تاریخ انتشار
چهارشنبه ۸ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۱
کد مطلب : ۴۴۲۹۰۷
سازمان هواشناسی اعلام کرد

هواشناسی ایران 1400/10/08؛ آغاز بارش برف و باران در 16 استان/ سامانه بارشی جدید در راه است / بارش برف در یاسوج / وضعیت راه‌های ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد

۱
هواشناسی ایران 1400/10/08؛ آغاز بارش برف و باران در 16 استان/ سامانه بارشی جدید در راه است / بارش برف در یاسوج / وضعیت راه‌های ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور از بارش برف و باران طی امروز تا شنبه آینده در ۱۶ استان و ورود سامانه بارشی جدید خبر داد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی طی 24 ساعت آینده سامانه بارشی در جنوب غرب و بخش‌هایی از جنوب کشور فعال است. بر این اساس در استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان،‌ ایلام، فارس، بوشهر، هرمزگان و نیمه جنوبی استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان بارش باران گاهی رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی شده و در ارتفاعات بارش برف انتظار می‌رود.
 فردا علاوه بر مناطق ذکر شده در استان‌های خراسان جنوبی، اصفهان، یزد و برخی مناطق غرب کشور بارش‌های ادامه دارد.
 روز جمعه فعالیت سامانه بارشی در شرق هرمزگان، جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و شمال شرق یزد است و در استان‌های لرستان، اصفهان، شمال استان‌های فارس و اصفهان بارش پراکنده روی می‌دهد و بعدازظهر سامانه به‌تدریج از شرق کشور خارج می‌شود.
 شنبه هفته آینده در برخی مناطق بوشهر، جنوب فارس، هرمزگان، جنوب کرمان و جزایر واقع در خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان بارش پراکنده پیش بینی شده است.
 بر اساس اعلام سازمان هواشناسی یکشنبه هفته آینده سامانه بارشی جدید از جنوب غرب وارد کشور شده و بارندگی‌ها در نیمه جنوبی آغاز می‌شود.
 فردا و روز جمعه خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج و طوفانی خواهد بود.
 توصیف سامانه: نفوذ سامانه بارشی
 زمان شروع: بعدازظهر پنج‌شنبه 1400/10/09
 زمان پایان: اواخر وقت یکشنبه 1400/10/12
 نوع مخاطره: بارش شدید باران، در ارتفاعات برف و در مناطق با اقلیم گرم با رعد و برق همراه با وزش باد شدید موقتی.
 منطقه اثر:
 پنجشنبه 1400/10/09: جنوب خوزستان، شمال بوشهر، نیمه غربی و جنوب فارس، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان.
 جمعه 1400/10/10: نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، جنوب فارس، جنوب بوشهر.
 شنبه 1400/10/11: جنوب فارس، هرمزگان، جنوب و مرکز کرمان، جنوب خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، غرب سیستان و بلوچستان.
 یکشنبه 1400/10/12: بوشهر، فارس، هرمزگان، نیمه غربی و جنوب کرمان، یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، نیمه شرقی خوزستان، نیمه جنوبی کرمان، لرستان، نیمه غربی اصفهان، غرب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمانشاه.


 
اثر مخاطره: خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی
 توصیه: مزارع و باغات؛ زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش‌ها، عدم انجام آبیاری، محلول‌پاشی و سم‌پاشی با توجه به وقوع بارش‌ها، استحکام سازه‌های باغی در برابر بارش‌های شدید، انجام آبیاری در خاک‌های شور بعد از وقوع باران یا برف به‌منظور آبشویی شوری از محیط ریشه، تسریع در انتقال محصولات برداشت‌شده به مکان‌های مسقف به‌خصوص ذرت استان خوزستان، خودداری از انجام چالکود در باغات با توجه به رخداد بارش سنگین، تسریع در برداشت مرکبات استان کرمان، تسریع در کشت غلات پاییزه قبل از شروع بارش‌ها.
 سالن‌های پرورش قارچ، گلخانه و انبار: تهویه، تنظیم دما و تأمین سوخت سالن‌ها با توجه به کاهش دما و وقوع بارش‌ها. استحکام و ترمیم سقف گلخانه‌ها در برابر بارش شدید و وزش باد. کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت، جهت جلوگیری از خسارت بیماری‌های قارچی، بسته نگه‌داشتن دریچه‌های گلخانه‌ها در هنگام کاهش دما و بارش
 سالن‌های مرغداری و دامداری: عدم استفاده از آب باران برای دام‌ها. جلوگیری از نفوذ هوای سرد و روان‌آب به داخل سالن‌ها، جمع‌آوری کود از واحدهای دامداری قبل از وقوع بارش. 
استخرهای پرورش ماهی: پاک‌سازی، تنظیم و کنترل دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرها، جلوگیری از ورود آب گل‌آلود به استخرها با توجه به حجم بالای روان‌آب و سیلابی شدن رودخانه‌ها، عدم کوددهی به استخرهای پرورش ماهی گرم‌آبی و کاهش غذادهی به‌میزان نصف نرمال به‌دلیل ابرناکی.
 عشایر و زنبورداران: خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات، توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها با توجه به وقوع بارش‌ها، عایق‌بندی و محافظت از کندوها در مقابل بارش، کاهش دما و وزش باد و تغذیه کمکی کلنی‌ها جهت زمستان‌گذرانی، عدم چرای دام در مراتع و ارتفاعات و انتقال دام‌ها به مکان سرپوشیده در هنگام وقوع بارش.
 ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی: تخلیه آب و جمع‌آوری لوله‌ها، اتصالات و تجهیزات سیستم آبیاری تحت‌فشار به‌دلیل بارش‌های سنگین، انتقال ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی از مزارع به مکان‌های امن به‌دلیل آغاز بارش‌ها.
 توصیف سامانه: تداوم سامانه بارشی
 زمان شروع: چهارشنبه 1400/10/08
 زمان پایان: یکشنبه 1400/10/12
 نوع مخاطره: بارش شدید باران و تداوم آن در منطقه، رعدوبرق در نواحی مستعد ریزش تگرگ، وزش باد شدید موقت، در نواحی مرتفع و کوهستانی بارش برف
 منطقه اثر:
 چهارشنبه 1400/10/08: بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب اصفهان، خوزستان.

 پنج‌شنبه 1400/10/09: خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان، جنوب اصفهان، چهارمحال و بختیاری.
 جمعه 1400/10/10: فارس، بوشهر، هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان، شمال خوزستان، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد.
 شنبه 1400/10/11: فارس، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، هرمزگان، کرمان، جنوب اصفهان، چهارمحال و بختیاری.
 یکشنبه 1400/10/12: هرمزگان، کرمان، فارس، خراسان جنوبی، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری.
 اثر مخاطره: جاری شدن روان‌آب، آبگرفتگی معابر عمومی، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، سیلابی شدن رودخانه‌ها، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌ها، احتمال مسدود شدن جاده‌های کوهستانی و برف‌گیر، تأخیر و یا لغو پرواز.
 توصیه: پرهیز از توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بازگشایی آبروها و دهانه پل‌ها، پرهیز از سفرهای غیرضروری، تجهیز خودروها به ادوات زمستانی و اطمینان از سوخت کافی، جلوگیری از هرگونه فعالیت‌های کوهنوردی، عدم جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، جمع‌آوری دام‌ها از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و آمادگی فرمانداری‌ها و سایر دستگاه‌های امدادی برای مقابله با رخداد خسارات احتمالی سیل و آبگرفتگی.
 توصیف سامانه: وزش باد نسبتاً شدید
 زمان شروع: پنجشنبه 1400/10/09
 زمان پایان: جمعه 1400/10/10
 نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج به‌همراه بارش باران و رعدوبرق
 منطقه اثر:
 پنجشنبه 1400/10/09: نواحی ساحلی و دور از ساحل دریای عمان، تنگه هرمز و خلیج فارس، در سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان.
 جمعه 1400/10/10: نواحی ساحلی و دور از ساحل دریای عمان، تنگه هرمز و خلیج فارس، در سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر.
 اثر مخاطره: خسارت به تأسیسات دریایی و ساحلی، خطر غرق شدن قایق‌های سبک و نیمه‌سنگین و اختلال در تردد با شناورهای سنگین و آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی.
 توصیه: عدم فعالیت‌های تفریحی و هرگونه فعالیت دریایی به‌ویژه در مناطق فراساحل، جمع‌آوری تورها و لوازم صیادی و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت.

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد
 آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد امروز چهارشنبه هشتم دی ماه از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اعلام شد که بر اساس آن بارش برف و باران در این جاده‌ها بر رفت و آمد خودروها تاثیرگذار است.
در اعلامیه‌ای که روز چهارشنبه از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته در جاده یاسوج-شیراز بارش برف، یاسوج-بابامیدان بارش برف، یاسوج-باغچه سادات بارش برف، یاسوج-کاکان بارش برف و یاسوج-سی سخت بارش برف وجود دارد.
 در ادامه این اطلاعیه آمده است: سایر محورها بارش بصورت باران و برف وجود دارد.
 در پایان نیز تاکید شده: به همراه داشتن تجهیزات ایمنی بخصوص زنجیر چرخ در محورهای برفگیر و کوهستانی الزامی است.
 کهگیلویه و بویراحمد پس از گیلان دومین استان پربارش ایران در بلندمدت به شمار می‌رود.
 میانگین بارش‌ها در سال زراعی بصورت بلند مدت در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۵۴۰ میلیمتر است.
 بارش سال زراعی گذشته (۱۳۹۹-۱۴۰۰) بیش از ۵۳۴ میلیمتر ثبت شده بود.
 ۲۳ راهدارخانه ثابت و سیار در محورهای مواصلاتی این استان با شروع بارش‌ها در حال خدمت‌رسانی به رانندگان هستند.
 کهگیلویه و بویراحمد دارای ۷۹ گردنه با ۲ هزار و ۸۴۶ کیلومتر جاده و ۶۶ نقطه به طول ۳۲۷ کیلومتر محور برفگیر است.  این استان حدود ۶ هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان ۱۴۲ کیلومتر بزرگراه، ۵۰۵ کیلومتر راه اصلی، یکهزار و ۲۳۸ کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.
 بیش از ۴۴ درصد جمعیت افزون بر ۷۲۳ هزار نفری این استان در روستاها ساکن هستند.  کهگیلویه و بویراحمد همچنین دارای یکهزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه است که حدود ۷۰۰ روستای آن بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارد.
 
برچسب ها :
هواشناسی ایران سامانه بارشی ورود سامانه بارشی بارش باران بارش برف و باران بارندگی پیش بینی وضع هوا هواشناسی راه های ارتباطی دیشموک راه های ارتباطی پیش‌بینی بارش برف و باران سازمان هواشناسی کشور آذربایجان غربی آذربایجان شرقی کردستان کرمانشاه زنجان قزوین استان گیلان مازندران گلستان استان البرز تهران اردبیل بوشهر فارس هرمزگان استان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج شمال شهرستان بویراحمد میزان بارش هشدار هواشناسی شهرستان گچساران شهرستان باشت شهرستان دنا سی سخت دهدشت قلعه رئیسی دیشموک شهرستان لنده ارتفاعات دنا باشت شهرستان بهمئی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی شمال خراسان رضوی خراسان رضوی کاهش دما چهارمحال و بختیاری نقشه‌ های هواشناسی پیش بینی هوا پیش بینی وضعیت جوی چاروسا سیل آب گرفتگی یخ زدگی زنجیر چرخ بخش بوستان لیکک دشتروم سد تنگ سرخ بخش چیتاب چیتاب مه گرفتگی کارشناس هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد کبنانیوز خلیج فارس دریای خزر بندرعباس هواشناسی بندر عباس زاگرس کوه های زاگرس خوزستان هواشناسی استان خورستان گرد و خاک اهواز گرد و خاک ریزگردها کاکان پیست اسکی کاکان منطقه کاکان کشاورزان کشاورزان و دامداران روستای منصورخانی کاکان حمزه خانی شهر سی سخت دمای هوا ایلام لرستان هواشناسی ایران ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
نام شما

آدرس ايميل شما

ماجرای برگشت خوردن صیفی‌جات و محصولات کشاورزی ایرانی از روسیه و هند و ترکمنستان

ماجرای برگشت خوردن صیفی‌جات و محصولات کشاورزی ایرانی از روسیه و هند و ترکمنستان

ماجرای برگشت خوردن صیفی‌جات و محصولات کشاورزی ایرانی از روسیه و هند و حتی ترکمنستان یکبار ...
علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
1