تاریخ انتشار
جمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۳۱
کد مطلب : ۴۴۱۴۲۲

نسکافه بهتر است یا قهوه

۰
نسکافه بهتر است یا قهوه
کبنا ؛دانه‌ها قهوه پس از کشت و برداشت یکی سری پردازش‌ها روی آن انجام می‌شود تا به دست شما رسیده و آماده مصرف و نوشیدن باشد. این پردازش‌ها است که نوع قهوه یا نسکافه یا کافی میکس یا اسپرسو یا هر نوع نوشیدنی دیگر قهوه را تعیین و دسته بندی می‌کند.
قَهوه، گونه‌ای نوشیدنی رایج است که از دانه‌های بوداده و آسیاب‌شدهٔ گیاه قهوه به‌دست می‌آید. گیاه قهوه بومی مناطق نیمه‌گرمسیری آمریکا و برخی از جنوب آسیا و جنوب شرق آسیا است.

این گیاه از آفریقا به دیگر نقاط جهان پراکنده شد و اکنون در بیش از ۷۰ کشور کشت می‌شود که در درجهٔ اول مناطق استوایی آمریکا، جنوب شرقی آسیا، هند و آفریقا است، هنگام رسیدن میوهٔ گیاه قهوه، دانه‌های قهوه را برداشت و فرآوری می‌کنند.
دانه‌های قهوهٔ خشک شده به درجات مختلف برشته می‌شوند، بسته به عطر و طعم موردنظر، درجه‌بندی‌های پخت گوناگونی برای این محصول درنظر گرفته شده‌است. قهوه کمی اسیدی است و به‌علت داشتن کافئین بالا، یک ماده محرک است.
نامگذاری قهوه
قهوه عربی شدهٔ واژهٔ کفا یا کافا است که در اصل نام منطقه و شهری در جنوب غربی اتیوپی است که گیاه قهوه در ابتدا در آنجا یافت شده‌است، فرهنگ‌نویسان عرب می‌گویند واژهٔ قهوه در اصل نام گونه‌ای شراب بوده‌است که سپس نام این نوشیدنی شده و همچنین می‌گویند ریشهٔ این واژه، فعلِ «قها» (تلفظ: qahā) به‌معنی بی‌اشت‌ها بودن است؛ زیرا در گذشته تصور بر این بود که این مایع باعث بی‌اشت‌هایی می‌شود.
چندین دلیل دیگر برای نامگذاری قهوه آورده شده که یکی از مشهورترین‌های آن این است که این واژه از یک زبان اتیوپیایی یا یک زبان آفریقایی دیگر گرفته شده باشد و در اصل نام منطقه‌ای به نام کفا در جنوب‌غربی اتیوپی بوده‌است. گمان می‌رود که گیاه قهوه نخست آن جا یافت شده، در ضمن مردم آن منطقه به این گیاه بون می‌گویند.
ابوعلی سینا، حدود هزار سال پیش در کتاب خود شرح جامعی در مورد قهوه آورده که البته ایرانیان در آن عصر بر آن نام بونو نهاده بودند و بوعلی نیز همین واژه را به کار بسته‌است. این واژه‌ای است که هنوز در اتیوپی آن را به کار می‌برند. بوعلی سینا قهوه را به منظور تحریک بیماران افسرده، مورد استفاده قرار داده‌است.
نسکافه چیست؟
نسکافه یک نشان تجاری یا برَند قهوه فوری است که توسط شرکت نستله تولید می‌شود. واژهٔ «نسکافه» آمیزه‌ای است از دو واژهٔ Café و Nestlé نسکافه از دانه‌های قهوهٔ به‌عمل آمده و فرآوری‌شده به‌دست می‌آید. قهوهٔ فوری را به‌صورت تجاری با یکی از روش‌های خشک‌کردن انجمادی یا خشک‌کردن پاششی تولید می‌کنند؛ در این روش، می‌توان با بازگرداندن رطوبت به قهوهٔ خشک‌شده، آن را به سرعت آماده مصرف نمود.
شرکت نسکافه در سال ۱۹۳۸ برای نخستین‌بار یک فرایند بسیار پیشرفته‌تر نسبت به سایر رقبا برای تولید قهوهٔ فوری ارائه داد و از آن زمان تاکنون، یکی از تولیدکنندگان تجاری بزرگ و مهم در زمینهٔ تولید قهوهٔ فوری در جهان به‌شمار می‌رود.
از مزایای نسکافه و به‌طورکلی «قهوه فوری» می‌توان به سرعت آماده‌سازی بسیار بالا، وزن کم و عمر طولانی آن اشاره کرد؛ هرچند اگر قهوهٔ فوری در محل خشک نگهداری نشود امکان فاسدشدن، پوسیدگی از بین رفتن را نیز دارد.
نسکافه ۳ در ۱: نسکافه ۳ در ۱ در بازار وجود دارد از ترکیب قهوه با پودر خامه و شکر تشکیل شده است. در این نوع نوشیدنی به دلیل افزودن شکر به قهوه مزه آن شیرین‌تر و دلچسب‌تر شده است و همچنین پودر خامه موجود در این ترکیب نیز علاوه بر خوشمزه‌تر کردن آن، ظاهری کف مانند نیز به قهوه شما می‌دهد.
نسکافه ۲ در ۱: نسکافه ۲ در ۱ نیز مانند نسکافه ۳ در ۱ است با این تفاوت که قند و شکر از آن حذف گردیده است. این امر باعث می‌شود تا این نوع نوشیدنی برای افراد دیابتی و افرادی که نباید قند زیادی مصرف نمایند، مانند افراد چاق، بسیار مناسب باشد.
فرق نسکافه و کاپوچینو در شیوه تهیه و اجزای تشکیل دهنده آنهاست. هم نسکافه و هم کاپوچینو از قهوه تهیه می‌شوند، اما کاپوچینو خامه بیشتری دارد و شیر کف…
طبع نسکافه چیست؟
نسکافه بر اساس اطلاعات موجود در طب سنتی، دارای طبع گرم می‌باشد و افرادی که از طبع گرمی برخوردار هستند باید توجه زیادی به مصرف آن داشته باشند. مصرف نسکافه، شما را سالم نگه می‌دارد، به هضم غذا کمک کرده، چشم درد، سردرد، سرما خوردگی، سرفه و آب ریزش بینی را برطرف می‌کند و در درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله سل، نقرس و خون ریزی لثه، یک نوشیدنی مؤثر و مفید به شمار می‌آید.
قهوه (قهوه آسیاب شده) اغلب کافئین بیشتری نسبت به قهوه فوری و نسکافه دارد و این مربوط به دو مورد بسیار مهم است که هنگام دم کردن قهوه اتفاق می‌افتد.
کافئین را باید از دانه‌های قهوه و قهوه آسیاب شده استخراج کنید، و این کار زمانی اتفاق می‌افتد که قهوه شما در معرض گرما قرار گیرد، به همین خاطر وجود آب گرم به همراه قهوه شما باعث بیرون کشیدن کافئین از قهوه شما می‌شود و هرچقدر این زمان بیشتر باشد این اتفاق بیشتر می‌افتد و کافئین بیشتری استخراج می‌شود؛ و همین موضوع باعث می‌شود که شما در مورد قهوه خود قدرت کنترل داشته باشید در مورد میزان کافئین، به طور مثال قهوه ترک یا فرنچ پرس به خاطر نحوه دم کردن و میزان ارتباط با گرما دارای کافئین بالا می‌باشند.
در حالی که این موضوع در مورد نسکافه و قهوه شما کاملا متفاوت است و اصلا در اختیار شما قرار ندارد و فقط وابسته به شرکت سازنده نسکافه می‌باشد که اکثرا سعی در تهیه قهوه با کافئین بالا دارند.
البته بعضی افراد بر این عقیده اند که با استفاده بیشتر از نسکافه می‌توانند به کافئین بیشتری دسترسی پیدا کنند که این امر دارای معایبی همچون تلخی بیش از حد نوشیدنی و همچنین مشکلات سلامتی به همراه دارد.

فرق قهوه و نسکافه از نظر کیفیت
تفاوت قهوه و نسکافه شامل ابعاد اقتصادی نیز می‌شود، یکی از این ابعاد استفاده از قهوه‌های با کیفیت پایین و ارزان در نسکافه‌ها نسبت به قهوه آسیاب شده می‌باشد.
دلیل کیفیت پایین نسکافه‌ها و قهوه فوری را می‌توان استفاده اکثر شرکت‌های سازنده از قهوه روبوستا که دارای قیمت کمتر و کافئین بالاتر نسبت به عربیکا که سازنده اصلی در قهوه‌های آسیاب شده به حساب می‌آید، جستجو کرد.
موضوعی که در تهیه قهوه توصیه می‌شود از آن استفاده شود، ترکیب مقدار کمی قهوه روبوستا با عربیکا که باعث شود ترکیب شما هم از لحاظ کیفیتی هم از لحاظ کافئین در حالت مناسبی قرار بگیرد.
شرکت‌های تهیه نسکافه بخاطر ویژگی نحوه تهیه نسکافه که باعث می‌شود میزان کافئین در آن کم باشد روی به استفاده کامل از قهوه روبوستا در تهیه نسکافه خود آورده اند که این موضوع اصلا مناسب نیست.
به جز کافئین بالا، عطر و طعم سنگین و قیمت پایین روبوستا از دلایل دیگر استفاده از آن در تهیه قهوه فوری و نسکافه می‌توان به رشد راحت و بیشتر این قهوه نسبت به عربیکا و میزان رشد تقریبا دو برابری روبوستا نسبت به عربیکا اشاره کرد.
دلیل دیگر استفاده بالا از روبوستا مقاومت بالا این قهوه در برابر بیماری‌ها و آفات‌ها می‌باشد که می‌توان تمام این دلایل را منشا استفاده بالا این قهوه در نسکافه‌ها و قهوه‌های فوری نسبت به قهوه آسیاب شده دانست که موجب ایجاد یک تفاوت قهوه و نسکافه شده است.
تفاوت نسکافه و قهوه از نظر زمان دم کردن
یکی از مزیت‌های اصلی نسکافه (قهوه فوری) نسبت به قهوه را می‌توان در زمان لازم برای آماده کردن آن بیان کرد.
زمان لازم برای دم کردن یک قهوه طولانیست و همچنین نیازمند وسایل خاصی برای تهیه آن می‌باشد در حالی که این موضوعات برای تهیه یک نسکافه اصلا مطرح نمی‌باشد.
چیزی که شما برای تهیه یک لیوان نسکافه و قهوه فوری لازم دارید فقط یک لیوان آب جوش می‌باشد که برای بسیاری از انسان‌ها به خاطر شرایط کاری و زمانی بسیار حائذ اهمیت می‌باشد و می‌توان به عنوان یک تفاوت اصلی قهوه و نسکافه به آن اشاره کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
انتصابات فامیلی و قانون تعارض منافع

انتصابات فامیلی و قانون تعارض منافع

به نظر می‌رسد اجرای قانون فراتر از خود قانون، به چیزی یا چیزهایی فراتر نیاز دارد که می‌توان ...
شوخی ‌یا مصاحبه‌ای جعلی؟

شوخی ‌یا مصاحبه‌ای جعلی؟

هرچند روز گذشته نوروزی در مقام تکذیب مصاحبه‌ منتشرشده‌اش برآمد و به خبرگزاری «خانه ملت» ...
1