تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۸
کد مطلب : ۴۴۳۶۴۵
بررسی وضعیت انتخاب مدیریت‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد؛

ارزیابی مدیران دولتی از خادمی تا احمدزاده

۲۲
۵
ارزیابی مدیران دولتی از خادمی تا احمدزاده
کبنا ؛نکته اول: این عنوان یعنی دوره افول مدیریتی با نشانه‌ها و مصادیقی که در ادامه خواهد آمد نه قطعی که بلکه متأثر از اتفاقاتی است که در چند وقت اخیر در سطح مدیریتی استان شاهد آن بوده‌ایم و البته زمان و فرصت جبران آن نیز وجود خواهد داشت.
 نکته دوم:  این حکم نه بر اساس پارامترهای مدیریت علمی در سطح جهان و یا بحث‌های تئوریک که در مقایسه با نزدیکترین دوره زمانی یعنی مدیران دولت حسن روحانی در استان کهگیلویه و بویراحمد است.
در این مطلب با مرور و نگاهی به اتفاقات و کیفیت تغییرات و حضور مدیران در دو دولت مطلب بر این نظر است که تا اینجای کار دولت سیزدهم، تغییراتی که در استان انجام شده تغییراتی کم کیفیت‌تر و ضعیف‌تر نسبت به گذشته بوده است.
  اینکه چرا استان به چنین وضعی مبتلاست می‌تواند دلایل و علل بسیاری داشته باشد که بخش اصلی آن متأثر از شرایط عمومی کشور است که ضعف و بی کیفیتی تغییرات در سطح کلان صدای خود حامیان دولت را نیز بلند کرده است و روز بروز شاهد اتفاقاتی همچون انتصاب‌های نزدیکان از جمله دامادها و یا انتصاب‌های نامربوط و نامرتبط هستیم که اوج آنرا در حکم ریاست هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس برای علی عسگری شاهد بودیم.
 در کهگیلویه و بویراحمد نیز تاکنون هیچ اتفاقی که رضایت و همراهی عمومی و یا حتی محدود در یک دستگاه را در پی داشته باشد رخ نداده است. اگر بخواهیم از شخص استاندار شروع کنیم واقعیت آن است که در ابتدای کار و با توجه به بومی بودن وی امیدواری‌های زیادی در سطح استان شکل گرفت اما بروز برخی مشکلات شخصی و در ادامه برخی ناهماهنگی‌ها در معرفی مدیران بدون اطلاع استاندار و مقاومت در برابر آنها و همچنین نحوه دخالت نمایندگان که همچنان ادامه دارد آن امیدواری‌ها را به تردید تبدیل کرده است.
در دولت حسن روحانی سه استاندار برای استانداری کهگیلویه و بویراحمد معرفی شدند. قضاوت در مورد عملکرد آنها سخت خواهد بود ولی در اینکه آن سه استاندار مدیرانی در تراز مدیریت استراتژیک بودند شکی وجود ندارد و بویژه اولین استاندار دولت تدبیر و امید که از قضا همچون احمدزاده یک نیروی بومی بود توانست یک کارنامه قابل قبول از خود به جا بگذارد و امروز قضاوت‌ها در استان در رابطه با وی مثبت و خوب است.
 استاندار بعد از موسی خادمی مدت کوتاهی در استان کهگیلویه و بویراحمد حضور داشت وی البته دچار یک اتفاق شخصی تلخ شد اما در طول دوره مدیریت خود از یک اقتدار و کنترل بالایی بویژه در سطح نظارت‌ها و جلسات برخوردار بود که هیچ مدیری بدون برنامه و آمادگی قبلی نمی‌توانست در جلسات حاضر شود. در این دوره البته در چینش معاونین اشتباهاتی رخ داد که بیشتر ناشی از فشار نماینده قوی وقت گچساران که فردی بسیار ذی نفوذ و قدرتمند بود پیش آمد ولی خلاء و ضعف معاونین استاندار بخوبی توسط رئیس دفتر جوان استاندار و خود استاندار کهگیلویه و بویراحمد پوشش داده می‌شد.
چه در دوره خادمی و چه در دوره علی محمد احمدی کمتر پیش می‌آمد که تغییری بدون هماهنگی استانداری کهگیلویه و بویراحمد انجام شود. در این دو  دوره با وجود قدرت بالای تاجگردون اما سطحی از موازنه و تعادل حفظ می‌شد و دو نماینده دیگر استان که معمولاً اصولگرا بودند از این تعادل و موازنه نیز راضی و همراه بودند.
جانشین احمدی اما یک زوج پر قدرت بودند که هر چند دلخوری اصلاح طلبان را سبب شدند اما باز هم توانستند استان را بدور از حاشیه مدیریت نمایند. انتقادات تندی به احد جمالی وجود داشت ولی جمالی یک ویژگی قابل قبول داشت و آن هم حفظ استقلال و اقتدار استانداری بود.
بنابراین اینک موضوع اصلی در استانداری استقلال و اقتدار آن است که در دو دوره خادمی و بویژه کلانتری بخش زیادی از مدیریت این موضوع بر دوش معاونت سیاسی یا برخی بخش‌های دیگر و در دوره احمدی بر عهده رئیس دفتر وی بود اما در این دوره بدون تعارف باید گفت نگاهی به عملکرد و اظهارات سید جواد هاشمی نشان می‌دهد که معرفی وی یک تصمیم و اعتماد رضایت بخشی نبوده است و اگر قرا است مدیریت وی به همین گونه پیش رود باید منتظر انتقادات بیشتر به عملکرد وی بود. از سید جواد هاشمی تاکنون یک اظهار نظر به بیرون آمده است و جالب آن که همان هم توجیه دخالت نمایندگان در انتصابات بوده است.
 در حوزه معاونت اقتصادی نیز صمیمی دوست یک گزینه مدیر و علمی نبود و همان زمان که معرفی شد نیز برای همگان جای سؤال و تردید داشت ولی حداقل با پیگیری و دوندگی بخشی از ضعف‌ها و عدم خلاقیت خود را پوشش می‌داد. در مورد جانشین صمیمی دوست باید گفت فعلاً نمی‌توان از این بابت راضی و چندان امیدوار بود.
موضوع دخالت‌ها و عدم اقتدار در تصمیم گیری‌ها و برخورد فعلاً سبب کندی تغییرات شده است و بسیاری از نهادها و دستگاه‌های در یک تعلیق به سر می‌برند و تصمیم گیری نهایی برای معرفی نیروها دیده نمی‌شود. برخی مدیران ها باید و حتماً تغییر می‌کردند اما عدم هماهنگی و اراده برای پیگیری نیروی جانشین و وجود گزینه‌های متعدد از سوی نهادها و افراد مسئول و نامسئول سبب گره خوردن کار  و عدم پیشرفت تغییر شده است که حوزه معاونت عمرانی و معاونت توسعه منابع استانداری، آموزش و پرورش و علوم پزشکی را می‌توان نام برد.
البته در مواردی که تغییرات بوده است نیز کیفیت اگر نسبت به گذشته پایین‌تر نبوده است که هیچ بهبودی نسبت به قبل در آنها دیده نمی‌شود و تغییرات برای افکار عمومی چندان چنگی به دل نمی‌زند. در تغییرات اخیر تنها شاهد هیاهوی رسانه‌ای جزیی برای چند تن از فرمانداران بودیم که این هیاهو هیچ امیدی در سطح جامعه برنینگیخت و بعید است که در عمل نیز اتفاق خاصی رخ دهد. تغییرات در همان دفتر استاندار و یا روابط عمومی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز تغییرات بدون اثرگذاری و غیر ملموس در ابتدایی‌ترین وظایف تعریف شده بوده است و حتی به نظر نمی‌رسد استانداری روابط عمومی فعال داشته باشد.
سطح انتظار این مطلب سطح بالایی نیست بلکه مدیرانی از همین استان کهگیلویه و بویراحمد اما واجد حداقلی از شرایط یک مدیریت مد نظر ما می‌باشد. مدیرانی همچون هادی زارع پور، اردشیر یاری پور، رضا چمن، احمد عریان، فتاح محمدی، احد جمالی، فیلی، دارا کریمی نژاد، رضا دهبانی پور و ....
 این لیست البته به این معنا نیست که در دوره گذشته مدیر ضعیف نبود که البته مدیران ضعیفی نیز به کار گرفته شد، ولی در مجموع رویه انتخاب آنها و کلیت شورای اداری قابل قبول بود.  
امید که تغییرات پیش رو ضمن عبور از کانال نظارت و اقتدار استانداری و با لحاظ هماهنگی با نمایندگان تغییرات امید آور و رضایت بخشی باشد. 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
شما حداقل عملکرد افرادی که در آخر نام بردی بیان میکردی نه گذری چند اسم نام ببرید.نظر شما یک نظر هست
ببینید اقبال عمومی چه می‌گوید مثلا کریمی نژاد ضعیف ترین فرماندار تاریخ کهگیلویه بوده حرف مردم هست هر چند کسی که جایگزین شده هم سابقه مدیریتی ندارد.
ح حبیبی
Iran, Islamic Republic of
از نطر من بهترین مدیران اونهایی بودند که از خودشون جربزه مدیریت داشتند و زیر بار باج خواهی نماینده ها نمی رفتند که در این لیست چهره شاخص رضا چمن و احد جمالی بودند ولی قبول کنیم که کلا هر چی جلوتر اومدیم مدیران متاسفانه ضعیفتر شدن و الان هم با این سهم خواهی نماینده ها و جریانات باندی هیچ امیدی به انتصابات بهتر از قبل نیست هرچند که تغییر اساسی همه مدیران گذشته مطالبه عمومی هست.
فضو
Iran, Islamic Republic of
الان که دیگه مصوبه هیات وزیران اومده و کسیکه میخواد مدیر بشه باید شرایط را داشته باشد از جمله اینکه سطوح مختلف سازمانی را گذرانده باشد تا سطح معاون اداره بعد هم میتواند مدیر شود نه اینکه با پنج سال یا ده سال یا بیست سال و بدون رعایت گذراندن پستها و بالاخص معاونت فورا مدیر شود چرا که اگر استاندار مرتکب چنین خلافی شود باید پاسخگوی نهادها و دستگاههای نظارتی بالاخص سازمان بازرسی و دیوان محاسبات گردد
من
Iran, Islamic Republic of
عزیز دلم آخه این دهبانی پور کجاش موفق بود؟! چه برنامه یا ایده ای داشت و اجرایی کرد؟! نه بگو خداییش تا جایی که می دونم مدیریت شیخ عبدی پور قوی تر و موفق تر از ایشان بود
حمید
Iran, Islamic Republic of
1- هیچوقت نظرات منطقی را که مطالبت را به چالش میکشه منتشر نمیکنی البته امیدوارم این سری منتشر کنی.
2- کاش یکبار توی مطالبی که در خصوص مدیریت دوره های مختلف استان مینویسی و همیشه هم مینویسی خادمی و احمدی وکلانتری مستقل بودن، اشاره میکردی منظورت از استقلال چیه؟ اگر منظورت این باشه که تمام مدیران اصلی استان وابستگان تاجگردون بودند و همه هم برنامه های مالی و اقتصادی و ... داشتن که فرمایش شما متین، اگر منظورت از استقلال تعطیل شدن کل استان به بهای رونق گرفتن گچساران باشه اونهم با اونهمه رانت آقای تاجگردون که باز هم فرمایش شما متین.
3- اگر از نظر شما توان مدیریتی را در فحاشی به مردم استان و ریخت و پاش های بیجا به سبک // می دونی تا بگیم هاشمی هم همینکار را بکنه.
4- اگر توان مدیریتی را در مدیریت به سبک// میبینی که فساد و رانتش اظهر من الشمس بود تا بگیم عسکری هم همینجوری بشه.
5- اگر مدیریت دانشگاهی را با مدل عریان می پسندی که دانشگاه را داغون کرده که بگیم عریان برگرده سر جاش.
علی
Iran, Islamic Republic of
انتقاد از عملکرد هاشمی در حالیه که ایشون هنوز حکم نگرفتن و سرپرست هستند و شاید اصلا در این سمت ماندگار نباشن، ضمن اینکه شما از کجا میدونید استاندار بهشون اختیار داده ولی ایشون توان ندارن؟
شاید استاندار طبق چیزی که خودتون نوشتید مثل آقای احمدی بار مسئولیت را به دوش کس دیگه ای بخواد بذاره.
کاملا مشخصه که برای نوشتن مطلبت حداقل ها را هم نمیدونی و هم رعایت نمیکنی.
قاسمی
Iran, Islamic Republic of
فکر می کنم که در تاریخ استان مدیری با دانشتر و با اقتدارتر از دکتر چمن نداشتیم و جاداشته که عکس ایشون بالاتر از همه مدیران این دهه زده باشه.
افسوس که قدر دکتر جمن را اونطور که باید نشناختن و بعدا ثمره توسعه دانشگاه در دوره مدیریت ایشونه دیدیم و حقانیتش برای همه مثل روز روشن وابی.
Iran, Islamic Republic of
بعد از دوستی بهترین مدیر و استاندار دکتر علی احمدی بود.
و ضعیف ترین حسینی و خادمی و به احتمال فراوان استاندار فعلی ! چون سالی که نکوست از بهارش پیداست!
Iran, Islamic Republic of
پ شیر نری مثل شاپور رمضانی را نمینویسی یه ادباری مثل ... را مینویسی؟
واقعا که
Iran, Islamic Republic of
همه شون سر و ته یه کرباسند
هیچکدام بار سنگینی را از دوش مردم بر نداشتند
مطلبت فقط طرفداری از خادمی بود ک ضعیف ترین استاندار بود
بهزاد
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه در اکثر مدیریت ها در طول این چند دوره گذشته رو به افول رفتیم از استاندار و معاونینش گرفته که خادمی و فتاح قویتر از بعدیها بودند تا دانشگاه علوم پزشکی که دکتر چمن خیلی سرتر از جانشیناش بود.
اما اصل مشکل زیر سر نمایندگان مجلسه که اولش نیروی قوی و سفارش ناپذیر قبول ندارن و بعدش هم مدیرضعیف نوچه میخوان و پاسخگوی هیج مشکلاتی هم نیستن. فقط و فقط حفظ صندلی مجلس براشون مهمه بقیه اش شعاره.
مندنی
Iran, Islamic Republic of
هیچکدامشان کاری برای استان نکردند مدیران همه ضعیف بودند
SAEED.MOGHADAM
Iran, Islamic Republic of
سطح توقع شما براورده نشده یا سطح توقع عامه مردم؟ شما پیش از آنکه یک تحریریه خبرگزاری باشید و در نقد، تشریح و تحیلیل اتفاقات و حوادث و رویدادهای روز استان و کشور باشید، چوب و چماق طیف خاصی شدید و صرفا و بر اساس علایق شخص خود از مدیران می نویسید. تحلیل یک گزاره خبری توسط تحریریه خبری اول باید از سواد رسانه ای جامعه شناسی و آینده نگری تحلیل گر داشته باشه و متاسفانه تحریریه ها و سایت های خبرگزاری استان در این موضوع ضمن کاستی ها و نواقص بسیار مشهود در نوشته ها و انشا مطالب، از خصومت شخصی و طیف سیاسی خود بر علیه مدیران می نویسند. امید برآنکه سردبیر و نویسنده های خبری استان پیشتر و بیشتر از هر چیزی بر قوه تحلیل گری و سواد رسانه ای خود بیافزایند و از تحلیل شخصی بپرهییزند.
Iran, Islamic Republic of
احسنت
حمید
Iran, Islamic Republic of
آخی وبخت ایما که رای دیم و روشنفکررر/ با این عملکردش ....
Iran, Islamic Republic of
بخدا نوشتن همچین چیز هایی از روی غرض و عقده است
Romania
در ضعیف بودن استاندار شکی. نیست.
رضا
Romania
به قول خودت کارافرین را هم اضاف میکردی دیگه جمع گل و بل بل ها جمع میشد
حسین
Iran, Islamic Republic of
این استاندار چون بسیار ضعیف است مدیران به مراتب صعیف تراز خود انتخاب خواهد کرد
علی
Iran, Islamic Republic of
خادمی بدترین استاندار قرن
Iran, Islamic Republic of
بذارین استاندار بنده خدا درست و حسابی شروع به کار کنه اونوقت بگین ضعیفه بیچاره تا بیاد شروع کنه خانمش رو از دست داد تازه یک ماه نشده شما انتقادها و شروع کردین
گناوه
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه استان شاهد تلخ ترین دوران مدیریتی خود از اول انقلاب تا کنون بوده و این هم محصول وجود نمایندگان ضعیف و شعاری می باشد و با توجه به اینکه آقای استاندار دوست نزدیک به وزیر دارد یعنی عبدالله مرادی متاسفانه وزیر اخبار استان را به خوبی دریافت نمی نماید و همین موضوع سبب این ایراد بزرگ شده بله برادران و خواهران عزیز فعلا در کنار ضعف مدیران عالی استان وجود شهروند درجه یک استان در وزارت کشور آقای "عبدالله مرادی " و عدم ارائه اخبار در ست به وزیر محترم خود چالش بزرگی است که به آینده استان لطمه ای بزرگ و جبران نا پذیر وارد می کند .
ناگفته‌های جنایت‌های هولناک خرمدین از زبان همسرش

ناگفته‌های جنایت‌های هولناک خرمدین از زبان همسرش

«من همیشه از اکبر می‌ترسیدم. وحشت داشتم که با او مخالفت کنم. برای همین مجبور بودم که ...
مجلس، شورای نگهبان و نظام رتبه‌بندی معلمان

مجلس، شورای نگهبان و نظام رتبه‌بندی معلمان

اجرای نادرست نظام رتبه‌بندی معلمان ضمن سوزاندن فرصت‌های اعتلای کیفیت نظام آموزشی و اعتلای ...
ازدواج به سبک خانواده‌های سیاسی

ازدواج به سبک خانواده‌های سیاسی

ازدواج در نسل اول سیاسی‌ها یا سنتی در قالب معرفی دوست و خانواده بوده یا در خلال مبارزه ...
1