع موانع زیست محیطی این سد باشید.
شهرام مهدوی فرماندار بویراحمد اظهار کرد: بسیاری از طرح‌های گردشگری مجوز داده شده است و جلوگیری از اجرای آنها نیز با مشکلاتی مواجه می‌شود.
مهدوی اظهار کرد: طرح‌های نقطه‌ای در شهرستان مشکلات خاص خود را دارند و انتقادات وارده به این طرح‌ها درست است.
نام شما

آدرس ايميل شما

سعید جلیلی اپوزیسیون دولت می‌شود؟

سعید جلیلی اپوزیسیون دولت می‌شود؟

یک واقعیت غیر قابل انکار وجود دارد و آن هم این است که سعید جلیلی در روزهای پساروحانی ...
برنامه‌هایی که بیشترین حجم اینترنت را در گوشی مصرف می‌کنند

برنامه‌هایی که بیشترین حجم اینترنت را در گوشی مصرف می‌کنند

میزان استفاده از اینترنت در برنامه‌های مختلف و محبوب در بین کاربران در این خبر بررسی ...
اخراج استادان یا برکناری استثناها‌؟

اخراج استادان یا برکناری استثناها‌؟

قطع همکاری یا به زبان خودمانی اخراج دو استاد دانشگاه بهشتی و صنعتی شریف باعث شد تا جمعی ...
1